Sambo vill inte dela med sig av fonder
Hej
Jag har ett bra jobb med bra lön och betalar kanske 80-90% av hushållets kostnader. Vi har en ganska bra levnadsstandard men med två små barn skulle vi verkligen behöva större boende. Min sambo är föräldraledig men har lägsta fp då hon inte kunde jobba så mycket innan hon fick barn (av högst förståeliga anledningar jag inte vill gå in på) jag har även stått för en stor del av försörjningen i flera år innan vi fick barn
Nu har vi hittat ett bra boende bägge gillar. Dock så har jag inte riktigt lika mycket insats som hon då hon har möjlighet att sälja fonder. Det vill hon dock INTE göra för att hon tycker det är orättvist att hon ska lägga in mer och pengarna är hennes "trygghet". Jag lägger in alla mina sparpengar och hela min lön går oavkortat till familjen, jag har inga hobbys eller vanor som kostar pengar ÖHT. Och inte råd med något sparande då jag måste försörja hela familjen.
Jag hävdar att det isf är lika orättvist att jag bränner alla mina inkomster på familjen och sparar noll. Hon tycker att det är olika med "löpande inkomster" och sparade pengar. Att det är "självklart" att man bekostar allt löpande efter förmåga men inte gör det med sparade pengar.
När jag pushar på detta blir hon vansinnigt arg. Är jag helt ute och cyklar? Är jag en otroligt självisk människa?