• Anonym (Ren sedan 4 år.)

Berätta för dejt om missbruk/prostitution?

Jag har ett förflutet med missbruk (alla möjliga olika substanser), har även prostituerat mig och vart med om en del misär.

Men jag tänker inte älta det i tråden, utan något annat. Jag har träffat en kille med helt annan bakgrund. Han vet att jag inte dricker alkohol, men inte varför. Jag tycker om honom väldigt mycket och även om det är ganska nytt känns det väldigt rätt.

När berättar jag om detta? 

• Svar på tråden Berätta för dejt om missbruk/prostitution?
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2021-01-01 19:08:35 följande:

Och killen är inte skyldig att stanna hos TS om han får veta om hennes förflutet.

Det är bättre för TS att killen sticker innan de gifter sig , skaffar barn , köper hus osv. om han är en person som bryr sig om TS tidigare liv och inte ser TS för vem hon är idag.

Det handlar inte om TS skyldigheter mot killen , utan det är för hennes egen skull hon ska inte slösa tid på en man som ser ner på en kvinna som hon.

Självklart inte.
  • Anonym (,)

Jag tycker att du borde berätta det när du lärt känna honom ordentligt och känner dig bekväm. Det lär väl ändå komma fram förr eller senare

• Tomelilla15
    EpicF skrev 2021-01-01 18:26:53 följande:

Ts är inte skyldig att berätta något om sin bakgrund om hon inte vill.

Anonym (P) skrev 2021-01-01 18:24:38 följande:

För det första så svarade jag inte dig. Om du läser vad jag svarade på så förstår du nog mitt svar lite bättre. Jag har inte kommenterat huruvida TS ska testa sig eller inte.

Du citerade ju mitt inlägg. Normalt brukar det betyda att man svarat den som skrivit inlägget men ok, vill du köra med andra regler så helt ok.

Sen förstår jag ändå inte vilket perspektiv du utgår ifrån när du säger att ts inte måste berätta. Nej, såklart hon inte måste enligt någon lag eller tvång på annat sätt, ingen dör av hemligheten, ingen har kniv mot strupen... men tråden handlar ju om relationsråd. Ts undrar när det är läge att berätta (underförstått för att värna relationen).

Menar du att relationen kan bli bra även om ts inte berättar något om detta och fortsätter relationen, kanske hela livet, utan att varje sig ts eller partnern far illa på något vis? I så fall får du såklart tro det och gärna berätta hur ts ska tänka kring hemligheten men jag tror då absolut tvärt om. På något sätt och i viss grad måste ts berätta (om än inte allt eller detaljer) för att själv kunna må bra och för partnerns skull (förtydligande om att detta är min uppfattning). Se mitt första inlägg i tråden för en längre beskrivning av vad jag tycker ts ska ta upp.
  • EpicF
    Tomelilla15 skrev 2021-01-01 21:12:14 följande:

Du citerade ju mitt inlägg. Normalt brukar det betyda att man svarat den som skrivit inlägget men ok, vill du köra med andra regler så helt ok.

Sen förstår jag ändå inte vilket perspektiv du utgår ifrån när du säger att ts inte måste berätta. Nej, såklart hon inte måste enligt någon lag eller tvång på annat sätt, ingen dör av hemligheten, ingen har kniv mot strupen... men tråden handlar ju om relationsråd. Ts undrar när det är läge att berätta (underförstått för att värna relationen).

Menar du att relationen kan bli bra även om ts inte berättar något om detta och fortsätter relationen, kanske hela livet, utan att varje sig ts eller partnern far illa på något vis? I så fall får du såklart tro det och gärna berätta hur ts ska tänka kring hemligheten men jag tror då absolut tvärt om. På något sätt och i viss grad måste ts berätta (om än inte allt eller detaljer) för att själv kunna må bra och för partnerns skull (förtydligande om att detta är min uppfattning). Se mitt första inlägg i tråden för en längre beskrivning av vad jag tycker ts ska ta upp.

Perspektiv? Det finns inget. Ts ska berätta om hon vill. Hon måste inte varken utifrån juridiken eller något annat perspektiv.

Vill hon inte berätta så gör hon inte det. Oavsett om de blir en seriös relation med giftemål, barn etc.

Den enda som kan fara ill av att inte berätta är ts, som kan känna på dåligt samvete för att hon inte har varit ärlig.
  • Tomelilla15
    EpicF skrev 2021-01-01 21:26:20 följande:

Perspektiv? Det finns inget. Ts ska berätta om hon vill. Hon måste inte varken utifrån juridiken eller något annat perspektiv.

Vill hon inte berätta så gör hon inte det. Oavsett om de blir en seriös relation med giftemål, barn etc.

Den enda som kan fara ill av att inte berätta är ts, som kan känna på dåligt samvete för att hon inte har varit ärlig.

Ok, jag lägger ner. Vi har avgrundsstora skillnader i hur vi ser på vad en bra och lång relation ska bygga på.
  • Anonym (P)
    Tomelilla15 skrev 2021-01-01 21:12:14 följande:
    Anonym (P) skrev 2021-01-01 18:24:38 följande:

För det första så svarade jag inte dig. Om du läser vad jag svarade på så förstår du nog mitt svar lite bättre. Jag har inte kommenterat huruvida TS ska testa sig eller inte.

Jag citerade inte ditt inlägg. Lägg av med din dryga attityd och läs  ordentligt istället.

Eller är du även (Egil)?
  • EpicF
    Tomelilla15 skrev 2021-01-02 10:05:34 följande:

Ok, jag lägger ner. Vi har avgrundsstora skillnader i hur vi ser på vad en bra och lång relation ska bygga på.

Förstår inte du att ingen kan tvinga ts att berätta och hon har heller ingen skyldighet att berätta.
  • Anonym (Ren sedan 4 år.)

Jag berättade det. Han blev chockad och jag tänkte att nu har jag sabbat det. Bra jobbat din jävla idiot till mig själv. Men sedan...efter kanske en halvtimmes pinsam tystnad där jag började ångestsvettas av någon anledning sa han att det spelar stor roll och att han inte vill ljuga och säga att det är helt ok men att han ändå vill ses och att han ändå är kär i mig. Det förändrar inget mellan oss men att det ändå är något som kommer ta lite tid att acceptera. Kanske inte det bästa svaret jag skulle kunnat få, men jag var ärlig och fick ärligt svar tillbaks. Så jag känner mig ändå oerhört lättad och glad.  

Jag har naturligtvis testat mig. Jag har haft oerhört tur med tanke på allt och har inget att smitta honom med.

• Anonym (,)
    Anonym (Ren sedan 4 år.) skrev 2021-01-02 15:42:47 följande:

Jag berättade det. Han blev chockad och jag tänkte att nu har jag sabbat det. Bra jobbat din jävla idiot till mig själv. Men sedan...efter kanske en halvtimmes pinsam tystnad där jag började ångestsvettas av någon anledning sa han att det spelar stor roll och att han inte vill ljuga och säga att det är helt ok men att han ändå vill ses och att han ändå är kär i mig. Det förändrar inget mellan oss men att det ändå är något som kommer ta lite tid att acceptera. Kanske inte det bästa svaret jag skulle kunnat få, men jag var ärlig och fick ärligt svar tillbaks. Så jag känner mig ändå oerhört lättad och glad.  

Jag har naturligtvis testat mig. Jag har haft oerhört tur med tanke på allt och har inget att smitta honom med.

Vad bra att han tog det bra.
  • Anonym (Mann)
    Anonym (Ren sedan 4 år.) skrev 2021-01-02 15:42:47 följande:

Bra att du berättade för honom. Och tillfället har du ju tydligen valt. Ärlighet är det enda som varar i längden.

Själv bryr jag mig inte om du legat med en massa män, oavsett anledning, men ett missbruk skulle göra mig orolig "kan hon trilla dit på det igen?" skulle jag tänka och vad det innebär för mig både i att anpassa mig till dig och vad som skulle hända om du började igen.
  • Anonym (Att dela liv...)

Grattis TS, svårt att säga om det var det bästa svaret, men ett rimligt svar. Sen att han var ärlig tillbaka är ju ett gott tecken. Lycka till med er relation och din fortsatta resa.

• Tomelilla15
    Anonym (P) skrev 2021-01-02 10:21:51 följande:

Jag citerade inte ditt inlägg. Lägg av med din dryga attityd och läs  ordentligt istället.

Eller är du även (Egil)?

Sorry. Läste fel på vem som citerade mitt inlägg, det var inte du. Attityden (som absolut är motiverad) var riktad mot en annan som dock tyvärr inte går att diskutera med då det är som att prata med en vägg.

Ts har berättat och det verkar ha gått bra. Önskar ts fortsatt lycka till och tror att det ger relationen bra förutsättningar.
  • Anonym (12345)
    Anonym (J) skrev 2021-01-01 12:05:07 följande:
    TS har ingen skyldighet att berätta för killen , men hon har skyldighet till sig själv att välja en partner som älskar henne som hon är.
    Om TS aldrig berättar vem hon är så kan hon inte bli älskad för den hon är.

Hur tänkte du nu?
  • mari123

Jag skulle inte berätta ett enda dugg förrän jag sett hur förhållandet utvecklar sig! Finns väl ingen anledning att tvätta sin smutsiga byk inför ngn som kanske är borta om en vecka? 

• Anonym (12345)

Jag hade väntat med att berätta det direkt i böörja för att att se att det finns kemi.

• Anonym (J)
    Anonym (12345) skrev 2021-01-02 21:29:06 följande:

Om TS aldrig berättar vem hon är så kan hon inte bli älskad för den hon är.

Hur tänkte du nu?

Hur tänkte du själv?

Använd visa endast.

Det är exakt det jag har skrivit ...

Att TS måste berätta om hon vill att killen älskar henne som hon är.

Inte för att hon är ? skyldig? för andras/killens skull.

Det du citerat var ett svar till någon som inte förstår att man kan göra saker trots att man är inte ? skyldig? att göra någonting.
  • Gäst150727

Wow - hoppas att det blir bra!

Mitt ex. berättade tidigt att han "varit alkoholiserad" som ung. Oj, vad jag föll för den ärligheten...

Nu, 17 år senare, sitter jag här frånskild med 2 barn med en ljugande narscissist till exmake.

Han gav mig en liten bit av sitt förflutna som efter barn nr 2 visade sig vara etter värre. Idag hade jag sprungit snabbt och långt.

Svar på tråden Berätta för dejt om missbruk/prostitution?