• fruvalborg

Kan inte hitta vagn vi gillar! Måste man verkligen ha en?

Cirka två månader kvar till BF och vi har inte köpt någon vagn ännu... Vi kan verkligen inte hitta något vi gillar och börjar fundera på om man ens behöver ha en? Vi tycker alla moderna vagnar är hiskeligt fula och skulle helst ha en av Heritage-vagnarna från Silvercross, men de är tyvärr lite för otympliga för vårt stadsliv. Skulle själv kunna tänka mig en vintagevagn men den blivande pappan säger nej till att köpa begagnat, samt nej till att köpa vagn på nätet som vi inte sett i verkligheten (t.ex. från Hesba eller Inglesina). Emmaljunga Mondial är minst ful på den svenska marknaden men det är flera saker på den som vi inte gillar.

Så nu står vi utan vagn och vet inte alls vad vi ska ha. Behöver man verkligen ha en? Någon som klarat sig utan?

• Svar på tråden Kan inte hitta vagn vi gillar! Måste man verkligen ha en?
  • trollhona

Vill du se en vacker barnvagn så ska du kolla Balmoral från Silvercross. Jag tror du kan provköra dem hos jollyroom om du bor i göteborg eller stockholmsområdet. 

• Tooja

Håller med om att dagens vagnar inte är särskilt snygga alls MEN hade absolut rått dig att skaffa en! Särskilt om ni bor i stan. Jag använde min vagn sjukt mycket, var ute flera timmar om dagen i början (födde också på våren) sedan träffade jag massa mammakompisar och vi var och fika, promenerade etc och då var det så bekvämt om bebisen kunde sova i vagnen. Tycker faktiskt inte att det är så viktigt att provköra vagnen först, hittar ni ett märke ni tycker om, läs några recensioner och kör på det! Alternativt köp en begagnad även om din sambo inte vill det. Köp för dina pengar om du kan. Det är inte han (förmodar jag) som kommer att vara hemma med bebisen den där första tiden där de få ?aktiviteterna? man kan hitta på med bebisen är att gå på promenader med andra mammor.

Men låt inte att de inte är fina stoppa dig från att överhuvudtaget köpa en, känns som man riskerar att gå miste om så mycket under sin mammaledighet då (särskilt nu under Corona då många träffas utomhus).

(Beror givetvis på vilken personlighetstyp man är också, men för mig var det otroligt viktigt att komma ut och träffa mycket folk varje dag, var ute länge och hade inte klarat mig med bara bärsjal, det hade blivit allelers för tungt efter ett tag).

• Litorina

Hm. Inser när jag läser andras inlägg hur mycket andra bebismammor är ute. Jag hade så mycket foglossning kvar att jag var fast i hemmet under mina barnledigheter. Så TS, tolka mitt svar om att sjal är fullt tillräckligt utifrån det. Jag glömmer ibland att mina föräldraledigheter inte var normala. Det är ju det enda jag har upplevt.

• S23
    Litorina skrev 2021-01-21 07:38:53 följande:

Hm. Inser när jag läser andras inlägg hur mycket andra bebismammor är ute. Jag hade så mycket foglossning kvar att jag var fast i hemmet under mina barnledigheter. Så TS, tolka mitt svar om att sjal är fullt tillräckligt utifrån det. Jag glömmer ibland att mina föräldraledigheter inte var normala. Det är ju det enda jag har upplevt.

Det finns ju absolut dem som tycker att bärsele och bärsjal fungerar även om man är ute mycket.

Men man ska nog vara beredd på att kroppen kanske inte pallar att bära, och att man faktiskt kan få ett barn som vägrar bärsjal och sele.

Och någon nämnde förut att det inte funkar med sele i regn.

Kör man bara sele får man naturligtvis se till att antingen köpa bärjackor, eller tillräcklogt stora jackor för att bebis ska få plats under.

Nu kommer ts ha liten bebis på sommaren. Och då kan det ju vara skönt att själv kunna sitta ute i solen med bebis sovande i vagn i skuggan, om man nu har ett barn som accepterar att sova i vagnen.

Ts riskerar ju också att det blir rätt varmt att bära eftersom det är sommar. Det är också en aspekt att ha med i beräkningen
  • TrolletsMor

Beror ju väldigt mycket på vad för barn man får känner jag. Med äldsta funkade inte vagnen alls den första tiden, utan det var bärsjal med honom. Men då har man ju problemet med väder, när det är snålblåst och det regnar från sidan hjälper ju varken bra kläder eller paraply att skydda något vidare, Och är det varmt blir det väldigt varmt att bära, då är ju vagn mycket smidigare. Hade dock en vagn med både ligg och sittdel och när han var tillräckligt stor för sittdelen användes vagnen mycket, då älskade han att sitta där och kika :) och väldigt smidigt när man handlade att ha honom i vagnen så han inte sprang omkring och pillade på allt plus att vagnen vi hade gick att lasta mycket i ;)

yngsta låg i vagnen från start och var inte förtjust i bärsjalen eller selen för den delen i början. Selen användes dock om vi var ute och vandrade eller så när hon var större då kunde hon sitta på ryggen och se allt :) Hon sov i princip alltid i vagnen vilket var väldigt skönt eftersom det blev lättare att vara ute med äldsta barnet då eftersom man kunde ha henne i vagnen bredvid även om hon sov :)

Så det är väldigt beroende av hur barnet är vad som passar bäst. Jag har ju haft användning av både sjal/sele och vagn i olika perioder med båda barnen.

• Monkii

Jag hade en ful vagn. Men mitt barn tyckte inte om något annat än att bli buren i famnen inomhus i cirka ett år. Men ute gick det bra att ligga ner. Så för mig kändes det ofta som att vila att gå ut med vagnen en stund. Plus att jag ofta handlade med vagnen så jag hade inte klarat mig utan. Att den inte såg fin ut var verkligen inget problem just då. När man har en bebis att ta hand om gäller det bara att det funkar och är praktiskt. Allt annat blir oviktigt. Den enda jag känner som inte använt vagn hade sitt barn i bilen överallt.

• Tage Tyrann

Köp en skottkärra. Den har du nytta av hela livet.

• fruvalborg
    trollhona skrev 2021-01-20 22:15:06 följande:

Vill du se en vacker barnvagn så ska du kolla Balmoral från Silvercross. Jag tror du kan provköra dem hos jollyroom om du bor i göteborg eller stockholmsområdet. 

Balmoral är fin och vi har tittat på Kensington som också är i deras Heritage-serie. Men de går tyvärr inte in i vår hiss.
  • fruvalborg

Tack för alla svar! Mitt svar till de som inte förstår varför utseendet är viktigt är att vi alla prioriterar olika.

Vi har bestämt oss för att vänta med vagn köp tills vi vet vad bebisen gillar. Kanske hittar vi en snygg tills dess. Vi tränar mycket och har bra muskler så att bära i bärsele i början känns ok. Pappan kommer vara ledig mycket i början så vi är två som delar på det.

• asdfgh

Efter en vagnvägrare som barn 1 blev det aldrig riktigt av att använda till barn 2. Det var mycket mer praktiskt att kunna följa storasyskonet över stock och sten än att vara låst vid vägar. Vi hade sjal och sele till barn 2 och det gick utmärkt att skippa vagn trots ett relativt aktivt liv.

Med det sagt hade vi bil när vi handlade. Hade vi bott så att vi inte behövde bil hade jag nog fortfarande hellre skaffat en dramaten än en vagn.

• fruvalborg
    asdfgh skrev 2021-01-21 22:26:10 följande:

Efter en vagnvägrare som barn 1 blev det aldrig riktigt av att använda till barn 2. Det var mycket mer praktiskt att kunna följa storasyskonet över stock och sten än att vara låst vid vägar. Vi hade sjal och sele till barn 2 och det gick utmärkt att skippa vagn trots ett relativt aktivt liv.

Med det sagt hade vi bil när vi handlade. Hade vi bott så att vi inte behövde bil hade jag nog fortfarande hellre skaffat en dramaten än en vagn.

Vi tar all mat hemkörd så det inte något problem för oss.
  • Just Precis

Minsta var bara i sjal/ sele, åtminstone första året. Passade bättre när man behövde ränna efter storasyskon i lekparken, samt ack så mycket smidigare i tunnelbanan etc. Kunde ibland bli lite tungt om man skulle släpa på matkassar o dyl samtidigt, men det är en vanesak. Hade en vagn men blev inte att vi använde den.

• Lönnsirap

Till vårt andra barn hittade jag den perfekta barnvagnen, dock hade den ännu ej släppts med vinterpaket dvs med de hjul jag ville ha.

I väntan på den fick jag låna en kompis vagn, och när den oväntat gick sönder, och vinterpaket fortfarande inte fans tillgängligt köpte jag en begagnad på blocket.

Denna vagn passade oss otroligt bra, trots att det verkligen inte var vad jag trodde jag ville ha. Den var toppen under de

5-6 månader jag använde den innan vi skaffade en ny sittvagn... Som där och då var perfekt.

Så mitt råd är att avvakta. Jag tycker att en vagn verkligen underlättar men att alla vagnar har för och nackdelar. En jättefin silvercross fungerar i en viss miljö och personligen ser jag den inte som en "allt-i-allo" vagn.

Med andra barnet köpte vi också en Quinny Zapp eftersom jag med första barnet använde en paraply-sulky mer än jag någonsin trott. Med andra barnet ville jag tidigt ha "tillgång" till denna smidighet. Numera finns säkert massa andra alternativ som har såväl bra liggläge som möjligt att vända framåt, men för 6-år sedan var denna "bäst"

• Monkii
    fruvalborg skrev 2021-01-21 22:54:14 följande:

Vi tar all mat hemkörd så det inte något problem för oss.

Det kan vara värt att tänka på att man ibland behöver saker med kort varsel när man har småbarn. Vi beställer också hem så mycket som möjligt men ibland måste man ändå iväg och köpa nåt som man behöver direkt.
  • fruvalborg
    Monkii skrev 2021-01-25 13:55:57 följande:

Det kan vara värt att tänka på att man ibland behöver saker med kort varsel när man har småbarn. Vi beställer också hem så mycket som möjligt men ibland måste man ändå iväg och köpa nåt som man behöver direkt.

Då är det tur att vi är två!

Vi har bestämt oss för att vi kommer köpa vagn efter sommaren.
  • trollhona
    fruvalborg skrev 2021-01-21 20:39:08 följande:
    Balmoral är fin och vi har tittat på Kensington som också är i deras Heritage-serie. Men de går tyvärr inte in i vår hiss.
    Går de inte in i fullängd eller ihopfälld? För om ni ändå har tänkt köra bärsele så kan ni ju ha den ihopfälld i hissen, och sätta i bebisen när ni kommit till bottenplan.
  • fruvalborg

Nu när bebisen är ett halvår tänkte jag uppdatera med att det gått finfint utan vagn! Vi har kört bärsele och har inte känt att en vagn skulle behövas förrän typ nu när bebisen väger typ 8 kg och börjar bli lite för tung för mig på långpromenader. Vi ska köpa en Hesba nu :) Så mitt svar är nej, man behöver ingen vagn!

• fjanten
    fruvalborg skrev 2021-09-03 23:36:22 följande:

Nu när bebisen är ett halvår tänkte jag uppdatera med att det gått finfint utan vagn! Vi har kört bärsele och har inte känt att en vagn skulle behövas förrän typ nu när bebisen väger typ 8 kg och börjar bli lite för tung för mig på långpromenader. Vi ska köpa en Hesba nu :) Så mitt svar är nej, man behöver ingen vagn!

Du skriver i en mening att ni ska köpa en vagn och i nästa att det inte behövs..?
  • fruvalborg
    fjanten skrev 2021-09-04 08:07:19 följande:

Du skriver i en mening att ni ska köpa en vagn och i nästa att det inte behövs..?

Frågan gällde ju när barnet var mycket litet. Då behövs ingen vagn, men med ett lite tyngre barn kan det behövas, ibland. Inget måste, det behövs inte jämnt men numera ser jag att det kan hjälpa till vilket jag inte kunnat innan
  • fjanten
    fruvalborg skrev 2021-09-04 10:09:50 följande:

Frågan gällde ju när barnet var mycket litet. Då behövs ingen vagn, men med ett lite tyngre barn kan det behövas, ibland. Inget måste, det behövs inte jämnt men numera ser jag att det kan hjälpa till vilket jag inte kunnat innan

Okej Trodde du menade överlag, för att sedan köpa en vagn, och samtidigt säga att det är onödigt ungefär. Håller med om att det inte behövs i början! Två av fyra av mina barn har vägrat vagn till ca 8 månader, så det har ju varit både omöjligt och onödigt med vagn till dem - men sedan har de gärna åkt. Då hade det varit vidrigt att inte ha vagn...
Svar på tråden Kan inte hitta vagn vi gillar! Måste man verkligen ha en?