• bebben201001

Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?

Hej!

Ja, som rubriken lyder så undrar jag var ni förvarar kläder m.m som är direkt nytvättade? Man brukar väl låta det ligga framme lite ( kan bli upp till 5 arbetsdagar här, haha) och lufta innan det viks in. Som vi har det så hälls tvätten ut över sofforna, men med små barn så flyger snart kläder hit och dit samt ingen plats att sitta.

Det ser så stökigt och tråkigt ut!

Tror ni man kan ösa ner det i typ sänglådor från Ikea och in under sängen? Då slipper man stöket iaf.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?
  • gbgumman
    Dexter dot com skrev 2021-02-09 17:53:23 följande:

Ren tvätts viks ihop i tvättstugan och stoppas in i garderober och skåp direkt. Varför hänger du ren tvätt på sofforna?

Så trodde jag alla gjorde
  • sextiotalist
    gbgumman skrev 2021-02-11 12:26:05 följande:
    Så trodde jag alla gjorde
    Jag låter alltid handdukarna lufta ett dygn efter torktumling innan de läggs in i skåp. 
    Toppar och sådant som jag hängtorkar, tas om hand när jag har lust. Så här kan en tvätta hänga uppe en hel vecka ibland
  • fluu

Dumpar alltid tvätten i kökssoffan. Där är den så i vägen att den alltid viks och plockas undan samma dag. I förra lägenheten lades tvätten i extrarummet och kunde bli liggande ett tag, vilket var irriterande. 

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Dumpar alltid tvätten i kökssoffan. Där är den så i vägen att den alltid viks och plockas undan samma dag. I förra lägenheten lades tvätten i extrarummet och kunde bli liggande ett tag, vilket var irriterande. 

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • moaguuun

Viker inte. Bara lägger i lådan

• Editb

Den brukar hänga på torkställningen tills jag viker den och lägger in i garderoben (alternativt 60-graders som ligger kvar i torktumlaren tills jag vikar ihop det)

• gbgumman
    sextiotalist skrev 2021-02-11 12:35:37 följande:
    Jag låter alltid handdukarna lufta ett dygn efter torktumling innan de läggs in i skåp. 
    Toppar och sådant som jag hängtorkar, tas om hand när jag har lust. Så här kan en tvätta hänga uppe en hel vecka ibland
    Även handdukar viker jag ihop direkt. Torktumlar inte så mycket mer än handdukar och underlakan/drapålakan. Påslakan örngott och all annan tvätt hängtorkar jag. När den är torr och jag har tid viker jag ihop den och lägger i lådor. Men har lyx med egen tvättstuga, när vi bodde i lägenhet måste man göra det samma dag. Har aldrig dumpat högar i soffan känns lite äckligt att lägga ren tvätt här man kanske har suttit med jeans och så. 
  • Anonym (Hanna)

Hänger det på tvättstället och när det är torrt viker jag det och lägger in det i garderoben. Lätt som en plätt.

• annabellelee

Ren tvätt läggs i ikeakassar och bärs upp till respektive rum för att vikas och läggas in. Ibland bli någon ikeakasse med rena kläder stående någon dag, men eftersom de snart behövs för att bära upp nästa laddning tvätt måste tvätten vikas in innan ny tvätt bärs upp, och därför blir de inte stående länge.

• MallaL

Varför förvara tvätten någonstans innan den flyttas till skåp/lådor? Vi torkar det mesta hängande på galgar eller lina, när det är torrt flyttas det dit det ska.

• Anfield12
    MallaL skrev 2021-02-11 17:25:24 följande:

Varför förvara tvätten någonstans innan den flyttas till skåp/lådor? Vi torkar det mesta hängande på galgar eller lina, när det är torrt flyttas det dit det ska.

Tänker också det, ett helt onödigt extramoment.
Svar på tråden Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?