• Tjejmedpanik

    Jag blir tvingad till abort

    Hej! Jag är en tjej som är född 2003 och fyller 18 år i höst, jag blev oplanerat gravid med min kille som är 19 år o vi båda var väldigt glada med självklart nervösa, men vi visste att detta klarar vi. Vi berättade för min familj som var jätte stöttande men nu till problemet, vi berättade för hans familj o hans pappa blev rasande, han sa att om jag behåller så kmr jag inte vara välkommen till dem något mer och jag o min kille fr inte träffas mer, och följer min kille med mig så är han inte deras son längre. Hans familj säger även att jag är egoistisk som vill behålla och att jag kommer vara anledningen till att hans familj kmr splittras och att hans mamma o pappa kommer skilja sig? Dem säger även att jag kommer vara anledningen till att min killes farmor kommer dö. (Dem är syrianer med en stark kultur och vi är inte gifta). Hans äldre bror skrek så mkt på mig o sa att om jag inte genomför en abort så är jag en vidrig och egoistisk människa som kommer förlora alla på det, jag vill så Järna behålla mitt barn och min kille vågar ej gå emot hans familj, vad ska jag göra??? Snälla hjälp!! Har bokat tid till abort nästa onsdag ????????

  • Svar på tråden Jag blir tvingad till abort
  • Anonym (I)
    Stårschan2 skrev 2021-03-18 19:55:27 följande:

    Du har en poäng. Man får ju inte köra bil innan man är 18, och inte köpa alkohol  innan man är 20. Du får inte heller skriva avtal för att köpa exempelvis en hund eller en häst. Men att ta det livsavgörande beslutet att skaffa barn ska man tydligen anses klara innan dess alltså?


    Om barnet blivit till av misstag är det ju inget aktivt beslut att "skaffa barn". Barnet är där. Sen måste kvinnan själv bestämma om hon vill döda det eller låta det leva. Och ingen ska väl behöva pressas till eller övertalas om att ta död på sitt eget barn, oavsett ålder?
  • Embla twopointoh
    Stårschan2 skrev 2021-03-18 19:55:27 följande:
    Du har en poäng. Man får ju inte köra bil innan man är 18, och inte köpa alkohol  innan man är 20. Du får inte heller skriva avtal för att köpa exempelvis en hund eller en häst. Men att ta det livsavgörande beslutet att skaffa barn ska man tydligen anses klara innan dess alltså?
    Om vi inför åldersgräns på när det är tillåtet att få barn, så ska det i konsekvensens namn vara samma åldersgräns som för när man får ha sex. Annars vore det som att tillåta folk under en viss ålder att köpa alkohol, men inte dricka den. Å andra sidan är ju inte totalitära tankesätt direkt kända för att vara rationella och konsekventa.
  • Anonym (J)
    Embla twopointoh skrev 2021-03-18 19:04:58 följande:

    Jo, kvinnan som inte ville göra abort kommer att sörja.

    Dessutom är det en väldigt otäck attityd att det är bättre att inte finnas än att ha en ung mamma med trassligt förhållande till släkten.Vi kanske skulle införa krav på ålder, inkomst, vara gift och varför inte ett visst IQ hos föräldrarna innan vi tillåter folk att skaffa barn? Det vore ju så mycket bättre för barnen! Välkommen till totalitära familjeplaneringen!


    Jag syftade på icke-barnet. Rent medicinskt så är det som att dra ut en tand.

    Vet många kvinnor som gör abort i TS ålder och mår skit, men när de är 30+ är de väldigt tacksamma.
  • Embla twopointoh
    Anonym (J) skrev 2021-03-18 21:15:18 följande:
    Jag syftade på icke-barnet. Rent medicinskt så är det som att dra ut en tand.

    Vet många kvinnor som gör abort i TS ålder och mår skit, men när de är 30+ är de väldigt tacksamma.
    Jag har aldrig hört om någon som i åratal efteråt mått dåligt över att ha dragit ut en tand.

    Att reducera en abort till ett icke-barn är intellektuellt ohederligt, och förminskar de upplevelser som tusentals kvinnor har varje år efter både abort och missfall. Det är dessutom vetenskapsförnekande. Biologiskt är det en mänsklig individ från första början. Det handlar inte om embryot/fostret är en människa eller inte, för det är det, utan om i vilket stadie vi tilldelas mänskliga fri- och rättigheter. I Sverige är den gränsen 18 veckor (eller några till med speciellt tillstånd). Men det blir inte magiskt en människa i vecka 18 från att ha varit en icke-människa fram till vecka 17.

    Men det är inte vad TS handlar om, utan att hon vill behålla det här barnet. Står man på allvar upp för kvinnors rätt att bestämma över sina egna kroppar, gäller denna rätt också när kvinnan väljer "fel".
  • Anonym (Surt)

    TS får givetvis bestämma själv om hon ska göra abort eller inte, ingen "tvingar" henne till abort.

    Jag skulle aldrig råda någon till abort eller behålla, det är inte min sak.

    Det är dock en del saker som är oroväckande i detta.

    TS är 17 år och "väldigt glad" över att ha blivit oplanerat gravid. TS har ingen inkomst, men vem som ska betala för barnet och boende är dock inget som TS ens har funderat över, det flyter bara på! Hennes egna ord...

    Stöd från pappans syrianska föräldrar finns inte, men det finns ett jättestort stöd från TS arabiska föräldrar.

    Då står väl TS föräldrar för boende och försörjning av barnet, förhoppningsvis. Särskilt eftersom TS inte ens funderat över hur barnet ska bli försörjt.

    Önskar er lycka till.

  • Anonym (Tjejmedpanik)
    Anonym (Förvånad) skrev 2021-04-04 23:47:44 följande:

    Hur har det gått? Hoppas allt löser sig


    Hej! Det var ett tag sen.
    det blev en abort men fruktansvärda komplikationer, låg inne på sjukhus i över 6 månader och bara blödde o blödde, fick 5 blodtransfusioner och blev opererad 3 Gånger,

    min pojkvän lämnade familjen efter allt jag fick gå igenom då han insåg vilken sjuk familj han hade, idag bor vi tillsammans och vi båda har fast jobb och jag är gravid i vecka 32. Ingen kontakt med familjen mer och dom är förkrossade över att dem utsatte mig för detta då dem förlorade deras son och kommande barnbarn. jag komer aldrig komma över min abort det är de värsta jag varit med om men de blev som de blev. 


    tack till alla som tog sig tiden att svara mig :)

  • Anonym (J)
    Anonym (Tjejmedpanik) skrev 2022-11-09 05:49:02 följande:

    Hej! Det var ett tag sen.
    det blev en abort men fruktansvärda komplikationer, låg inne på sjukhus i över 6 månader och bara blödde o blödde, fick 5 blodtransfusioner och blev opererad 3 Gånger,

    min pojkvän lämnade familjen efter allt jag fick gå igenom då han insåg vilken sjuk familj han hade, idag bor vi tillsammans och vi båda har fast jobb och jag är gravid i vecka 32. Ingen kontakt med familjen mer och dom är förkrossade över att dem utsatte mig för detta då dem förlorade deras son och kommande barnbarn. jag komer aldrig komma över min abort det är de värsta jag varit med om men de blev som de blev. 


    tack till alla som tog sig tiden att svara mig :)


    Men OJ, hur kunde det gå så illa?? :O Är du helt återställd nu? Fysiskt i alla fall?

    Grattis till graviditeten. 
  • Anonym (01a)

    Jag vill inte säga vad du bör göra eller inte gällande abort. Det är ditt beslut och ingen annans! Det jag vill säga är att jag är gift med en syrisk man och väntar barn med honom. Jag har en väninna som dejtat en syrian och min man har sagt sitt om syrianer när han gett henne råd om deras komplicerade förhållande. Han säger att deras kultur och traditioner kring äktenskap är MYCKET strängare än muslimska arabers traditioner och att det inte finns en chans i världen att en syrisk familj någonsin kommer acceptera att deras barn gifter sig och skaffar familj med någon annan än en syrian. Inte ens om personen i fråga skulle vara en mycket god troende kristen. Etniciteten är det enda avgörande i den frågan. Och det finns säkert något enstaka undantag om nu någon här säger ?men jag är faktiskt gift med en syrian!?, men hans familj har ju varit väldigt tydlig. De är som de allra flesta syrianer är. Och min egen erfarenhet av män från hela Mellanöstern inklusive syrianer är att de i slutändan inte kommer gå emot sin familj. Familjen har alltid sista ordet för blod är starkare än vatten. 
    SÅ, behåller du får du planera för att bli en ensamstående mamma. Hoppas allt blir bra oavsett vad du beslutar dig för! 

  • Anonym (21)
    Anonym (01a) skrev 2022-11-10 23:00:41 följande:

    Jag vill inte säga vad du bör göra eller inte gällande abort. Det är ditt beslut och ingen annans! Det jag vill säga är att jag är gift med en syrisk man och väntar barn med honom. Jag har en väninna som dejtat en syrian och min man har sagt sitt om syrianer när han gett henne råd om deras komplicerade förhållande. Han säger att deras kultur och traditioner kring äktenskap är MYCKET strängare än muslimska arabers traditioner och att det inte finns en chans i världen att en syrisk familj någonsin kommer acceptera att deras barn gifter sig och skaffar familj med någon annan än en syrian. Inte ens om personen i fråga skulle vara en mycket god troende kristen. Etniciteten är det enda avgörande i den frågan. Och det finns säkert något enstaka undantag om nu någon här säger ?men jag är faktiskt gift med en syrian!?, men hans familj har ju varit väldigt tydlig. De är som de allra flesta syrianer är. Och min egen erfarenhet av män från hela Mellanöstern inklusive syrianer är att de i slutändan inte kommer gå emot sin familj. Familjen har alltid sista ordet för blod är starkare än vatten. 
    SÅ, behåller du får du planera för att bli en ensamstående mamma. Hoppas allt blir bra oavsett vad du beslutar dig för! 


    Tråden startade i mars 2021 och ts svarade den 9 Nov i år. Alldeles innan ditt inlägg. 
  • Emala

    Blev du alltså kvar på sjukhuset och blödde i över 6 månader efter att du gjort aborten?   
    Låter helt sanslöst eländigt och extremt ovanligt.
     Vad var det som gick fel?
    Tur i oturen ändå att du lyckades bli gravid igen ett par månader senare,  och dessutom hunnit skaffa fast jobb. 
    Hur gick det med gymnasiet, hann du ta studenten trots att du var inlagd på sjukhus i över ett halvår? 
    Lycka till i framtiden. 

  • ventilera mera
    Anonym (01a) skrev 2022-11-10 23:00:41 följande:

    Jag vill inte säga vad du bör göra eller inte gällande abort. Det är ditt beslut och ingen annans! Det jag vill säga är att jag är gift med en syrisk man och väntar barn med honom. Jag har en väninna som dejtat en syrian och min man har sagt sitt om syrianer när han gett henne råd om deras komplicerade förhållande. Han säger att deras kultur och traditioner kring äktenskap är MYCKET strängare än muslimska arabers traditioner och att det inte finns en chans i världen att en syrisk familj någonsin kommer acceptera att deras barn gifter sig och skaffar familj med någon annan än en syrian. Inte ens om personen i fråga skulle vara en mycket god troende kristen. Etniciteten är det enda avgörande i den frågan. Och det finns säkert något enstaka undantag om nu någon här säger ?men jag är faktiskt gift med en syrian!?, men hans familj har ju varit väldigt tydlig. De är som de allra flesta syrianer är. Och min egen erfarenhet av män från hela Mellanöstern inklusive syrianer är att de i slutändan inte kommer gå emot sin familj. Familjen har alltid sista ordet för blod är starkare än vatten. 
    SÅ, behåller du får du planera för att bli en ensamstående mamma. Hoppas allt blir bra oavsett vad du beslutar dig för! 


    Alltså... jag vet inte ens var jag ska börja här. Så många fel, så liten aning.

    Vi kan börja med att det är bra att kolla när någon startat en tråd innan man ger råd om något som är över sedan länge. 

    Sen är det så att syrianer och "en syrisk familj" inte ens handlar samma nationalitet eller folkslag. Syrianer är kristna och härstammar från ett område i mellanöstern, ja. Mellan Eufrat och Tigris typ. SYRIER kommer från Syrien och är så gott som alltid muslimer.

    Jag vet inte vilket av dem som din man tillhör, men han har oavsett det kapitalt fel i det han säger. Och din lilla "det finns säkert enstaka undantag" är rent bullshit, för jag är den i det här sammanhanget som då säger att jag varit gift med en syrian/assyr i väldigt många år och i hans familj finns det för det första ingifta personer av svenskt, norskt, sydamerikanskt och finskt ursprung. Det är EN familj. I den närmsta kretsen finns det också kroater, polacker, palestinier, kurder och en och annan amerikan ingift och det är verkligen ingen som höjer på ögonbrynen åt det. 

    Självklart finns det även syrianska familjer som är väldigt traditionella men att säga att ingen skulle acceptera något annat än deras eget folk är bara hittepå  oavsett om man lämnar en liten brasklapp om att "det säkert finns enstaka undantag"... det är snarare tvärtom. De allra flesta syrianska/assyriska familjer och släkter som finns i Sverige har bott här i +30 år och de är INTE "strängare än muslimska araber"... vad fan är förresten en "muslimsk arab"? Det om något är väl att dra alla över en kam?
    Mig veterligt så finns det en massa vitt skilda nationaliteter i det området och jag tycker väl att de förtjänar att få behandlas som individer de med
  • Anonym (Jag)

    Gör det inte! Jag blev oplanerat gravid men tvingad till abort.. Hamna i en djup depression och är tvungen att ta mediciner dagligen för att ens klara av att ha en fungerande vardag.
    Det är inte hans familjs val om ni ska få ha ert barn eller inte och det är inte på ditt samvete att de är trångsynta.. 

  • Anonym (Liv)

    Jag är verkligen inte för abort. Du och ditt barn skulle INTE vara orsak till skiljsmässa, död, krig eller något. Kom ihåg det, bara någon sorts manipulation de sysslar med.
    Du och ni måste göra det.som är bäst för er!!

    Men jag vill bara berätta, jag hade en romans med en muslim. Jag blev sedan gravid, och när jag berättade för honom blev han svart i ögonen. 
    Han gick nära mig och frågade vad jag skulle göra, på ett sätt som kändes ganska hotfullt. Jag valde att göra abort, tog tabletter och låg i sängen ensam och hade ont. Medan han satt vid köksbordet och berusade sig.
    När blodet kom frågade han, och gick därefter.
    Jag kan än idag sörja och ångra aborten, men jag är också glad för att inte behöva ha kontakt med sånna typer av människor i mitt liv. 
    Jag har idag en underbar son och en pappa, far- och morföräldrar + massa andra som älskar honom.
    Ta med i beräkning vad min kille säger, försvarar han ens dig och barnet? 
    Ni kan få det jättefint, och även relationen kan byggas upp. Men du kanske får vara beredd på att bli ensam mamma också...
    Lycka till hur du än gör och att bli mamma är för övrigt det finaste som finns!

  • Anonym (Mats)

    Nja.. de hade inget emot att han hade sex? Sedan får han skylla sig själv om han använde inte kondom. Hycklande syrianer med tanke på att abort är en synd..

    Du får göra som du vill. Ditt barn kommer att ärva efter fadern och du får vårdnadsbidrag.

  • Anonym (Surt)

    Tråden är alltså 1,5 år gammal och TS har gjort abort. 
    Läs gärna datumet på trådstarten innan ni svarar så behöver ni inte slösa tid på något inaktuellt. 

Svar på tråden Jag blir tvingad till abort