• Anonym (Matilde)

Räcker 20 000?

Efter att lån och driftkostnader och bredband är betalt har hushållet 20 000 kr kvar som ska räcka till mat, nöjen, två telefoner, kläder osv.

I hushållet finns två vuxna och två barn på 1 år. En bil som är kontantbetalad. Besparingar finns på omkring 70 000 till oförutsedda händelser.

Klarar man sig på 20 000 kr till det jag räknade upp ovan? Känns som folk har så himla mycket mer att röra sig med? Bor i en mindre stad.

• Svar på tråden Räcker 20 000?
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (M) skrev 2021-04-12 19:01:07 följande:

Klart att du småler, annat kan man inte göra när man inser att man ställt en dum fråga och fått ett dumt svar.

Eftersom det var en dum fråga och du inte inser hur dum den är, helt uppenbart, så är frågan än mer relevant.

Har du tänkt söka till lyxfällan?

Om inte så bör du göra det.

Nej det bör jag inte. Tack för din input.
  • Anonym (Matilde)
    hammarhajen skrev 2021-04-12 19:09:03 följande:

I Lyxfällan hamnar snarare de som INTE ställer frågan innan en flytt... Är väl jättebra att TS funderar på om det är vettigt ekonomiskt innan de tar steget.

TS har två 1-åringar, det är inte så lätt då att veta vad en genomsnittsfamilj med lite större barn gör av med. Föräldraledigheten är dyr, men bebisar är billiga i drift annars. Ett corona-år på det och man har erfarenhet av bebisar på picknick i parken, inte av  utlandsresor med barn som ska ha egen flygstol och av 10-åringar med fritidsintressen och önskemål om aktiviteter på loven.. 

Tack för ett nyktert inlägg. :)
  • Anonym (Matilde)
    hammarhajen skrev 2021-04-12 19:02:07 följande:

Ska sparande ingå i de 20 000?

70 000 i buffertsparande är inte jättemycket för en familj. Behöver man en ny (begagnad) bil eller om någon blir av med jobbet så försvinner rätt mycket av det snabbt. Jag skulle vilja lägga undan ett par tusen minst i långsiktigt sparande och räknat med det, dvs om kanske 17 000 kr/mån räckt för mina utgifter och mitt "nöjesspar" (resor och sådant). 

Allt beror ju på hur man lever och vad man prioriterar. Man klarar sig absolut, men kommer kanske inte kunna göra eller köpa allt man vill. 

Sparande ingår inte i dom 20 000 kr, vi sparar till båda barnen samt ett gemensamt konto. Jag tänker att detta är under de tre kommande åren då jag sedan byter tjänst och får en nämnvärt högre inkomst och då får man väl kanske låta bli att unna sig det dyraste osv.
  • Anonym (Öive)

Jag personligen hade velat ha större buffert. Vi har inte gemensam ekonomi och jag vill ha minst 100 000 på mitt sparkonto.

Att leva på 20 000 som tvåbarnsfamilj ser jag inga problem med. Vi lever på mindre utan att snåla.

• Anonym (Öive)

I Lyxfällan hamnar snarare de som INTE ställer frågan innan en flytt... Är väl jättebra att TS funderar på om det är vettigt ekonomiskt innan de tar steget.

• hammarhajen
    Anonym (Matilde) skrev 2021-04-12 19:20:05 följande:
    Sparande ingår inte i dom 20 000 kr, vi sparar till båda barnen samt ett gemensamt konto. Jag tänker att detta är under de tre kommande åren då jag sedan byter tjänst och får en nämnvärt högre inkomst och då får man väl kanske låta bli att unna sig det dyraste osv.
    Ja, i tre år kan man ju klara det mesta

Skulle också väga in om båda har inkomst (bättre skydd än om man litar på bara den enas lön) och om det finns möjlighet att avancera och tjäna mer. 
  • Anonym (M)

TS har två 1-åringar, det är inte så lätt då att veta vad en genomsnittsfamilj med lite större barn gör av med. Föräldraledigheten är dyr, men bebisar är billiga i drift annars. Ett corona-år på det och man har erfarenhet av bebisar på picknick i parken, inte av  utlandsresor med barn som ska ha egen flygstol och av 10-åringar med fritidsintressen och önskemål om aktiviteter på loven.. 
    Knappast.
    Ställer man frågan har man noll koll.

De som har noll koll är bra kandidater, så enkelt är det.
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (M) skrev 2021-04-12 19:40:50 följande:

Knappast.

Ställer man frågan har man noll koll.

De som har noll koll är bra kandidater, så enkelt är det.

Haha om du bara visste.
  • Anonym (M)
    Anonym (Matilde) skrev 2021-04-12 20:01:56 följande:
    Haha om du bara visste.
    Det är det jag gör. Vet.
    Du vet inte. Det är därför du frågar.

Varför blir du så provocerad och aggressiv när någon påtalar det uppenbara, att du har noll koll?
    Är det ett gemensamt drag i ditt liv, att du inte tål någon sorts kritik?
  • Anonym (tvillingförälder)

Vi har tvillingar på 7 år (fyller 8 i höst). Efter att alla fasta kostnader (inklusive fritidsavgifter och mobiler) är betalda har vi en budget på ca 18000 att röra oss med. Där ligger inte sparandet (långsiktigt, buffert, semester) med utan det ligger utanför. Ja, det är högt men det är vad vi behöver utslaget per månad på ett helt år. Där ligger barnens kläder med, där ligger barnens fritidsaktiviteter med. Inte större inköp som nya cyklar men det mesta annat. 

När barnen var små var budgeten mindre även fast vi köpte alla kläder nya (vi orkade inte hålla på och leta på köp/säljsidor etc även om det finns många sådana för tvillingar också). Det enda vi inte "snålade" på var ytterkläder och sen skor, i övrigt var det rea och billigt som vi handlade. Barnen brydde sig inte om vilka märken det var på kläderna ändå  

Vem exakt är det som anser att ni har för lite pengar att röra er med?

• Anonym (eh)

I månaden? Det är väl ganska mycket? Ditt mål är väl inte att spendera allt du har, utan att spara så mycket som möjligt? (Hoppas jag....)

De som är rika är de som lyckas spara. Och ringer stora varningsklockor hos mig i detta inlägg...

• hammarhajen
    Anonym (eh) skrev 2021-04-16 23:11:58 följande:

I månaden? Det är väl ganska mycket? Ditt mål är väl inte att spendera allt du har, utan att spara så mycket som möjligt? (Hoppas jag....)

De som är rika är de som lyckas spara. Och ringer stora varningsklockor hos mig i detta inlägg...

Varför ringer det varningsklockor?

Kanske ska sparandet ingå i de 20 000? Det är väl snarare högst ansvarsfullt att. räkna på kostnader i förväg, och fundera på om inkomsten räcker till både sparande och det liv man vill leva i vardagen.. 
  • Anonym (Det går)

Hej!

Vi är en familj på två vuxna och två förskolebarn och har den här vintern haft mellan 20-25 000 kvar efter alla räkningar (räntor och amorteringar (bor i villa), el, bilar, försäkringar, barnomsorg, mobiler mm). Min man blev av med jobbet i höstas och har haft a-kassa i typ ett halvår. Vi har levt helt ok på det och även haft råd med mindre renoveringar och sparande. Har prioriterat kläder till barnen och sparat in på nya kläder till mig själv vilket varit helt ok eftersom jag jobbat hemifrån. Nu när min man börjar jobba igen plus att jag fått löneförhöjning kommer vi att landa på 35-40 kvar efter räkningarna och jag måste erkänna att det känns väldigt skönt även om jag inser att det finns många som alltid lever på mindre än vad vi gjort den här vintern. Det är klart att man kan leva på 20 000, min erfarenhet är dock att för en familj på fyra är det med ganska små marginaler och inte så mycket pengar över till sparande och guldkant som jag gärna vill ha iaf :)

Svar på tråden Räcker 20 000?