• Anonym (Gretsch)

Hur mycket ska sambon fokusera på barnen?barnen

Jag är sambo med en man som har barnen varannan vecka. Ändå pratar han med barnen varje dag på tel, träffar dem på mammans vecka, lämnar bullar och mat till dem hos mamman och det tar liksom aldrig slut. Han är den som ansvarar för mopedkörkortet, vanligt körkort, alla aktiviteter, körningar etc. Jag känner att detta går ut över vår tid varannan vecka, eftersom tom vår lediga helg avbryts med att han är med sitt ena barn varje söndag på aktiviteter. Är detta normalt och något jag bara borde acceptera? Eller ställa krav?

• Svar på tråden Hur mycket ska sambon fokusera på barnen?barnen
  • Törstiga tuppen
    Anonym (Gretsch) skrev 2021-05-20 11:49:49 följande:
    Den andra föräldern är nog glad att hon slipper ansvaret för barnen, eftersom hon också vill träffa en man. Dessa barn ställer i princip krav på föräldrarna att inte ha någon partner i sina liv. Jag förstår inte vilken makt barn kan ha i sverige i skilsmässofamiljer. Det är ett himla curlande hela tiden och de styr och ställer över de vuxna.  Det har gått för långt.

Min sambo försöker vinna över barnen genom att köpa allt till dem, som mopeder, bilar, gymkort, färskpressad juice, bullar etc, för att mamman inte tycker att det är nödvändigt. Hon är sund, men han är onormal och kommer förmodligen hålla på såhär även när barnen är 30 år gamla.
    Dina inlägg är väldigt tvetydiga. Nu skriver du att mamman är sund samtidigt som du skriver att hon är glad att slippa ansvar? Är det sunt? Hur slipper hon ansvar över sina barn bara för att pappan kommer med bullar? Du klarar inte av att han vill finnas där för sina barn, så därför borde ni fortsätta som sambos. Varför är det ens ett problem för dig att han köper en moppe till sitt barn?
  • Anonym (Q)

Den andra föräldern är nog glad att hon slipper ansvaret för barnen, eftersom hon också vill träffa en man. Dessa barn ställer i princip krav på föräldrarna att inte ha någon partner i sina liv. Jag förstår inte vilken makt barn kan ha i sverige i skilsmässofamiljer. Det är ett himla curlande hela tiden och de styr och ställer över de vuxna.  Det har gått för långt.

Min sambo försöker vinna över barnen genom att köpa allt till dem, som mopeder, bilar, gymkort, färskpressad juice, bullar etc, för att mamman inte tycker att det är nödvändigt. Hon är sund, men han är onormal och kommer förmodligen hålla på såhär även när barnen är 30 år gamla.

Ursäkta mig men bilar? Är några av barnen myndiga så är det här helt sjukt men verkar som att många curlingföräldrar aldrig släpper nappflaskan.

Men ärligt talat TS. Dra!!! Du kommer bli knäpp av det här för det kommer du bli av dessa galningar, du måste inse att det här är en destruktiv miljö att befinna dig i.
  • Anonym (Gretsch)

Självklart tycker jag innerst inne att det är "fint" att ta hand om sina barn, så barnen och exfrun ska vara lyckliga. Det är dock inte lika roligt som sambo där all fokus numera går till barnen. Mamman har aldrig gjort mig något illa så har inget att säga om henne, mer än att hon är glad när pappan hjälper till för då slipper såklart hon köpa bilar och mopeder och färskpressad juice för 50 kr/dag.

• Anonym (han)

Alltså, det finns massor av föräldrar som köper moped, bil och tom bostad till sina barn. Det är också mycket vanligt att föräldrar  hjälper vuxna barn ekonomiskt och praktiskt på en massa olika sätt. Oftast går det i generationer att man hjälper varandra som familj och det slutar inte för att barn blivit myndiga. Han försöker inte vinna dem, han är en vanlig pappa som gör dessa saker för sina barn, liksom en hel massa andra föräldrar. Det har inte med skilsmässan att göra, det har med föräldraskap att göra.
  • Anonym (han)
    Anonym (Gretsch) skrev 2021-05-20 08:26:01 följande:
    Eftersom det är hans egna ord, så måste jag lita på honom. Han sa att han gått och fått hjälp hos psykolog, dels pga det med skilsmässan och vad han kan ha gjort för fel eftersom hon ville skiljas. Sedan har han berättat att han för alltid ångrar att han valde barnen före sin ex flickvän och att han ALDRLIG vill göra om samma misstag. Detta har han även berättat för barnen framför mig, dvs att han inte längre vill resa ensam med dem, utan nu vill han tänka på sig själv också.

Jag har bara lyssnat på honom och märkte i början att han gjorde allt för mig, men nu senaste halvåret så början han återgå till det han sa att han ALDRIG skulle göra.
    Antingen så är du korkad, eller så sitter du och fabulerar ihop det här. Det är lite kul i alla fall!
  • Anonym (Linn)

Det kommer nya grejer hela tiden. Barnen är hemska, pappan är inte sund. Pappan slängde ut exet på kvällarna. Mamman bryr sig inte om barnen, men är sund.

Kanske dags att dra från denna soppa? Du trivs ju inte?

• Anonym (han)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-20 12:47:10 följande:
    Ursäkta mig men bilar? Är några av barnen myndiga så är det här helt sjukt men verkar som att många curlingföräldrar aldrig släpper nappflaskan.

Men ärligt talat TS. Dra!!! Du kommer bli knäpp av det här för det kommer du bli av dessa galningar, du måste inse att det här är en destruktiv miljö att befinna dig i.
    Finns massor av barn som får en bil av sina föräldrar när de tagit körkort men fortfarande bor hemma. Särskilt om man bor på landet med dåliga kommunikationer. Inte nyaste BMW kanske, utan en gammal Ford, men som går att köra.

Hände redan på min tid (70-talet) när curling inte ens var uppfunnet. 

Det finns nog en ganska stor diskrepans i den här tråden mellan vad som faktiskt händer och vad TS upplever. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (han) skrev 2021-05-20 15:44:55 följande:

Finns massor av barn som får en bil av sina föräldrar när de tagit körkort men fortfarande bor hemma. Särskilt om man bor på landet med dåliga kommunikationer. Inte nyaste BMW kanske, utan en gammal Ford, men som går att köra.

Hände redan på min tid (70-talet) när curling inte ens var uppfunnet. 

Det finns nog en ganska stor diskrepans i den här tråden mellan vad som faktiskt händer och vad TS upplever. 

Det var inte poängen. Att man fick gamla bilar av sina föräldrar på 70-80 talet också är jag fullt medveten om men då åkte man ju och köpte sin egen sabla coca cola eller vad man nu ville ha.
  • Anonym (han)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-20 19:09:50 följande:
    Det var inte poängen. Att man fick gamla bilar av sina föräldrar på 70-80 talet också är jag fullt medveten om men då åkte man ju och köpte sin egen sabla coca cola eller vad man nu ville ha.
    Poängen är att hon är avundsjuk på att hennes man ägnar tid åt sina barn istället för henne. Poängen är att TS sitter och hittar på allt märkligare och extremare grejer för att få medhåll i tråden. Poängen är att mannen verkar göra nästan vad som helst för att slippa undan att umgås med TS, tom åka och lämna juice åt ungarna (enligt TS då). 
  • Anonym (Q)
    Anonym (han) skrev 2021-05-21 08:26:45 följande:

Poängen är att hon är avundsjuk på att hennes man ägnar tid åt sina barn istället för henne. Poängen är att TS sitter och hittar på allt märkligare och extremare grejer för att få medhåll i tråden. Poängen är att mannen verkar göra nästan vad som helst för att slippa undan att umgås med TS, tom åka och lämna juice åt ungarna (enligt TS då). 

Första halvan håller jag med om. TS grabbar efter halmstrån och försöker rädda Titanic från att sjunka med ett fiskespö. Det måste sluta ältas och hon måste göra någon radikal förändring.

Sedan håller jag faktiskt inte med! Tillskillnad från alla andra här så ser inte jag den fantastiska pappan här överhuvudtaget utan jag tror snarare att han är ett kontrollfreak. Leverera finare juicer och bullar? Allvarligt talat? Tror att hans huvudintresse handlar om att kolla vad barnens mamma har för sig plus som han ska kontrollera TS genom att hon ska följa med på resor som inte gynnar henne. En fantastisk man och pappa hade litat fullt ut på att de vuxna ungarna var i trygga händer hos mamman när dom inte var hos honom och han skulle kunna vara hängiven sin nya kvinna helt utan dåligt samvete.

Det luktar skunk om denna karl!
  • Anonym (han)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-21 22:28:52 följande:
    Första halvan håller jag med om. TS grabbar efter halmstrån och försöker rädda Titanic från att sjunka med ett fiskespö. Det måste sluta ältas och hon måste göra någon radikal förändring.

Sedan håller jag faktiskt inte med! Tillskillnad från alla andra här så ser inte jag den fantastiska pappan här överhuvudtaget utan jag tror snarare att han är ett kontrollfreak. Leverera finare juicer och bullar? Allvarligt talat? Tror att hans huvudintresse handlar om att kolla vad barnens mamma har för sig plus som han ska kontrollera TS genom att hon ska följa med på resor som inte gynnar henne. En fantastisk man och pappa hade litat fullt ut på att de vuxna ungarna var i trygga händer hos mamman när dom inte var hos honom och han skulle kunna vara hängiven sin nya kvinna helt utan dåligt samvete.

Det luktar skunk om denna karl!
    Fast här verkar du utgå från att allt som TS säger är sant, eller vanligt förekommande. Det är inte alls säkert att det stämmer. Pappan kanske åkt en gång med bullar till barnen: i TS värld händer det därför hela tiden, han bekostar tydligen bilar till barnen (hur många barn är det, får de flera bilar var?) när det kanske egentligen handlar om att han ska köpa loss en billig häck från en jobbarkompis till äldsta ungen. 

En vuxen kvinna hade kunnat hantera att hennes man inte ägnade varje vaken sekund åt henne och skulle inte se allt engagemang han har för sina barn som stöld av tid och resurser från henne. 

Bara orden "hängiven sin nya kvinna" luktar skunk. 
Svar på tråden Hur mycket ska sambon fokusera på barnen?barnen