• Anonym (Ts)

Hålla barn vaket i bilen

Vårat barn, snart 2,5, slutade för några månader sedan sova på dagen.

Sover hon på dagen (räcker med att somna i fem minuter) så tar nattningen två timmar och hon somnar tre timmar senare än vanligt, men vaknar samma tid på morgonen ändå.

Att undvika att hon somnar på dagen är inte svårt så länge vi inte låter henne åka bil/vagn/cykel efter klockan 10.

Detta blir väldigt begränsande och framförallt bil är vi beroende av då vi bor på landet. Och det är hopplöst att lyckas hålla henne vaken i bilen.

Jag har testat musik, tyst i bilen, prata med henne om saker vi passerar, titta på film, låta henne själv bläddra i en mjuk bok.

Min fantasi är slut. Ingenting fungerar och vi blir låsta till hemmet om vi inte vill ha ett vrak till barn pga sömnbristen som uppstår när hon somnar på dagen.

Har ni några knep?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-14 03:55
    Ja titta. Tillägg fungerar tydligen inte i mobilversionen men nu hittade jag och kan tillägga.

Jag undanber mig ALLA tips gällande sömnen. Vi har redan testat allt och barnet kan verkligen inte sova middag. Det går helt enkelt inte.

• Svar på tråden Hålla barn vaket i bilen
  • Anonym (Ts)
    Anonym (sova) skrev 2021-06-15 16:02:31 följande:

Vet du, i de inlägg jag läste uppfattade jag det som att det var svårt att sova på kvällen om man sov "middag", sedan skrevs det om att sova efter 10:00. "Sova middag" har för mig alltid inneburit en tupplur någon gång mellan förmiddag och eftermiddag. Jag föreslog då att testa att sova (i bil/vagn) redan 7-8 på morgonen. För mig är det inte "sova middag" utan mer att somna om en stund. Man tolkar helt enkelt ord olika. Jag är hemskt ledsen om du skrivit någonstans att det inte heller funkar, men tråden är som sagt 10 sidor lång. 

Jag har själv varit extremt morgonpigg och kvällstrött. Först efter 35 kom jag på att jag kan somna om på morgonen, om jag går upp och äter frukost och är uppe någon timme först. Jag försökte bara hjälpa till genom att komma med förslag som hjälpt mig, tråkigt om det ska tolkas som påhopp. 

Skriver man på ett nätforum kommer man få svar, ibland har folk missförstått eller missat info men det betyder INTE att de per automatik är trångsynta, oförmögna att förstå eller liknande hemskheter. 

Nej tyvärr fungerar det inte att somna om på morgonen.

Jag fattar att man får svar på forum. Men tyvärr är detta folks åsikt även ute i verkliga livet.

Därför tänker jag inte låta bli att försöka få folk som skriver här att fatta att barnet inte kan sova på dagen. Jag tänker inte bara ge upp det och låta folk fortsätta i sin (enligt mig) trångsynta syn på att alla barn kan sova middag. Eller ta en tupplur.

Mitt barn får sömnbrist av att sova på dagen.

Och det är uppenbarligen helt omöjligt för folk att förstå.

Och nej vi är inte ensamma om detta problem
  • Anonym (Ts)
    Anonym (sova) skrev 2021-06-15 16:02:31 följande:

Vet du, i de inlägg jag läste uppfattade jag det som att det var svårt att sova på kvällen om man sov "middag", sedan skrevs det om att sova efter 10:00. "Sova middag" har för mig alltid inneburit en tupplur någon gång mellan förmiddag och eftermiddag. Jag föreslog då att testa att sova (i bil/vagn) redan 7-8 på morgonen. För mig är det inte "sova middag" utan mer att somna om en stund. Man tolkar helt enkelt ord olika. Jag är hemskt ledsen om du skrivit någonstans att det inte heller funkar, men tråden är som sagt 10 sidor lång. 

Jag har själv varit extremt morgonpigg och kvällstrött. Först efter 35 kom jag på att jag kan somna om på morgonen, om jag går upp och äter frukost och är uppe någon timme först. Jag försökte bara hjälpa till genom att komma med förslag som hjälpt mig, tråkigt om det ska tolkas som påhopp. 

Skriver man på ett nätforum kommer man få svar, ibland har folk missförstått eller missat info men det betyder INTE att de per automatik är trångsynta, oförmögna att förstå eller liknande hemskheter. 

Nu ser jag också att du absolut inte är en av dem som gått på värst.

Men kombinationen av allas kommentarer i denna tråd talar sitt tydliga språk.

Jag vidhåller att om man som du skall uttrycka dig om att jag är överdrivet nojig över barnets sömn så bör man också ha läst inläggen i tråden.
  • Anonym (sova)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-15 15:52:24 följande:
    det fanns en anledning till att jag inte beskrev barnets sömn i detalj i trådstarten.

Och det var för att slippa allt detta.

Helt ovanligt är det faktiskt inte att barn inte klarar av att sova på dagen. Jag kan säga att du har minst ett sådant barn på 15 på en småbarnsavdelning.

Jag anser att man är förminskande och onödigt ifrågasättande när man likt perosner i denna tråd inte ens försöker förstå. Eller tar till sig när någon förklarar att 10 minuter sömn på dagen leder till 2-3 timmar mindre sömn på natten.

Ekvationen sömnbrist som påverkar barnets humör ocg således också utveckling (det är vi nog alla överens om att sömnbrist orsakar) är inte särkilt svår att göra. Och framförallt inte när någon gång på gång tydligt förklarat detta.

Jah kan tycka att man faktiskt läser svaren. Iaf ts var i tråden. Om man skall gå på så säkert med sina uttalanden som du gjort.
    Nja, Jag har jobbat på förskola. Jag har stött på många barn som får svårt att somna på kvällen om de sover middag, ja. Det är vanligt. Men jag har aldrig hört om ett barn som är helt förtvivlad resten av dagen, bankar huvudet i golvet, går bakåt i utvecklingen etc av att somna 10 minuter i bilen. Jag tror dig, det gör jag, men det är som sagt inte det vanliga (absolut inte ett på 15!) och det är väl oftast det vanliga man utgår från när man svarar. 

Däremot hör man rätt ofta om föräldrar som säger att deras barn "absolut inte" kan sova middag. När man väl pratar vidare visar det sig att barnet kanske somnar 22:30 om det sover middag, vilket såklart kan vara jobbigt för föräldrarna. Men att barnet ändå får rimligt med sömn middagsvilan inräknad. Förstår att föräldrarna vill träna bort middagsvila i sådana lägen, men därmed inte sagt att det är skadligt för barnet att under en period dela upp sömnen. 

Många har just problem med bilen. Är ju därför du fått många svar. Och för en del finns lösningar, som att resa vid andra tider då barnet antingen kan hålla sig vaken eller då det inte gör så mycket om barnet somnar en stund. T.ex. tidigt på morgonen. Eller tillåta en middagslur var tredje dag och planera in bilåkande efter det. 

Funkar ingenting alls för er del så är det ju så, men ingen skriver för att vara elak eller hoppa på eller dumförklara. Man vill nog bara hjälpa, genom att dela med sig av vad som funkat för en själv.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-15 10:10:47 följande:

Inte alls galen tanke. Det har vi redan gjort. Hjälper tyvärr inte. Har alltså på riktigt suttit och kört två timmar för att hon ska somna

Men var går brytpunkten mellan att hon somnar i bilen på fem minuter till att hon absolut inte kan somna i bilen? Är det en tid på dagen då ni skulle kunna hitta på något?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2021-06-15 16:35:32 följande:

Men var går brytpunkten mellan att hon somnar i bilen på fem minuter till att hon absolut inte kan somna i bilen? Är det en tid på dagen då ni skulle kunna hitta på något?

Alltså det är inga problem att natta barnet om hon inte sovit på dagen. Då somnar hon på 10 minuter.

Men har hon sovit på dagen så tar det två timmar. Vilket som sagt inte hade varit ett problem om barnet inte tappat så mycket sömn
  • Anonym (Ts)
    Anonym (sova) skrev 2021-06-15 16:27:03 följande:

Nja, Jag har jobbat på förskola. Jag har stött på många barn som får svårt att somna på kvällen om de sover middag, ja. Det är vanligt. Men jag har aldrig hört om ett barn som är helt förtvivlad resten av dagen, bankar huvudet i golvet, går bakåt i utvecklingen etc av att somna 10 minuter i bilen. Jag tror dig, det gör jag, men det är som sagt inte det vanliga (absolut inte ett på 15!) och det är väl oftast det vanliga man utgår från när man svarar. 

Däremot hör man rätt ofta om föräldrar som säger att deras barn "absolut inte" kan sova middag. När man väl pratar vidare visar det sig att barnet kanske somnar 22:30 om det sover middag, vilket såklart kan vara jobbigt för föräldrarna. Men att barnet ändå får rimligt med sömn middagsvilan inräknad. Förstår att föräldrarna vill träna bort middagsvila i sådana lägen, men därmed inte sagt att det är skadligt för barnet att under en period dela upp sömnen. 

Många har just problem med bilen. Är ju därför du fått många svar. Och för en del finns lösningar, som att resa vid andra tider då barnet antingen kan hålla sig vaken eller då det inte gör så mycket om barnet somnar en stund. T.ex. tidigt på morgonen. Eller tillåta en middagslur var tredje dag och planera in bilåkande efter det. 

Funkar ingenting alls för er del så är det ju så, men ingen skriver för att vara elak eller hoppa på eller dumförklara. Man vill nog bara hjälpa, genom att dela med sig av vad som funkat för en själv.

Då har vi olika erfarenhet.

Min tråd skapades för att kunna slippa begränsa oss med att inte åka bil efter 10. Går det inte så går det inte. Då får vi helt enkelt strunta u att åka bil.

Jag har inte sagt att mitt barn går bakåt i utvecklingen. Det jag säger är att jag inte kommer låta barnet gå med konstant sömnbrist för att folk på familjeliv anser att mitt barn ska sova middag. Sömnbristen skulle kunna ge konsekvenser för barnets utveckling ja. Men då jag inte låter barnet sova på dagen så har hon inte sömnbrist.

Jag förstår vad du menar med förärar som anse ratt barnen inte kan sova på dagen för föräldrarnas egen skull.

Men jag hoppas att du inser att det finns en hel del fall där det inte är så. Vi är ett av dessa fall och det har jag varit otroligt tydlig med genom hela tråden.

Jag kan också säga att barnet inte får dessa utbrott om vi exempelvis befinner oss på öppen förskola. Så att du inte stött på sådana barn kan också handla om att du inte mött barnet (med sömnbrist) i sin hemmiljö.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (sova) skrev 2021-06-14 21:38:11 följande:

Jo, jag fattar absolut att alla inte sover ikapp och att vissa vaknar samma tid oavsett. Är likadan själv

Vet också att det kan vara ett helsike att sluta sova middag, men det låter så himla extremt det TS beskriver. Låter inte så bra att bli så orolig för "missad sömn" att man alls inte kommer iväg alls på aktiviteter. Ni låter mer balanserade, med strategier för hur man hanterar dagen efter och så.

Jag tänker att ett barn (som är så litet som 2,5) som somnar efter bara fem minuter stilla i vagn eller i bil kanske egentligen är trött och i behov av en tupplur på dagen... Känns för mig som tecken på att vilan behövs. Att somna efter en kvart eller så i bilen är en sak, när man hunnit varva ner och sitta still en stund. Det gör ju många äldre också

Jag tar upp denna kommentar igen. När du skrev denna hade jag förklarat för dig hur mycket sömn barnet missar pga att sova middag.

Kanske kan du då förstå frustrationen? Efter ingående förklaring lägger du denna kommentar som insinuerar att vi är hysteriska över barnets sömn och inte har verktyg att hantera barnet?

Kan du kanske förstå att man i min situation blir rätt trött? Ha med i åtanke att du inte är ensam u ditt dömande utan att det är detta man får höra från alla håll.

Det är ganska rimligt att inte vilja att ens barn går 3 timmar back i sömn per dygn?

För jag antar att sömnbrist också är ett av dina argument för att barn skall sova middag?

Då borde du när du skrev denna kommentar efter långa utläggningar riktade till dig gällande barnets sömn att detta barn får sömnbrist om hon sover på dagen?
  • Anonym (Melatonin)

Föräldrar som har "normala" barn där sömnen fungerar på ett normalt sätt kan aldrig förstå hur det är att ha ett barn av den här kalibern. 

Det var problem med sömnen för vårt barn från dag ett. När vår lilla flicka var 2 år höll vi på att bryta ihop. Vi fick bara "vanliga" tips på BVC, som att hålla samma rutiner varje dag/kväll etc. De utgick helt enkelt från att vårt barn fungerade som vilket barn som helst.

Så tillslut, när vi pratat om vårt barns sömnsvårigheter till BVC i 3 år, dvs precis efter vårt barns 3-årsdag fick vi tillslut utskrivet Melatonin i flytande form som vår dotter nu får 2 ml av varje kväll. Äntligen funkar detta med sömnen!! För oss har Melatoninet varit som en skänk från ovan.

• Anonym (Melatonin)

Har nu skummat igenom fler av dina inlägg TS. Om eran dotter "somnar till" på dagen så blir hon alltså på riktigt dåligt humör efter att hon har vaknat och hon somnar sen ca 2 timmar senare på kvällen vilket resulterar i ordentlig sömnbrist totalt sett. Dagen efter blir förstörd. Jag förstår att det blir kaos.

Vi hade alltså samma problem med vår dotter. Grejen är att vår dotters hjärna somnade på dagen för att den behövde det. Sen gjorde ju detta att det blev kaos, men vår dotter sover fortfarande middag vissa dagar trots att hon nu är 4 år. Att vi nu kan ge vår dotter Melatonin varje kväll är som sagt en skänk från ovan. De dagar som vår dotter sover en stund på dagen medför inte att hon somnar senare på kvällen, och det kan vi alltså tacka Melatoninet för. Jag tänker att somnar man så är det för att hjärnan behöver släcka ned en stund.

Så det kanske inte är själva tuppluren på dagen som är det felaktiga, tänker jag. Men jag förstår att det är lätt att tänka så eftersom det blir kaos med för kort nattsömn sen. Men som sagt, en tupplur på dagen och sen 2 ml Melatonin till kvällen skulle kunna vara en lösning på problemet. Men barnet måste fylla 3 år innan man får detta utskrivet av barnläkare kopplat till BVC.

• Tow2Mater

Ta en utlandsresa dit det är minst 8 timmars tidzonskillnad i en eller två veckor för att bryta mönstret. Sen se vad som händer.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Melatonin) skrev 2021-06-18 00:07:42 följande:

Föräldrar som har "normala" barn där sömnen fungerar på ett normalt sätt kan aldrig förstå hur det är att ha ett barn av den här kalibern. 

Det var problem med sömnen för vårt barn från dag ett. När vår lilla flicka var 2 år höll vi på att bryta ihop. Vi fick bara "vanliga" tips på BVC, som att hålla samma rutiner varje dag/kväll etc. De utgick helt enkelt från att vårt barn fungerade som vilket barn som helst.

Så tillslut, när vi pratat om vårt barns sömnsvårigheter till BVC i 3 år, dvs precis efter vårt barns 3-årsdag fick vi tillslut utskrivet Melatonin i flytande form som vår dotter nu får 2 ml av varje kväll. Äntligen funkar detta med sömnen!! För oss har Melatoninet varit som en skänk från ovan.

Tack för ditt svar!

Melatonin är inte aktuellt ännu.

Men skönt att höra att ni fick ordning på sömnen.

Så länge barnet inte sover på dagen så har vi som sagt inga problem.

Barnet är glad dagens alla timmar. Så för oss är en väldigt bra lösning att hon helt enkelt inte får sova.

Det går nåhot bättre nu när vi flyttat henne till framsätet i bilen. Så jag håller tummarna för att det hållar i sig
  • Anonym (Ts)
    Tow2Mater skrev 2021-06-18 01:45:18 följande:

Peta barnet i ansiktet, hela tiden. Kittla är ju också ett alternativ.

Nu när barnet sitter fram går det lite lättare att peta på henne. Det har dock inte behövts ännu
  • Anonym (Kokopapa)

Är exakt i samma situation. Googlade "hur håller man barn vakna i bil". 10 minuters sömn under dagen resulterar i tre timmar senare nattning, sömnbrist och fruktansvärt humör i flera dagar.

Hur är sömnen idag? 

• cosinus
    Anonym (Kokopapa) skrev 2024-09-08 09:46:36 följande:

Är exakt i samma situation. Googlade "hur håller man barn vakna i bil". 10 minuters sömn under dagen resulterar i tre timmar senare nattning, sömnbrist och fruktansvärt humör i flera dagar.

Hur är sömnen idag? 

Inte TS men har haft en exakt sådan också. Vi satt och matade honom med russin påväg hem från dagis för om han tuggade höll han sig iaf vaken. Men det var tvungen att vara nog gott för att han skulle gapa när han var trött så.... russin.

Sen blev han ju äldre och slutade sova på dagen oavsett vad men då kom problemet att på ledigheter så började syskon och kompisar vilja vara vaken lite senare och han också. Sen sov alla andra längre och han steg upp och man kunde kallt räkna med att dag 3 på alla ledigheter så var han helt odräglig. Sen började han långsamt långsamt skruva dygnet lite framåt så tex jul och sommarlov funkade ju att låta honom vara vaken lite senare för det var nog lång tid för att han skulle kunna justera efter.

Han är fortfarande, 16 år gammal, mycket känsligare för sömnrubbningar än sina syskon. Klarar det sämre helt enkelt för att han har svårt att sova igen. Saknar dessutom fortfarande all form av självinsikt kring hur sömnbrist (när den väl uppstår) påverkar hans humör.

Sjukt kul ändå hur syskon kan vara så olika för hans två år äldre bror har alltid varit superlätt med sömnen. När han slutade sova på dagen somnade han ibland påväg hem från förskolan och kunde sova 2 timmar mellan 15-17. Sen ändå somna 20 för natten. Han har jag aldrig väckt någonsin. Somnade han behövde han sova och det påverkade inte natten. Han kan vara vaken hur sent som helt och antingen sova ikapp eller bara existera en dag med minimalt med sömn och ändå vara på bra humör och så sova superlänge nästa natt.
Svar på tråden Hålla barn vaket i bilen