Anonym (Ts) skrev 2021-06-15 15:52:24 följande:
det fanns en anledning till att jag inte beskrev barnets sömn i detalj i trådstarten.
Och det var för att slippa allt detta.
Helt ovanligt är det faktiskt inte att barn inte klarar av att sova på dagen. Jag kan säga att du har minst ett sådant barn på 15 på en småbarnsavdelning.
Jag anser att man är förminskande och onödigt ifrågasättande när man likt perosner i denna tråd inte ens försöker förstå. Eller tar till sig när någon förklarar att 10 minuter sömn på dagen leder till 2-3 timmar mindre sömn på natten.
Ekvationen sömnbrist som påverkar barnets humör ocg således också utveckling (det är vi nog alla överens om att sömnbrist orsakar) är inte särkilt svår att göra. Och framförallt inte när någon gång på gång tydligt förklarat detta.
Jah kan tycka att man faktiskt läser svaren. Iaf ts var i tråden. Om man skall gå på så säkert med sina uttalanden som du gjort.
Nja, Jag har jobbat på förskola. Jag har stött på många barn som får svårt att somna på kvällen om de sover middag, ja. Det är vanligt. Men jag har aldrig hört om ett barn som är helt förtvivlad resten av dagen, bankar huvudet i golvet, går bakåt i utvecklingen etc av att somna 10 minuter i bilen. Jag tror dig, det gör jag, men det är som sagt inte det vanliga (absolut inte ett på 15!) och det är väl oftast det vanliga man utgår från när man svarar.
Däremot hör man rätt ofta om föräldrar som säger att deras barn "absolut inte" kan sova middag. När man väl pratar vidare visar det sig att barnet kanske somnar 22:30 om det sover middag, vilket såklart kan vara jobbigt för föräldrarna. Men att barnet ändå får rimligt med sömn middagsvilan inräknad. Förstår att föräldrarna vill träna bort middagsvila i sådana lägen, men därmed inte sagt att det är skadligt för barnet att under en period dela upp sömnen.
Många har just problem med bilen. Är ju därför du fått många svar. Och för en del finns lösningar, som att resa vid andra tider då barnet antingen kan hålla sig vaken eller då det inte gör så mycket om barnet somnar en stund. T.ex. tidigt på morgonen. Eller tillåta en middagslur var tredje dag och planera in bilåkande efter det.
Funkar ingenting alls för er del så är det ju så, men ingen skriver för att vara elak eller hoppa på eller dumförklara. Man vill nog bara hjälpa, genom att dela med sig av vad som funkat för en själv.