• Anonym (Åke Jimmys­on)
    Sat 28 Aug 2021 12:39
    4730 visningar
    51 svar
    51
    4730

    Arbetar alla som kommer och går tidigt?

    En del kommer tidigt till jobbet, redan klockan 7 för att gå senast 15:45

    Visst finns det dem som arbetar, men man ser ibland en del annat.
    Det är dushca på jobbet, äta frukost, läsa tidningen, för att sedan gå till sin arbetsplats 07:50 innan folk kommmer vid 8 för att sedan sätta sig och fika igen när dom kommer.
    SEdan är det träna på lunchen vilken oftast innebär lunch + träning 1,5 h försvinner redan där.
    Det är egentligen rätt lätt att göra så lite som möjligt under en arbetsdag.

    Många tror att det inte syns.

  • Svar på tråden Arbetar alla som kommer och går tidigt?
  • Anonym (J)
    Sun 29 Aug 2021 10:06
    #32

    Jag jobbar med rekrytering. Äter frukost och svarar på mail samtidigt, kollar vad som händer under dagen och förbereder för det.

    Jag äter sen lunch vid datorn när de andra är iväg och äter. När de kommer tillbaka tar jag min rast, då tränar jag.

    Men visst fan jobbar jag när jag är på jobbet. Skulle aldrig falla mig in att inte arbeta!

  • Sun 29 Aug 2021 13:20
    #33
    Anonym (blaz) skrev 2021-08-29 02:03:35 följande:

    Kvittar ju egentligen när och hur mycket du jobbar under dagen, det som spelar roll är vad som är gjort i slutet av dagen/veckan/månaden.

    Arbetar kanske aktivt 3-5 timmar om dagen och får bra mycket mer gjort än vissa som jobbar 8.

    Sen har jag varit på andra ställen där jag var den som fick slita mest för att hinna med... gäller att hitta sin plats.


    Det beror ju helt på vilket jobb det handlar om. Hos oss är grupper/personer helt beroende av vad andra grupper/personer gör, och behöver inputs av varandra för att kunna göra sitt jobb. Det handlar ofta om "slutet av dagen" när saker måste vara klara, för att nästa grupp/person ska kunna göra sitt.
  • Anonym (?)
    Sun 29 Aug 2021 14:45
    #34
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2021-08-28 14:26:33 följande:

    Jo men kliver du in circus 7 går 16 så är det 8 timmar.

    Så länge saker blir levererade och man inte går back så är det ingen som klagar om det inte kontrolleras exakt var folk gör.

    Men ja det har tagits upp att det är 8h arbetstid.

    Jobbar man hemimfrån så kan dom inte rikigt kontrollera vad man gör så länge man rullar musen så är man online.


    Ok, det är väl olika vad man arbetar med antar jag. Här kan vi följa exakt vad som levereras och hur mycket tid som gått åt till det. Vi har 40h vecka men det som är intressant är vilka pengar man drar in till bolaget. Att spendera tid på annat men ta upp det som arbetstid skulle synas direkt i våra system.
  • Anonym (Åke Jimmys­on) Trådstartaren
    Sun 29 Aug 2021 15:08
    #35
    Anonym (?) skrev 2021-08-29 14:45:43 följande:
    Ok, det är väl olika vad man arbetar med antar jag. Här kan vi följa exakt vad som levereras och hur mycket tid som gått åt till det. Vi har 40h vecka men det som är intressant är vilka pengar man drar in till bolaget. Att spendera tid på annat men ta upp det som arbetstid skulle synas direkt i våra system.
    Hur ser ni om man går iväg på muggen eller sitter i fikarummet en 45 minuter eller gör något helt annat på datorn en kortare stund så länge det står korrekt arbetstid och allt man ska leverera  är levererat?
  • Anonym (Pelle­rin)
    Sun 29 Aug 2021 16:25
    #36
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2021-08-29 15:08:34 följande:

    Hur ser ni om man går iväg på muggen eller sitter i fikarummet en 45 minuter eller gör något helt annat på datorn en kortare stund så länge det står korrekt arbetstid och allt man ska leverera  är levererat?


    Hos oss regleras det i avtalet om flextid. Man har full rätt att flexa ut under vissa tider av arbetsdagen utan att söka ledigt i förväg.

    Det handlar ju inte om hur man själv ser på det, utan om vad som faktiskt är avtalat.

    Att sitta på toa 45 min utan att flexa ut förlorar jag bara själv på. Då syns det i projektrapporten att jag inte hunnit klart i tid - alltså att jag jobbar dåligt. Då blir det sämre löneutveckling. Så det slår bara tillbaka mot mig själv.
  • Anonym (Åke Jimmys­on) Trådstartaren
    Sun 29 Aug 2021 17:22
    #37
    Anonym (Pellerin) skrev 2021-08-29 16:25:05 följande:
    Hos oss regleras det i avtalet om flextid. Man har full rätt att flexa ut under vissa tider av arbetsdagen utan att söka ledigt i förväg.

    Det handlar ju inte om hur man själv ser på det, utan om vad som faktiskt är avtalat.

    Att sitta på toa 45 min utan att flexa ut förlorar jag bara själv på. Då syns det i projektrapporten att jag inte hunnit klart i tid - alltså att jag jobbar dåligt. Då blir det sämre löneutveckling. Så det slår bara tillbaka mot mig själv.
    Ok här syns det inte om man fikar en timme extra då vi inte har någon stämpelklocka.
  • Sun 29 Aug 2021 21:39
    #38

    Bara läst ts!

    Verkar som att tjänstemän och kontorsjobbare på vissa ställen kan lata sej rejält om det går till som du beskriver?
    Verkar lyx att bara ha flextid.
    Men områdeschef, avdelningschef etc. måste väl ändå hålla koll på allas prestationer även om de får jobba mer fritt? Att arbetet blir gjort inom rimlig tid?

    Jag jobbar inom vård och där är det arbete hela tiden på bestämda tider. Kollegorna skulle ju undra om mina patienter inte fick hjälp för att jag är och duschar.. Vore nog skäl för en rejäl varning!

  • Anonym (ABC)
    Mon 30 Aug 2021 08:19
    #39
    annabellelee skrev 2021-08-29 08:21:21 följande:

    Det är nog olika på olika jobb. Har vänner inom datorbranschen som visserligen är på jobbet 8h, men som verkar sitta och skicka memes och dela tiktokklipp med varandra hela dagarna.

    Andra branscher har flextid, men loggar tydligt, så om de verkar lite slappa ibland får de ta igen det sen.

    Själv jobbar jag på ett jobb med viss frihet, men det märks ganska snabbt om man inte gör vad man ska, så man får jobba ikapp nästa dag. Om någon tränar på lunchen får man sitta lite senare på kvällen nästa dag.

    Har ni inga krav på ert arbete eftersom ni kan komma och gå hursomhelst?


    Jag är inom samma bransch och skulle gissa att om de ägnar dagarna till sådant att de antingen jobbar med någon typ av support/jour där de bara behöver vara reaktivt aktiva men vara på plats. Eller att de i princip aldrig släpper jobbet och jobbar hemifrån på kvällarna, pratar jobb och inte fritid på luncherna, får telefonsamtal under semestern där de inte bara svarar utan plockar upp datorn och loggar in för att kolla något. 

    Jag älskar mitt jobb inom IT, det är väldigt flexibelt och erbjuder en bra balans mellan arbetsliv och privatliv vad gäller möjligheter att arbeta hemifrån och att förlägga en del av arbetstiden till morgon och kväll när barnen sover. Men det är också ett jobb där gränserna mellan arbetstid och fritid suddas ut och där jag sällan är riktigt ledig. Varje gång jag går på semester så finns mitt privata telefonnummer tillgängligt för ett fåtal utvalda att ringa om det är något akut där min hjälp behövs (att de verkligen behöver ringa händer sällan). Det är inte ovanligt att jag får perioder där jag behöver jobba 50-60 timmar i veckan (inte beordrat och ingen övertid även om jag kan flexa/kompa ut den tiden senare timme mot timme vilket ibland kan dröja ett år innan det funkar med arbetet att göra det).

    Och jobbet är alltid med mig i mitt huvud. Jag har alltid papper och penna bredvid sängen när jag ska sova för att jag har upptäckt hur svårt det är att somna när alla jobbtankar snurrar i huvudet. Med papper och penna bredvid sängen så har jag börjat skriva ned alla "kom ihåg" som ploppar upp i mitt huvud när jag ska somna så att jag ska kunna släppa de och inte stressa upp mig över att kanske glömma. 

    Jag har tidigare jobbat både som städare och på mc donalds och även om de jobben har en helt annan typ av stress och press så är det inte ovanligt att jag ibland kan längta tillbaka bara för möljigheten att släppa allt och gå hem när arbetsdagen är slut. 
  • Anonym (ABC)
    Mon 30 Aug 2021 08:22
    #40
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2021-08-29 17:22:18 följande:
    Ok här syns det inte om man fikar en timme extra då vi inte har någon stämpelklocka.
    Skulle gissa att cheferna ändå har full koll på det och att den individuella lönesättningen blir därefter. I min grupp så vet jag att det finns löneskillnader på minst 25 000 i månaden trots att alla har motsvarande titlar och på papperet liknande arbetsuppgifter. 
  • Anonym (H)
    Mon 30 Aug 2021 09:14
    #41

    Duschar jag och äter frukost på jobbet är det inte arbetstid. Bara för att jag kommer inom arbetsplatsens väggar betyder det inte att jag jobbar.

    Men hur räknar ni ut er prestation och när är den good enough? Om vissa jobbar så lite borde det synas på resultatet eller att andra kollegor blir lidande? Här är det mest gnäll om att andra chillar.

  • Anonym (Ulle)
    Mon 30 Aug 2021 17:18
    #42
    annabellelee skrev 2021-08-29 08:21:21 följande:

    Det är nog olika på olika jobb. Har vänner inom datorbranschen som visserligen är på jobbet 8h, men som verkar sitta och skicka memes och dela tiktokklipp med varandra hela dagarna.

    Andra branscher har flextid, men loggar tydligt, så om de verkar lite slappa ibland får de ta igen det sen.

    Själv jobbar jag på ett jobb med viss frihet, men det märks ganska snabbt om man inte gör vad man ska, så man får jobba ikapp nästa dag. Om någon tränar på lunchen får man sitta lite senare på kvällen nästa dag.

    Har ni inga krav på ert arbete eftersom ni kan komma och gå hursomhelst?


    Jobbar man i projekt så är det enda som spelar roll de deadlines man har för olika leverabler.

    Om jag sen skriver testplaner och protokoll hemma i sängen, på jobbet eller i panik natten innan de ska lämnas för granskning är skit samma bara grejerna är klara när de behövs.

    Men så blir det en del 13-timmarsdagar också när man ska testa och det har jag ingen övertid eller restidsersättning för i min tjänst, så det får jämna ut sig.
  • Anonym (Work)
    Mon 30 Aug 2021 18:07
    #43

    Jag är förmodligen en "sådan" många inte tror gör något under arbetstid. Vaknar 04.45 och far direkt till gymmet och sedan in till kontoret. Har då varit på kontoret i någon/några timmar innan kollegorna kommer in mellan 08-09. De tar direkt en kaffe och sitter och pratar i 45 minuter medan jag jobbar på mitt kontor. Går väl ut och säger hej bara. Sedan jobbar jag fram till lunch utan rast och åker sedan hem till hunden och äter lunch hemma och jobbar hemifrån till 16-tiden. Sedan kollar jag alltid igenom mailen och fixar lite innan läggdags. Kollegorna ser mig i ungefär 2-4 timmar på kontoret och inget mer och tänker säkert att jag inte gör särskilt mycket, när jag i praktiken jobbar fler timmar än dem.

  • Anonym (yuuo)
    Mon 30 Aug 2021 18:29
    #44

    Har själv förtroendearbetstid, detta betyder att jag inte heller har någon övertid, utan får den lönen jag har rakt av. 

    Fördelarna är att jag kan sitta lite varstans, Bali, hemma, på kontoret eller på landet. Har uppsatta deadlines som skall hållas, och så länge de hålls så är det ingen som säger något. 

    Jobbar absolut inte ihjäl mig, loggar in vid 09:00 och loggar ut vid 15:30, lägg därtill minst 45 minuter lunch. Anser att så länge jag tänker på ett problem gällande jobbet, så jobbar jag. Vissa möten tar jag i telefonen, så då kan jag lika gärna tvätta bilen, handla, promenera, träna eller fixa med tvätten samtidigt som jag jobbar. 

    Eftersom jag själv styr mitt arbete, så kan jag själv kontrollera över kompen som jag anser sig jobba in ibland. Denna kan jag nyttja till att tex dra upp båten en dag eller sjösätta den. Eller helt enkelt bara ta en sovmorgon. 

  • Anonym (Pelle­rin)
    Mon 30 Aug 2021 18:49
    #45
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2021-08-29 17:22:18 följande:

    Ok här syns det inte om man fikar en timme extra då vi inte har någon stämpelklocka.


    Vi har inte heller stämpelklocka. Man kan skriva att man jobbade trots att man egentligen drack kaffe. Men varje projekt har sina budgeterade timmar som man ska vara klar på. Fikar man för länge varje dag hinner man inte färdigt. Det är på så vis det syns i projektavstämningen.

    Jag jobbar med hantverk. Vi kan låtsas att vi är elektriker. Då har vi, säg, 20 timmar för att sätta på 10 armaturer. Om man då registrerat 28 timmar i det projektet syns det ju att man misslyckats. Det går inte att gömma.
  • Anonym (Pelle­rin)
    Mon 30 Aug 2021 18:51
    #46
    +1
    Anonym (ABC) skrev 2021-08-30 08:19:53 följande:

    Jag är inom samma bransch och skulle gissa att om de ägnar dagarna till sådant att de antingen jobbar med någon typ av support/jour där de bara behöver vara reaktivt aktiva men vara på plats. Eller att de i princip aldrig släpper jobbet och jobbar hemifrån på kvällarna, pratar jobb och inte fritid på luncherna, får telefonsamtal under semestern där de inte bara svarar utan plockar upp datorn och loggar in för att kolla något. 

    Jag älskar mitt jobb inom IT, det är väldigt flexibelt och erbjuder en bra balans mellan arbetsliv och privatliv vad gäller möjligheter att arbeta hemifrån och att förlägga en del av arbetstiden till morgon och kväll när barnen sover. Men det är också ett jobb där gränserna mellan arbetstid och fritid suddas ut och där jag sällan är riktigt ledig. Varje gång jag går på semester så finns mitt privata telefonnummer tillgängligt för ett fåtal utvalda att ringa om det är något akut där min hjälp behövs (att de verkligen behöver ringa händer sällan). Det är inte ovanligt att jag får perioder där jag behöver jobba 50-60 timmar i veckan (inte beordrat och ingen övertid även om jag kan flexa/kompa ut den tiden senare timme mot timme vilket ibland kan dröja ett år innan det funkar med arbetet att göra det).

    Och jobbet är alltid med mig i mitt huvud. Jag har alltid papper och penna bredvid sängen när jag ska sova för att jag har upptäckt hur svårt det är att somna när alla jobbtankar snurrar i huvudet. Med papper och penna bredvid sängen så har jag börjat skriva ned alla "kom ihåg" som ploppar upp i mitt huvud när jag ska somna så att jag ska kunna släppa de och inte stressa upp mig över att kanske glömma. 

    Jag har tidigare jobbat både som städare och på mc donalds och även om de jobben har en helt annan typ av stress och press så är det inte ovanligt att jag ibland kan längta tillbaka bara för möljigheten att släppa allt och gå hem när arbetsdagen är slut. 


    Du riskerar att bli sjuk av ditt jobb. Det du beskriver är inte en ok arbetssituation och det beror inte på den typ av jobb du har utan på din arbetsbörda och hur du hanterar den. Jag höll också på sådär förr. Det går inte i längden. Var rädd om dig!
  • Anonym (Ulle)
    Mon 30 Aug 2021 19:33
    #47
    Anonym (Pellerin) skrev 2021-08-30 18:49:29 följande:
    Vi har inte heller stämpelklocka. Man kan skriva att man jobbade trots att man egentligen drack kaffe. Men varje projekt har sina budgeterade timmar som man ska vara klar på. Fikar man för länge varje dag hinner man inte färdigt. Det är på så vis det syns i projektavstämningen.

    Jag jobbar med hantverk. Vi kan låtsas att vi är elektriker. Då har vi, säg, 20 timmar för att sätta på 10 armaturer. Om man då registrerat 28 timmar i det projektet syns det ju att man misslyckats. Det går inte att gömma.
    Eller så gör det det. Nämligen när kalkylen är off redan från säljfasen så att aktiviteter tar för lång tid nästan jämt.

    Det är ingen som höjer ett ögonbryn om vi rapporterar för många timmar på flera av projektets aktiviteter. Problemet är att man slutar ta kalkylen på allvar då, eftersom alla vet att den är omöjlig från ruta ett. Men vi sitter då med kalkyler på tusentals timmar.

    Pallar inte gå och må dåligt för att vi använder fler timmar, då hade jag fått söka nytt jobb. Jag ser ju att kollegorna drar över hela tiden också. Så nu får det bli som det blir, och jag jobbar som jag orkar och kan. 
  • Anonym (Åke Jimmys­on) Trådstartaren
    Sat 15 Oct 2022 15:17
    #48
    Linnie skrev 2021-08-29 21:39:31 följande:

    Bara läst ts!

    Verkar som att tjänstemän och kontorsjobbare på vissa ställen kan lata sej rejält om det går till som du beskriver?
    Verkar lyx att bara ha flextid.
    Men områdeschef, avdelningschef etc. måste väl ändå hålla koll på allas prestationer även om de får jobba mer fritt? Att arbetet blir gjort inom rimlig tid?

    Jag jobbar inom vård och där är det arbete hela tiden på bestämda tider. Kollegorna skulle ju undra om mina patienter inte fick hjälp för att jag är och duschar.. Vore nog skäl för en rejäl varning!


    Så här ett år senar så kan i konstatera att inget har förändrats, dom har varit på en del som dyker in en kvar senare att dom inte gör sina tider, frågar hur ofta å länge dom sitter vid skrivbordet.

    Medans en del andra som arbetar md samma sak kan komma och gå som dom vill.

    Rätt komisk när man är där 8 och personen som kommer in 8:15-8:30 går 16:45 eller tar samma buss hem som mig.


    En som alltid kommer vid 8:15 går ofta med 16:45 -17 aldrig sett han sitta senare.


    och han sitter 2 platsr från chefen...dom känner varandra sedan länge och är man inte med i den här ryggdunkarklubben så verkar det vara andra regler som gäller.
    Då är dom på folk om allt , kan säga att någon klev in 3 minuter över 8 gå förbi deras skrivbord för att se om dom sitter ned vid datorn och inte är där vi brukar utför praktiskta uppgifter (vi har även admin och det kan man göra i en kontorsdel).


    Eller om personen helt enkelt bara tar ett andetag.
    Det är en person som talar om för chefen när folk kommer och går för att fjäska en person som kommit långt främst pga kön.

    Men så har det allid varit på alla företag jag arbett på det finns skrivna regler men det finns dom som kan göra som dom vill och man ser genom fingrarna.

  • Anonym (Ulle)
    Sat 15 Oct 2022 15:58
    #49
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2022-10-15 15:17:01 följande:

    Så här ett år senar så kan i konstatera att inget har förändrats, dom har varit på en del som dyker in en kvar senare att dom inte gör sina tider, frågar hur ofta å länge dom sitter vid skrivbordet.

    Medans en del andra som arbetar md samma sak kan komma och gå som dom vill.

    Rätt komisk när man är där 8 och personen som kommer in 8:15-8:30 går 16:45 eller tar samma buss hem som mig.


    En som alltid kommer vid 8:15 går ofta med 16:45 -17 aldrig sett han sitta senare.


    och han sitter 2 platsr från chefen...dom känner varandra sedan länge och är man inte med i den här ryggdunkarklubben så verkar det vara andra regler som gäller.
    Då är dom på folk om allt , kan säga att någon klev in 3 minuter över 8 gå förbi deras skrivbord för att se om dom sitter ned vid datorn och inte är där vi brukar utför praktiskta uppgifter (vi har även admin och det kan man göra i en kontorsdel).


    Eller om personen helt enkelt bara tar ett andetag.
    Det är en person som talar om för chefen när folk kommer och går för att fjäska en person som kommit långt främst pga kön.

    Men så har det allid varit på alla företag jag arbett på det finns skrivna regler men det finns dom som kan göra som dom vill och man ser genom fingrarna.


    Klart att det finns folk som lökar runt, så har det alltid varit. Men ibland ska man inte tro att man vet allting heller.

    Just nu jobbar jag t.ex. undertid, med chefens goda minne. Men detta är så eftersom jag jobbat 50-65 h/h utan övertid i flera veckor i somras, vilket inte hela resten av personalen vet för då låg dom på stranden och sippade coladas medan vissa av oss slet hund.

    Jag har ingen övertid men chefen väljer att låta mig få tillbaka min tid, och så kan man göra på ett mindre och mer obyråkratiskt företag.
  • Anonym (Tommy­)
    Mon 28 Nov 2022 15:58
    #50
    Linnie skrev 2021-08-29 21:39:31 följande:

    Bara läst ts!

    Verkar som att tjänstemän och kontorsjobbare på vissa ställen kan lata sej rejält om det går till som du beskriver?
    Verkar lyx att bara ha flextid.
    Men områdeschef, avdelningschef etc. måste väl ändå hålla koll på allas prestationer även om de får jobba mer fritt? Att arbetet blir gjort inom rimlig tid?

    Jag jobbar inom vård och där är det arbete hela tiden på bestämda tider. Kollegorna skulle ju undra om mina patienter inte fick hjälp för att jag är och duschar.. Vore nog skäl för en rejäl varning!


    Om du ständigt är sen med att bli klar med arbetsuppgifter ofta begär mer tid etc
    så kommer du sakta men säkert bli tilldelad färre uppgifter.
    Chef sitter inte i samma del av huset, samma del av sverige så kanske inte ser
    hur det ser ut på kontoret.

    Jag har kollega som kommer 08.30, cyklandes. Dusch och frukost 08.30-09.00
    Jobb 9-12 - lunch 12-13.30 sedan vid 15.30 dags att cykla hem
    Han har 8-16.30 som arbetstid, jobbar 100 %

    Kan är en vandrande katastrof
  • Anonym (Priva­tanstä­lld)
    Mon 28 Nov 2022 16:12
    #51

    Jag jobbar i ett område där några myndigheter har stora kontorshus. Innan covid noterade jag att varje morgon var det folk hos oss, men de andra husen hade knappt något fönster där det var tänt. Samma sak vid halv fem-tiden på eftermiddagarna, hos oss var det folk, men mörka fönster i de andra husen.

Svar på tråden Arbetar alla som kommer och går tidigt?