Anonym (man) skrev 2021-09-17 15:47:20 följande:
Och du tror inte att det är lite skillnad på att ta hand om en människas psyke och att ge fan i att göra livet surt för en annan person?
Du tror inte att det är lite skillnad på att låta människor vara i fred och att medvetet orsaka psykiskt lidande på andra?
Du överkomplicerar medvetet något som är ganska självklart. Varför ska någon öht orsaka eller delta i att orsaka andra människor lidande för sitt eget nöjes skull?
Ja att skylla sitt medverkande på andra är absolut att omyndigförklara sig själv. Ungefär som att man skulle vara för förståndshandikappad för att förstå att det man deltar i skadar någon annan eller inte förstod att man hade kunna låta bli om man velat. Jag menar tom en 5 åring förstår väl att delta i att kasta sand på Kalle kommer göra Kalle ledsen?
Kan du försöka vara lite mer saklig och lite mindre rabiat?
Då går det eventuellt att diskutera. För det är väl det du vill i detta
diskussionsforum eller vill du bara vråla ut din åsikt?
Det är inte alls överkomplicerat utan en konsekvens av resonemanget att man har ansvar för någon annan om man är medveten om att den kan lida illa.
Varför vill du bara att detta ska gälla exklusivt för otrohet?
Det blir jäkligt dubbelmoraliskt, som jag visade i resonemanget. Men det är kanske dubbelmoral som du menar är överkomplicerat?
Det var inte så jag sa och det vet du. Jag repeterar: att lägga ansvaret däör det inte här hemma , "för att de varit medvetna" är att skylla på andra (att inte lägga ansvaret där det hör hemma). Det är att omyndigförklara sig själv och den som egentligen bör ha ansvaret.