• användare2020

Meddelar ni till exet om ni ska bort?

Ni som är separerade med barn varannan vecka. Meddelar ni exet/den andra föräldern om du och din nya åker bort en barnfri helg?

Jag är kluven. Min sambos ex vill att han meddelar henne om vi ska bort (när deras barn är hos henne). För mig känns det lite som ett kontrollbehov och ?övervakning?, vi måste väl kunna göra saker utan att hans ex vet om det? Hon säger att det är bra att veta ?om det händer nåt med barnen? men jag tänker att min sambo nås ju på telefon oavsett om han är 2 mil bort, 20 mil bort eller 200 mil bort. ????

Och nu pratar vi en helg alltså, utlandsresa en veckas - absolut kan man meddela.

Vill inte vara nån som sätter käppar i hjulet för deras kommunikation kring barnen men känner mig kluven i frågan och vill gärna höra hur fler resonerar.

• Svar på tråden Meddelar ni till exet om ni ska bort?
  • Anonym (Det beror ju helt på)

Att åka bort i helgen kan ju betyda olika saker. Ska man utrikes eller inrikes? Hur långt ska man? För mig, som bor i Skåne, så bryr jag mig inte om mitt ex åker till Stockholm en helg, men han kan ju lika gärna åka till Italien (det är lika långt.) Jag är mer okej med Stockholm än Italien, eftersom det är lättare att få tag i mitt barn inom rikets gränser, liksom.

Dessutom hade jag en kompis, vars ex körde en långtur med bil till Örebro. Helt okej, för henne, om det inte vore att han körde hela natten när han skulle hem sedan, så att 6-åringen var sjukt trött i skolan efter överlämningen och behövdes ringas hem till mamman.

• Anonym (Skärp dig)
    Anonym (Det beror ju helt på) skrev 2021-10-16 01:51:53 följande:

Att åka bort i helgen kan ju betyda olika saker. Ska man utrikes eller inrikes? Hur långt ska man? För mig, som bor i Skåne, så bryr jag mig inte om mitt ex åker till Stockholm en helg, men han kan ju lika gärna åka till Italien (det är lika långt.) Jag är mer okej med Stockholm än Italien, eftersom det är lättare att få tag i mitt barn inom rikets gränser, liksom.

Dessutom hade jag en kompis, vars ex körde en långtur med bil till Örebro. Helt okej, för henne, om det inte vore att han körde hela natten när han skulle hem sedan, så att 6-åringen var sjukt trött i skolan efter överlämningen och behövdes ringas hem till mamman.

I TS fall handlar det ju om vad de gör när barnen INTE är med. Då tycker inte jag att de behöver berätta alls vad de gör för exfrun.
  • Anonym (Givetvis)

Nu är mina barn vuxna, men ja vi meddelade varandra att vi inte skulle finnas tillgängliga en viss helg eller vecka eller vad det nu var. . 

Inte pga någon slags kontrollbehov, ingen av oss brydde sig om vad den andre gjorde på sin barnfria tid, men för att OM någon händer som gör att jag behöver hjälp så visste jag att pappan var det ingen ide att ringa, han fanns ju inte nära utan jag kunde istället ringa någon av farföräldrarna, en vän eller liknande. Smidigt och bra helt enkelt. 

Jag är även bonusförälder och min man meddelar barnets mamma om vi inte finns tillgängliga. Han säger numer inte vad vi ska göra, även om hon frågar, eftersom hon vid ett tillfälle dök upp där med barnet. Det blev inte den lugna helgen bara vi två som vi hade tänkt oss och vi var rätt jävla förbannade, men att ett ex gör så tillhör ovanligheterna (hoppas jag). 

• Anonym (Magnus46)
    sofhia skrev 2021-10-15 15:39:04 följande:
    Jag tycker det är jättekonstigt om man inte kan vara själv med barrnen en helg utan backup.
    Trådens mest relevanta inlägg. Förundrad hur man som vuxen inte klarar sig en helg själv med sina barn.  Ja, det kan bli blindtarm eller brutet ben. Har gått alldeles utmärkt att lösa själv när sånt hänt också. Som ensamstående så har jag andra alternativ istället för att ringa ex om det kör ihop sig.
  • Anonym (Givetvis)
    användare2020 skrev 2021-10-15 23:23:55 följande:
    Tack för svaret! Det låter vettigt.

Haha, den enda som håller med dig är vettig? Varför ställde du frågan om du ändå bara vill ta till dig det som är i linje med vad du själv anser vara rätt? 

Vad tycker din partner? Det är ju ändå hans åsikt som är den som får råda eftersom det handlar om hans barn. 

• användare2020
    Anonym (Givetvis) skrev 2021-10-16 09:04:23 följande:

Haha, den enda som håller med dig är vettig? Varför ställde du frågan om du ändå bara vill ta till dig det som är i linje med vad du själv anser vara rätt? 

Vad tycker din partner? Det är ju ändå hans åsikt som är den som får råda eftersom det handlar om hans barn. 

Nu läste du nog in mer i mitt svar än nödvändigt? Det låter vettigt att de faktiskt kan anse att de har en god kommunikation även fast de inte meddelar om de är borta. Och alla gör ju vad de själva anser är rätt, det finns inga rätt och fel.

Och min sambos åsikt har jag redan skrivit i en kommentar.
  • Anonym (Skärp dig)
    Anonym (Magnus46) skrev 2021-10-16 08:47:16 följande:

Trådens mest relevanta inlägg. Förundrad hur man som vuxen inte klarar sig en helg själv med sina barn.  Ja, det kan bli blindtarm eller brutet ben. Har gått alldeles utmärkt att lösa själv när sånt hänt också. Som ensamstående så har jag andra alternativ istället för att ringa ex om det kör ihop sig.

Vad är det för fel på folk som måste skriva såna här kommentarer? TS har ställt en fråga och vill höra hur andra resonerar. Sen vem eller vilka TS väljer att hålla med eller kommentera är ju helt upp till henne.
  • Anonym (Givetvis)
    Anonym (Skärp dig) skrev 2021-10-16 15:16:44 följande:

Vad är det för fel på folk som måste skriva såna här kommentarer? TS har ställt en fråga och vill höra hur andra resonerar. Sen vem eller vilka TS väljer att hålla med eller kommentera är ju helt upp till henne.
    Ts har fått väldigt många bra svar, men väljer att kommentera den som tycker som hon. Det får mig att tro att hon egentligen bara vill ha medhåll för att kunna påpeka det för sin partner eller partnerns ex för att få sin vilja igenom. 
  • Anonym (Skärp dig)
    Anonym (Givetvis) skrev 2021-10-16 15:46:23 följande:

Ts har fått väldigt många bra svar, men väljer att kommentera den som tycker som hon. Det får mig att tro att hon egentligen bara vill ha medhåll för att kunna påpeka det för sin partner eller partnerns ex för att få sin vilja igenom. 

Återigen, TS kommenterar och gör som hon vill. Förstår inte varför du anser att du behöver ha synpunkter om det?! Respektera tråden.
  • Anonym (Skärp dig)
    Anonym (Givetvis) skrev 2021-10-16 15:46:23 följande:

Och om det är så att man ställer en fråga för att se hur andra tänker och om det är nån som ev har samma åsikt som TS så är det också helt ok. Det är TSs tråd, inte din?
  • användare2020

Jag är nöjd med alla vettiga svar jag fått - och då menar jag oavsett vad man tycker i min fråga. Jag är glad att alla tagit sig tid. Och jag har redan kommenterat hur vi valt att göra så jag räknar denna fundering som avslutad.

• Anonym (EN)
    användare2020 skrev 2021-10-15 00:12:10 följande:

Ni som är separerade med barn varannan vecka. Meddelar ni exet/den andra föräldern om du och din nya åker bort en barnfri helg?

Jag är kluven. Min sambos ex vill att han meddelar henne om vi ska bort (när deras barn är hos henne). För mig känns det lite som ett kontrollbehov och ?övervakning?, vi måste väl kunna göra saker utan att hans ex vet om det? Hon säger att det är bra att veta ?om det händer nåt med barnen? men jag tänker att min sambo nås ju på telefon oavsett om han är 2 mil bort, 20 mil bort eller 200 mil bort. ????

Och nu pratar vi en helg alltså, utlandsresa en veckas - absolut kan man meddela.

Vill inte vara nån som sätter käppar i hjulet för deras kommunikation kring barnen men känner mig kluven i frågan och vill gärna höra hur fler resonerar.

Nix, skulle aldrig falla mig in. Det går som sagt att nå mig på mobilen vid ev kris. Mitt ex har inte med att göra vad jag gör
  • Anonym (Råttan)

Jag brukar inte berätta.Finns risk att exet förstår allt och att det blir drama .

• Thejen
    användare2020 skrev 2021-10-15 00:12:10 följande:

Absolut! Har en väldigt bra relation till sonens pappa och vi meddelar alltid varann om den andra ska åka bort, vart och hur länge.

Inte för att ha kontroll utan för om ngt händer en av oss eller vårt barn så vet den ena av oss var den andre är.

För mig är detta självklart, fra då vi har en mkt god kommunikation sinsemellan. Som jag delvis tror beror på just att vi är öppna ang sånt här. Har ingenting med kontroll att göra från någon sida i vårt fall. Enbart som information om ngt händer. när man är borta.

Svar på tråden Meddelar ni till exet om ni ska bort?