• Mranonym100

    Få min fru att våga prata svenska

    Hej! 


    Jag är sedan 5 år tillbaka tillsammans med en amerikansk tjej, vi är sedan 2 år tillbaka också gifta. Hon har bott i Sverige i 5,5 år. 

    Ett problem vi har är att hon inte vågar prata svenska inför mig, trots att hon både förstår och kan kommunicera rätt väl (enligt vad jag förstått från andra, bl.a. min mamma). 

    När det kommer till att prata inför mig tycker hon det är pinsamt/jobbigt att hamna i ett lingvistiskt underläge gentemot mig. Hon refererar också varje gång det kommer på tal till att jag vid ett tillfälle var "dum" mot henne, vilket inte stämmer men det känns som hennes konstanta ursäkt. 

    Jag försöker prata så mycket svenska som möjligt med henne, men hon har som sagt inte förmåga/mod att börja svara mig på samma språk. 

    Ifall hon börjar prata svenska med mig kommer hennes svenska givetvis bli mycket bättre, eftersom vi trots allt spenderar mycket tid ihop, vilket kommer innebära att hon blir mer integrerad i det svenska samhället. 

    Min fråga blir därför: finns det några därute med liknande erfarenheter som vet hur man kan bryta isen och komma igång med detta? hur bryter vi dödläget? 

  • Svar på tråden Få min fru att våga prata svenska
  • Anonym (Juli)

    Pratar hon svenska mer eller mindre dagligen, på jobbet eller så? Jag tänker att det kanske är lättare för henne om hon är med folk hon alltid pratar svenska med och så kommer du dit, typ ett kompisgäng, en studiecirkel (om vad som helst) eller på jobbet. Har du kanske någon släkting eller kompis som inte kan engelska som ni kan hälsa på.

    Jag har en lite liknande erfarenhet, fast tvärtom. Hade en brittisk kompis som skulle hälsa på. Mitt syskon sa att hon skulle vägra prata engelska för hon var alldeles för dålig på det. Men när min kompis kom och visade sig vara trevlig bara släppte det för mitt syskon. Hon ville ju prata med den trevliga gästen så då fick det bli som det blev med uttalet och grammatiken. :)

    Men jag vet, det är knepigt att lära sig svenska som engelsktalande eftersom svenskarna generellt älskar att få öva sin engelska. Vi har en som språktränar på jobbet som klagat över att hans arbetsgrupp övergått till engelska sedan han började. Blir ju ingen svenskaträning då.

  • Anonym (Förstår)

    Förstår hon allt du säger och svarar tillbaka på Engelska

  • Earlgrey

    Hej, har inte hela historien. Men jag tycker din intention att du vill att hon talar svenska med dig är bra, att hon kommer bli bättre då. 
    Hon har sagt att du fick henne att känna sig dum, det var hennes känsla, och även om du förklarat och hon förstått efteråt att det inte var så. Så kan det som hon säger vara hämmande. Hon vill säkert känna sig tagen på allvar och lyssnad på och hon är säkert rädd för att fokus blir grammatik istället för fokus på budskapet som hon vill förmedla. 
    För att undgå det så kan man till exempel strunta i att korrigera fel när man ändå förstår vad personen säger. För att med tiden så kommer uttal och grammatiken bli bättre av sig själv. Man kan däremot vara beredd på att svara på eventuella frågor om uttal etc. 
    Man kan också säga att det är helt okej att lägga in nåt engelskt ord här och där om man inte hittar det svenska ordet. Eller till exempel kan ni komma överens om att på frukosten pratar ni svenska men på kvällen när man är tröttare engelska...
    Fråga hur hon tänker kring det?  


    Språk
  • AndreaBD

    Mycket märkligt. Jag kom hit från Tyskland pga svensk partner och jag bestämde mig att byta till svenska efter några veckor här(hade då läst svenska i ett år innan). Hur kan man vänta  i flera år? Sorry, jag kanske inte har så bra med idéer nu heller. Kan ni inte helt enkelt komma överens om att hon ska börja prata svenska nu? Hon är ju inget barn heller och hon bor i det här landet. 

  • Spucks

    5,5år är ju rätt långt, men jag förstår henne. För mig är det så att jag "kan" inte bara sådär byta språket jag pratar med någon, det känns extrem konstig och obekväm för mig. Alltså om jag tex. från början pratade engelska med någon och sedan ska prata ett annat språk.
    Det kunde leda till rätt underliga situationer. När jag flyttade till Sverige kunde jag inte svenska, s
    å jag pratade engelska med grannar. Efter jag lärde mig svenska pratade jag svenska med nya grannar, som jag inte kände innan. En gång satt jag i gården med två grannar, båda svenskar, och pratade svenska med en (den "nya" grannen) och engelska med den andra.

    När det är inom en relation först
    år jag det ännu mer, för då vill man ju också ha djupare och mer meningsfulla konversationer och det blir svårare om man inte känner sig helt bekväm med språket än. Och om hon är som mig, är den ännu konstigare för henne att byta språk med dig.

    Mitt förslag därför är: l
    åt henne vara! Du har inlett din relation med henne på engelska, så du har uppenbarligen inget problem med språket. Hon pratar ju tydligen svenska med andra och kan utveckla språket, så gällande det är det ju inget problem. Samtidig kan ju du prata svenska med henne och accepterar att hon pratar engelska.

Svar på tråden Få min fru att våga prata svenska