• Anonym (MnM)

Vantrivs på jobbet - gravid

Jag hittar inget vettigt ställe att lägga min tråd på så det fick bli en halvdan kategorisering. 

Jag har jobbat på min arbetsplats i snart nio år och är nu gravid i vecka 22. Jag berättade för min chef att jag var gravid redan när jag var i vecka 9, så hen har vetat om detta länge. 
    Min chef är allmänt känt en svår person som i perioder är totalt oresonlig, fattar beslut utan att lyssna på arbetsgruppen, brusar upp osv. Det har varit många perioder när chefen behandlat både mig och andra anställda illa. 

Sedan några veckor tillbaka tycks min och chefens relation ha skurit sig och situationen är nu ohållbar. Det hela började med att chefen beslutade sig för att dra in vår tidigare så generösa flexmöjlighet samt möjlighet att arbeta hemifrån. Jag har mått väldigt dåligt under graviditeten men har kunnat arbeta heltid tack vare flexmöjlighet och hemarbete. När denna ändring kom frågade jag chefen om det fanns möjlighet att göra ett undantag för min del för att jag skulle slippa sjukskrivning. Jag uppmärksammade även chefen om att hen skulle göra en riskbedömning mot bakgrund av att jag som gravid f.o.m vecka 20 skulle betraktas som riskgrupp. Chefen bemötte mig med en otroligt nedlåtande jargong och anklagade mig för saker som absolut inte stämmer, vilket jag också påtalade. Vi har även haft ett möte bara jag och chefen där det stod klart att det inte finns någon potential för förbättring, chefen har bestämt sig för att vara på tvären och det återstår för mig att rätta in mig i ledet. 

Hur som helst mår jag otroligt dåligt och jag vet inte längre hur jag ska hantera situationen. Varje dag jag åker till jobbet har jag en enorm klump i magen, gråten i halsen och pulsen ligger på långt över hundra. Kvällarna spenderas åt att bara känna ren och skär ångest över att det snart är en ny morgon och dags att åka in till jobbet igen. Jag vantrivs något fruktansvärt! Jag känner att jag mentalt inte kommer klara av att arbeta fem månader till innan det är dags för bebis ankomst, men samtidigt känns det inte aktuellt att säga upp mig då jag som sagt var bara har fem månader kvar innan jag blir föräldraledig. 

SNÄLLA ge mig tips, råd eller kloka tankar. Detta håller på att fullständigt äta upp mig och jag ser absolut ingen ljusning på situationen. 

• Svar på tråden Vantrivs på jobbet - gravid
  • Anonym (Personalansvaring)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2022-01-31 14:57:29 följande:

Jobbar du inom något bristyrke som det är svårt att hitta folk till? Isf kanske du kan hitta jobb redan nu så kommer de 3 månaderna gå ganska fort samt att man har något att se fram emot under föräldraledigheten och slipper fokusera på att leta jobb. Det är ju lättare att hålla ut om du vet att det finns ett slut på din vantrivsel. 

Hoppas du hittar något. Jag vet hur det är att vantrivas på ett jobb och jag hade också blivit ännu mer missnöjd om jag kände stor inflexibilitet från min chefs håll, utan egentlig anledning. 

När det behövs folk inom bristyrken så anställer iaf vi ingen som jobbar ett par månader för att sedan gå hem och vara ledig ett år eller så. För att sen återkomma och han VAB var och varannan vecka.

• Anonym (MnM)
    Anonym (Ge) skrev 2022-01-31 14:20:11 följande:

Antar att skyddsombudet varken läst nyheter ellwr socialstyrelsens rapport om varför gravida är riskgrupp?

Fk vill inte att folk Är sjukskrivna. när du varit sjukskriven i 30 dagar så har arbetsgivaren skyldighet att lägga upp en rehabplan om du förväntas vara sjuk ytterligare 30 dagar. Och det är där fk kan gå in och sätta press.
    Du får i sjukskrivningen isf trycka på stress över situationen, inte medicinskt faktum att du är i riskgrupp.

du kan absolut kontakta regionalt skyddsombud trots att skyddsombud finns på arbetsplatsen 

Nej det verkar inte så, och tyvärr har det inte hjälpt att försöka informera vederbörande eller hänvisa till källor då det ändå "är helt orimligt att gravida skulle vara i riskgrupp bara för att de bär ett barn". Att äldre, personer med astma etc skulle vara i riskgrupp är dock givet för samma person. 

Jag hade ingen aning om att det är så det funkar. Under dessa nio år har jag haft i snitt en sjukdag per år, så jag har aldrig behövt sätta mig in i hur det funkar. Så TUSEN tack för informationen, jag ska läsa in mig mer om detta och även ta det ett varv med barnmorska och läkare som jag ska träffa senare i veckan. 

Jag ska definitivt vända mig till ett regionalt skyddsombud och se om denne kan hjälpa mig. 
  • Anonym (MnM)
    Anonym (Ph) skrev 2022-01-31 14:46:36 följande:

Om du lika gärna kan jobba hemifrån gissar jag att du inte träffar så många klienter irl? Mycket sker ju ändå online just nu? Hur stort är kontoret, är det dina kollegor du är rädd att smittas av? Det är ju inte per automatik så att man ska jobba hemifrån eller stängas av bara för att man är gravid. Det är en bedömningsfråga och det går som sagt att göra mycket för att minska smittorisk på jobbet. Att det tar längre tid eller kostar mer med bil att ta sig till jobbet är inte arbetagivarens problem egentligen även om hen kan visa god vilja. Du får nog välja väg här. Antingen vill du inte jobba på kontoret för du är i riskgrupp och då får du ta hjälp av skyddsombud då det är arbetsgivarens sak. Eller så är du sjuk och behöver vara sjukskriven och då kan vården skriva i intyget att hemarbete kan vara en lösning eller andra åtgärder. Men blanda inte ihop de sakerna. Antingen är du sjuk eller så är du riskgrupp så att säga. 

Nej precis, jag har sett till att mina möten hålls digitalt eller via telefon. Vi är inte en så stor arbetsplats, jag jobbar tätt i en arbetsgrupp om tio personer. De övriga har dock stora sociala kretsar där de inte anpassat sitt liv efter pandemin, varken innan eller nu. Jag har dock löst det så att jag varken fikar eller äter lunch med de övriga, just för att jag vill minimera kontakter så gott jag kan. Jag är inte utom mig av oro för att bli allvarligt sjuk, däremot är det klart att man tänker en del på det man hör och läser om att gravida riskerar att föda för tidigt. Det har gjort att jag gjort allt jag kunnat privat för att eliminera de kontakter jag normalt har, vilket gjort att jag nu bara riskerar att smittas på väg till/från, eller på, mitt arbete.

Jag har full förståelse för att jag inte har någon möjlighet att kräva hemarbete, likväl som jag förstår att min arbetsgivare inte har någon egentlig skyldighet att göra några som helst anpassningar för att underlätta tillvaron för mig eller minska risken för mig att smittas. Däremot tänker jag att ju färre jag träffar, desto bättre. Om jag skulle få ändra arbetstider till en så liten förändring som 7-16 skulle jag exempelvis bara träffa en bråkdel så många till och från jobbet. I min värld är det en minimal uppoffring för min arbetsgivare, men något som kan göra stor skillnad för mig. Jag har aldrig förväntat mig hemarbete på heltid, om än det alltid varit möjligt fram tills för några veckor sedan. Jag har bara efterfrågat möjlighet till en dialog för att både jag och arbetsgivaren ska vara nöjda. Som det är nu struntar chefen fullkomligt i att underlätta situationen för mig, fastän det inte innebär någon uppoffring för arbetsgivaren.

Jag förstår hur du menar med att inte blanda ihop riskgrupp och sjuk-delen. Jag har tänkt att det delvis går hand i hand, eftersom flexibilitet på arbetsplatsen skulle göra att jag dels skulle slippa sjukskrivning och kunna arbeta och dels att risken för att bli exponerad för smitta skulle minskas. 
  • Anonym (MnM)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2022-01-31 14:57:29 följande:

Jobbar du inom något bristyrke som det är svårt att hitta folk till? Isf kanske du kan hitta jobb redan nu så kommer de 3 månaderna gå ganska fort samt att man har något att se fram emot under föräldraledigheten och slipper fokusera på att leta jobb. Det är ju lättare att hålla ut om du vet att det finns ett slut på din vantrivsel. 

Hoppas du hittar något. Jag vet hur det är att vantrivas på ett jobb och jag hade också blivit ännu mer missnöjd om jag kände stor inflexibilitet från min chefs håll, utan egentlig anledning. 

Nej jag jobbar inte inom något bristyrke. Just nu skulle det vara en dröm att veta att jag skulle gå till något nytt, men det känns som sagt var inte direkt aktuellt med tanke på att jag ändå får betraktas vara på sluttampen innan jag skulle göra min första dag på en ny arbetsplats. 

Tack för omtanken! Det är precis det som är det som skaver mest, en total ovilja att ändra minsta lilla om än det inte innebär någon uppoffring för arbetsgivaren men en enorm förbättring för mig. Nio års slit har verkligen inte gett något, vilket såhär idag känns otroligt tråkigt och meningslöst. 
    Anonym (Personalansvaring) skrev 2022-01-31 15:23:35 följande:
    När det behövs folk inom bristyrken så anställer iaf vi ingen som jobbar ett par månader för att sedan gå hem och vara ledig ett år eller så. För att sen återkomma och han VAB var och varannan vecka.
    Även om jag skulle ha haft ett bristyrke tror jag inte att jag skulle ha haft samvete att byta nu, speciellt inte eftersom jag har tre månaders uppsägningstid vilket skulle göra att jag skulle kunna jobba maximalt en månad innan det är dags att gå hem, även om jag skulle jobba till bf. Så jag förstår att arbetsgivare inte är så fascinerade av att anställa en höggravid person som knappt hinner kliva innanför dörren innan det är dags att gå hem. 
  • Anonym (Jobbigt)
    Jaha, jag visste inte att du skötte rektyteringsprocessen för alla bristyrken i Sverige. Jag har fått många erbjudanden och påtalat att jag är gravid och ska på FL om några månader men det har inte varit något hinder för dem. En kollega bytte jobb i slutet på graviditeten och hann jobba 2 månader innan det var dags för föräldraledighet. Inom våran branch är det ganska lätt att få jobb och extrem brist på folk så man tar det man får om man lyckas rekrytera en bra kandidat. 
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2022-01-31 16:08:15 följande:
    Jaha, jag visste inte att du skötte rektyteringsprocessen för alla bristyrken i Sverige. Jag har fått många erbjudanden och påtalat att jag är gravid och ska på FL om några månader men det har inte varit något hinder för dem. En kollega bytte jobb i slutet på graviditeten och hann jobba 2 månader innan det var dags för föräldraledighet. Inom våran branch är det ganska lätt att få jobb och extrem brist på folk så man tar det man får om man lyckas rekrytera en bra kandidat. 
    Ursäkta, läste för snabbt och läste "anställer vi iaf inga..."

• Räkan77

Jag har hört om flera som fått jobb som höggravida, och rent krasst får en arbetsgivare inte diskriminera gravida. Men beror säkert mycket på bransch hur det ser ut i verkligheten.

Om jag var dig skulle jag skapa ett bra CV och börja söka jobb. Även om du inte får nåt nu så kommer du in i tänket. Fundera även på om det finns någon kurs du kan läsa i höst för att lättare få nytt jobb/ få möjlighet till ett bättre jobb. För vissa funkar det att kombinera föräldraledighet med studier på deltid. Det är ju svårt att veta innan, men du kan ju kolla upp. 

Lycka till

• Anonym (Ge)

Kan ju tillägga att om det skulle stå mellan avstängning pga Corona eller sjukrivning pga andra skäl så är sjukskrivnibh att föredra. Taket på sjukpenning är mycket högre än för gravpenning. Så slår du i taket på gravpenning så är sjukskrivåning mycket bättre.

Om läkarna liggwr på om sjukskrivni g pga andra saker i din graviditet så skulle jag utan tvekan köra på detta och sedan jobba på att arbetsgivaren tillåter att du arbetar hemifrån pga anpassningar som skall göras pga din sjukskrivning.

• Anonym (Ph)
    Anonym (MnM) skrev 2022-01-31 15:43:30 följande:
    Nej precis, jag har sett till att mina möten hålls digitalt eller via telefon. Vi är inte en så stor arbetsplats, jag jobbar tätt i en arbetsgrupp om tio personer. De övriga har dock stora sociala kretsar där de inte anpassat sitt liv efter pandemin, varken innan eller nu. Jag har dock löst det så att jag varken fikar eller äter lunch med de övriga, just för att jag vill minimera kontakter så gott jag kan. Jag är inte utom mig av oro för att bli allvarligt sjuk, däremot är det klart att man tänker en del på det man hör och läser om att gravida riskerar att föda för tidigt. Det har gjort att jag gjort allt jag kunnat privat för att eliminera de kontakter jag normalt har, vilket gjort att jag nu bara riskerar att smittas på väg till/från, eller på, mitt arbete.

Jag har full förståelse för att jag inte har någon möjlighet att kräva hemarbete, likväl som jag förstår att min arbetsgivare inte har någon egentlig skyldighet att göra några som helst anpassningar för att underlätta tillvaron för mig eller minska risken för mig att smittas. Däremot tänker jag att ju färre jag träffar, desto bättre. Om jag skulle få ändra arbetstider till en så liten förändring som 7-16 skulle jag exempelvis bara träffa en bråkdel så många till och från jobbet. I min värld är det en minimal uppoffring för min arbetsgivare, men något som kan göra stor skillnad för mig. Jag har aldrig förväntat mig hemarbete på heltid, om än det alltid varit möjligt fram tills för några veckor sedan. Jag har bara efterfrågat möjlighet till en dialog för att både jag och arbetsgivaren ska vara nöjda. Som det är nu struntar chefen fullkomligt i att underlätta situationen för mig, fastän det inte innebär någon uppoffring för arbetsgivaren.

Jag förstår hur du menar med att inte blanda ihop riskgrupp och sjuk-delen. Jag har tänkt att det delvis går hand i hand, eftersom flexibilitet på arbetsplatsen skulle göra att jag dels skulle slippa sjukskrivning och kunna arbeta och dels att risken för att bli exponerad för smitta skulle minskas. 
    Ok där har du nog svaret till varför ag inte tycker att hen behöver göra mer. Du utsätts helt enkelt inte för tillräckligt stor risk för smitta på arbetet. Det är ju själva grunden till hemarbete eller avstängning. Att du tar bussen till arbetet istället för bil eller cykel är tyvärr inte arbetsgivarens problem. Även om man naturligtvis kan eftersträva en dialog. Om arbetstider t ex som du skriver, om det nu inte påverkar arbetet negativt. Tror dock inte du kommer så längre på det spåret om ag inte är samarbetsvillig. Vid sjukskrivning måste det vara tydligt varför du ev skulle kunna arbeta hemma men inte på jobbet. Om det är samma arbetsuppgifter. Att vara deltidssjukskriven kan ju annars vara ett alternativ, då kan du också anpassa arbetstiderna till ej rusningstrafik. 
  • Anonym (Ge)
    Anonym (Ph) skrev 2022-01-31 17:10:32 följande:
    Ok där har du nog svaret till varför ag inte tycker att hen behöver göra mer. Du utsätts helt enkelt inte för tillräckligt stor risk för smitta på arbetet. Det är ju själva grunden till hemarbete eller avstängning. Att du tar bussen till arbetet istället för bil eller cykel är tyvärr inte arbetsgivarens problem. Även om man naturligtvis kan eftersträva en dialog. Om arbetstider t ex som du skriver, om det nu inte påverkar arbetet negativt. Tror dock inte du kommer så längre på det spåret om ag inte är samarbetsvillig. Vid sjukskrivning måste det vara tydligt varför du ev skulle kunna arbeta hemma men inte på jobbet. Om det är samma arbetsuppgifter. Att vara deltidssjukskriven kan ju annars vara ett alternativ, då kan du också anpassa arbetstiderna till ej rusningstrafik. 
    Håller med dig om att det finns skäl för arbetsgivaren att anse att det inte finns risk på arbetet. MEN. Allq som kan skall arbwta hemifrån nu. Och där skall arbetsgivaren även ta hänsyn till risk att sprida smitta på väg till jobbet (alltså kollektivtrafik). Så jag kan absolut tycka att det är mmärkligt att inte alla på ts arbetsplats arbetar hemifrån utifrån detta. även om arbetsgivaren som sagt inte är skyldig att låta dem göra det så är det rekommendationen. Och där har fhm inte mandat att säga att alla SKA arbeta hemifrån. De kan inte göra detta skarpare än det redan är 
  • Anonym (Ph)
    Anonym (Ge) skrev 2022-01-31 17:31:18 följande:
    Håller med dig om att det finns skäl för arbetsgivaren att anse att det inte finns risk på arbetet. MEN. Allq som kan skall arbwta hemifrån nu. Och där skall arbetsgivaren även ta hänsyn till risk att sprida smitta på väg till jobbet (alltså kollektivtrafik). Så jag kan absolut tycka att det är mmärkligt att inte alla på ts arbetsplats arbetar hemifrån utifrån detta. även om arbetsgivaren som sagt inte är skyldig att låta dem göra det så är det rekommendationen. Och där har fhm inte mandat att säga att alla SKA arbeta hemifrån. De kan inte göra detta skarpare än det redan är 
    Ja visst. Det är en rekommendation men har alltså inte med TS graviditet att göra. Uppenbarligen tycker inte ag i detta fall att arbetet kan utföras hemifrån. Det är ganska vanligt att man har olika uppfattning om det beroende på om man vill eller inte vill jobba hemifrån. 
  • Anonym (Ge)
    Anonym (Ph) skrev 2022-01-31 17:38:55 följande:
    Ja visst. Det är en rekommendation men har alltså inte med TS graviditet att göra. Uppenbarligen tycker inte ag i detta fall att arbetet kan utföras hemifrån. Det är ganska vanligt att man har olika uppfattning om det beroende på om man vill eller inte vill jobba hemifrån. 

Nu låter det på ts som att de tidigare arbetat hemifrån utan problem? 
    Det verkar vara många arbetsgivare som resonerar precis som ts. Jag har varit i kontakt med många gravida med samma problem. på stora arbetsplatser kör många nu en policy om att alla skall vara på plats på minst 50%. Detta troligtvis pga att arbetsgivaren egentligen har ansvar föR arbetsmiljön i hemmet om man arbetar hemifrån mer än så.
    Min bild är att många arbetsgivarw helt enkelt inte anser att covid är ett problem (talar alltså inte om gravida nu) och därför anser att personalen skall vara på plats. trots att hemarbete egentligen är fullt möjligt 

• Anonym (Ph)
    Anonym (Ge) skrev 2022-01-31 18:43:10 följande:

Nu låter det på ts som att de tidigare arbetat hemifrån utan problem? 
    Det verkar vara många arbetsgivare som resonerar precis som ts. Jag har varit i kontakt med många gravida med samma problem. på stora arbetsplatser kör många nu en policy om att alla skall vara på plats på minst 50%. Detta troligtvis pga att arbetsgivaren egentligen har ansvar föR arbetsmiljön i hemmet om man arbetar hemifrån mer än så.
    Min bild är att många arbetsgivarw helt enkelt inte anser att covid är ett problem (talar alltså inte om gravida nu) och därför anser att personalen skall vara på plats. trots att hemarbete egentligen är fullt möjligt 

Det finns troligtvis en anledning till att arbetsgivaren vill ha personalen på plats. Tvivlar på att anledningen är att jävlas med personalen. Att flexa mycket kan också skapa problem om man behöver vara tillgänglig vissa tider för klienter som i Ts fall. Här finns troligtvis mycket som inte framgår av TS inlägg, det brukar finnas två sidor. Men som sagt jag tror inte Ts kommer längre vad gäller avstängning eller hemarbete pga risk för smitta hos den arbetsgivaren. Sjukskrivning låter som mer framkomlig väg om TS inte vill vara på jobbet. 
  • Anonym (Ge)
    Anonym (Ph) skrev 2022-01-31 18:52:53 följande:
    Det finns troligtvis en anledning till att arbetsgivaren vill ha personalen på plats. Tvivlar på att anledningen är att jävlas med personalen. Att flexa mycket kan också skapa problem om man behöver vara tillgänglig vissa tider för klienter som i Ts fall. Här finns troligtvis mycket som inte framgår av TS inlägg, det brukar finnas två sidor. Men som sagt jag tror inte Ts kommer längre vad gäller avstängning eller hemarbete pga risk för smitta hos den arbetsgivaren. Sjukskrivning låter som mer framkomlig väg om TS inte vill vara på jobbet. 

jag kan nu inte uttala mig i ts fall. Men jag har tyvärr konstaterat att det när det gäller många arbetsgivare inte Finns rimliga skäl att de anser att alla skall vara på plats på jobbet. Och där verkar det som sagt hanlda om att arbetsgivaren inte tar särskilt allvarligt på Corona 

• Anonym (A)
    Räkan77 skrev 2022-01-31 16:15:28 följande:
    Jag har hört om flera som fått jobb som höggravida, och rent krasst får en arbetsgivare inte diskriminera gravida. Men beror säkert mycket på bransch hur det ser ut i verkligheten.

Om jag var dig skulle jag skapa ett bra CV och börja söka jobb. Även om du inte får nåt nu så kommer du in i tänket. Fundera även på om det finns någon kurs du kan läsa i höst för att lättare få nytt jobb/ få möjlighet till ett bättre jobb. För vissa funkar det att kombinera föräldraledighet med studier på deltid. Det är ju svårt att veta innan, men du kan ju kolla upp. 

Lycka till
    +1
Svar på tråden Vantrivs på jobbet - gravid