Vantrivs på jobbet - gravid
Jag hittar inget vettigt ställe att lägga min tråd på så det fick bli en halvdan kategorisering.
Jag har jobbat på min arbetsplats i snart nio år och är nu gravid i vecka 22. Jag berättade för min chef att jag var gravid redan när jag var i vecka 9, så hen har vetat om detta länge.
Min chef är allmänt känt en svår person som i perioder är totalt oresonlig, fattar beslut utan att lyssna på arbetsgruppen, brusar upp osv. Det har varit många perioder när chefen behandlat både mig och andra anställda illa.
Sedan några veckor tillbaka tycks min och chefens relation ha skurit sig och situationen är nu ohållbar. Det hela började med att chefen beslutade sig för att dra in vår tidigare så generösa flexmöjlighet samt möjlighet att arbeta hemifrån. Jag har mått väldigt dåligt under graviditeten men har kunnat arbeta heltid tack vare flexmöjlighet och hemarbete. När denna ändring kom frågade jag chefen om det fanns möjlighet att göra ett undantag för min del för att jag skulle slippa sjukskrivning. Jag uppmärksammade även chefen om att hen skulle göra en riskbedömning mot bakgrund av att jag som gravid f.o.m vecka 20 skulle betraktas som riskgrupp. Chefen bemötte mig med en otroligt nedlåtande jargong och anklagade mig för saker som absolut inte stämmer, vilket jag också påtalade. Vi har även haft ett möte bara jag och chefen där det stod klart att det inte finns någon potential för förbättring, chefen har bestämt sig för att vara på tvären och det återstår för mig att rätta in mig i ledet.
Hur som helst mår jag otroligt dåligt och jag vet inte längre hur jag ska hantera situationen. Varje dag jag åker till jobbet har jag en enorm klump i magen, gråten i halsen och pulsen ligger på långt över hundra. Kvällarna spenderas åt att bara känna ren och skär ångest över att det snart är en ny morgon och dags att åka in till jobbet igen. Jag vantrivs något fruktansvärt! Jag känner att jag mentalt inte kommer klara av att arbeta fem månader till innan det är dags för bebis ankomst, men samtidigt känns det inte aktuellt att säga upp mig då jag som sagt var bara har fem månader kvar innan jag blir föräldraledig.
SNÄLLA ge mig tips, råd eller kloka tankar. Detta håller på att fullständigt äta upp mig och jag ser absolut ingen ljusning på situationen.