• Stemia

    Linfrön ?

    Jag har en dundertrög mage och vet att Linfrön  ska vara väldigt effektivt.. 
    Men när man googlar hittar man lite olika varianter och jag undrar nu vilket alternativ som är bäst 
    Alt 1. Lägg 1-2msk linfrön i vatten över natten, sila bort linfröna och drick upp vattnet på tom mage 
    Alt 2. Lägg linfrön  i ett glasvatten vänta en stund och drick sen upp alltihopa 
    Alt3. Som nr 1 men utan att sila bort dem 

    Vilket alternativ tror ni på?  Någon som använder sig av linfrön för att bota sin tröga mage ? 
    Andra tips mottages gärna ! 

  • Svar på tråden Linfrön ?
  • Anonym (Toxikologsambo)

    Linfrön är inte så hälsosamma. Lite ibland är ok, men inte mer än så.

  • Anonym (Jennifer)

    1-2 msk linfrön i vatten och sen även ett sönerklippt katrinplommon, eller lite russin. Lägg i blöt på kväll. Ät på morgonen. Linfröna kan ersättas med psylium-frö.

  • Anonym (Lila)

    När jag skulle köpa linfrön stod det på paketet att gravida inte ska äta det.
    Så jag köpte psylliumfrön istället. 

  • Aliona

    Du ska inte sila bort vattnet. När linfröna ligger i blöt bildas en gelé i vattnet som verkar lugnande på oroliga magar. En av de få sakerna som hjälper min tröga och känsliga mage!

  • Anonym (A)

    Alltså nej. Jag skulle inte äta linfrön.

    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/notter-och-froer/linfro

    Men att äta mycket linfrön kan innebära en risk för förgiftning eftersom linfrön också innehåller ämnen som kan bilda giftet vätecyanid. Därför är råden att bara äta små mängder linfrön och att krossade linfrön dessutom ska tillagas.Linfrön innehåller cyanogena glykosider. När fröna tuggas, krossas eller mals kan de cyanogena glykosiderna ombildas till giftet vätecyanid. Vätecyanid kan ge en allvarlig förgiftning.


    Vuxna kan äta 1-2 matskedar hela linfrön per dag, utöver det linfrö som finns i müsli, gröt och bröd.
    Vuxna kan äta krossade eller malda linfrön om de har upphettats tillsammans med vätska. Vuxna kan äta max 1 matsked av sådana linfrön per dag -  i exempelvis gröt eller bröd.
  • Aliona
    Anonym (A) skrev 2022-02-15 22:58:50 följande:

    Alltså nej. Jag skulle inte äta linfrön.

    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/notter-och-froer/linfro

    Men att äta mycket linfrön kan innebära en risk för förgiftning eftersom linfrön också innehåller ämnen som kan bilda giftet vätecyanid. Därför är råden att bara äta små mängder linfrön och att krossade linfrön dessutom ska tillagas.Linfrön innehåller cyanogena glykosider. När fröna tuggas, krossas eller mals kan de cyanogena glykosiderna ombildas till giftet vätecyanid. Vätecyanid kan ge en allvarlig förgiftning.


    Vuxna kan äta 1-2 matskedar hela linfrön per dag, utöver det linfrö som finns i müsli, gröt och bröd.
    Vuxna kan äta krossade eller malda linfrön om de har upphettats tillsammans med vätska. Vuxna kan äta max 1 matsked av sådana linfrön per dag -  i exempelvis gröt eller bröd.
    Varför skulle du inte äta linfrön? Du skriver ju själv att man kan äta 1-2 msk hela frön per dag utöver det som finns i maten.
  • Anonym (Jennifer)

    Självklart ska man inte tugga linfrön! Grejen är ju att de är såväl bra bulkmedel och får slem av vatten.

  • Stemia
    Aliona skrev 2022-02-15 22:54:41 följande:

    Du ska inte sila bort vattnet. När linfröna ligger i blöt bildas en gelé i vattnet som verkar lugnande på oroliga magar. En av de få sakerna som hjälper min tröga och känsliga mage!


    Okej men dricker du upp vattnet med fröna i då? Så både fröna och vatten åker ner i Magen? :) 
    Anonym (Lila) skrev 2022-02-15 21:50:18 följande:

    När jag skulle köpa linfrön stod det på paketet att gravida inte ska äta det.
    Så jag köpte psylliumfrön istället. 



    Okej, hur äter du psylliumfrön? På gröt eller blötlägger du dem? 
  • Aliona
    Stemia skrev 2022-02-16 11:43:34 följande:
    Okej men dricker du upp vattnet med fröna i då? Så både fröna och vatten åker ner i Magen? :) 
    Anonym (Lila) skrev 2022-02-15 21:50:18 följande:

    När jag skulle köpa linfrön stod det på paketet att gravida inte ska äta det.
    Så jag köpte psylliumfrön istället. 



    Okej, hur äter du psylliumfrön? På gröt eller blötlägger du dem? 
    Precis, du dricker båda vattnet och sväljer fröna hela. Det blir lätt gelé-aktigt så det är lätt att svälja. 
  • Anonym (Toxikologsambo)
    Anonym (A) skrev 2022-02-15 22:58:50 följande:

    Alltså nej. Jag skulle inte äta linfrön.

    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/notter-och-froer/linfro

    Men att äta mycket linfrön kan innebära en risk för förgiftning eftersom linfrön också innehåller ämnen som kan bilda giftet vätecyanid. Därför är råden att bara äta små mängder linfrön och att krossade linfrön dessutom ska tillagas.Linfrön innehåller cyanogena glykosider. När fröna tuggas, krossas eller mals kan de cyanogena glykosiderna ombildas till giftet vätecyanid. Vätecyanid kan ge en allvarlig förgiftning.


    Vuxna kan äta 1-2 matskedar hela linfrön per dag, utöver det linfrö som finns i müsli, gröt och bröd.
    Vuxna kan äta krossade eller malda linfrön om de har upphettats tillsammans med vätska. Vuxna kan äta max 1 matsked av sådana linfrön per dag -  i exempelvis gröt eller bröd.
    Och Livsmedelsverket anses vara väldigt frikostiga i sitt råd.
  • Anonym (A)
    Aliona skrev 2022-02-16 08:39:32 följande:
    Varför skulle du inte äta linfrön? Du skriver ju själv att man kan äta 1-2 msk hela frön per dag utöver det som finns i maten.
    Om du vill äta giftiga saker så varsågod.
Svar på tråden Linfrön ?