• Frufröken1

    Den perfekta hundrasen

    Hej 

    Vi funderar på att skaffa en hund, varken jag eller sambon har haft någon tidigare. Vi har ett barn som är 2 år och van med djur. 

    Vi söker en hund som är liten och kräver minimalt med pälsvård. Helst ska fen inte fälla mycket heller. 

    Vad vet ni för raser som kan passa in på dessa krav? 

    Hur är strävhårig päls att ta hand om? Jag har förstått att pälsen ska ryckas ca 2 ggr per år, är det svårt? Klarar man av att göra det själv hemma? 

  • Svar på tråden Den perfekta hundrasen
  • Dexter dot com
    Blomma5 skrev 2022-02-16 16:16:10 följande:

    Fast går man till en uppfödare så hör det väll till vanligheten att dom väljer valp åt en utifrån ens önskemål och passande? tex vill du ha en framåt valp som man får backa lite Eller en försiktig som man får stötta? Hur aktiv är ni, ska ni hålla på med en sport m.m


    En seriös uppfödare väljer alltid ut valp efter egenskaper, utseende, tillgänglighet osv efter valpköparens erfarenhet och önskemål.  Uppfödaren känner ju valparna absolut bäst . Skulle faktiskt inte köpa en valp av någon som inte är noga med att valparna hamnar hos rätt person.
  • Anonym (Ras)
    Anonym (Låter som en dröm) skrev 2022-02-16 15:14:12 följande:
    En 8 veckors valp har inget omdöme och rådet är tämligen uselt. En uppfödare har oftast bättre koll på vilken valp den tror passar och lite nyfikenhet i stunden säger inte tillräckligt mycket.

    Det finns inte ett överskott av hundar och valpkullar att välja hund ur. Många uppfödare säljer inte till en person som TS, just för att det finns risker att det inte blir bra.

    Personligen tycker jag att det är viktigare att verkligen berätta att det numera förekommer systematiskt att folk säljer hundar som är insmugglade och att det är viktigt att kolla upp vem man köper av. Det är också bra att faktiskt ha med en hundvan vän, som har lite koll när man tittar på valp, eftersom det är svårt att tänka klart p.g.a. att de är så himla söta.
    Håller med här.
    De (få) hunduppfödare jag känner tar emot hundratals ansökningar och väljer ut valp efter person/par och de säljs ganska snabbt också så tills det är dags för besök är alla redan sålda (eller i varje fall har nya hem de planeras säljas till) 
  • Anonym (Låter som en dröm)
    Anonym (Ras) skrev 2022-02-16 16:34:11 följande:
    Håller med här.
    De (få) hunduppfödare jag känner tar emot hundratals ansökningar och väljer ut valp efter person/par och de säljs ganska snabbt också så tills det är dags för besök är alla redan sålda (eller i varje fall har nya hem de planeras säljas till) 
    Ja, jag tror inte att TS kommer få köpa en bra hund av en seriös uppfödare an en populär ras. Min erfarenhet är att de flesta som säljer och tar en kull vill ha så bra ägare som möjligt. 
    Många säljer inte till barnfamiljer och alla gånger jag har fått köpa har det varit ordentlig "intervju" innan om hur man tänker att hunden ska ha det.

    Sista hunden jag köpte levererades av säljaren, efter att vi faktiskt träffats hos dem..... Och detta var innan Corona-boomen. 
  • Anonym (Ras)
    Anonym (Låter som en dröm) skrev 2022-02-16 16:57:54 följande:
    Ja, jag tror inte att TS kommer få köpa en bra hund av en seriös uppfödare an en populär ras. Min erfarenhet är att de flesta som säljer och tar en kull vill ha så bra ägare som möjligt. 
    Många säljer inte till barnfamiljer och alla gånger jag har fått köpa har det varit ordentlig "intervju" innan om hur man tänker att hunden ska ha det.

    Sista hunden jag köpte levererades av säljaren, efter att vi faktiskt träffats hos dem..... Och detta var innan Corona-boomen. 
    Mina bekanta säljer inte till småbarnfamiljer heller och inte heller till förstagångshundägare. De vill minimera risken för att hundarna ska behöva omplaceras och har väldigt många att välja bland. Vissa har t.o.m. försökt erbjuda sig betala dubbelt (de har gått bort direkt)
  • Frida85a

    Jag skulle rekommendera dig att titta på Italiensk vinthund. Liten hund som kräver minimal pälsvård, och heller inte fäller så mycket. Är nöjd med att få springa av sig lös ordentligt varje dag och är annars en mysig kompis i soffan. 

  • Anonym (Smol)
    Frida85a skrev 2022-02-17 09:44:40 följande:

    Jag skulle rekommendera dig att titta på Italiensk vinthund. Liten hund som kräver minimal pälsvård, och heller inte fäller så mycket. Är nöjd med att få springa av sig lös ordentligt varje dag och är annars en mysig kompis i soffan. 


    Nej, inte en iggyvalp till en familj med en tvååring, det kommer att sluta med benbrott. Och en iggy som inte aktiveras mentalt blir ett monster, och rumsrenhet är en utmaning. 
    De är otroligt intelligenta och att utsätta en iggy för endast springa en gång per dag och ingen annan aktivering är bara grymt.

    Välj inte iggy pga pälsen!
  • LFF
    heffe96 skrev 2022-02-16 15:45:04 följande:

    Yorkshire terrier! Perfekta rasen:)


    Inte för en familj med en tvååring. Yorken är också en skör hund som valp.
  • mari123
    Frufröken1 skrev 2022-02-15 21:51:29 följande:
    Den perfekta hundrasen

    Hej 

    Vi funderar på att skaffa en hund, varken jag eller sambon har haft någon tidigare. Vi har ett barn som är 2 år och van med djur. 

    Vi söker en hund som är liten och kräver minimalt med pälsvård. Helst ska fen inte fälla mycket heller. 

    Vad vet ni för raser som kan passa in på dessa krav? 

    Hur är strävhårig päls att ta hand om? Jag har förstått att pälsen ska ryckas ca 2 ggr per år, är det svårt? Klarar man av att göra det själv hemma? 


    VARFÖR en hund? En hund är inte ett "husdjur" utan en familjemedlem som tar lika stor plats som ett barn eller för den delen mamma eller pappa. Många skulle kanske säga att katter, hamstrar, marsvin, råttor och kaniner etc  OCKSÅ är familjemedlemmar och det är de självklart för man älskar dem men de sköter sig själva! Mat, vatten och så kärlek på DERAS villkor. 
  • Anonym (Dogge)

    Dansksvensk gårdshund eller Norfolk/norwichterrier

  • mari123

    Vill inte vara "sån" men ett STORT felbeslut jag gjorde i mitt liv var att skaffa en hund. Min engelska springer spaniel-tik fick inoperabel cancer när hon var åtta år och jag var med henne, förstås, när hon avlivades för sitt eget bästa. Min bror dog i fjol men jag fällde inte en tår över honom.... men jag sörjer än min vovve fast det gått mer än tio år!

Svar på tråden Den perfekta hundrasen