• SweeneyTodd

Här samlas alla nattugglor!

Här kan vi prata, om allt mellan himmel och jord. :) 

• Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!
  • Eurydike 87
    fultextad användarhandbok skrev 2026-02-06 18:39:01 följande:
    Ja då förstår jag, redan inskickad! Då hoppas vi att den snart blir utgiven så att barnen får något spännande att läsa. Eller matnyttigt, kanske en barnbok med 107 sidor probabilistisk säkerhetsanalys. Skämt åsido, vi hoppas så klart att den blir utgiven, och att du får äta ordentligt med lyxmat. 

Ja, du har rätt, val kan ge ångest. Precis, men om att välja har värdet 1 och att inte välja har värdet 0, så är ju det en konsekvens av tidigare värden på 0 och 1, vilket i sin tur innebär att vi inte har något val. Men ja, det är en icke-pragmatisk nivå, som jag inte ens vet om den stämmer, så det får du ta med en näve grovsalt.Solig Det är å ena sidan väldigt lätt att bara bo kvar, det är en trevlig stad och här är ett lugnt och tryggt område! Å andra sidan är ju Pargas bäst, liten trevlig kuststad, där det urbana möter den karga skärgården. Där är man verkligen trygg. Dessutom kan man använda svenska där ganska frekvent, det har jag inte gjort här sedan jag flyttade hit för nio år sedan. 😊 Men det är inte på något vis avgörande, mest en trevlig bonus. Så vi får väl se, vilka dörrar och val som öppnar sig! Men lite nostalgisugen blev man ju då man tänkte på det.
    Så låter det befriande att inte ha något val! Jag sveper gärna in mig i stötdämpande beräkningar och siffror när jag drabbas av ångest och sväljer gärna den där näven med grovsalt 😋

Trevlig stad och lugnt och tryggt område låter bra! För även om man tycker om äventyr, så vill man oftast inte bo mitt i ett. Men det låter ändå svårt att tävla med att Pargas är bäst! Ett sånt ord väger tungt, tyngre än ballasten i skeppet Vasa. Skeppet som välte och slutade sin jungfruresa på botten. Spännande att kunna använda svenska frekvent där! Nu ska jag googla denna trevliga kuststad ☺️
  • Anonym (Yes)

Jaha då va det väll dax o sova nu....och så ska man upp om tre timmar. Ha en fin lördag och sov ut ni som kan o får....vissa ska ju till jobbet. Men njuuuut. 

• fultextad användarhandbok
    Eurydike 87 skrev 2026-02-19 01:26:19 följande:
    Det är faktiskt något matnyttigt i den! En hel sidas lång beskrivning där en supersmart tjej räknar ut kläcktiden för ett hönsägg vs ett drakägg och som av en händelse räknar hon alldeles rätt. Exakt klockan tre ska det ske, varken förr eller senare 🐲 Hon har vissa likheter med dig faktiskt! Ja, vi får hålla tummarna för det och på tal om barnböcker så undrar jag om du har någon värsting som verkligen har satt sina spår? Ibland kan oväntade saker vara skrämmande för barn och så var det för mig med häxan och hinken. I en räknebok bodde det en häxa i en hink och den enda sidan i boken gjorde att jag förknippar gamla plåthinkar (som ligger slängda i skogen) med häxor. Jag känner fortfarande obehag när jag ser en! Och angående ångest?
    Låter spännande, speciellt med drakägg! Mytologiska varelser med inspiration av ödlor och dinosaurier. Hade varit häftigt att kläcka både drakägg och hönsägg, hittills har jag bara kläckt fiskägg. Hink och häxa? Ja, associationer kan bli starka, samband mellan någonting och rädsla. Samtidigt så är ju både hink och häxa endast ikoner, eller substrat för rädslan, liksom lägerelden är för trygghet. Ja, angående ångest, kanske är det tryggare om rädslan får kanaliseras genom något konkret, som en hink, eller jag kanske har fel? Rädsla som uppstår utan faktiskt hot runtom sig och då man egentligen är trygg, och ingen association som skapade den, det är väl ångest. Ångest och rädsla som inte kan leda till adaptiva beteenden, som att undvika den där hinken, eller att springa ifrån ett lejon på savannen. Jag kom över en bok av Stephen King då jag var liten, Flickan som älskade Tom Gordon är den svenska titeln. Den var kuslig när man började se vad som faktiskt kom fram i boken, även om jag nog inte förstod den fullt ut då.
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike 87 skrev 2026-02-19 01:37:49 följande:
    Så låter det befriande att inte ha något val! Jag sveper gärna in mig i stötdämpande beräkningar och siffror när jag drabbas av ångest och sväljer gärna den där näven med grovsalt 😋

Trevlig stad och lugnt och tryggt område låter bra! För även om man tycker om äventyr, så vill man oftast inte bo mitt i ett. Men det låter ändå svårt att tävla med att Pargas är bäst! Ett sånt ord väger tungt, tyngre än ballasten i skeppet Vasa. Skeppet som välte och slutade sin jungfruresa på botten. Spännande att kunna använda svenska frekvent där! Nu ska jag googla denna trevliga kuststad ☺️
    Just så, regalskeppet Vasa! Ja, Pargas är fint, där har du hela skärgården med med många intressanta platser.😊 Att inte ha val kan vara tryggt, men vi har ändå upplevelsen av val. Men tänk så här: A startar krig mot B, detta utan val, utan endast som konsekvens. Upplevt beslut hos A är ingen fri brytpunkt utan: at+1=F(at, gt, bt...). Alltså att A valde krig skulle vara en intern beräkningssekvens som producerar output W=1, det fanns alltså inte ett öppet läge där både W=0 och W=1. Observera att determinism inte är samma sak som fatalism, fatalism är ju mer vad man kallar för ödesbestämt, determinism är orsaksbestämd.

En ursäkt, jag ville inte spä på eventuell ångest, jag vet hur jobbigt det kan vara. En upplevelse kan inte lösas logiskt om det inte är ett logiskt problem. Smärta kan inte resoneras bort, kyla kan inte argumenteras bort. Inte ångest heller. Men, ångest är inte något som händer MED medvetandet, det är något som sker I medvetandet. Och det som sker i det kan inte hota dess existens, det är som vågor i vatten, vågen är turbulent, men vattnet är intakt. Ångest är inte en substans, utan en rörelse, och rörelse är per definition föränderlig. Det är så jag resonerar, med utgångspunkt att medvetande är existensens grundläggande. Herrekyyd vad jag blev långrandig. ☀️😂
  • Eurydike 87
    Anonym (Fredrik Liksom) skrev 2026-03-13 20:38:00 följande:

Fredag!

Fredagen är lördagens mor 🥳
  • Anonym (Fredrik Liksom)
    Eurydike 87 skrev 2026-03-13 22:43:00 följande:
    Fredagen är lördagens mor 🥳
    Det har du sååå rätt i.

Trevlig helg alla ugglor.
    Midnatt råder, tyst det är i husen,
    tyst i husen.
    Alla sova, släckta äro ljusen.
  • Eurydike 87
    Anonym (Fredrik Liksom) skrev 2026-03-25 00:31:36 följande:
    Midnatt råder, tyst det är i husen,
    tyst i husen.
    Alla sova, släckta äro ljusen.
    Så sant! Det är tyst och släckt även här, men jag ligger och glor i mobilen med sådana där fyrkantiga ögon som man förr i tiden påstods få av för mycket skärmtittande 👀 
  • Eurydike 87
    Anonym (Yes) skrev 2026-02-21 02:49:05 följande:

Jaha då va det väll dax o sova nu....och så ska man upp om tre timmar. Ha en fin lördag och sov ut ni som kan o får....vissa ska ju till jobbet. Men njuuuut. 

Misstänker att detta med att ligga vaken mitt i natten är ett återkommande fenomen eftersom du har hittat till den här tråden! Hoppas inte, men annars är du i gott sällskap här bland alla oss andra Nattugglor 🦉
    Eurydike 87 skrev 2026-03-26 01:54:46 följande:
    Så sant! Det är tyst och släckt även här, men jag ligger och glor i mobilen med sådana där fyrkantiga ögon som man förr i tiden påstods få av för mycket skärmtittande 👀 

Ja den där mobilen tar lätt ens uppmärksamhet. 

Jag har försökt börja läsa igen. Jag har alltid älskat det men sen smarta telefoner kom har jag kommit längre ifrån det. 

Jag borde nog skaffa en dumbphone.

Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!