• Sat 14 May 2022 00:44
    2514 visningar
    22 svar
    22
    2514

    Resa med allergiskt barn - vad måste man tänka på i förväg och när man är där?

    Vårt barn (i skolålder) är mycket svårt allergisk mot allt som innehåller ägg. Om han får i sig någonting med ägg, får han anafylaktisk chock och därför bär han med sig Epipen (andrenalinsprutor) överallt som fungerar bra ifall olyckan skulle vara framme (i Sverige krävs dock att man ringer ambulans direkt efter att man har gett sprutan. De tar några prover och kollar att allt är okej.) Han kan inte vara med på en hotellfrukost eller på ett café utan att få en allergisk reaktion, men i Sverige fungerar många andra matställen.


    Vi vill väldigt gärna resa och hade tänkt att vi skulle ta en weekendresa till Polen, men även andra länder kan vara aktuella. Vårt barn har aldrig varit utomlands och vill gärna flyga någonstans och uppleva någonting annat.


    Vi kommer självklart inte äta hotellfrukost eller utsätta vårt barn för något han är allergisk emot, men allergener kan finnas överallt.


    Vad måste vi tänka på när vi planerar en utlandsresa, bortsett från att ha koll på försäkringspapper och vart närmaste sjukhus finns? Kanske är det en idé att skriva en lapp på landets språk om vikten av att maten inte innehåller ägg.


    - Hur gör man med medicin och sprutor på flygplan?


    - Finns det några länder i Europa som har bättre koll på allergener än andra? (typ som i Sverige) Finns det länder man bör undvika helt?


    - Hur gör man vid eventuellt sjukhusbesök? Vad behöver man ha med sig, för att informationen ska gå fram? Hur fungerar det med försäkringar i de fallen?


    - Finn det annat man måste tänka å¨`

  • Svar på tråden Resa med allergiskt barn - vad måste man tänka på i förväg och när man är där?
  • Anonym (beata­)
    Sat 14 May 2022 12:45
    #11
    Hyllemor skrev 2022-05-14 12:32:02 följande:
    Ah, då är det olika då. I vår sons fall ska vi alltid ringa ambulans efter att han har tagit Epipen. De tar lite prover och kollar så att allt är okej och gör en bedömning kring ifall han ska in till sjukhus eller inte (hittills har han inte behövt åka in utan medicinen har fungerat.) Jag trodde att det var samma för alla som tog Epipen. Det var bra att veta att det inte är så.
    Enligt FASS ska man ringa efter ambulans.

    "

    EpiPen är avsedd som akutbehandling. Du ska alltid söka medicinsk hjälp omedelbart efter att du använt EpiPen. Ring 112, be om ambulans och uppge anafylaktisk chock även om symtomen verkar vara på väg att bli bättre.


    Du kommer att behöva uppsöka sjukhus för observation och ytterligare behandling efter behov. Detta beror på att reaktionen kan inträffa igen någon stund senare.


    I väntan på ambulans bör du ligga ner med fötterna i högt läge, om inte detta gör dig andfådd, i så fall ska du sätta dig upp. Be någon att stanna hos dig tills ambulansen kommer ifall du skulle känna dig dålig igen.


    Medvetslösa patienter ska placeras i stabilt sidoläge."

  • Sat 14 May 2022 13:18
    #12
    Anonym (beata) skrev 2022-05-14 11:59:56 följande:

    Nej, det finns inte jordnötsfria flyg, eller äggfria heller för den delen. Klarar sonen att vara i närheten om andra äter ägg eller är det lika illa som svår jordnötsallergi?


    Han har fått allergisk reaktion av att bara kliva in på ett café samt av att äta frukost på hotellrestauranger (trots att ingen av oss hade någonting alls med ägg vid samma bord.) Detta gör förstås att det kanske inte är värt risken att sätta sig på ett flygplan som ju är mer "instängt" och som man faktiskt inte bara kan gå ut ifrån.


    Under dagen idag har vi diskuterat om vi istället ska ta en färja någonstans i sommar istället för att flyga, då vi efter närmare eftertanke börjar inse att det trots allt kan vara riskabelt.


    Trots det, så vill vi gärna ha fler tips på saker som man bör tänka på när man är utomlands och lider av kraftig allergi.

  • Anonym (Läkar­e?)
    Sat 14 May 2022 15:29
    #13
    Hyllemor skrev 2022-05-14 13:18:13 följande:

    Han har fått allergisk reaktion av att bara kliva in på ett café samt av att äta frukost på hotellrestauranger (trots att ingen av oss hade någonting alls med ägg vid samma bord.) Detta gör förstås att det kanske inte är värt risken att sätta sig på ett flygplan som ju är mer "instängt" och som man faktiskt inte bara kan gå ut ifrån.


    Under dagen idag har vi diskuterat om vi istället ska ta en färja någonstans i sommar istället för att flyga, då vi efter närmare eftertanke börjar inse att det trots allt kan vara riskabelt.


    Trots det, så vill vi gärna ha fler tips på saker som man bör tänka på när man är utomlands och lider av kraftig allergi.


    Tycker det låter lite vanskligt även med färja, där måste ni ju äta i restaurangen. Kan ni inte köpa en husvagn /husbil och kuska runt i? Då har ni egenhushåll och full kontroll på vad som bärs över tröskeln. Men det är ju förstås ert barn, ni får ju välja vilken sorts risker ni tar och vilka konsekvenser det kan få.
  • Sat 14 May 2022 15:44
    #14
    Anonym (Läkare?) skrev 2022-05-14 15:29:36 följande:
    Tycker det låter lite vanskligt även med färja, där måste ni ju äta i restaurangen. Kan ni inte köpa en husvagn /husbil och kuska runt i? Då har ni egenhushåll och full kontroll på vad som bärs över tröskeln. Men det är ju förstås ert barn, ni får ju välja vilken sorts risker ni tar och vilka konsekvenser det kan få.
    Vi får fundera vidare. Problemet är att vårt barn själv har uttryckt att han väldigt gärna vill åka utomlands, precis som hans kompisar gör. En färja känns mindre "farligt" än flyg, men givetvis ska vi diskutera det här med hans läkare när vi väl har bestämt oss för vilket transportmedel och vilket land det blir.
  • Anonym (beata­)
    Sat 14 May 2022 16:39
    #15
    Hyllemor skrev 2022-05-14 15:44:47 följande:
    Vi får fundera vidare. Problemet är att vårt barn själv har uttryckt att han väldigt gärna vill åka utomlands, precis som hans kompisar gör. En färja känns mindre "farligt" än flyg, men givetvis ska vi diskutera det här med hans läkare när vi väl har bestämt oss för vilket transportmedel och vilket land det blir.
    På en färja kan man ju gå ut och ta frisk luft. Det måste vara ljusår mycket bättre för er.


  • Anonym (beata­)
    Sat 14 May 2022 16:41
    #16
    Hyllemor skrev 2022-05-14 13:18:13 följande:

    Han har fått allergisk reaktion av att bara kliva in på ett café samt av att äta frukost på hotellrestauranger (trots att ingen av oss hade någonting alls med ägg vid samma bord.) Detta gör förstås att det kanske inte är värt risken att sätta sig på ett flygplan som ju är mer "instängt" och som man faktiskt inte bara kan gå ut ifrån.


    Under dagen idag har vi diskuterat om vi istället ska ta en färja någonstans i sommar istället för att flyga, då vi efter närmare eftertanke börjar inse att det trots allt kan vara riskabelt.


    Trots det, så vill vi gärna ha fler tips på saker som man bör tänka på när man är utomlands och lider av kraftig allergi.


    Fy vad jag tycker synd om din pojke, stackars barn. Och inget kan man göra åt saken.

    Kan ni inte åka till Gotland i sommar? Det är nästan lite utomlandskänsla där!
    Ta färjan dit och boka boende samtidigt på destintionens hemsida.
  • Sat 14 May 2022 16:48
    #17

    En allergisk kompis brukade sitta ute på däck på färjan under hela resan, det kan ju vara en mojlighet om man åker den dagtid. Ta med regnställ bara ifall.....

  • Sun 15 May 2022 10:25
    #18
    Hyllemor skrev 2022-05-14 13:18:13 följande:

    Han har fått allergisk reaktion av att bara kliva in på ett café samt av att äta frukost på hotellrestauranger (trots att ingen av oss hade någonting alls med ägg vid samma bord.) Detta gör förstås att det kanske inte är värt risken att sätta sig på ett flygplan som ju är mer "instängt" och som man faktiskt inte bara kan gå ut ifrån.


    Under dagen idag har vi diskuterat om vi istället ska ta en färja någonstans i sommar istället för att flyga, då vi efter närmare eftertanke börjar inse att det trots allt kan vara riskabelt.


    Trots det, så vill vi gärna ha fler tips på saker som man bör tänka på när man är utomlands och lider av kraftig allergi.


    Jag förstår inte. hur lever barnet i vardagen? Lämnar han hemmet någonsin? Åka kollektivtrafik, gå på mataffär eller vad som helst? Kan man inte vaccinera äggallergi som man kan med andra allergier?
  • Tue 17 May 2022 01:48
    #19
    Alexi skrev 2022-05-15 10:25:43 följande:
    Jag förstår inte. hur lever barnet i vardagen? Lämnar han hemmet någonsin? Åka kollektivtrafik, gå på mataffär eller vad som helst? Kan man inte vaccinera äggallergi som man kan med andra allergier?

    Man kan "vaccinera" (provocera heter det egentligen) äggallergi, men i vår sons fall går inte det eftersom han har haft för höga allergivärden. Vi hoppas att han ska kunna genomgå provocering när han blir äldre, men det är inte säkert, eftersom man brukar göra det innan man är 6 år. Allergiläkaren har önskat det här sedan han var 5 år, men vi har börjat inse att det kanske aldrig blir bättre. Vi har hela tiden vetat att han aldrig kommer att kunna äta ägg utan att få anafylaktisk chock, men önskan har ju alltid varit att han ska bli något mindre begränsad i sin vardag.


    Fast jo, självklart lämnar han hemmet, hänger med kompisar, går på kalas, åker karusell, åker buss, är på lekland etc, men vi måste alltid vara lite mer redo än föräldrar till barn som inte är allergiska. Han har fått allergisk reaktion på tåg, i mataffärer, på en konsert, i skolan, på lekland, men det har varit en enda gång, så dessa ställen vågar vi ta med honom till utan att vara rädda. Hotellrestauranger och caféer har han varit på 3 ggr och varje gång har utlöst en allergisk reaktion, så därför går vi aldrig dit igen. Vi har också lärt oss vilka restauranger som fungerar och inte fungerar. Vi brukar ge ett ställe två "chanser" om det inte är uppenbart att de har slarvat eller om den allergiska reaktionen blir mycket kraftig - då går vi aldrig dit igen. Med förberedelser eller genom att kontakta stället vi ska till innan, så blir det oftast bra. Vi har lärt oss genom åren att inte stirra upp oss när eventuell allergisk reaktion uppstår.


    Med tiden har vi själva blivit väldigt lugna. Den svåraste biten är dock att få vissa människor att förstå att allergi är på riktigt, vilket gör att man går runt med en ständig känsla av att inte riktigt lita på någon. Detta för vi dock inte över på vårt barn, men oron finns där alltid.


    Om vi vänligt ber en vuxen person att tvätta händerna efter att de har ätit något med majonnäs, eller att inte ställa majonnäsen intill övrig mat när när vi äter tillsammans och de inte gör det, så uppstår en situation som jag har svårt att vänja mig vid. När vår son får brännskadeliknande nässelutslag i ansiktet, så behåller vi lugnet, tar fram Betapred eller någonting annat ut medicinväskan, säger att det inte är någon fara: det går liksom över utan att något allvarligt har uppstått, eftersom ingen anafylaktisk chock uppstår. Problemet i de fallen är att den som inte har gjort som vi har sagt, ofta reagerar med stark ilska, eller blir så nervös att det ser ut som att människan ska börja gråta, trots att vi har förklarat för personen lugnt och tydligt varför vi ber denne att tvätta händerna eller varför de inte ska ställa majonnäsen precis där. (Vi utgår från att 99% av alla reaktioner vår son upplever beror på misstag, men så finns den där 1% av människor vi träffar som underliggande eller direkt ifrågasätter om det inte är så att vi bara är riktigt jävla överbeskyddande.) Vi förstår att det egentligen troligen är rädsla, som skapar deras ilska, eftersom nässelutslag kan se ganska groteska ut, speciellt när de plötsligt uppstår, men den biten är mest problematisk. Ända sedan vår son har varit riktigt liten, så har han fått se arga och hysteriska vuxna. (Vid ett tillfälle en lärare) som liksom inte hanterar situationen.


    Vår son MÅSTE få lov att leva ett helt vanligt liv. Det är det viktigaste för oss. Om vi inte hade haft alla hans mediciner, så hade vi inte kunnat göra det. Det finns dock tillfällen då vi fortfarande måste vara helikopterföräldrar. För en tid sedan ville han gå på ett lågstadiedisco. Det var sjukt mycket folk och jag vägrade lämna lokalen. Det tyckte han var pinsamt, trots att jag gömde mig i närheten av ingången. Han accepterade dock det när han insåg att en klasskompis mamma också stannade kvar. Däremot kunde jag lämna honom på skoldisco veckan efter och känna mig helt trygg.

  • Anonym (Läkar­e?)
    Tue 17 May 2022 08:31
    #20
    +1

    Kan ni inte flytta majonäsen?? Annars får ni väl säga till ordentligt och förklara vad som kan hända. 

    Sonen kommer ju successivt att själv kunna ta över ansvaret för sin allergi, dock kommer han ju alltid att behöva anpassa sig. Så han måste ju någonstans acceptera att han inte är som alla andra.

    Jag är uppväxt med en allergisk förälder, men inte så allergisk som din son. Pappa fick ?bara? astmaattacker. Man lär sig ju att parera och leva ett fullgott liv även med anpassningar. Mina föräldrar reste aldrig. De hade sommarstuga och fjällstuga. De gick heller aldrig på restaurang. Istället llagade vi finare middagar hemma vid högtidsdagar. Allt för att ha 100% koll på maten.

    Jag tycker ni ska kolla på att åka till Gotland. De nya färjorna tar bara ca tre timmar, då kan sonen sitta ute. Det vimlar av fina stugor att hyra på Gotland och man tar sig överallt på någon timme bara med bil. Det finns jättemycket att se och uppleva på Gotland. Så kolla upp det är mitt tips. Det kan bli en mycket fin resa som passar er son.

  • Tue 17 May 2022 09:58
    #21

    Om du har ett fb-konto så gå med i gruppen som heter Allergibarn och ställ dina frågor där. Där finns massor av personer med barn med alla möjliga kraftiga allergier och de lyckas resa.

    Det mesta beror ju på hur cool man är som förälder. Jag hade ju personligen föredragit att iaf jag kan prata språket som talas i landet. Både för att minska risken att bli missförstådd men också om akutvård krävs. Att jag förstår och kan översätta för barnet i händelse av ambulans och akutrum. Nu är jag ingen språkvetare och det enda dugliga i min språkrepertoar är engelska så då hade vi väl åkt till England eller möjligen Malta som första försök. Lägenhetshotell med eget kök verkar vara det mest gångbara vid kraftiga allergier och många packar också med sig en resväska med vissa matvaror de behöver och som kan vara svåra att hitta.

  • AnnaZL
    Tue 17 May 2022 10:51
    #22

    Håller med de som sade husvagn. Kör över till Danmark så ligger hela Europa öppet!

Svar på tråden Resa med allergiskt barn - vad måste man tänka på i förväg och när man är där?