• Tsprit

    Anser ni att en betydande del av lärare ägnar sig åt propaganda?

    Har ni varit med om att era barn kommer hem och upprepar politisk propaganda som lärarna har basunerat ut i skolan? Vad gör ni i så fall? Går ni till läraren och "tar ett snack", eller pratar ni med era barn om att det rör sig om propaganda?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser ni att en betydande del av lärare ägnar sig åt propaganda?
  • Anonym (tvillingmamma)
    fornminne skrev 2022-05-28 11:27:35 följande:

    Inte konstigt att en del barn får knäppa värderingar när man läser vissa inlägg i tråden. Knappast lärarnas fel.


    Precis, när man läser vad vissa foliehattar skriver, förstår man varför en del ungar blir som de blir. Sen är det ju inte heller enskilda lärare som påverkar barn eller ungdomar mest, utan helheten, men framför allt hemmet och kompisarna.

    Självklart ska man vara uppmärksam om en lärare verkar oprofessionell eller utnyttjar sin ställning på ett felaktigt sätt, vare sig det gäller värderingar eller annat. Men man behöver inte överdriva.

    En lärare ska ha mycket stort inflytande över en specifik elev, samt utnyttja detta inflytande på ett grovt felaktigt sätt, om det ska forma eleven mer än vad familj och kompisar gör.

    Så alla som är skitnödiga över att lärarkåren är för vänster, eller för ditten eller datten, kan sova lugnt Jag hade själv en och annan gammalkommunist till lärare när jag gick i skolan. Det påverkade inte undervisningen nämnvärt, men visst märktes det ibland. Inte blev jag kommunist för det.

    En annan sak som skitnödiga föräldrar inte verkar tänka på. Om en lärare framför en viss uppfattning kan det påverka barnen åt det hållet, men det kan också få motsatt effekt. Särskilt när det gäller ungdomar. Som någon skrev ovan, att sonen blev skeptisk och själv kollade upp mer. Å andra sidan har skolan då lyckats med sitt viktigaste uppdrag förutom att lära ut nödvändiga färdigheter och faktabaserade kunskaper: Att lära eleven att ifrågasätta och tänka kritiskt, inte bara svälja allt.

    Någon annan tog upp att ungdomar ofta är väldigt svartvita i sitt tänkande. Här ingår det snarare i lärarens uppdrag att försöka nyansera bilden. Förmodligen är det vanligare att ungdomar framför tvärsäkra uppfattningar än att lärare gör det. 

  • fornminne
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-05-28 11:52:09 följande:

    Precis, när man läser vad vissa foliehattar skriver, förstår man varför en del ungar blir som de blir. Sen är det ju inte heller enskilda lärare som påverkar barn eller ungdomar mest, utan helheten, men framför allt hemmet och kompisarna.

    Självklart ska man vara uppmärksam om en lärare verkar oprofessionell eller utnyttjar sin ställning på ett felaktigt sätt, vare sig det gäller värderingar eller annat. Men man behöver inte överdriva.

    En lärare ska ha mycket stort inflytande över en specifik elev, samt utnyttja detta inflytande på ett grovt felaktigt sätt, om det ska forma eleven mer än vad familj och kompisar gör.

    Så alla som är skitnödiga över att lärarkåren är för vänster, eller för ditten eller datten, kan sova lugnt Jag hade själv en och annan gammalkommunist till lärare när jag gick i skolan. Det påverkade inte undervisningen nämnvärt, men visst märktes det ibland. Inte blev jag kommunist för det.

    En annan sak som skitnödiga föräldrar inte verkar tänka på. Om en lärare framför en viss uppfattning kan det påverka barnen åt det hållet, men det kan också få motsatt effekt. Särskilt när det gäller ungdomar. Som någon skrev ovan, att sonen blev skeptisk och själv kollade upp mer. Å andra sidan har skolan då lyckats med sitt viktigaste uppdrag förutom att lära ut nödvändiga färdigheter och faktabaserade kunskaper: Att lära eleven att ifrågasätta och tänka kritiskt, inte bara svälja allt.

    Någon annan tog upp att ungdomar ofta är väldigt svartvita i sitt tänkande. Här ingår det snarare i lärarens uppdrag att försöka nyansera bilden. Förmodligen är det vanligare att ungdomar framför tvärsäkra uppfattningar än att lärare gör det. 


    "En lärare ska ha mycket stort inflytande över en specifik elev, samt utnyttja detta inflytande på ett grovt felaktigt sätt, om det ska forma eleven mer än vad familj och kompisar gör."

    Det behöver inte vara felaktigt om eleven har dåliga hemförhållanden och / eller kriminella kompisar t ex. I vissa fall kan en sådan lärare vara den som räddar eleven. Kanske den enda vettiga som eleven lyssnar på och som får eleven att förstå att ett annat liv är möjligt.



    I övrigt har du dock rätt. Lärare ska undvika att vara partiska och inte utnyttja sin ställning på ett otillbörligt sätt.

  • Anonym (Steffye)
    nihka skrev 2022-05-28 11:33:27 följande:
    Vad har röka och kröka med något att göra här?

    Vill du veta hans namn eller så du kan göra de kinesiska myndigheterna mer uppmärksamma på det?

    Du får läsa på kring social score system där inköp av dessa drar ner dina poäng 
    nej då en enkel frågeställning bara 
    du skapar halmgubbar - har aldrig sagt det du påstår. 


    kan stolt säga att jag inte stödjer amerikansk imperialism och deras omfattande mer eller mindre blodiga övergrepp på civilbefolkningar runt om i världen 

  • Anonym (Steffye)
    fornminne skrev 2022-05-28 11:27:35 följande:

    Inte konstigt att en del barn får knäppa värderingar när man läser vissa inlägg i tråden. Knappast lärarnas fel.


     
    håller med. dubbelmoralen och hjärntvätten som marinerar hela landet är öronbedövande 
    värre är det att väldigt många är totalt blinda och döva inför den. Noll argument att komma med till en diskussion utan enbart epitet massmedia lärt ut att man ska kalla folk som inte sväljer allt de serverar 
  • nihka
    Anonym (Steffye) skrev 2022-05-28 12:06:09 följande:

    nej då en enkel frågeställning bara 
    du skapar halmgubbar - har aldrig sagt det du påstår.


     Det var en fråga: "Vill du veta hans namn eller så du kan göra de kinesiska myndigheterna mer uppmärksamma på det?"
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Steffye) skrev 2022-05-28 12:10:37 följande:
     
    håller med. dubbelmoralen och hjärntvätten som marinerar hela landet är öronbedövande 
    värre är det att väldigt många är totalt blinda och döva inför den. Noll argument att komma med till en diskussion utan enbart epitet massmedia lärt ut att man ska kalla folk som inte sväljer allt de serverar 
    Du förmedlar enbart negativa bilder av Sverige.

    Varför flyttar du inte till Ryssland eller Kina när du tycker det finns väldigt mycket bra i dessa länder?

    Varför bor du fortfarande kvar i det hemska landet Sverige som skickar hjälp till vad du kallar "skurkstaten Ukraina"?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Flash Gordon
    Tsprit skrev 2022-05-26 09:50:41 följande:
    Har ni varit med om att era barn kommer hem och upprepar politisk propaganda som lärarna har basunerat ut i skolan? Vad gör ni i så fall? Går ni till läraren och "tar ett snack", eller pratar ni med era barn om att det rör sig om propaganda?
    Orka tjafsa med fröknarna på skolan ...

    Den enkla lösningen är att förklara för barnet varför det barnet fått lära sig är fel. 
    Blå och gul
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-05-28 13:26:36 följande:
    Orka tjafsa med fröknarna på skolan ...

    Den enkla lösningen är att förklara för barnet varför det barnet fått lära sig är fel. 
    Så känner nog en del "fröknar" också. Inte deras jobb att tjafsa med barnens föräldrar.

    Den enkla lösningen är att undervisa barnen i källkritik, kritiskt tänkande och värdegrund.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Steffye)
    nihka skrev 2022-05-28 12:48:06 följande:
    Du förmedlar enbart negativa bilder av Sverige.

    Varför flyttar du inte till Ryssland eller Kina när du tycker det finns väldigt mycket bra i dessa länder?

    Varför bor du fortfarande kvar i det hemska landet Sverige som skickar hjälp till vad du kallar "skurkstaten Ukraina"?
    Hur vet du vart jag bor? 
  • Anonym (Steffye)
    nihka skrev 2022-05-28 12:30:34 följande:
     Det var en fråga: "Vill du veta hans namn eller så du kan göra de kinesiska myndigheterna mer uppmärksamma på det?"
    nej att jag ska *fortsätta försvara Putin* 
    har aldrig nämt Putin. därav halmgubben  
  • Kaninbunny
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-05-28 11:52:09 följande:

    Precis, när man läser vad vissa foliehattar skriver, förstår man varför en del ungar blir som de blir. Sen är det ju inte heller enskilda lärare som påverkar barn eller ungdomar mest, utan helheten, men framför allt hemmet och kompisarna.

    Självklart ska man vara uppmärksam om en lärare verkar oprofessionell eller utnyttjar sin ställning på ett felaktigt sätt, vare sig det gäller värderingar eller annat. Men man behöver inte överdriva.

    En lärare ska ha mycket stort inflytande över en specifik elev, samt utnyttja detta inflytande på ett grovt felaktigt sätt, om det ska forma eleven mer än vad familj och kompisar gör.

    Så alla som är skitnödiga över att lärarkåren är för vänster, eller för ditten eller datten, kan sova lugnt Jag hade själv en och annan gammalkommunist till lärare när jag gick i skolan. Det påverkade inte undervisningen nämnvärt, men visst märktes det ibland. Inte blev jag kommunist för det.

    En annan sak som skitnödiga föräldrar inte verkar tänka på. Om en lärare framför en viss uppfattning kan det påverka barnen åt det hållet, men det kan också få motsatt effekt. Särskilt när det gäller ungdomar. Som någon skrev ovan, att sonen blev skeptisk och själv kollade upp mer. Å andra sidan har skolan då lyckats med sitt viktigaste uppdrag förutom att lära ut nödvändiga färdigheter och faktabaserade kunskaper: Att lära eleven att ifrågasätta och tänka kritiskt, inte bara svälja allt.

    Någon annan tog upp att ungdomar ofta är väldigt svartvita i sitt tänkande. Här ingår det snarare i lärarens uppdrag att försöka nyansera bilden. Förmodligen är det vanligare att ungdomar framför tvärsäkra uppfattningar än att lärare gör det. 


    Tvillingmamma är exceptionellt duktig mamma påläst och kan så mycket om hur skolan funkar. eller hur allting funkar egentligen. 
    Tvillingmamma känner att hon är kritiskt tänkande, påläst och smart. Hon har faktiskt hängt med. Några gånger per dag öppnar hon DN och Aftonbladet och läser på kring Covid, Ukraina-krisen och relationssidan. 
    Hon har lärt sig att så fort någon säger något som ens antyder ett ifrågasättande av det allmänna narrativet ska man fort som attan skynda sig att plädera ut inkärda
     invektiv så som foliehatt, konspirationsteoretiker, antivaxxare höger eller vänster extrem osv 
    det är lättare än att själv behöva argumentera för sin sak utan det har staten redan hjälpt henne med. Och hennes barn. De är lite finare än andra barn. Tur att de kommer gå så bra för dem till skillnad från de stackars barnen till de stackars stollarna som inte sväljer allt som DN rapporterar. Så skönt. Som mikromat liksom, varför göra sig besväret i onödan ? Tm är smart. 
  • Kaninbunny
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-05-28 11:52:09 följande:

    Precis, när man läser vad vissa foliehattar skriver, förstår man varför en del ungar blir som de blir. Sen är det ju inte heller enskilda lärare som påverkar barn eller ungdomar mest, utan helheten, men framför allt hemmet och kompisarna.

    Självklart ska man vara uppmärksam om en lärare verkar oprofessionell eller utnyttjar sin ställning på ett felaktigt sätt, vare sig det gäller värderingar eller annat. Men man behöver inte överdriva.

    En lärare ska ha mycket stort inflytande över en specifik elev, samt utnyttja detta inflytande på ett grovt felaktigt sätt, om det ska forma eleven mer än vad familj och kompisar gör.

    Så alla som är skitnödiga över att lärarkåren är för vänster, eller för ditten eller datten, kan sova lugnt Jag hade själv en och annan gammalkommunist till lärare när jag gick i skolan. Det påverkade inte undervisningen nämnvärt, men visst märktes det ibland. Inte blev jag kommunist för det.

    En annan sak som skitnödiga föräldrar inte verkar tänka på. Om en lärare framför en viss uppfattning kan det påverka barnen åt det hållet, men det kan också få motsatt effekt. Särskilt när det gäller ungdomar. Som någon skrev ovan, att sonen blev skeptisk och själv kollade upp mer. Å andra sidan har skolan då lyckats med sitt viktigaste uppdrag förutom att lära ut nödvändiga färdigheter och faktabaserade kunskaper: Att lära eleven att ifrågasätta och tänka kritiskt, inte bara svälja allt.

    Någon annan tog upp att ungdomar ofta är väldigt svartvita i sitt tänkande. Här ingår det snarare i lärarens uppdrag att försöka nyansera bilden. Förmodligen är det vanligare att ungdomar framför tvärsäkra uppfattningar än att lärare gör det. 


    Så hur kollar din son upp fakta då om jag får fråga, hur dubbelkollar han den? 
Svar på tråden Anser ni att en betydande del av lärare ägnar sig åt propaganda?