• Anonym (Ts)

Ni som har regelbunden städning hemma - fråga om förberedelser?

Vi brukar anlita städning typ 1-2 ggr per år, oftast en storstädning. Då röjer vi i flera dagar för att det ska gå att städa så bra som möjligt. Dvs det blir ju superfint hemma men är ju ganska ansträngande att verkligen se till att plocka bort allting osv. 

Vi tänker ju att vi inte vill betala för att städarna ska behöva flytta på våra grejor osv. 

Drömmen vore ju att kunna ha städning lite regelbundet om vi tyckte vi hade råd men samtidigt skulle vi inte orka ha den här ambitionsnivån då med förberedelser. 

Så hur röjer ni innan städning och hur städas det i förhållande till ni hur ni har röjt? Dvs hur städas det i barnrum osv?

• Svar på tråden Ni som har regelbunden städning hemma - fråga om förberedelser?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Självständig) skrev 2022-06-04 13:39:14 följande:
    Håller med gameofthrones men kan inte citera. Jag förstår mig inte på hjälplösa människor som inte klarar sig själva utan måste ta hjälp med att byta däck, byta bromsskivor, klippa håret, städa och baka bröd till exempe. Inget av det är faktiskt svårt. Har du inte lärt dig så grundläggande saker så lär dig nu. Det finns kokböcker och instruktionsfilmer på youtube. Viktigt att klara sig själv!
    Men alltså, detta handlar ingenting om att inte kunna. Vi kan alldeles utmärkt. Men någon gång då och då är det fantastiskt skönt att komma hem från jobbet och hela huset är fint städat på samma gång. Jag betalar så gärna för den tjänsten. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Självständig) skrev 2022-06-04 13:39:14 följande:

Håller med gameofthrones men kan inte citera. Jag förstår mig inte på hjälplösa människor som inte klarar sig själva utan måste ta hjälp med att byta däck, byta bromsskivor, klippa håret, städa och baka bröd till exempe. Inget av det är faktiskt svårt. Har du inte lärt dig så grundläggande saker så lär dig nu. Det finns kokböcker och instruktionsfilmer på youtube. Viktigt att klara sig själv!

Tror du verkligen att alla som tex beställer matvaror för hemleverans är oförmögna att gå till Coop och handla mat själva? Eller att de som har städhjälp inte förstår hur en dammsugare ska hanteras? 

Det är viktigt att kunna klara sig själv om det behövs. Behövs det inte, får man ingen medalj för att man städar själv men däremot får man tid till annat om man köper in städhjälp.

TS, innan min städhjälp kommer plockar jag bort allt på diskbänken, ser till att det inte hänger tvätt eller ligger skor där de ska dammsuga. Ibland är sonens rum no-go zone eftersom han inte plockat undan och det ligger skolböcker, kablar och papper överallt. Då får han städa där själv sen. Andra prylar brukar konstant plockas undan, så inget extra där. 

Har städhjälp en gång i veckan, ibland gör de bara vanlig städning överallt, ibland får de göra väldigt grundligt i tex ett rum och lite lättare städning för övrigt. Så skönt! 

• Anonym (Undrar?)

Ni som bokar hemstäd eller storstäd. Kan de även flytta soffan och städa under den? Ta ner gardinerna och putsa fönstren? Städa duschväggen? Tvätta listerna?

Jag skulle gärna vilja veta vad jag kan få hjälp med?
    I övrigt är det inget svårstädat hem.

• Anonym (Tekoppen)
    Anonym (Undrar?) skrev 2025-06-06 14:50:33 följande:

Ni som bokar hemstäd eller storstäd. Kan de även flytta soffan och städa under den? Ta ner gardinerna och putsa fönstren? Städa duschväggen? Tvätta listerna?

De dammsuger under soffan. Putsa fönster lägger jag till en gång om året vid behov två gånger. Lister, andra ytor, lampfötter, duschväggar osv torkar de varje vecka. byter sängkläder i sängarna. Hänger jag fram stryker de även ett par skjortor Men gör sällan det längre. 

• Anonym (Tekoppen)
    Anonym (Guilloché) skrev 2022-06-05 15:46:43 följande:
    Detta handlar nog relativt sällan om att inte kunna, det handlar om att prioritera sin tid och använda sin kompetens till rätt saker. Och även att den som lägger golv varje dag gör det mycket fortare och förhoppningsvis mer rätt än en som bara gjort det en gång förut. När min arbetstid genererar mer pengar än det kostar mig tid att göra renovering själv är valet inte svårt (om man inte älskar att göra saker själv och har tiden, naturligtvis).

Jag tycker heller inte att samhället blir bättre för att en kirurg har diskvecka och lägger arbetstid på att stapla kaffemuggar på sin avdelning. Jag menar att det är klart bättre om han eller hon ägnar sig åt fler operationer och försöker reducera vårdköerna.

Min chef tillika bolagets VD hotade att sparka mig om han såg mig tömma diskmaskinen en enda gång till på kontoret då jag absolut inte fick min lön för att plocka disk?. 

• Månljus
    Anonym (Undrar?) skrev 2025-06-06 14:50:33 följande:

Jag får hjälp med det vi kommit överens om! Jag betalar inte fast pris utan per timme och är mycket nöjd. 
  • Anonym (Undrar?)
    Månljus skrev 2025-06-07 14:19:40 följande:
    Jag får hjälp med det vi kommit överens om! Jag betalar inte fast pris utan per timme och är mycket nöjd. 
    Tack för svar! Men en sak till jag undrar är att jag vill gärna vara hemma när de städar, brukar de vara okej med det? Sedan att allt ska vara undan plockat?

Det är ju en stor del av jobbet. Sedan vill jag såklart att de ska vara diskreta då jag bor i lägenhet. Vill ju inte precis att alla ska veta att jag inte städar själv 😊
  • Månljus

Jag är alltid hemma.

Hur mycket du plockat undan påverkar hur lång tid städningen tar så du får väl väga för och emot och prata med den firma du väljer och göra en överenskommelse.

Vanlig frågeställning så de är ju vana vid detta! 

• Anonym

Jag tycker att alla som har förmåga att städa själv är pinsamma som köper tjänsten.
    Fast samtidigt måste jag erkänna att det  ju faktiskt är bra att de som städar har ett arbete och kan tjäna pengar. RUT-avdraget är bra i det hänseendet. Men inte omvänt.

Men men, man kan ju inte få allt.

• Lönnsirap
    Anonym skrev 2025-06-10 14:58:06 följande:

Jag tycker att alla som har förmåga att städa själv är pinsamma som köper tjänsten.
    Fast samtidigt måste jag erkänna att det  ju faktiskt är bra att de som städar har ett arbete och kan tjäna pengar. RUT-avdraget är bra i det hänseendet. Men inte omvänt.

Intressant. Själv tycker jag det är löjlig att just städning är något som alla ska göra helt själva.

Ingen ifrågasätter att man köper takeaway, tvätt av bilen, tomatplantor, barnpassning eller kläder. 
    Och det är ju också sådant som många "klarar själv".

För det är ju det städning är, något man kan köpa precis som allt annat som underlättar, och kan behövas. Och som inte alltid hinns med eller orkas med.
  • Tyra myra

Intressant det här med städning. Kommer själv från ett hem där det städades kopiöst både av oss i familjen och av någon som kom på fredagarna och hjälpte till. 

Därför är mitt intresse för fläckfrihet lika med noll. Okey vi dammsuger och våttorkar golv 1 gång per vecka men dammandet, torkandet och bortstädandet av prylar är det lite si och så med. 

Jag trivs inte i fläckfria miljöer utan vill ha lite stök omkring mig.  Min man kom hem med en dammsugarrobot för ett halvår sedan och vi formligen älskar den, kallar den Robban och ser den som ännu ett husdjur.

Men vi är ju som sagt olikaGlad

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Undrar?) skrev 2025-06-07 15:52:50 följande:
    Tack för svar! Men en sak till jag undrar är att jag vill gärna vara hemma när de städar, brukar de vara okej med det? Sedan att allt ska vara undan plockat?

Det är ju en stor del av jobbet. Sedan vill jag såklart att de ska vara diskreta då jag bor i lägenhet. Vill ju inte precis att alla ska veta att jag inte städar själv 😊

Vi plockar alltid undan kvällen innan. Det kan ju inte städfirman göra. De vet ju inte var du vill ha din grejer.
    Det är ju bra att tvingas plocka undan ordentligt en gång var fjortonde dag , tycker jag. Och få hela huset städat ordentligt. De våttorkar alla golv och städar kök och badrum så det skiner om det. 

Vårt undanplock tar en halvtimme var för två personer.  

• Anonym (M)
    Anonym skrev 2025-06-10 14:58:06 följande:

Tror att det här delvis är en klassfråga. När jag växte upp och vi var fattiga tyckte jag det var helt obegripligt hur vissa spenderade pengar på, i mina ögon, onödiga saker. Man kunde ju få det mycket billigare eller göra det själv.

Idag är det många gånger tvärtom. Det skulle kosta lika mycket eller mer om jag gjorde det själv i form av förlorade inkomster. Så varför ska jag prompt göra det själv om jag inte ens tycker det är intressant när någon annan kan tjäna sin inkomst på att göra det åt mig.

Jag tänker att som höginkomsttagare så har man ett moraliskt ansvar att bidra till ekonomin genom att spendera pengar. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2025-06-14 10:35:06 följande:
    Tror att det här delvis är en klassfråga. När jag växte upp och vi var fattiga tyckte jag det var helt obegripligt hur vissa spenderade pengar på, i mina ögon, onödiga saker. Man kunde ju få det mycket billigare eller göra det själv.

Idag är det många gånger tvärtom. Det skulle kosta lika mycket eller mer om jag gjorde det själv i form av förlorade inkomster. Så varför ska jag prompt göra det själv om jag inte ens tycker det är intressant när någon annan kan tjäna sin inkomst på att göra det åt mig.

Jag tänker att som höginkomsttagare så har man ett moraliskt ansvar att bidra till ekonomin genom att spendera pengar. 
    Genom att köpa städtjänst bidrar man till integrationen. Nuförtiden är i princip alla på det städbolag vi anlitar relativt nyanlända invandrare. 
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2025-06-14 10:35:06 följande:

Så du jobbar alltså dygnet runt, ja men då hinner du såklart inte ta reda på din egen skit.
  • Goneril
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-06 08:49:56 följande:
    Men alltså, detta handlar ingenting om att inte kunna. Vi kan alldeles utmärkt. Men någon gång då och då är det fantastiskt skönt att komma hem från jobbet och hela huset är fint städat på samma gång. Jag betalar så gärna för den tjänsten. 
    Det handlar givetvis om att unna sig lyxen att få fint städat hemma, naturligtvis kan man som vuxen städa. Jag köper självklart tjänster jag behöver, man får RUT,  det vill säga skattebetalarnas hjälp med betalningen. Det är väl en nagel i ögat på sossar förstås. Tänk också på äldre och sjuka, visst ska de köpa tjänster för att underlätta livet!' Tro för all del inte att Hemtjänstens städning duger! Slarvigt och man vet inte när de kommer, och de städar bara det värsta. Jag vill ha det städat och fint i alla mina rum.                                                                                                                                                   Exempel på ovärderlig tjänst efter sjukhusvistelse där man behöver träna är en PT, personlig tränare som kommer hem till en. Inte jättedyrt, mellan 500 - 800 per timme och sedan RUT. Dessutom retar man väl någon sosse.
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2025-06-14 11:29:56 följande:
    Så du jobbar alltså dygnet runt, ja men då hinner du såklart inte ta reda på din egen skit.
    Givetvis inte men jag som alla andra vill ha någon form av fritid. Om jag ska börja kompromissa om tid jag skulle kunnat jobba eller vara ledig istället, varför inte göra både mig själv och andra en tjänst genom att leja för det istället?

Du har en intressekonflikt då du vill gagna lokalvårdare där de får arbete men inte gynna oss som anlitar dem eller andra tjänster med RUT/ROT. Tycker du ska reda ut dina egna moraliska ställningstaganden.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2025-06-14 12:48:14 följande:
    Givetvis inte men jag som alla andra vill ha någon form av fritid. Om jag ska börja kompromissa om tid jag skulle kunnat jobba eller vara ledig istället, varför inte göra både mig själv och andra en tjänst genom att leja för det istället?

Du har en intressekonflikt då du vill gagna lokalvårdare där de får arbete men inte gynna oss som anlitar dem eller andra tjänster med RUT/ROT. Tycker du ska reda ut dina egna moraliska ställningstaganden.
    Man får väl välja själv vad man vill lägga sina egna pengar på? 
  • Anonym (M)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-14 13:18:28 följande:
    Man får väl välja själv vad man vill lägga sina egna pengar på? 
    Man skulle kunna tro det ja.
Svar på tråden Ni som har regelbunden städning hemma - fråga om förberedelser?