• svansmamman

    Vad har jag för skyldigheter mot min chef?

    Jag är för närvarande på semester som min chef beviljat sedan länge. Semestern kommer följas av föräldraledighet då jag är gravid med BF om bara några dagar. Tanken var att min semester skulle börja redan förra veckan, men för att underlätta för arbetsplatsen jobbade jag nästan hela förra veckan med att avsluta mina ärenden. Min chef och jag har haft inbokade uppföljningar en gång i veckan för att se hur avslut och överlämnande fortlöper, men dessa har chefen ställt in med kort varsel och det är flera veckor sedan vi senast hade ett sådant möte. 

    I fredags hade jag min första lediga dag, lättad över att min tid på jobbet äntligen var över (och lite besviken över att chefen inte ordnat någon form av avslutningsfika för mig, vi är ändå knappa 10 anställda). Min chef hörde av sig direkt på fredag morgon och skrev att hen ville träffa mig för att diskutera ärenden. Till saken hör att min chef gjorde exakt likadant när jag var hemma och sjuk för några veckor sedan, och krävde då att få komma hem till mig och diskutera jobb. När jag till slut gick med på att komma in till kontoret för att diskutera ärendena hen undrade över hade min chef inte längre något att prata med mig om. 


    Min chef har betett sig väldigt illa mot mig, speciellt på senaste, och jag kände att jag fick nog. På chefens meddelande från i fredags skrev jag att jag har semester, att jag snart ska föda barn och behöver vila, att jag gjort en gedigen överlämning och inte har något mer att tillföra - utan att jag lämnat all information jag vet. Jag skrev även att om hen avsåg avbryta min semester skulle hen återkomma med information om orsak till detta. Chefens svar blev ?jag förstår om du önskar ledigt, men jag behöver träffa dig och vill ogärna skicka information via rek?. Jag svarade ?mitt första meddelande kvarstår. Jag behöver vila och förutsätter att detta respekteras?. Chefen svarade med ?ok, jag skickar ett rek?. Jag bemötte aldrig detta meddelande. 


    Idag kom en avi i brevlådan att hämta ut ett rek från min chef, med mottagningsbevis. Min fråga är nu - har jag någon skyldighet att kvittera ut det? Jag är rädd att om jag gör det så kommer jag måsta åtgärda/återkoppla till min chef, dvs arbeta, och detta utan ersättning. Min chef har inte uttryckligen sagt att hen avbryter min semester. Hade jag haft en annan chef hade jag aldrig tvekat på att ställa upp för jobbet trots semester, men jag är riktigt trött på chefens beteende och utnyttjande av mig. 

    Detta ger mig otroligt mycket ångest och jag har knappt sovit sedan meddelandet kom i fredags. Har jag några skyldigheter gentemot min chef i dagsläget? Hänvisning till lagrum eller praxis uppskattas! Kan tilläggas att jag redan bestämt mig för att inte återvända till arbetsplatsen efter min föräldraledighet till följd av chefens beteende, så jag känner inte något behov av att fortsätta spela efter chefens pipa. Jag har också bestämt mig för att tillämpa sjukskrivning (som barnmorskan propsat på i flera veckor) eller föräldraledighet om min semester skulle bli indragen, så jag kommer under inga omständigheter gå med på att arbeta ett par dagar innan barnet är beräknat. 

  • Svar på tråden Vad har jag för skyldigheter mot min chef?
  • Anonym (Mia)
    svansmamman skrev 2022-06-10 09:27:36 följande:

    Tack för feedback! Jag får mig lite av en tankeställare efter att ha läst svaren här, eftersom min upplevelse varit att jag varit mer än tillmötesgående utan att få något tillbaka. Det är tydligt att det jag gjort för min arbetsgivares skull är något som de flesta arbetstagare skulle göra utan att blinka, och att arbeta på sin lediga tid är något folk tar med lätthet 


    Det finns en liten skara här på FL som är aktiva och kastar en massa skit på varje TS oavsett vad det gäller. Självklart ska du inte ställa upp på detta, det finns det ingen normal människa som skulle tycka. 


    Bränn upp avin (eller ta bort smset om det är digitalt, jag vet inte hur det funkar nu för tiden) så att du inte behöver fundera på detta mer. Du ska ändå byta jobb sen, det spelar ingen roll om chefen blir arg.

    Planera in semesterssaker eller annat du ska göra de närmsta dagarna så att du fokuserar på något annat. Om några dagar kommer det kännas bättre. 

  • Gameofthrones

    Oavsett hur det än blir ser till att du skriver upp hur mkt du har träffat fin chef och tid, du ska ijre jobba i gratis.

    I ditt inlägg utgår jag ifrån att skrev upp tid hur mkt du har lagt ner. Och att det skulle fixas smågrejer innan du gick på mammaledighet. Man missar alltid nått. Oavsett chef eller medarbetare

    Men jobba inte gratis. 

  • Anonym (M)
    svansmamman skrev 2022-06-10 08:45:20 följande:

    Tack för din feedback! Jag tror att jag var otydlig med hela fika-delen. Jag bryr mig inte om att få fika, det jag saknade var mer ett ?lycka till med bebisen? eller någon form av uppmärksammande att jag jobbade min sista dag innan en lång ledighet. Speciellt när jag jobbat på arbetsplatsen i tio år och dessutom gjort allt jag kunnat av omtanke för kollegor och chef. 


    Jag meddelade chefen i fredags att hen får återkomma om hen avser bryta min semester, vilket hen inte alls bemötte. Jag är tämligen övertygad om att detta är något min chef gör för att vara besvärlig och att det inte finns grund för att bryta semestern, jag vill därför ha det svart på vitt från hen. 


    Tyvärr finns ingen högre chef att prata med, annars hade det varit ett alternativ. 


    Besvikelsen ligger nog mest i att jag verkligen gjort mitt yttersta för att vara min chef tillags, men trots det får jag mer skit på mitt bord. 


    Ok förstår dig mer nu. Kan ju tycka att de borde skramla något till bebisen sen i alla fall, det tillhör ju normalt hyfs. Speciellt när du jobbat där så länge också. Du vet bäst själv vad du mår bäst av i detta. Du vet med dig att du gjort ditt bästa och det ska vara gott nog. En del arbetsplatser och chefer är hemska faktiskt. Jag vet av egen erfarenhet. Lycka till med din bebis och var rädd om dig, stressa inte för mycket över detta bara utan gör det som känns bäst! 
  • Anonym (Olika syn på saken)
    svansmamman skrev 2022-06-10 09:27:36 följande:

    Tack för feedback! Jag får mig lite av en tankeställare efter att ha läst svaren här, eftersom min upplevelse varit att jag varit mer än tillmötesgående utan att få något tillbaka. Det är tydligt att det jag gjort för min arbetsgivares skull är något som de flesta arbetstagare skulle göra utan att blinka, och att arbeta på sin lediga tid är något folk tar med lätthet på. 


    Jag vill inte vara besvärlig på något sätt, men efter alla dessa turer känner jag att jag borde kunna förvänta mig något från min chef också. Erbjudande om ersättning för tiden jag skulle måsta lägga ner om jag ska hantera reket, exempelvis. 

    Jag förstår nu att jag var lite otydlig med min fika-kommentar. Det jag var ute efter var, lite som du är inne på, att jag saknade någon form av uppmärksammande om att jag gick hem för en lång tid framöver, inte ens ett ?ha det bra? eller ?lycka till med bebis? fick jag höra. Sen tycker jag att det är sunt förnuft att göra någon form av gest när någon exempelvis går hem för att vara föräldraledig. Jag förväntade mig ingen fest, men en kaka till kaffet för att visa att man ändå noterat det hade i mina ögon inte varit för mycket begärt. 


    I många fall har jag sett att den anställde och chefen ( men även andra kolleger) har olika uppfattning om  huruvida man ställer upp eller inte. 
    Chefen kanske tycker han varit snäll som beviljat dig några extra tillfälle med föräldraledigt eller att han låtit dig gå tidigare för besök hos mödravården, eller att han låtit dig sitta lite längre på fika rasten för att du är gravid och inte orkar lika mycket. 
    Jobbat med en kollega som alltid sa att hon gjorde allt för alla, Hon var en av dom hemskaste att jobba med för sa någon emot så började hon lipa sen sprang hon och gav presenter i tid och otid för att "verka" snäll. Det var skönt när hon gick i pension. 
    Hade en annan kollega som verkligen INTE förstod ge o ta. Vi hade massor av förmåner och chefen lät oss jobba fria under ansvar men denne person fattade aldrig detta förrän hen sa upp sig och fick en chef som ställde hårda krav. Då ville han komma tillbaka men det tåget hade gått. 
    Sen finns det dåliga chefer men eftersom du inte ens tänker kvittera ut ett rekommenderat brev så känns du som kategorin som gärna tar fördelarna men inte ger något tillbaka.
  • Anonym (Olika syn på saken)
    Anonym (M) skrev 2022-06-10 16:35:50 följande:
    Ok förstår dig mer nu. Kan ju tycka att de borde skramla något till bebisen sen i alla fall, det tillhör ju normalt hyfs. Speciellt när du jobbat där så länge också. Du vet bäst själv vad du mår bäst av i detta. Du vet med dig att du gjort ditt bästa och det ska vara gott nog. En del arbetsplatser och chefer är hemska faktiskt. Jag vet av egen erfarenhet. Lycka till med din bebis och var rädd om dig, stressa inte för mycket över detta bara utan gör det som känns bäst! 
    Men det ger man väl när bebisen är född, inte innan...
  • Anonym (Wttff)
    Anonym (Olika syn på saken) skrev 2022-06-10 17:22:13 följande:
    I många fall har jag sett att den anställde och chefen ( men även andra kolleger) har olika uppfattning om  huruvida man ställer upp eller inte. 
    Chefen kanske tycker han varit snäll som beviljat dig några extra tillfälle med föräldraledigt eller att han låtit dig gå tidigare för besök hos mödravården, eller att han låtit dig sitta lite längre på fika rasten för att du är gravid och inte orkar lika mycket. 
    Jobbat med en kollega som alltid sa att hon gjorde allt för alla, Hon var en av dom hemskaste att jobba med för sa någon emot så började hon lipa sen sprang hon och gav presenter i tid och otid för att "verka" snäll. Det var skönt när hon gick i pension. 
    Hade en annan kollega som verkligen INTE förstod ge o ta. Vi hade massor av förmåner och chefen lät oss jobba fria under ansvar men denne person fattade aldrig detta förrän hen sa upp sig och fick en chef som ställde hårda krav. Då ville han komma tillbaka men det tåget hade gått. 
    Sen finns det dåliga chefer men eftersom du inte ens tänker kvittera ut ett rekommenderat brev så känns du som kategorin som gärna tar fördelarna men inte ger något tillbaka.
    Du missade att hon har jobbat en vecka av sin semester? Och att chefen inte tänker justera de dagarna? Dessutom fortsätter chefen med att ge henne arbetsuppgifter på hennes semester, så vem är det som tar fördelarna här?

    Jo, chefen, som struntar i den lagstiftning som reglerar semester/arbetstid. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Olika syn på saken) skrev 2022-06-10 17:23:01 följande:
    Men det ger man väl när bebisen är född, inte innan...
    Ja, jag skrev ju det också om du läser...
  • Anonym (J)

    Ha is i magen.

    tänk så här TS, vi har en liten stund hör på jorden. Vår tid är knapp och vi vet aldrig när den slutar. Det här jobbet och den hör chefen är så oväsentlig i det stora hela. 


    du verkar vara en lojal och ihärdig person. Du behöver inte oroar dig. Jobb kommer finnas för dig. Bättre jobb och med chefer som uppskattar dig.

    Fokusera på det enda viktiga nu, ditt mående och bebis. Inget är liksom viktigare än det. Sov och släpp detta. Är rek brevet så viktigt så skulle chefen skicka det till någon annan som kommer öppna det. Ingen kommer dö av att inte öppna det såvida du inte är en läkare.

  • Mimosa86
    Anonym (Olika syn på saken) skrev 2022-06-10 17:22:13 följande:
    I många fall har jag sett att den anställde och chefen ( men även andra kolleger) har olika uppfattning om  huruvida man ställer upp eller inte. 
    Chefen kanske tycker han varit snäll som beviljat dig några extra tillfälle med föräldraledigt eller att han låtit dig gå tidigare för besök hos mödravården, eller att han låtit dig sitta lite längre på fika rasten för att du är gravid och inte orkar lika mycket. 
    Jobbat med en kollega som alltid sa att hon gjorde allt för alla, Hon var en av dom hemskaste att jobba med för sa någon emot så började hon lipa sen sprang hon och gav presenter i tid och otid för att "verka" snäll. Det var skönt när hon gick i pension. 
    Hade en annan kollega som verkligen INTE förstod ge o ta. Vi hade massor av förmåner och chefen lät oss jobba fria under ansvar men denne person fattade aldrig detta förrän hen sa upp sig och fick en chef som ställde hårda krav. Då ville han komma tillbaka men det tåget hade gått. 
    Sen finns det dåliga chefer men eftersom du inte ens tänker kvittera ut ett rekommenderat brev så känns du som kategorin som gärna tar fördelarna men inte ger något tillbaka.
    TS är inget tjänstejon, hon är en tillgång för bolaget. Därför bör chefen vara lite smart och värna om sina anställda så att de vill stanna i bolaget.

    Att TS motsätter att jobba eller ta möten på beviljade senester (ja man har laglig rätt till semester) och knappt kan sova pga av lojalitetsoro TROTS att hon gjort en bra överlämning visar bara på hur den hör chefen satt i system att försöka trycka ner henne.

    Hon kommer lämna detta jobb och där stor chefen med risk att förlora en lojal och duktig medarbetare och kanske få in någon som inte alls håller samman mått. vad vi kallar -att skita i det blå skåpet-
  • Gameofthrones
    Anonym (Olika syn på saken) skrev 2022-06-10 17:22:13 följande:
    I många fall har jag sett att den anställde och chefen ( men även andra kolleger) har olika uppfattning om  huruvida man ställer upp eller inte. 
    Chefen kanske tycker han varit snäll som beviljat dig några extra tillfälle med föräldraledigt eller att han låtit dig gå tidigare för besök hos mödravården, eller att han låtit dig sitta lite längre på fika rasten för att du är gravid och inte orkar lika mycket. 
    Jobbat med en kollega som alltid sa att hon gjorde allt för alla, Hon var en av dom hemskaste att jobba med för sa någon emot så började hon lipa sen sprang hon och gav presenter i tid och otid för att "verka" snäll. Det var skönt när hon gick i pension. 
    Hade en annan kollega som verkligen INTE förstod ge o ta. Vi hade massor av förmåner och chefen lät oss jobba fria under ansvar men denne person fattade aldrig detta förrän hen sa upp sig och fick en chef som ställde hårda krav. Då ville han komma tillbaka men det tåget hade gått. 
    Sen finns det dåliga chefer men eftersom du inte ens tänker kvittera ut ett rekommenderat brev så känns du som kategorin som gärna tar fördelarna men inte ger något tillbaka.
    Bra skrivet 
  • Tow2Mater

    Vilken konstig chef, blev hon tillsatt för att ingen annan ville ha jobbet eller.

    Inte ens här där jag bor har jag hört talas som liknande. Kanske för att många har bara 1-3 veckors semester per år så den är helig, även för chefer. Att något viktigt möte kan behövas deltas i har hänt, men det handlar om timmars jobb i nödfall, inte dagars.

Svar på tråden Vad har jag för skyldigheter mot min chef?