Namnet Odin?
hört att många har blandade åsikter om namnet då de låter lite fornnordiskt , är nyfiken, va tycker ni om de? :D
hört att många har blandade åsikter om namnet då de låter lite fornnordiskt , är nyfiken, va tycker ni om de? :D
min åsikt är att om en person antar att vi är nazizter för att vi valt ett namn vi tycker låter fint så är det dem personerna problemet ligger hos som dömmer människor dem inte ens känner , säger mer om dem än oss, vi tycker att det är ett fint namn och vi bryr oss inte ifall de finns organisationer som använder de , de förändrar inte namnet i sig , inte där ifrån namnet kommer ifrån :)
min åsikt är att om en person antar att vi är nazizter för att vi valt ett namn vi tycker låter fint så är det dem personerna problemet ligger hos som dömmer människor dem inte ens känner , säger mer om dem än oss, vi tycker att det är ett fint namn och vi bryr oss inte ifall de finns organisationer som använder de , de förändrar inte namnet i sig , inte där ifrån namnet kommer ifrån :)
Jag tänker på tvserien "Glappet" som gick på 90talet.
Snyggingen i serien hette Odin. Hade inget med främlingsfientlighet eller nazism att göra. Handlade om gymnasieungdomar varav två tjejer började dejta dubbelt så gamla män.
Dags att ta tillbaka namn och kultur från nazisterna, så att det blir självklart för alla att fornnordisk kultur inte har någonting att göra med nazism. Fornnordisk kultur var sisådär tusen år före nazisterna.
"Lite" fornnordiskt?
Det är väl bokstavligen ett av topp tre mest fornnordiska namn som finns, eller kan man förväxla honom med den balinesiska mobiltelefonguden Odin menar du?
Jag tycker man ska vara försiktig med gudanamn även om de är ganska avdramatiserade idag, men så länge man avhåller sig från Loke så kan det väl gå.
"Lite" fornnordiskt?
Det är väl bokstavligen ett av topp tre mest fornnordiska namn som finns, eller kan man förväxla honom med den balinesiska mobiltelefonguden Odin menar du?
Jag tycker man ska vara försiktig med gudanamn även om de är ganska avdramatiserade idag, men så länge man avhåller sig från Loke så kan det väl gå.
Haha nej de är inte samma sak som Göran o jöran o Eric o Erik för de uttalas samma :) Odin och Oden uttalas inte samma så de är inte samma även om de kommer från samma o har samma betydelse. Samma namn är Namn som låter samma
Självklart ska du kalla din son Odin om du gillar det namnet. Bry dig inte om vad folk skriver.
Iaåfall kan man ju inte kalla sin son för Adolf för att det förknippas med hitler?
Självklart ska du kalla din son Odin om du gillar det namnet. Bry dig inte om vad folk skriver.
Iaåfall kan man ju inte kalla sin son för Adolf för att det förknippas med hitler?
Namnstatistik:
Förnamn
306 män har Odin som tilltalsnamn
Totalt 498 män har Odin som förnamn
274 personer har Odin som efternamn
Medelåldern för tilltalsnamnet Odin är 10,1 år bland män
Namnstatistik:
135 män har Oden som tilltalsnamn
Totalt 375 män har Oden som förnamn
Medelåldern för tilltalsnamnet Oden är 13,2 år bland män