• Nelsipelsi

Namnet Odin?

hört att många har blandade åsikter om namnet då de låter lite fornnordiskt , är nyfiken, va tycker ni om de? :D

• Svar på tråden Namnet Odin?
  • Xenia
    Nelsipelsi skrev 2022-07-03 20:46:49 följande:

min åsikt är att om en person antar att vi är nazizter för att vi valt ett namn vi tycker låter fint så är det dem personerna problemet ligger hos som dömmer människor dem inte ens känner , säger mer om dem än oss, vi tycker att det är ett fint namn och vi bryr oss inte ifall de finns organisationer som använder de , de förändrar inte namnet i sig , inte där ifrån namnet kommer ifrån :)

Om ni inte bryr er, varför startar du öht en tråd då?

Du ville veta vad andra tycker om namnet och vi berättar om negativa  associationer.

När man väljer ett namn till sitt barn tycker jag man ska ta redan på var namnet kommer ifrån, vad det betyder och ev negativa associationer. Det är inte en hund ni namnger.
  • Anonym (varför frågar ni?)
    Nelsipelsi skrev 2022-07-03 20:46:49 följande:

min åsikt är att om en person antar att vi är nazizter för att vi valt ett namn vi tycker låter fint så är det dem personerna problemet ligger hos som dömmer människor dem inte ens känner , säger mer om dem än oss, vi tycker att det är ett fint namn och vi bryr oss inte ifall de finns organisationer som använder de , de förändrar inte namnet i sig , inte där ifrån namnet kommer ifrån :)

Undrar lite varför ni frågar om namnet, när det verkar som att ni inte vill ta emot det som skrivs?

Personligen tänker jag också spontant på högerextremister. Någon annan skrev att de inte fått någon kommentar om ett barns namn. Jag själv skulle aldrig kommentera, men jag skulle definitivt vara mer vaksam på tecken på extremism, med risk för att misstolka uttalanden, och att kanske begränsa umgänget på ett sätt jag annars inte gör. Mina barn har haft en hel del kompisar som varit rätt "jobbiga", och vi har tänkt att det är bra att de har kompisar och ofta haft de hemma hos oss, os v, men om jag trodde att ett sådant barn hade föräldrar som var högerextremister skulle jag nog vara ett snäpp försiktigare. Så tänk på att det kan påverka ert barn.
  • Anonym

Jag tänker på tvserien "Glappet" som gick på 90talet.

Snyggingen i serien hette Odin. Hade inget med främlingsfientlighet eller nazism att göra. Handlade om gymnasieungdomar varav två tjejer började dejta dubbelt så gamla män.

Dags att ta tillbaka namn och kultur från nazisterna, så att det blir självklart för alla att fornnordisk kultur inte har någonting att göra med nazism. Fornnordisk kultur var sisådär tusen år före nazisterna.

• Anonym (Bananarama)

"Lite" fornnordiskt? Obestämd

Det är väl bokstavligen ett av topp tre mest fornnordiska namn som finns, eller kan man förväxla honom med den balinesiska mobiltelefonguden Odin menar du?

Jag tycker man ska vara försiktig med gudanamn även om de är ganska avdramatiserade idag, men så länge man avhåller sig från Loke så kan det väl gå.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Bananarama) skrev 2022-07-04 19:06:24 följande:

"Lite" fornnordiskt? Obestämd

Det är väl bokstavligen ett av topp tre mest fornnordiska namn som finns, eller kan man förväxla honom med den balinesiska mobiltelefonguden Odin menar du?

Jag tycker man ska vara försiktig med gudanamn även om de är ganska avdramatiserade idag, men så länge man avhåller sig från Loke så kan det väl gå.

Ja, även Zeus eller Jahve skulle ju bli jättefel. Förmätet, liksom. Muslimerna döper ofta sina söner till Muhammed, men vi har ingen tradition att döpa våra till Jesus. Skulle också bli bara dumt. 

Gudinnenamn fungerar av någon anledning bättre, kanske för att de aldrig var de högsta gudomligheterna - så det blir inte lika förmätet. Aurora, Athena och Idun tycker jag funkar. Men inte Freja, av den anledningen att folk - särskilt i utlandet - tänker på nordiska fruktbarhetsriter och porrstjärnor. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-04 19:19:58 följande:
    Ja, även Zeus eller Jahve skulle ju bli jättefel. Förmätet, liksom. Muslimerna döper ofta sina söner till Muhammed, men vi har ingen tradition att döpa våra till Jesus. Skulle också bli bara dumt. 

Gudinnenamn fungerar av någon anledning bättre, kanske för att de aldrig var de högsta gudomligheterna - så det blir inte lika förmätet. Aurora, Athena och Idun tycker jag funkar. Men inte Freja, av den anledningen att folk - särskilt i utlandet - tänker på nordiska fruktbarhetsriter och porrstjärnor. 
    I många länder är Jesus ett vanligt namn och en del gamla manliga gudanamn är det ingen som höjer på ögonbrynen åt, t.ex Tor. 
  • enola
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-04 19:19:58 följande:

Freja är väl det vanligaste namnet av dem du nämner, och också hyfsat vanligt i engelskspråkiga länder, fast då med stavningen Freya eller Freyja. 
    Faktiskt så hette två av sexton barn på min sons förskola Freja, den ena med en amerikansk och endast engelsktalande mamma. 

Och som någon nämner ovan så är Jesus ett vanligt namn i spansktalande länder. 
  • Anonym (Fisk)
    pyssel skrev 2022-07-04 07:47:36 följande:
    Det får du beskylla nazisterna för.

Fantastiskt dock att det undgått dig att jorden är rund och vad åska är.
    Ne, jag beskyller folk som bara accepterar att nazisterna har slutit vår historia. Genom att ignorera fel användande av det och inte låta nynazisterna ta plats skulle det kanske inte se ut som idag. 
  • Xenia
    Nelsipelsi skrev 2022-07-03 23:38:14 följande:

Haha nej de är inte samma sak som Göran o jöran o Eric o Erik för de uttalas samma :) Odin och Oden uttalas inte samma så de är inte samma även om de kommer från samma o har samma betydelse. Samma namn är Namn som låter samma 

Oj oj oj.

Så du förnekar att Johan och John är samma namn, du skulle tycka det var helt ok om två bröder hette Johan och John? Och när svenske John hamnar i ett engelskspråkigt land så får han ett "nytt namn" för att det uttalas annorlunda?

Nej, vad som avgör är om namnet både har samma rot och betydelse. 

Oden har gett namn till onsdag. Men jag föredrar Tor (torsdag) eller Frej (fredag). Oden/Odin kännas bara för mycket.
  • Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2022-07-05 20:35:53 följande:
    Oden har gett namn till onsdag. Men jag föredrar Tor (torsdag) eller Frej (fredag). Oden/Odin kännas bara för mycket.
    Jo, och Tor och Frej har ju redan använts som personnamn på Island och i Norge i flera hundra år. (Vet ej exakt hur länge.) Oden/Odin är fortfarande helt omöjligt som personnamn, enligt mig - det går inte att höra det utan att tänka på asen. Vad blir nästa namn - Wotan..?

Vill man ha ett "unikt" fornnordiskt namn, så rekommenderar jag Den poetiska Eddan och de isländska sagorna. Där finns hur många som helst! Jag övervägde Svava och Svanhild till min dotter, men vågade inte när det kom till kritan... men de är ändå oerhört mycket mindre konstiga än Odin!
  • pandarinen

Självklart ska du kalla din son Odin om du gillar det namnet. Bry dig inte om vad folk skriver.
    Iaåfall kan man ju inte kalla sin son för Adolf för att det förknippas med hitler? 

• Anonym
    pandarinen skrev 2022-07-05 21:47:06 följande:

Självklart ska du kalla din son Odin om du gillar det namnet. Bry dig inte om vad folk skriver.
    Iaåfall kan man ju inte kalla sin son för Adolf för att det förknippas med hitler? 

Helt rätt. Oden är fint, precis som varianten Odin.

Nej och man skulle heller inte kunna namnge sin avkomma till Josef(ph) (Stalin och Jesus plastfarsa), Herman(n) (Göring), Robert (Mugabe), Fransisco (Franco) eller Kim (Jong Il, Il Sung, Jong Un).

Blir väldigt begränsat vad man kan namnge sina barn eller husdjur till om man ska ta hänsyn till alla andra som heter likadant, ifall de ansågs onda eller var helt enkelt omänskliga i sitt sätt.
  • wyhib
    Nelsipelsi skrev 2022-07-02 23:48:37 följande:
    Namnet Odin?

hört att många har blandade åsikter om namnet då de låter lite fornnordiskt , är nyfiken, va tycker ni om de? :D

Störtcoolt namn. 
  • pyssel
    Anonym skrev 2022-07-06 18:30:15 följande:
    Helt rätt. Oden är fint, precis som varianten Odin.

Nej och man skulle heller inte kunna namnge sin avkomma till Josef(ph) (Stalin och Jesus plastfarsa), Herman(n) (Göring), Robert (Mugabe), Fransisco (Franco) eller Kim (Jong Il, Il Sung, Jong Un).

Blir väldigt begränsat vad man kan namnge sina barn eller husdjur till om man ska ta hänsyn till alla andra som heter likadant, ifall de ansågs onda eller var helt enkelt omänskliga i sitt sätt.
    Du har missförstått varför och hur Robert fungerar bättre än Adolf. Att någon "heter samma" är inte tillräckligt utan problemet är om det starkt associeras med något mycket negativt i människors medvetanden. 
    Tänk inte som Håkan
  • Anonym
    pyssel skrev 2022-07-06 19:09:37 följande:
    Du har missförstått varför och hur Robert fungerar bättre än Adolf. Att någon "heter samma" är inte tillräckligt utan problemet är om det starkt associeras med något mycket negativt i människors medvetanden. 
    Där har du givetvis en stark poäng. Samtidigt kan ju inte jag veta hur alla andra associerar namn.
    Jag associerar också Adolf till Hitler (än idag mycket få Européer som ger sina barn det namnet), men lika mycket Josef till Stalin, och till Jesus bonusfarsa (förmodligen den riktige farsan om personerna funnits på riktigt), ändå är Joseph/Josef betydligt vanligare. How come?

Men ett namn jag verkligen associerar med ondska så är det namnet Kim, tre generationer av elaka, omänskliga nordkoreaner med samma namn. De har nog med all säkerhet mördat fler personer än Hitler indirekt gjorde. Men är de uppe i Stalins nivå? Jag tror faktiskt det. Ingen vet utom nordkoreanerna i toppskiktet.
  • Glinda från Oz
    Anonym skrev 2022-07-06 19:51:20 följande:
    Där har du givetvis en stark poäng. Samtidigt kan ju inte jag veta hur alla andra associerar namn.
    Jag associerar också Adolf till Hitler (än idag mycket få Européer som ger sina barn det namnet), men lika mycket Josef till Stalin, och till Jesus bonusfarsa (förmodligen den riktige farsan om personerna funnits på riktigt), ändå är Joseph/Josef betydligt vanligare. How come?

Men ett namn jag verkligen associerar med ondska så är det namnet Kim, tre generationer av elaka, omänskliga nordkoreaner med samma namn. De har nog med all säkerhet mördat fler personer än Hitler indirekt gjorde. Men är de uppe i Stalins nivå? Jag tror faktiskt det. Ingen vet utom nordkoreanerna i toppskiktet.
    Kim är ju deras efternamn medan vi använder det som förnamn jag tycker det blir skillnad. 
  • Anonym
    Glinda från Oz skrev 2022-07-07 00:41:22 följande:
    Kim är ju deras efternamn medan vi använder det som förnamn jag tycker det blir skillnad. 
    Vad sägs om Hitler som förnamn dåFlört? Stalin? Hussain (finns det ju iofs mängder med folk som faktiskt heter både i för och efternamn, kanske mindre vanligt med Saddam?)

Finns ju flera i Sverige som heter Odén eller Odin i efternamn, och Odenlund, Odindal och hur många liknande varianter som helst. För att inte tala om företag, där finns hur många som helst där namnet Odin eller Oden ingår. Då verkar ingen höja på ögonbrynen.
    Så du har nog rätt i att det blir en iaf liten skillnad om det är för eller efternamn. Förstår ändå inte varför det skulle vara konstigt att namnge en liten till Odin eller Oden. Fina namn som är lätta att uttala.

För övrigt känner jag till 2 små Frejor. Så det verkar hyfsat vanligt.
  • Anonym (Nä!!)

Namnstatistik:

Förnamn

306 män har Odin som tilltalsnamn

Totalt 498 män har Odin som förnamn

Efternamn

274 personer har Odin som efternamn

Visste du att

Medelåldern för tilltalsnamnet Odin är 10,1 år bland män

• Anonym (Nä!!)

Namnstatistik:

135 personer har Oden som tilltalsnamn