• Anonym (Dess)

Hjärntumör

Min mamma ha hjärntumör,  var hos läkaren eftersom min mamma inte kan svenska så fick jag översätta eftersom doktorn sa så allvarligà saker så kunde jag inte översätta allting för min mamma skulle så inte hon skulle känna sig nere det var att hon kunde bli förlamad i halva kroppen efter operationen eller talförmågan osv hon ska opereras om två dager! jag vet att hon vet att någon sorts handikapp kommer hon få men tror inte hon vet att det kan bli så allvarlig. Min fråga är om jag jag ska berätta allt som doktorn sa eller jag ska bara låta det vara som det är 

• Svar på tråden Hjärntumör
  • Anonym (Zero)
    AndreaBD skrev 2022-07-27 16:31:12 följande:
    Hur vet du det? Det finns många andra sätt än att operera. Det finns mediciner och strålning, m.m. Man brukar inte operera så radikalt numera, det är vanligare att man då lämnar något av tumören kvar och försöker krympa den. 

Om det är någon som verkligen har konkret kunskap om det så är jag intresserad att höra det, men det här övertyger mig inte. 
    Men snälla du. Du är inte TS mammas läkare. Om hennes läkarteam har beslutat att en sådan operation är nödvändig så är det så. Du har väl inte tillgång till hennes röntgenbilder etc. Det viktigaste är att mamman får all information som finns tillgänglig om sitt tillstånd och den kommande operationen. 
  • AndreaBD
    Anonym (a) skrev 2022-07-27 16:55:06 följande:
    Är du läkare? Jag är det.
    Nej, det är jag inte. Men jag sa ju - om någon har fack-kunskap så lär jag mig gärna mer. Och du menar att man skulle göra en sån operation, utan en neutral tolk och utan att ge andra alternativ? Allvarligt? I så fall skulle jag nog vara ännu mer försiktig för vad man kan råka ut för ifrån svensk sjukvård.
  • AndreaBD
    Anonym (Zero) skrev 2022-07-27 17:08:39 följande:
    Men snälla du. Du är inte TS mammas läkare. Om hennes läkarteam har beslutat att en sådan operation är nödvändig så är det så. Du har väl inte tillgång till hennes röntgenbilder etc. Det viktigaste är att mamman får all information som finns tillgänglig om sitt tillstånd och den kommande operationen. 
    Jag försöker kommer fram till vad de egentligen har sagt om operationen, eftersom jag inte tycker att det verkar rimligt. Och jag börjar tvivla ännu mer på svensk sjukvård än vad jag gjort hittills. Man har alltså gett den här patienten 1. ingen neutral tolk, 2. inget alternativ förutom en operation som hon blir handikappad av?

I så fall MÅSTE hon ju ges alternativet att INTE göra operationen. Framför allt ville jag vara säker att det verkligen ÄR så som TS säger. Det jag skrev i början - då utgick jag ifrån att hen inte återger det helt korrekt, utan att det bara är en liten risk. Om det verkligen är som han säger, då hade han förstås behövt säga det till mamman. 
  • Anonym (a)
    AndreaBD skrev 2022-07-27 17:57:29 följande:
    Nej, det är jag inte. Men jag sa ju - om någon har fack-kunskap så lär jag mig gärna mer. Och du menar att man skulle göra en sån operation, utan en neutral tolk och utan att ge andra alternativ? Allvarligt? I så fall skulle jag nog vara ännu mer försiktig för vad man kan råka ut för ifrån svensk sjukvård.
    Ja, det är ju det alla säger- sjukvården har gjort helt fel som använt anhöriga som tolk.
    Man har alltid ett alternativ att avstå från operation. Däremot kanske det inte finns andra behandlingsalternativ.
    Sannolikt är det inte 100% risk att ts mamma får svåra men. Var tycker du gränsen går för när hon behöver veta om risken? Vid 50-50? 10% risk? 1%?
  • Anonym (Hennes beslut)
    AndreaBD skrev 2022-07-27 11:58:55 följande:

Jag tycker fortfarande att något där inte kan stämma. Man gör väl inte operationer där patienten så gott som säkert kommer att få ett svårt handikapp som enda alternativ! Då erbjuder man väl andra alternativ? Att så radikalt ta bort så mycket hjärnvävnad så att det är sannolikt att man har ett handikapp sedan - det är inte det man brukar göra. 

Därför tror jag att TS kan ha missförstått det lite. Men TS, dina bröder är läkare - fråga dem närmare hur stor risken är!

Det finns kanske inga alternativ? Det är kanske liv och skada. Eller bara död.
  • AndreaBD
    Anonym (a) skrev 2022-07-27 20:05:30 följande:
    Ja, det är ju det alla säger- sjukvården har gjort helt fel som använt anhöriga som tolk.
    Man har alltid ett alternativ att avstå från operation. Däremot kanske det inte finns andra behandlingsalternativ.
    Sannolikt är det inte 100% risk att ts mamma får svåra men. Var tycker du gränsen går för när hon behöver veta om risken? Vid 50-50? 10% risk? 1%?
    20 % ungefär. 

Och om det är stor risk för att få men, då ska man verkligen försäkra sig att personen det gäller har förstått riskerna.
  • AndreaBD
    Anonym (Hennes beslut) skrev 2022-07-27 22:43:46 följande:
    Det finns kanske inga alternativ? Det är kanske liv och skada. Eller bara död.
    Då måste hon få välja fritt. Folk kan ju välja att avstå ifrån operation. Och det är alltid värt att titta på noga och diskutera med en patient. Det utvecklas ju hela tiden nya mediciner och nya metoder. Har också en bekant som överlevt och blivit frisk ifrån lungcancer med metastaser. Egentligen omöjligt, men numera finns medicin. Bara för lungcancer, jag vet. Fast, min mamma fick något motsvarande för hudcancer också. 
  • Anonym (a)
    AndreaBD skrev 2022-07-27 23:32:01 följande:
    20 % ungefär. 

Och om det är stor risk för att få men, då ska man verkligen försäkra sig att personen det gäller har förstått riskerna.
    Så om "bara" var 6e person som genomgår samma ingrepp blir förlamad är det inte så viktigt att vara tydlig med att detta kan hända?
  • Anonym (Hennes beslut)
    AndreaBD skrev 2022-07-27 23:39:00 följande:
    Då måste hon få välja fritt. Folk kan ju välja att avstå ifrån operation. Och det är alltid värt att titta på noga och diskutera med en patient. Det utvecklas ju hela tiden nya mediciner och nya metoder. Har också en bekant som överlevt och blivit frisk ifrån lungcancer med metastaser. Egentligen omöjligt, men numera finns medicin. Bara för lungcancer, jag vet. Fast, min mamma fick något motsvarande för hudcancer också. 
    Precis vad jag har skrivit i mitt första inlägg och vad mitt nick är. Bara för att du känner människor som överlevt med medicin, så funkar inte det för alla. Vissa opereras för att få lite extra tid. Men som jag skrev i mitt första inlägg i tråden så ansåg jag att ingen operation skulle ske förens en tolk kunde förklara allt för modern, då HON måste bestämma om hon är villig att ta riskerna. Det finns människor som faktiskt hellre dör än att bli funktionshindrad.
  • AndreaBD
    Anonym (a) skrev 2022-07-27 23:58:03 följande:
    Så om "bara" var 6e person som genomgår samma ingrepp blir förlamad är det inte så viktigt att vara tydlig med att detta kan hända?
    Då är det i alla fall mycket större chans att det går bra. Att det finns risker med en hjärnoperation förnekar väl ingen. Som sagt, jag skulle vilja veta allt. Men folk är olika. Och jag vet inte heller om hon har frågat, ville veta detaljer, eller inte. 
  • AndreaBD
    Anonym (Hennes beslut) skrev 2022-07-28 03:19:38 följande:
    Precis vad jag har skrivit i mitt första inlägg och vad mitt nick är. Bara för att du känner människor som överlevt med medicin, så funkar inte det för alla. Vissa opereras för att få lite extra tid. Men som jag skrev i mitt första inlägg i tråden så ansåg jag att ingen operation skulle ske förens en tolk kunde förklara allt för modern, då HON måste bestämma om hon är villig att ta riskerna. Det finns människor som faktiskt hellre dör än att bli funktionshindrad.
    Absolut. Om det SÅ situationen är. Jag har liksom inte trott att det skulle kunna vara så extremt. Jag trodde TS har misstolkat. Trodde inte man skulle göra så i Sverige. 
Svar på tråden Hjärntumör