• fucsia

    Grannen klagar på min katt

    Hej,

    Jag bor på första våningen och har en katt som brukar går runt i föreningens gård. Precis brevid min balkong ställer en granne sin barnvagn och den står där dygnet runt. Idag har hon anklagade min katt för att ha kissat på vagnen. För det första, det finns andra katter i närheten som brukar gå ut på kvällen, och min går ut endast dagtid för jag vill undvika att han slås med grannarnas katt. Självklart är han kastrerad.

    Detta gjorde mig väldigt irriterad för att hon skrek för att få alla grannar att lyssna. Jag tycker att man ska inte ställa sina ägodelar utanför hänvisad plats, alltså, on hennes barnvagn står utanför kan hon inte klaga om något händer med det. För den andra, hon kan inte bevisa att det var min katt som gjorde det och katter har rätt att röra sig fritt.

    Vad tycker ni? Tack!

  • Svar på tråden Grannen klagar på min katt
  • Aurora Borrealis

    Katten dominerar grannen. Katten visste vad den gjorde när den kissade på grannens vagn. Säg att det var en hund som gjorde det.

    Katten gör som den vill vilket är bra. Alla andra katter och hundar i området kissar på din grannes grejer och balkong, inte din katt. 

    Bry dig inte och låt katten vara, den bestämmer själv vem den kissar på.

  • mari123
    Jemp skrev 2022-07-26 13:50:04 följande:
    Sociala myndigheter? För att göra vad, städa sandlådan?
    Har ens barn lyckats smeta ner sig med kattbajs så har man haft dålig uppsikt. Barn i sandlådeåldern måste man se till hela tiden för de kan stoppa saker i munnen.
  • Jemp
    mari123 skrev 2022-07-26 14:40:10 följande:
    Har ens barn lyckats smeta ner sig med kattbajs så har man haft dålig uppsikt. Barn i sandlådeåldern måste man se till hela tiden för de kan stoppa saker i munnen.
    Jag hälsar det till förskolan då! 
    Min sexåring leker fö fortfarande i sandlåda emellanåt.. 
  • Fossil
    mari123 skrev 2022-07-26 14:40:10 följande:
    Har ens barn lyckats smeta ner sig med kattbajs så har man haft dålig uppsikt. Barn i sandlådeåldern måste man se till hela tiden för de kan stoppa saker i munnen.
    Det räcker nog med några sekunder du.
    Det är väl bättre att småttingar kan leka i sandlådan som är till för dem än att katterna använder den som toalett?

    Du får ringa soc och be de skicka ut bajsvakter till ortens sandlådor helt enkelt. Så oskyldiga föräldrar slipper dina anmälningar för att de sett bort något ögonblick, precis när lilla Kalle hittade en spännande brun hög att laborera med.
  • mari123
    Fossil skrev 2022-07-26 15:09:57 följande:
    Det räcker nog med några sekunder du.
    Det är väl bättre att småttingar kan leka i sandlådan som är till för dem än att katterna använder den som toalett?

    Du får ringa soc och be de skicka ut bajsvakter till ortens sandlådor helt enkelt. Så oskyldiga föräldrar slipper dina anmälningar för att de sett bort något ögonblick, precis när lilla Kalle hittade en spännande brun hög att laborera med.
    Ett litet barn kan få tag på en kattbajs och stoppa den i munnen men det kan lika gärna vara en sten! FORT är man framme och tar ifrån barnet det som är på väg in i munnen. Kattbajs är oftast hård och torr och inget man smetar in sig i.
  • Fossil
    mari123 skrev 2022-07-26 15:19:54 följande:
    Ett litet barn kan få tag på en kattbajs och stoppa den i munnen men det kan lika gärna vara en sten! FORT är man framme och tar ifrån barnet det som är på väg in i munnen. Kattbajs är oftast hård och torr och inget man smetar in sig i.
    Men vad bra att du är så duktig.Drömmer

    Man kan ha fler barn än ett vet du, som kanske inte leker med exakt samma sak på samma ställe. Faktiskt.Drömmer

    Men du har nog svar på det med gissar jag.
  • Mimosa86

    Så du har utekatt utan att ha tomt? Suck...

    jag har villa med trädgård. funderar på att skaffa en ko till tomten.

    nej, men faktiskt. Ni båda gör fel. Hon ska såklart inte ha en barnvagn ute. oavsett kan det komma katt, räv, möss etc, men du ska ju såklart inte ha en utekatt om du inte har miljö för den. Visst katter håller sig inte på ens tomt men det är mer motiverat mot tabbar att katten går runt om du själv har lite landyta än bara en balkong,

  • Phalaenopsis
    Hamngatan100 skrev 2022-07-25 15:17:31 följande:

    Vad blir katter riktigt, riktigt skrämda av?
    Så skrämda att de inte vill närma sig området igen.


    Rörelseaktiverad vattenspridare?
  • Tom Araya
    fucsia skrev 2022-07-25 11:16:24 följande:
    Grannen klagar på min katt

    Hej,

    Jag bor på första våningen och har en katt som brukar går runt i föreningens gård. Precis brevid min balkong ställer en granne sin barnvagn och den står där dygnet runt. Idag har hon anklagade min katt för att ha kissat på vagnen. För det första, det finns andra katter i närheten som brukar gå ut på kvällen, och min går ut endast dagtid för jag vill undvika att han slås med grannarnas katt. Självklart är han kastrerad.

    Detta gjorde mig väldigt irriterad för att hon skrek för att få alla grannar att lyssna. Jag tycker att man ska inte ställa sina ägodelar utanför hänvisad plats, alltså, on hennes barnvagn står utanför kan hon inte klaga om något händer med det. För den andra, hon kan inte bevisa att det var min katt som gjorde det och katter har rätt att röra sig fritt.

    Vad tycker ni? Tack!


    Det här kan diskuteras i all oändlighet, utan att man kommer fram till något vettigt...

    Moraliskt sett anser nog de flesta att myndiga människor ansvarar för sina handlingar och sina val. Där ingår även husdjur och barn man har vårdnaden över.

    Lagen säger dock annorlunda och är inte likvärdig vad det gäller alla djur. För vissa djur slipper ägaren ifrån ansvar som ägare av andra djur har. Så du har lagen på din sida (tyvärr, enligt min åsikt).

    Om du frågar vad jag själv tycker, så tycker jag att man inte ska låta sina barn eller djur kissa och bajsa på andras saker eller på annat sätt förstöra dem.

    Självklart vet vi inte om det är just din katt som gjort detta i detta fall, men det är potentiellt möjligt och du har ingen koll på det.
  • Themis
    mari123 skrev 2022-07-25 15:27:43 följande:
    Där sätter väl endast fantasin gränser? OCH hur hårdhudad man är när man ser en liten oskyldig kisse som bara gör vad katter gör utan att ha några onda avsikter ÖHT!?
    Bara i USA dödar katter mellan 1,3-4 miljarder sångfåglar om året.

    www.nature.com/articles/ncomms2380

    Så jag håller inte med dig ett dugg om att de är oskyldiga, och den som vill ha fåglar i sin trädgård borde hålla katterna kort.
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Tom Araya
    LaviniaLetitia skrev 2022-07-26 09:48:32 följande:
    Du kan inte se skillnaden på hundens och kattens natur? Hundar går att uppfostra, katter endast i begränsad grad. Hundar kan man gå ut och gå med i koppel, men inte katter (vissa gör det, men det är bara synd om katten och det ser dumt ut). Dessutom - och viktigare - är de allra flesta hundar större och farligare än katter. De kan döda ett barn t.ex.. Eller en mindre hund eller en katt.
    Har du missat att katter är rovdjur, jagar gärna och äter i stort sett uteslutande kött?
  • Tom Araya
    mari123 skrev 2022-07-26 14:40:10 följande:
    Har ens barn lyckats smeta ner sig med kattbajs så har man haft dålig uppsikt. Barn i sandlådeåldern måste man se till hela tiden för de kan stoppa saker i munnen.
    Du har missat en detalj... en sandlåda i lekparken är till för barnens lek, inte för katters bajsande.
    Man har som förälder fog för missa förväntningar där.
    Sandlådan kanske inte ens är på offentlig mark, utan på sin egen hustomt.
  • LaviniaLetitia
    Tom Araya skrev 2022-07-26 20:27:49 följande:
    Har du missat att katter är rovdjur, jagar gärna och äter i stort sett uteslutande kött?
    Nej? Det är kattens natur att jaga och äta småfåglar, möss, sorkar och sådant. En och annan groda går också ner. Vi äter ju också kött, och de djuren vi äter har troligen sämre liv fram till slakten, än småfåglarna och mössen som får leva ett fritt och naturligt liv, innan de blir kattmat!

    Att de tar möss i ett bostadsområde är ju bara positivt - det kan väl INGEN ha något emot?
  • Lilith81

    Du klagar på att hon ställer sin barnvagn ute, men du själv låter din katt löpa runt ute och kissa och bajsa på allt.
    Men du behöver inte ta ansvar för din katt gör...   Sjukt är det. 

  • Tom Araya
    LaviniaLetitia skrev 2022-07-27 02:27:00 följande:
    Nej? 
    Vad menar du med nej?
    Nej, du har inte missat det?
    eller
    Nej, de är inte rovdjur?
    LaviniaLetitia skrev 2022-07-27 02:27:00 följande:
    Det är kattens natur att jaga och äta småfåglar, möss, sorkar och sådant. 
    Det du beskriver är vad som är rovdjur, så vad finns det att ifrågasätta av det jag skrev?
  • LaviniaLetitia
    Tom Araya skrev 2022-07-27 05:27:31 följande:
    Vad menar du med nej?
    Nej, du har inte missat det?
    eller
    Nej, de är inte rovdjur?
    LaviniaLetitia skrev 2022-07-27 02:27:00 följande:
    Det är kattens natur att jaga och äta småfåglar, möss, sorkar och sådant. 
    Det du beskriver är vad som är rovdjur, så vad finns det att ifrågasätta av det jag skrev?
    Att jag inte har missat det. Klart att de är rovdjur. Det är ju vi med.

    Det är det som gör katter så intressanta - att de är skickliga jägare, men när de kommer hem har de indragna klor och gör sig söta! :) Härliga små självständiga dubbelnaturer! :) Katt
  • ch449

    Är en kattmänniska själv och har två lata raskatter som är innekatter. Även fast jag nu älskar katter så tycker jag att det är fel att släppa ut sina katter hursomhelst när inte miljön för det passar. Har du egen tomt vid ej särskilt trafikerad väg så visst men har full förståelse för arga grannar i lägenhetsområden där okända katter kryper in på balkonger och kissar eller hårar ner utemöbler.

    Bara för att lagen tillåter det så tycker jag att man som kattägare ska vara mer mån om sina djur. 

  • Hamngatan100
    ch449 skrev 2022-07-27 10:11:51 följande:

    Är en kattmänniska själv och har två lata raskatter som är innekatter. Även fast jag nu älskar katter så tycker jag att det är fel att släppa ut sina katter hursomhelst när inte miljön för det passar. Har du egen tomt vid ej särskilt trafikerad väg så visst men har full förståelse för arga grannar i lägenhetsområden där okända katter kryper in på balkonger och kissar eller hårar ner utemöbler.

    Bara för att lagen tillåter det så tycker jag att man som kattägare ska vara mer mån om sina djur. 


    Kattmänniska? Hälften katt, hälften människa?
  • ch449
    Hamngatan100 skrev 2022-07-27 10:22:55 följande:
    Kattmänniska? Hälften katt, hälften människa?
    Där fick du till det minsann. :)
  • TeresB
    Mia99 skrev 2022-07-25 13:52:03 följande:
    Vi har alltid haft många katter i områdena där vi har bott. Men jag får erkänna att jag aldrig har stött på dessa besvär som du nämner, inte i den omfattningen. Visst kan katter kanske bajsa i en sandlåda då och då men även om det är lite äckligt, så är det inte hela världen. Man kan rätt enkelt bara peta bort de två-tre små, torra korvarna. Det är inte kul men inte heller särskilt farligt. 

    Att de kissar på dynor låter lite anekdotiskt, det ligger helt enkelt inte i kattens natur att göra på det viset. De vill ju helst gräva ner sitt kiss. Däremot blir våra dynor väldigt ofta nersmutsade av fågelbajs. Maken får tvätta dem med högtryckstvätten minst en gång i månaden. Även våra markiser har vi fått rengöra professionellt då fåglarna har släppt stora mörkblå blaffor på dem (efter att ha ätit något slags blåa bär) som inte gick att få bort på annat sätt.

    Katter förstör inte heller rabatter, de är alldeles för små för att göra någon större skada. Vi har fina rabatter i vår trädgård/kattgård där våra tre unga katter får härja fritt hela dagen och de har hittills inte förstört en endaste blomma. Inte för att de är särskilt snälla, de är helt enkelt inte intresserade av rabatter.

    Det är snarare andra djur som gör så, harar, rådjur och hjortar. Två av våra fina, unga äppelträd har blivit förstörda av älgar som har slitit bort barken. Och jag kan inte säga hur många tusentals kronor som hjortar och rådjur har knaprat i sig i form av våra blommor, perenner, buskar och plantor. I bostadsområdet inte långt ifrån vårt har vildsvinen bökat sönder gräsmattorna så att ägarna fick anlägga helt nya trädgårdar från scratch.

    Vad jag menar är att det alltid finns saker i naturen som orsakar skador. Katter tillhör dem, det förnekar jag inte alls, men de tillhör definitivt inte de värsta.

    Sen återigen, ja, om man kan visa att det är en katt som har orsakat en skada, så ska kattägaren ta ansvar för att åtgärda skadan. Inget snack om saken. Men man kan inte beskylla katterna för varenda nertuggad tulpan och varenda nertrampad planta.

    Jag har inget emot katter men tycker att bor man inte på landet kan man ha innekatter och gå ut med dem i koppel. Tänk om folk lät sina hundar bajsa i sandlådan utan att ta upp och bara.. jaja bara några korvar. VIDRIGT är vad det är och kattbajs innehåller definitivt farliga bakterier som man inte vill att ens barn får på fingrarna. 


    hos oss har vi problem men kattbajs och Lisa men det har varit lättare att lägga igen rabatter och ha Sten för att kunna sitta ute utan stink på sin uteplats.

Svar på tråden Grannen klagar på min katt