• Xlr8

    Tjejer pendla 10-15km dagligen med cykel året om?

    Er partner vill att ni ska spara pengar och framför allt på miljön. 
    Er partner vill alltså att ni cyklar alla dagar året runt till jobbet.
    Tur å retur har ni ca 10-15km, kan ni tänka er  detta fast det är snö, is och temp ner åt -20 grader stund tals. kopiera och välj alternativen som passar best. typ 1B 2A 3C...

    1)    A: Glöm att jag cyklar.    B: Gör det motvilligt. C: inga problem.

    2)    A: min gamla cykel som snart ramlar sönder duger B: pendlingen är ett nödvändigt ont och får kosta (15k Hjälm, cykelskor, vattentät väska etc)
    C: min partner får gott köpa elcykel med väskor och allt (50k) 

    3)    A: att det tar 90 min är lugnt så länge det inte kostar ngt. B: att minska pendlings tiden med en timme om dagen då är det lätt värt ny cykel med allt som kan minska tiden (45k)
    C: uppoffringen att överhuvudtaget cyklar året runt är så stor då får partnern lätt köp el cykel med extra allt.

    Jag börjar väl:


    1B
    2B
    3B

  • Svar på tråden Tjejer pendla 10-15km dagligen med cykel året om?
  • Postman

    Aldrig i helskotta att jag hade cyklat. Jag åker bil. Jag bestämmer själv vad jag ska göra, inte min partner.

  • annabellelee

    Jag hade gärna cyklat, men om du tycker det är för jobbigt är det väl bara att säga till sambon att du inte vill? 

    Jag hade börjat med att cykla på min vanliga cykel, och efter 2-3 veckor känt efter om det funkade, och om jag ville fortsätta cykla ta ställning till om jag behövde annan utrustning. Onödigt att köpa ny dyr cykel om du tröttnar på att cykla efter en vecka.

    1c, övriga tycker jag inte stämmer.

  • Xlr8
    Aniiee skrev 2022-08-12 22:24:48 följande:

    1C
    2D - Schyssta prylar som inte kostar skjortan
    3a - 90 minuter gör inget, jag skiter högaktningsfullt i kostnaden. Men inte fan tar det 90 minuter att cykla 15 km tor. Menar du åt varje håll? Jag tar ca 40 minuter på mig till Lida, det är 13 km.


    Det beror på förutsättningarna,  det är rätt många meters höjdskillnad på mina 15km. Plus att gamla cykeln var en fixie som båda hjullagern håller på att skära ihop. 
    Skillnaden på den mot en ny racer med cykel skor vart från 90 på 15km till 30min utan att bli allt för svettig.
    Eller från  70 till  22min om man tar i allt man orkar.
  • EnAnonumius
    Xlr8 skrev 2022-08-13 07:54:31 följande:
    Det beror på förutsättningarna,  det är rätt många meters höjdskillnad på mina 15km. Plus att gamla cykeln var en fixie som båda hjullagern håller på att skära ihop. 
    Skillnaden på den mot en ny racer med cykel skor vart från 90 på 15km till 30min utan att bli allt för svettig.
    Eller från  70 till  22min om man tar i allt man orkar.
    Tja trots höjdskillnader så låter det rätt extremt lång tid med 90 minuter, på 10-15km även med en skraltig cykel. Eller menar du att du cyklar i knappt styrfart på din skraltiga cykel?

    Och en bra "racer cykel" med kvalité, behöver inte kost 45k, och bra kvalitativ utröstning till cyklisten behöver inte kosta 15k. (Som du skrev i din TS)

    Dock så skrev du ju inget om förutsättningarna i din TS. Så hur skulle folk kunna veta dina förutsättningar?
    Nu får du ju svar baserat på förutsättningar folk själva har. För ingen har ju samma förutsättningar.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Xlr8
    annabellelee skrev 2022-08-13 00:51:04 följande:

    Jag hade gärna cyklat, men om du tycker det är för jobbigt är det väl bara att säga till sambon att du inte vill? 

    Jag hade börjat med att cykla på min vanliga cykel, och efter 2-3 veckor känt efter om det funkade, och om jag ville fortsätta cykla ta ställning till om jag behövde annan utrustning. Onödigt att köpa ny dyr cykel om du tröttnar på att cykla efter en vecka.

    1c, övriga tycker jag inte stämmer.


    Körde ett halvår på det jag hade,  sen upptäckte jag att cykeln var så direkt olämplig att skador skulle uppstå inom kort. Allting jag hade som var cykel relaterat var minst 12 år gammalt och väldigt slitet. La ner min tävlings karriär för 12 år sen. Så det var en racer, vattentät ryggsäck, äggvispar och vinterskor, saker för att fixa punktering och skärmar.
    Har tränat på cykeln i sommar också. Men kostnaden hamnar nog på blyga 40-45k.
    Btw så spar vi 2.5k per månad  med cykel. Så kommer om ett tag att tjäna på det. 
  • Litorina

    Min sambo kan inte bestämma hur jag tar mig till jobbet, är väl det korta svaret. 


    Jag hade inte velat cykla varje dag året runt annat än i sydligaste Sverige. Det gör ont i ansiktet när det blir riktigt kallt pga vinden. Att vägarna är väl underhållna vintertid och att det finns säkra cykelbanor är en förutsättning. Aldrig i livet milslång daglig cykeltur på landsväg utan vägren. Och jag hade velat ha en elcykel för att cykla så långt. 


    Jag använder själv bilen så lite som möjligt och hade nog köpt mig en elcykel om jag hade en dryg mil till jobbet. Men jag förstår inte ert svartvita resonemang. Måste det vara antingen eller? Kan ni inte cykla för det mesta och ta bilen/bussen när ni är trötta eller det är pissväder? 


     


    Men nu såg jag, är det en dryg mil fram och tillbaka? Alltså typ 6-7 km enkel väg? I så fall är det självklart att jag skulle cykla (förutom när det är svinkallt). Ingen tvekan. Köp elcykel om det är mycket backar. Då är 6-7 km snabbt avverkat. 

  • complicit

    1A

    Nej jag skulle inte cykla till jobbet. Inte hela året. Aldrig i livet på vintern. Jag kanske skulle kunna cykla på fina vår/sommar/höst-dagar lite då och då, men i regn, blåst, slask, snö och is så nej.

  • asdfgh

    Jag har cyklat den sträckan under vår-sommar-höst i 4 år, det senaste året även under vintern med undantag för 2-3v när det var så halt att jag inte vågade alt att det var snöstorm med kramsnö. Min cykel kostade ca 10 000 så inga fantasisummor men den är heller inte en oväxlad, rostig damtralla från 1900-talet.

    1C alltså. 2B är väl närmast även om cyklingen är ett högst frivilligt val.

    För mig tar det ca 20-25 min att cykla 7,5km beroende på vind, underlag mm. När det var -20 i vintras låg de lite högre på vägen in och med medvind på hemvägen kan det gå lite snabbare. Till det tillkommer 2-4 min för att duscha på jobbet.

    Tar jag bilen tar det ca 20 min dörr-till-dörr, tar jag bussen tar det ca 25-30 min dörr-till-dörr. 

    Kläder byter jag på jobbet oavsett så det påverkas inte av transportsätt.

  • sextiotalist

    Jag cyklade i ur och skur, även när det låg snö, 6 km enkel väg.
    Inga uppförsbackar att tala om men ofta väldigt kraftiga vindar 
    En äldre cykel utan extra växlar 
    Så det fungerar

  • Xlr8
    Litorina skrev 2022-08-13 08:16:28 följande:

    Min sambo kan inte bestämma hur jag tar mig till jobbet, är väl det korta svaret. 


    Jag hade inte velat cykla varje dag året runt annat än i sydligaste Sverige. Det gör ont i ansiktet när det blir riktigt kallt pga vinden. Att vägarna är väl underhållna vintertid och att det finns säkra cykelbanor är en förutsättning. Aldrig i livet milslång daglig cykeltur på landsväg utan vägren. Och jag hade velat ha en elcykel för att cykla så långt. 


    Jag använder själv bilen så lite som möjligt och hade nog köpt mig en elcykel om jag hade en dryg mil till jobbet. Men jag förstår inte ert svartvita resonemang. Måste det vara antingen eller? Kan ni inte cykla för det mesta och ta bilen/bussen när ni är trötta eller det är pissväder? 


     


    Men nu såg jag, är det en dryg mil fram och tillbaka? Alltså typ 6-7 km enkel väg? I så fall är det självklart att jag skulle cykla (förutom när det är svinkallt). Ingen tvekan. Köp elcykel om det är mycket backar. Då är 6-7 km snabbt avverkat. 


    Nej visst är det så men det går åt små gnälls hela tiden. 
    Då jag åkte på motor haveri runt ny år bestämde jag mig att minst vänta till efter valet, se vad som händer med bränsle priser och elbil skatter/bidrag. Jan till april körde jag min gamla cykel, minsta backen och jag fick gå. Så otroligt kass att ingen fattar det. April köpte jag mig en racer dels för transport och träning. Länge sen jag tävlade så en del saker har gått sönder sedan januari. Så jag har eller kommer byta ut pedaler på skor (Knäckte racer skorna) så blir äggvispar och MTB skor (sommar+vinter), min ryggsäck som jag använt i 15års tid har givit upp så ny ryggsäck. 
    Ny hjälm och saker till punktering och en uppsättning däck för sommaren och en för vintern.

    Sen klagar hon en massa på att det är överdrivet och dyrt.
    Det är 30-35k max. Bil kostar minst 2.5k i månaden.
    Buss ej ett alternativ, promenader går men rätt drygt.
  • EnAnonumius
    Xlr8 skrev 2022-08-13 08:09:10 följande:
    Körde ett halvår på det jag hade,  sen upptäckte jag att cykeln var så direkt olämplig att skador skulle uppstå inom kort. Allting jag hade som var cykel relaterat var minst 12 år gammalt och väldigt slitet. La ner min tävlings karriär för 12 år sen. Så det var en racer, vattentät ryggsäck, äggvispar och vinterskor, saker för att fixa punktering och skärmar.
    Har tränat på cykeln i sommar också. Men kostnaden hamnar nog på blyga 40-45k.
    Btw så spar vi 2.5k per månad  med cykel. Så kommer om ett tag att tjäna på det. 
    Låter knappast trovärdigt att du har "tävlat" inom cykling.

    Då hade du inte skrivit så tokigt som att det tar c:a 90minuter för 15km att cykla.. I synnerhet när de flesta  (otränade) människor (med eller utan höjdskillnad)  går c:a 6-7km på 60 minuter.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • katrinp

    Jag hade gärna cyklat så länge det inte riskerar att vara halt ute.
    Om det är halt så är svaret aldrig i livet.

  • myskmalva
    Xlr8 skrev 2022-08-15 00:20:04 följande:
    Nej visst är det så men det går åt små gnälls hela tiden. 
    Då jag åkte på motor haveri runt ny år bestämde jag mig att minst vänta till efter valet, se vad som händer med bränsle priser och elbil skatter/bidrag. Jan till april körde jag min gamla cykel, minsta backen och jag fick gå. Så otroligt kass att ingen fattar det. April köpte jag mig en racer dels för transport och träning. Länge sen jag tävlade så en del saker har gått sönder sedan januari. Så jag har eller kommer byta ut pedaler på skor (Knäckte racer skorna) så blir äggvispar och MTB skor (sommar+vinter), min ryggsäck som jag använt i 15års tid har givit upp så ny ryggsäck. 
    Ny hjälm och saker till punktering och en uppsättning däck för sommaren och en för vintern.

    Sen klagar hon en massa på att det är överdrivet och dyrt.
    Det är 30-35k max. Bil kostar minst 2.5k i månaden.
    Buss ej ett alternativ, promenader går men rätt drygt.
    Jag måste nog hålla med henne om att det är överdrivet att köpa en racer (eller en bil, för den delen) för att pendla den sträckan. Jag cyklar längre på en sjuväxlad tantcykel.

    En racer är förstås snabbare och roligare. Men det är väl där konflikten ligger, antar jag. Hur mycket extra pengar är den guldkanten värd? Finns det andra, bättre saker som ni skulle kunna ha använt pengarna till? 
  • Yrla2

    Menar du att enkel väg är 5 - 7.5km?
    Isåfall är det inga problem. Tar 20-30min.
    Det har jag cyklat i många år med vanlig cykel.
    Tar man bara på sig överdragsbyxor funkar det fint.
    Överdragsbyxor köpte jag på loppis för 100kr.

  • Grusibrallan1

    Det låter ju inte som något långt avstånd om det är totalt. Jag har ungefär 1,5 mil enkelt väg till jobbet och cyklar på min elcykel de flesta dagarna. Har den billigaste från biltema och det funkar utmärkt. Inte ens svettig när jag kommer fram och det går snabbare än bussen eftersom den dels kör en liten omväg och sen stannar så ofta. 


    ingen annan skulle få bestämma åt mig, men att lägga ut 50 tusen för att cykla några km per dag låter onödigt enligt mig. Iaf om du inte ska cykla massor utöver det och verkligen har behov av en sån cykel. Det behöver ju inte vara det dyraste eller inget alls :) 

  • Jemp

    Vad har ni för överenskommelse ekonomiskt? Har man gemensam ekonomi utgår jag från att man stämmer av med partnern innan man lägger ut drygt 30 papp.

Svar på tråden Tjejer pendla 10-15km dagligen med cykel året om?