• Auri79

    Förälder helt slut av skolstartens krav

    Jag trodde att småbarnsåren nu var förbi och därmed skulle livet sakta bli lite mindre kämpigt. Jag trodde att förskoletiden var den tuffaste. Men efter en halv vecka med barn i förskoleklass är jag inte alls långt från att gå in i väggen. Givetvis är det mycket annat också som pockar på och bidrar till stress, på jobb och i familjen, men jag upplever det jättetufft med alla krav som ställs inte bara på barnen, utan på familjen.

    Plötsligt ska jag komma ihåg att packa frukt varje dag. Alltså komma ihåg att alltid ha frukt hemma. Jag ska komma ihåg utflyktsfika en gång i veckan. Och det får inte vara något enkelt och färdigt - för det är ju typ bara sötsaker som är enkla och färdiga, och det får det inte vara. Jag ska komma ihåg gympasaker två gånger i veckan. Jag ska komma ihåg tusen olika lov och stängningsdagar. 

    På det tillkommer övrigt livspussel då förstås med att packa kaffe, frukostmacka och lunch för egen del, komma iväg i tid, pendling... Lägga fram kläder till mig och barn på kvällen. Få barn att borsta tänder, somna i tid, bråk och tjaffs osv osv. Det har funkat bra så länge vi hade förskola som inte krävde något särskilt av oss mer än en och annan dag då skidor skulle packas med. 

    Jag upplever att det ställs jättehöga krav på föräldrarna i förskoleklass. Är det fler som känt så? Kommer det vara så här från och med nu och genom hela skolan? Blir det bättre?

  • Svar på tråden Förälder helt slut av skolstartens krav
  • Mrs Moneybags
    Auri79 skrev 2022-08-17 22:12:28 följande:
    Förälder helt slut av skolstartens krav

    Jag trodde att småbarnsåren nu var förbi och därmed skulle livet sakta bli lite mindre kämpigt. Jag trodde att förskoletiden var den tuffaste. Men efter en halv vecka med barn i förskoleklass är jag inte alls långt från att gå in i väggen. Givetvis är det mycket annat också som pockar på och bidrar till stress, på jobb och i familjen, men jag upplever det jättetufft med alla krav som ställs inte bara på barnen, utan på familjen.

    Plötsligt ska jag komma ihåg att packa frukt varje dag. Alltså komma ihåg att alltid ha frukt hemma. Jag ska komma ihåg utflyktsfika en gång i veckan. Och det får inte vara något enkelt och färdigt - för det är ju typ bara sötsaker som är enkla och färdiga, och det får det inte vara. Jag ska komma ihåg gympasaker två gånger i veckan. Jag ska komma ihåg tusen olika lov och stängningsdagar. 

    På det tillkommer övrigt livspussel då förstås med att packa kaffe, frukostmacka och lunch för egen del, komma iväg i tid, pendling... Lägga fram kläder till mig och barn på kvällen. Få barn att borsta tänder, somna i tid, bråk och tjaffs osv osv. Det har funkat bra så länge vi hade förskola som inte krävde något särskilt av oss mer än en och annan dag då skidor skulle packas med. 

    Jag upplever att det ställs jättehöga krav på föräldrarna i förskoleklass. Är det fler som känt så? Kommer det vara så här från och med nu och genom hela skolan? Blir det bättre?


    Många bra tips i tråden. 
    Det är jobbigt, men det måste göras. Hitta bra rutiner för allt.

    Jag skickar iväg gympakläder och tvättar dem då och då (typ loven). Resten av tiden får de hänga kvar i skolan. 

    Vi hade också utflyktsfika en gång i veckan när sonen gick i f-klass, det blev oftast macka och vatten. Inga konstigheter. 

    Veckans kläder kan man ju lägga i ordning på söndagen, så behöver man bara dra på sig det som ligger i dagens klädhög. 

    Det är klart det blir bättre med åren! Förr eller senare kommer ditt barn börja ordna allt själv och blir mer självgående. 
  • Nutnut
    mammatill6 skrev 2022-08-17 22:22:59 följande:
    Mina barn har haft idrott 2 gånger i veckan från sexårs. Men att komma ihåg stoppa ner en frukt o gympakläder hör ju till föräldrarskapet.  Och man tränat barnet att d
    fixa det själv. Vi satte ett schema på ytterdörren med vilka dagar vem har gympa eller annat planerat. Kvällen innan kollade jag o stoppade ner det i en påse. Sen en frukt på morgonen.
    Kan förstå dig till viss del även om jag kan tycka att din panik ät lite överdriven :P Min son började ettan igår. Vi glömde frukt många gånger förra terminen vill jag lova. Ingen fara, barnet klarar sig ;) 
    Däremot hade de då ingen gympa de bytte om för (de hade gympa i vanliga kläder eller kom ombytta redan på morgonen) men nu kommer det bli annorlunda. Jag är själv väldigt glömsk så jag tänker att jag får sätta ett schema vid dörren samt skriva checklista. Bästa är nog att kolla på kvällen och förbereda allt då. Borde ju inte ta mer än 10 min typ. Sen får man inte glömma att det är okej att missa saker ibland ;) 
  • Nutnut
    Jag är bara jag skrev 2022-08-18 22:33:39 följande:

    Medtagen frukt varje dag, gympa en gång i veckan, regnkläder alltid på plats (dubbel uppsättning så behövs inte fraktas fram o tillbaks). Läsa skolmatsedeln så det inte blir samma mat hemma. Ta fram kläder kvällen innan. Jamen det var väl typ allt. Överkomligt.


    Skulle aldrig komma på tanken att läsa matsedeln för att inte göra samma mat hemma. Gör väl inget om det råkar bli samma. har bara hänt oss två gånger på ett år och jag tror barnet överlever att äta samma sak till middag som till lunch. Lär ju inte smaka likadant ändå. 
  • Alexi
    Nutnut skrev 2022-08-19 12:25:34 följande:
    Skulle aldrig komma på tanken att läsa matsedeln för att inte göra samma mat hemma. Gör väl inget om det råkar bli samma. har bara hänt oss två gånger på ett år och jag tror barnet överlever att äta samma sak till middag som till lunch. Lär ju inte smaka likadant ändå. 
    Det händer då och då hos oss också att det blir samma men so what... Nu går mina barn dessutom i olika skolor med olika matleverantörer så det vore ju hopplöst att hålla reda på.
  • Nutnut
    Alexi skrev 2022-08-19 12:41:21 följande:
    Det händer då och då hos oss också att det blir samma men so what... Nu går mina barn dessutom i olika skolor med olika matleverantörer så det vore ju hopplöst att hålla reda på.
    Nej, det känns helt onödigt! Aldrig hört att vänner håller koll heller.. Om våra barn inte äter beror det på att de förmodligen inte gillar just den maten som serveras och inte att de får samma igen. 
  • Mimosa86

    Man lägger om sina rutiner och har ett familjeshema/kaländer hängande i köket. Där skriver man upp idrottsdagar, utflycksdagar och studiedagar samt barnens sportsaktiviteter.

    kläder lägger man fram kvällen innan och även packar gympapåsen. frukt har man som regel hemma (främst för att barnen ska kunna äta det som mellis). Läxor läser man vissa dagar eller en tid varje dag. Sen DELAR man detta med barnens andra förälder så att det blir en rutin. Men delar upp allt som har med hem och barn och familje livet av mellan sig så att man fungerar i symbios.

    SEN när rutinerna sitter så går det på autopilot. Det är inte jobbigare än att lägga 10 min vardera efter läggningarna att röja och förbered morgondagen. Den tiden har alla. Även vi som jobbar 200%

  • Nutnut

    Såg förresten ett kläd-hack igår. En mamma berättade att hon satte en "organizer" med olika fack i varje barns sovrum. Däri la hon kläder för hela veckan. Måndag-fredag. På så sätt är kläder redan valda plus att Barnet enkelt själv kan ta de kläder de känner för att ha på sig den dagen. 

  • Jag är bara jag
    Nutnut skrev 2022-08-19 12:25:34 följande:
    Skulle aldrig komma på tanken att läsa matsedeln för att inte göra samma mat hemma. Gör väl inget om det råkar bli samma. har bara hänt oss två gånger på ett år och jag tror barnet överlever att äta samma sak till middag som till lunch. Lär ju inte smaka likadant ändå. 
    Det är du det. Jag tycker inte det är speciellt betungande att läsa matsedeln. Hade jag inte gjort det hade sonen fått samma mat till middag igår som lunch i skolan. Inte helt samma smak nej, men ändå samma sorts mat. Jag unnar honom variation.
  • Jag är bara jag
    Nutnut skrev 2022-08-19 12:58:31 följande:
    Nej, det känns helt onödigt! Aldrig hört att vänner håller koll heller.. Om våra barn inte äter beror det på att de förmodligen inte gillar just den maten som serveras och inte att de får samma igen. 
    Jamen då är jag uddast i hela Sverige då. Ingen förutom jag är så knäpp. Då vet vi det.
  • LaFontaine
    Jag är bara jag skrev 2022-08-19 17:35:38 följande:
    Jamen då är jag uddast i hela Sverige då. Ingen förutom jag är så knäpp. Då vet vi det.
    En till knäppskalle här! Jag vill inte äta samma mat till lunch som till middag, så varför skulle mina barn behöva göra det?
  • fjanten
    Jag är bara jag skrev 2022-08-19 17:35:38 följande:
    Jamen då är jag uddast i hela Sverige då. Ingen förutom jag är så knäpp. Då vet vi det.
    Jag är lika skum jag med. Läser varje vecka för att inte göra samma sak till middag - framförallt för att det säkert tre gånger i veckan råkade bli samma sak till middag som vi redan ätit i skolan. Vill inte låta barnen genomlida samma trauma
  • Fiona M
    Jag är bara jag skrev 2022-08-19 17:35:38 följande:
    Jamen då är jag uddast i hela Sverige då. Ingen förutom jag är så knäpp. Då vet vi det.
    Ganska vanligt i min bekantskap.
  • ElaineBenes
    Fiona M skrev 2022-08-19 20:41:58 följande:
    Ganska vanligt i min bekantskap.
    Jag läser också matsedeln. Men mest i syfte att jag ser till att det blir något hon garanterat äter om det serveras något på förskolan som kanske inte är någon favorit. 

    Är mer orolig för att hon inte äter alls en hel dag än att det blir samma till lunch och middag 
  • nnnnnnnn

    Inför ny kvällsrutin: 


    Varje kväll innan skärmar/tv, så packar ni till er själva. DU coachar barnet, men barnet packar själv. Gör lista eller prata om det typ:


    Nu efter maten så packar vi såklart, du tar fram dina kläder och jag mina - berätta vad du lagt fram så säger jag till om något mer behövs.
    Nu när vi lagt fram kläder så kollar vi skolväskan, ta ut gamla grejor/papper/läxor och lägg i frukt och gympakläder (om det är gympadag). Så packar du din jobbväska eller laddar kaffekokaren och fixar matlåda i kylen.
    Nu när väskan är kollad så tittar vi över schemat och händelser, jag har skrivit in utflykter/lov mm i kalendern och ditt schema hänger här - vi läser tillsammans vad som händer imorgon och resten av veckan.

    Sen är det fri tid att leka/pyssla/tv eller så...
    Med lite rutin så tar det 15 min.

    Och till utflykter, man får fuska och bara slänga med en macka eller köpta frysta pannkakor. Det måste inte vara hemlagat eller nylagat!
    Pizzabullar har många tipsat om, superbra!
    Röda ostarna, babybel eller vad de heter, funkar bra här.
    Snacksmorötter eller skala/dela vanliga.
    Frukt
    Majskaka om barnet inte behöver mkt energi.
    Knäcke-sandwich finns färdiga som håller länge, länge. Vi brukar ha i skåpet/bänken/lådan för krisdagar när man glömt skicka med något. Även sesamkakor, och småpaket med majskakor. köp 10 av varje så räcker det att du kollar vad som finns kvar en gång i månaden och kompletterar!

  • nnnnnnnn

    Knäcke-sandwich finns färdiga som håller länge, länge. Vi brukar ha i skåpet/bänken/lådan för krisdagar när man glömt skicka med något. Även sesamkakor, och småpaket med majskakor. köp 10 av varje så räcker det att du kollar vad som finns kvar en gång i månaden och kompletterar!

    FÖRTYDLIGANDE: Detta förvaras alltså i skolan, så barnet kan ta om det visar sig att man ändå glömt frukt eller missat utflykten. Eller vid kris - ta för att orka gå hem efter skolan!
  • Malinskaya

    Det blir bara värre. När dom började komma upp i mellanstadiet så klarade jag knappt av att hjälpa dom med matten. Nu när dom går på högsta och gymnasiet så är det i princip omöjligt. Jag har försökt mig på Matte B (eller 2 som den heter nu) hela 6 gånger utan att lyckas. Både i gymnasiet och flera gånger på komvux. Det går inte och jag drar ner tempot för hela klassen eftersom jag inte förstår. Jag har tvingats acceptera att jag är för obegåvad för alla former av högre studier. 


    Jag försöker hjälpa till med läxor så gott det går ändå, men med dagens läroplan där eleverna självständig ska samla in och analysera fakta och skriva reflekterande texter så är det jättesvårt.
    Det finns heller inga läroböcker längre utan allt finns i datorn och det blir jättesvårt. Barnen gillar inte det heller. Massor av tid går åt till att bara logga in och hitta rätt grejer. I en bok kan man stryka under och gå till baka och bläddra i för att minnas. Det gör man inte på samma sätt med ett googledokument som ligger på nåt konstigt ställe i datorn. 

  • Trippelmamma76

    En tanke bara, har du funderat på ifall det kanske inte är så att du har lägre begåvning, utan dyskalkyli?


    Malinskaya skrev 2022-08-26 00:56:32 följande:

    Det blir bara värre. När dom började komma upp i mellanstadiet så klarade jag knappt av att hjälpa dom med matten. Nu när dom går på högsta och gymnasiet så är det i princip omöjligt. Jag har försökt mig på Matte B (eller 2 som den heter nu) hela 6 gånger utan att lyckas. Både i gymnasiet och flera gånger på komvux. Det går inte och jag drar ner tempot för hela klassen eftersom jag inte förstår. Jag har tvingats acceptera att jag är för obegåvad för alla former av högre studier. 


    Jag försöker hjälpa till med läxor så gott det går ändå, men med dagens läroplan där eleverna självständig ska samla in och analysera fakta och skriva reflekterande texter så är det jättesvårt.
    Det finns heller inga läroböcker längre utan allt finns i datorn och det blir jättesvårt. Barnen gillar inte det heller. Massor av tid går åt till att bara logga in och hitta rätt grejer. I en bok kan man stryka under och gå till baka och bläddra i för att minnas. Det gör man inte på samma sätt med ett googledokument som ligger på nåt konstigt ställe i datorn. 


  • patthh

    Jag har jobbat i förskoleklass.
    Barnen säger 98% av gångerna att
    *mamma/pappa har glömt att packa frukt
    *mamma/pappa har glömt gympa kläder/handduk
    Osv

    Jag frågar då barnen om det är mamma/pappa som sitter och äter frukt nu?
    Eller
    Är det mamma/pappa som har gympa?

    Barnen vet måndag-fredag dom har koll men föräldrar låter dom inte ha koll.

    Så sätt upp ett schema och låt dom rita 
    Måndag- fredag ska frukt ner i väskan 
    Rita då väska med frukt
    Sen tex onsdagar då ska gympa kläder med kläder handduk skor rena underkläder och strumpor i väskan.

    Många av dessa bilder hittar ni även på datorn klipp och klistra.
    Våga ge barnen ansvar dom kommer växa enormt istället förvatt få det serverat.

  • FuckGoggleAskMe
    patthh skrev 2022-09-07 15:20:58 följande:

    Jag har jobbat i förskoleklass.
    Barnen säger 98% av gångerna att
    *mamma/pappa har glömt att packa frukt
    *mamma/pappa har glömt gympa kläder/handduk
    Osv

    Jag frågar då barnen om det är mamma/pappa som sitter och äter frukt nu?
    Eller
    Är det mamma/pappa som har gympa?

    Barnen vet måndag-fredag dom har koll men föräldrar låter dom inte ha koll.

    Så sätt upp ett schema och låt dom rita 
    Måndag- fredag ska frukt ner i väskan 
    Rita då väska med frukt
    Sen tex onsdagar då ska gympa kläder med kläder handduk skor rena underkläder och strumpor i väskan.

    Många av dessa bilder hittar ni även på datorn klipp och klistra.
    Våga ge barnen ansvar dom kommer växa enormt istället förvatt få det serverat.


    Det där med ritat schema är bra, jag använde det för att visa veckans rutiner för min 4åring. Två dagar i veckan var han på ett fritids, tre dagar på ett annat (han gick i skolan, vi bor utomlands). På lördagar brukade han vara hos sin pappa, annars hos mig. 


    Schemat hängde på ytterdörren och vi tog en snabbtitt på det varje morgon. Vad han skulle ha med till skolan var enkelt, så det fanns vi inte med. Gymnastikkläder på måndag morgon och lunch och frukt varje dag. 


    Kul idé att rita själv men i den åldern fixade han inte det, alla dagar skulle sett ut som spaghetti. 

Svar på tråden Förälder helt slut av skolstartens krav