Min sambo vägrar duscha mindre!
Min sambo vägrar duscha kortare duschar trots det höga elpriset, vad ska jag göra?
Min sambo vägrar duscha kortare duschar trots det höga elpriset, vad ska jag göra?
Nu vet jag ju inte kön på någon av er, men det kan finnas en genusaspekt också. Många kvinor tar längre duschar för att de rakar ben/armhålor, och har man långt hår används balsam och hårinpackningar och andra skönhetsprodukter i duschen. Många män å sin sida förväntar sig och vill ha traditionell kvinnlig skönhet, men gnäller gärna över hur den färdiga kvinnor är, hur lång tid de tar och hur länge man måste vänta på dem. De verkar tro att den kvinnligheten bara sker av sig själv.
Om din duschade partner är en kvinna, har du varit tydlig med att du inte har något emot håriga ben och kortklippt hår, utan att tvärtom gärna ser henne sån?
Nej, jag menar verkligen inte att jag gör något som ökar kostnaderna för min sambo. Det här med duschandet har irriterat mig i 10 år. Duscha och bli färdig liksom! Vi talar om dagliga dushar på minst 20 min. Det blir minst 45 kr duschen vid nuvarande priser. Dessutom är där ju miljöaspekten! Vatten är knappast en oändlig resurs.
Borde det inte bli billigare ifall din sambo badar istallet for att duscha? Det kan ju omojligt ga at lika mycket vatten till ett bad jamfort med att lata kranen rinna fritt i 20 min. Da kan hen dessutom sitta dar och njuta hur lange hen vill, utan tidspress, eftersom det inte blir dyrare per minut nar det val galler bad (som redan ar fyllt).
Du gör inget som kostar mer som ni ändå delar kostnaden för?
Ha-fucking-ha.
Jag stängde av vattnet.
1. Om man har mycket att pyssla med i duschen (fixa till sig) så kan man faktiskt stänga av vattnet emellan. Tex. om man rakar benen, tvålar in sig, klipper/ansar sig på olika sätt: Snabb blötning - stäng av - tvåla och mumma dig så länge du vill. Sedan skölj av. Då blir det bara några minuters vattenanvändning tot.
2. Om inget annat hjälper. Installera en tajmer med polletter för varmvattnete (som på camping). Hon får så det räcker till en om dagen (7 min.), tar det slut får hon duscha kallt.
3. separera. Om det inte går att enas om en sån sak har ni troligen andra, större problem också
Nu vet jag ju inte kön på någon av er, men det kan finnas en genusaspekt också. Många kvinor tar längre duschar för att de rakar ben/armhålor, och har man långt hår används balsam och hårinpackningar och andra skönhetsprodukter i duschen. Många män å sin sida förväntar sig och vill ha traditionell kvinnlig skönhet, men gnäller gärna över hur den färdiga kvinnor är, hur lång tid de tar och hur länge man måste vänta på dem. De verkar tro att den kvinnligheten bara sker av sig själv.
Om din duschade partner är en kvinna, har du varit tydlig med att du inte har något emot håriga ben och kortklippt hår, utan att tvärtom gärna ser henne sån?
Ni som skriver att vatten är en oändlig resurs märker ju bara ord. Jag hoppas att ni vet att det vatten vi duschar i, dvs dricksvatten, inte är en oändlig resurs. Det råder brist på rent dricksvatten just nu, i världen, det är fakta. Så min sambos slöseri med vatten upplever jag som respektlöst- det är inte bara en kostnadsfråga.
Som några skriver så kan man stänga av vatten om man har olika moment att utföra. Det håller jag med om. I vårt exempel så hänger sambon bara i duschen utan någon särskild aktivitet. Dvs rent slöseri.
Min sambo är världens snabbaste man vad gäller duschar, men han känns aldrig ofräsch ändå och duschar varje dag. Det går verkligen i ilfart, in blöta ner sig, stänga av vattnet, dubbeldusch med tvättsvamp över hela kroppen och huvudet. Vattnet som dessutom är kallt rinner kanske 2 minuter, och hela proceduren tar kanske 5 minuter. Lägg till 2 minuter för av och sedan påklädning. är helt makalöst att se, jämfört med mig själv speciellt :D
Han har alltid duschat sådär, och dessutom kallt.
Så jag kan ta långa varma duschar utan dåligt samvete eller hög räkning.
Ni som skriver att vatten är en oändlig resurs märker ju bara ord. Jag hoppas att ni vet att det vatten vi duschar i, dvs dricksvatten, inte är en oändlig resurs. Det råder brist på rent dricksvatten just nu, i världen, det är fakta. Så min sambos slöseri med vatten upplever jag som respektlöst- det är inte bara en kostnadsfråga.
Som några skriver så kan man stänga av vatten om man har olika moment att utföra. Det håller jag med om. I vårt exempel så hänger sambon bara i duschen utan någon särskild aktivitet. Dvs rent slöseri.
Men om din uträkning stämmer är det ju bara att ni "betalar" 45 kr per dusch? Resten av elräkningen delar ni 50/50.
Men om din uträkning stämmer är det ju bara att ni "betalar" 45 kr per dusch? Resten av elräkningen delar ni 50/50.