• Anonym (Elpriset)

Min sambo vägrar duscha mindre!

Min sambo vägrar duscha kortare duschar trots det höga elpriset, vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min sambo vägrar duscha mindre!
  • annabellelee

Nu vet jag ju inte kön på någon av er, men det kan finnas en genusaspekt också. Många kvinor tar längre duschar för att de rakar ben/armhålor, och har man långt hår används balsam och hårinpackningar och andra skönhetsprodukter i duschen. Många män å sin sida förväntar sig och vill ha traditionell kvinnlig skönhet, men gnäller gärna över hur den färdiga kvinnor är, hur lång tid de tar och hur länge man måste vänta på dem. De verkar tro att den kvinnligheten  bara sker av sig själv.

Om din duschade partner är en kvinna, har du varit tydlig med att du inte har något emot håriga ben och kortklippt hår, utan att tvärtom gärna ser henne sån?

• Anonym (Gilla läget)
    Anonym (Elpriset) skrev 2022-08-23 23:33:26 följande:
    Min sambo vägrar duscha mindre!

Min sambo vägrar duscha kortare duschar trots det höga elpriset, vad ska jag göra?

Gilla läget eller separera.
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (Elpriset) skrev 2022-08-24 09:04:41 följande:
    Jag duschar redan effektivt och snabbt. Jag förstår bara inte respektlösheten i att vara i duschen i en evighet. 
    Hennes duschar handlar inte om dig, och kommer aldrig göra heller. Hon duschar inte länge för att jävlas fattar du väl.
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (Gilla läget) skrev 2022-08-25 06:38:04 följande:
    Hennes duschar handlar inte om dig, och kommer aldrig göra heller. Hon duschar inte länge för att jävlas fattar du väl.
    Hens*
  • Spucks
    Anonym (Elpriset) skrev 2022-08-24 23:16:51 följande:

Nej, jag menar verkligen inte att jag gör något som ökar kostnaderna för min sambo. Det här med duschandet har irriterat mig i 10 år. Duscha och bli färdig liksom! Vi talar om dagliga dushar på minst 20 min. Det blir minst 45 kr duschen vid nuvarande priser. Dessutom är där ju miljöaspekten! Vatten är knappast en oändlig resurs. 

Jo, vatten är en oändlig resurs, det finns alltid precis samma mängd vatten på jorden. Sen finns den såklart inte nödvändigvir där man vill ha den.
    Men 20+ minuter per dag är verkligen inte nödvändig. Jag först
    år verkligen det sköna i att duscha långt, jag tycker det är extrem avslappnande att stå i duschen (jag hatar tex. att bada), men om priserna är höga och man delar på kostnader får man kompromissa. Antingen duschar kortare, duschar mer sällan eller betala en högre andel av kostnaderna.
  • Anonym (Bada istallet?)

Borde det inte bli billigare ifall din sambo badar istallet for att duscha? Det kan ju omojligt ga at lika mycket vatten till ett bad jamfort med att lata kranen rinna fritt i 20 min. Da kan hen dessutom sitta dar och njuta hur lange hen vill, utan tidspress, eftersom det inte blir dyrare per minut nar det val galler bad (som redan ar fyllt).

• Anonym (Sanna)

Du gör inget som kostar mer som ni ändå delar kostnaden för?
    Ha-fucking-ha.

• Anonym (apan som liknar dig)

Jag stängde av vattnet. 

• Friger
    Spucks skrev 2022-08-25 06:59:57 följande:
    Jo, vatten är en oändlig resurs, det finns alltid precis samma mängd vatten på jorden. Sen finns den såklart inte nödvändigvir där man vill ha den.
    Men 20+ minuter per dag är verkligen inte nödvändig. Jag förstår verkligen det sköna i att duscha långt, jag tycker det är extrem avslappnande att stå i duschen (jag hatar tex. att bada), men om priserna är höga och man delar på kostnader får man kompromissa. Antingen duschar kortare, duschar mer sällan eller betala en högre andel av kostnaderna.
    Håller med. Vatten är en oändlig resurs. Det är hur den är fördelad som är problemet.

I Sverige så är det stora problemet inte brist på vatten i sig. Utan gamla rörledningar som är dimensionerade för en mindre stad än vad som finns idag.

Men ja, det är svindyrt att värma vatten i elektrisk varmvattenberedare idag. Det är ingen bra idé att dra ner temp för mycket. Det kan bildas legionella.

Skönt att slippa det problemet. Jag värmer vattnet från egen brunn med ved. Några vedklabbar och du kan duscha hela dan om du vill.
  • Anonym
    Spucks skrev 2022-08-25 06:59:57 följande:
    Men 20+ minuter per dag är verkligen inte nödvändig. Jag förstår verkligen det sköna i att duscha långt, jag tycker det är extrem avslappnande att stå i duschen (jag hatar tex. att bada), men om priserna är höga och man delar på kostnader får man kompromissa. Antingen duschar kortare, duschar mer sällan eller betala en högre andel av kostnaderna.
    Om den vore oändlig så vore den oändlig. Inte "samma mängd".
  • Spucks
    Anonym skrev 2022-08-25 09:33:21 följande:
    Om den vore oändlig så vore den oändlig. Inte "samma mängd".
    Eftersom vatten aldrig tar slut, är den oändlig. Oändlig betyder inte att det måste blir mer och mer hela tiden.
  • Anonym
    Spucks skrev 2022-08-25 12:24:02 följande:
    Eftersom vatten aldrig tar slut, är den oändlig. Oändlig betyder inte att det måste blir mer och mer hela tiden.
    Tack för denna kända information.

Om man lägger till bokstaven D till ordet "bastuba", blir det istället "bastubad".
  • Anonym (några tips)

1. Om man har mycket att pyssla med i duschen (fixa till sig) så kan man faktiskt stänga av vattnet emellan. Tex. om man rakar benen, tvålar in sig, klipper/ansar sig på olika sätt: Snabb blötning - stäng av - tvåla och mumma dig så länge du vill. Sedan skölj av. Då blir det bara några minuters vattenanvändning tot.

2. Om inget annat hjälper. Installera en tajmer med polletter för varmvattnete (som på camping). Hon får så det räcker till en om dagen (7 min.), tar det slut får hon duscha kallt.

3. separera. Om det inte går att enas om en sån sak har ni troligen andra, större problem också

• Anonym (Fågel)
    annabellelee skrev 2022-08-25 06:36:30 följande:

Nu vet jag ju inte kön på någon av er, men det kan finnas en genusaspekt också. Många kvinor tar längre duschar för att de rakar ben/armhålor, och har man långt hår används balsam och hårinpackningar och andra skönhetsprodukter i duschen. Många män å sin sida förväntar sig och vill ha traditionell kvinnlig skönhet, men gnäller gärna över hur den färdiga kvinnor är, hur lång tid de tar och hur länge man måste vänta på dem. De verkar tro att den kvinnligheten  bara sker av sig själv.

Om din duschade partner är en kvinna, har du varit tydlig med att du inte har något emot håriga ben och kortklippt hår, utan att tvärtom gärna ser henne sån?

Fast man behöver inte raka sig eller tvätta håret med rinnande vattnet och inte varje dag heller. Jag har hår till rumpan och rakar mig en gång i veckan. Det första jag gör är att snabbt blötta ner håret. Stänger av vattnet och shampoo. Sköljer håret, stänger av vattnet och lägger i balsam. Spolar av händerna och rakhyveln. Stänger av vattnet och rakar mig. Startar vattnet någon enstaka gång under rakningen. Sen sköljer jag snabbt av kroppen och balsamet. Stänger av och tvålar mig. Sköjer av kroppen snabbt.

Visst, de tar 20 min den enda gången i veckan jag tvättar håret och rakar mig. Min inte gör jag de när varmt vatten bara rinner iväg. Snacka om att slänga pengar i sjön. 

Tycker inte tiden u duschen är problemet, utan hur länge vattnet vars rinner i onödan.
  • Anonym (Elpriset)

Ni som skriver att vatten är en oändlig resurs märker ju bara ord. Jag hoppas att ni vet att det vatten vi duschar i, dvs dricksvatten, inte är en oändlig resurs. Det råder brist på rent dricksvatten just nu, i världen, det är fakta. Så min sambos slöseri med vatten upplever jag som respektlöst- det är inte bara en kostnadsfråga. 

Som några skriver så kan man stänga av vatten om man har olika moment att utföra. Det håller jag med om. I vårt exempel så hänger sambon bara i duschen utan någon särskild aktivitet. Dvs rent slöseri. 

• Anonym (Imponerad av min sambo)

Min sambo är världens snabbaste man vad gäller duschar, men han känns aldrig ofräsch ändå och duschar varje dag. Det går verkligen i ilfart, in blöta ner sig, stänga av vattnet, dubbeldusch med tvättsvamp över hela kroppen och huvudet. Vattnet som dessutom är kallt rinner kanske 2 minuter, och hela proceduren tar kanske 5 minuter. Lägg till 2 minuter för av och sedan påklädning. är helt makalöst att se, jämfört med mig själv speciellt :D

Han har alltid duschat sådär, och dessutom kallt.

Så jag kan ta långa varma duschar utan dåligt samvete eller hög räkning.

• Friger
    Anonym (Elpriset) skrev 2022-08-25 17:59:08 följande:

Ni som skriver att vatten är en oändlig resurs märker ju bara ord. Jag hoppas att ni vet att det vatten vi duschar i, dvs dricksvatten, inte är en oändlig resurs. Det råder brist på rent dricksvatten just nu, i världen, det är fakta. Så min sambos slöseri med vatten upplever jag som respektlöst- det är inte bara en kostnadsfråga. 

Som några skriver så kan man stänga av vatten om man har olika moment att utföra. Det håller jag med om. I vårt exempel så hänger sambon bara i duschen utan någon särskild aktivitet. Dvs rent slöseri. 

Det är ingen brist på vatten i Sverige.

Stockholm exempelvis tar sitt vatten från Mälaren och släpper ut det där igen när det är använt. Du kan duscha i 12 miljoner år och det kommer inte att påverka vattennivån i Mälaren.

Det som hänt i Sverige är att städerna vuxit medans vattennätet inte gjort det.

Sen är det brist på vatten i delar av världen. Men du kan inte flytta en flod dit där den behövs. Alltså... Det är ingen giltig ursäkt för dig att inte duscha.
  • Anonym (L)

Men om din uträkning stämmer är det ju bara att ni "betalar" 45 kr per dusch? Resten av elräkningen delar ni 50/50. 

• Anonym (L)
    Anonym (L) skrev 2022-08-25 19:29:25 följande:

Men om din uträkning stämmer är det ju bara att ni "betalar" 45 kr per dusch? Resten av elräkningen delar ni 50/50. 

Fast just det ja, du duschar kortare. Du får räkna ut ett minutpris. 
Svar på tråden Min sambo vägrar duscha mindre!