• Anonym (Ekonomistan)

    Spartips kärvare tider

    Hej alla sparsamma familjer! Sämre tider nu, och efter att ha "levt loppan" de senaste åren blir det många av oss som måste dra åt remmen lite. Jag tänkte därför vi kunde starta en tråd med lite tips på saker man kan dra in på utan att ändra sitt sätt att leva allt för mycket. Jag kan börja med några förändringar vi har gjort:
    *Sluta äta lunch ute (matlåda är nyttigare ändå)
    *duscha varannan dag och/eller vid behov. Ej 1-2 gånger om dagen som innan, vi har spotpris så jag passar på att duscha när priset är lågt. 
    *Alltid jämföra matpriser ordentligt. Skiljer väldigt mycket på vissa varor. (Menar alltså inte olika butiker utan snarare kg/st-pris. Tex smör skiljer otroligt mycket mellan olika märken) 
    *köpa extra av grejer som är extra pris och frysa in 
    *laga extra mat varje gång man lagar. Fryser man in så har man en måltid vid stressiga dagar eller de dagar elen är som dyrast (så slipper man använda så mycket el den dagen) 
    *köp en termos och strunta i utekaffe (Ikea har termosar för 80 kr så man spar snabbt in) 
    *köp begagnade kläder till barnen 
    *sälj barnens urväxta kläder. 
    *Köp enbart sånt man behöver på rea (väntar man ett tag så brukar det dyka upp erbjudanden. Tex ellos har väldigt ofta 40% och där finns det mesta för barn/dam/herr
    Så, här var mina tips. vad har ni för smarta tips?
  • Svar på tråden Spartips kärvare tider
  • Anonym (Snålt)

    Att stänga av kyl och frys Känns faktiskt bara dumsnålt! likaså att släcka ner hela bostaden. Det blir inte billigare ändå
    Då är det bättre att spara in på andra onödiga utgifter som fika godis och krogbesök
    Plocka hem lite toapapper och artiklar från jobbet tex

  • Anonym (Inte så enkelt)
    Anonym (Snålt) skrev 2022-10-07 12:40:14 följande:

    Att stänga av kyl och frys Känns faktiskt bara dumsnålt! likaså att släcka ner hela bostaden. Det blir inte billigare ändå
    Då är det bättre att spara in på andra onödiga utgifter som fika godis och krogbesök
    Plocka hem lite toapapper och artiklar från jobbet tex


    De som tvingas stänga av kyl och frys har inte råd med godis och krogbesök. Alla är inte bekväma med att stjäla (observera att jag inte har sagt något om min åsikt i saken) 

    Det blir billigare att stänga av kyl och frys. Ett kombinerad kylfrys verkar dra 30-90 kWh i månaden (Googlade lite snabbt) det är 100-290 kronor/månad i elområde 4. Däremot lär man inte spara så mycket på att släcka en 2 Watts lampa. 

  • Anonym (Snålt)
    Anonym (Inte så enkelt) skrev 2022-10-07 14:41:40 följande:

    De som tvingas stänga av kyl och frys har inte råd med godis och krogbesök. Alla är inte bekväma med att stjäla (observera att jag inte har sagt något om min åsikt i saken) 

    Det blir billigare att stänga av kyl och frys. Ett kombinerad kylfrys verkar dra 30-90 kWh i månaden (Googlade lite snabbt) det är 100-290 kronor/månad i elområde 4. Däremot lär man inte spara så mycket på att släcka en 2 Watts lampa. 


    Hur kan man inte ha råd med kyl och frys? Känns Om det största problemet i så fall är grova felprioriteringar över lag.  Levnadskostnader och vanor behöver ses över ordentlig!

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Snålt) skrev 2022-10-07 16:49:12 följande:

    Hur kan man inte ha råd med kyl och frys? Känns Om det största problemet i så fall är grova felprioriteringar över lag.  Levnadskostnader och vanor behöver ses över ordentlig!


    Med tanke på att det pratas om 10 % hyreshöjningar inom kort så kan en del få det riktigt tufft. Sedan tycker jag man ska vara försiktig med att peka finger på det där sättet, det finns de som redan dragit åt svångremmen till sista hålet och ändå behöver spara. Man kanske redan bor riktigt billigt, man kanske redan köper absolut billigaste maten. En del har det, kort sagt, svårt ändå.
  • Anonym (Inte så enkelt)
    Anonym (Snålt) skrev 2022-10-07 16:49:12 följande:

    Hur kan man inte ha råd med kyl och frys? Känns Om det största problemet i så fall är grova felprioriteringar över lag.  Levnadskostnader och vanor behöver ses över ordentlig!


    Testa att leva på 9000-10 000 i månaden när du har en hyra på 5000, lånavbetalningar på 2000 i månaden, medicin och läkarbesök på 300. Då har du 1700-2700 kvar till alla andra räkningar, mat och bussbiljett. 


    Du kanske tänker att du har en massa kläder och skor men tänk på att lever du såhär i flera år så kommer du ha precis så du klarar dig och måste alltså köpa regelbundet.

  • Anonym (Snålt)
    Anonym (Inte så enkelt) skrev 2022-10-07 17:13:17 följande:

    Testa att leva på 9000-10 000 i månaden när du har en hyra på 5000, lånavbetalningar på 2000 i månaden, medicin och läkarbesök på 300. Då har du 1700-2700 kvar till alla andra räkningar, mat och bussbiljett. 


    Du kanske tänker att du har en massa kläder och skor men tänk på att lever du såhär i flera år så kommer du ha precis så du klarar dig och måste alltså köpa regelbundet.


    Jag har långt under niotusen i månaden men vi har el på dygnet runt, och äter precis vad vi vill och jag tänkte inte stänga av en enda sparat för det påverkar inte elen utan är endast dumsnålt och gör att apparaterna får en förkortad livslängd..
    Har man dessutom barn så måste man ha en viss standar, men får väl jobba extra eller sälja av prylar då
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Snålt) skrev 2022-10-10 19:47:45 följande:
    Jag har långt under niotusen i månaden men vi har el på dygnet runt, och äter precis vad vi vill och jag tänkte inte stänga av en enda sparat för det påverkar inte elen utan är endast dumsnålt och gör att apparaterna får en förkortad livslängd..
    Har man dessutom barn så måste man ha en viss standar, men får väl jobba extra eller sälja av prylar då
    Du säger vi. Betyder det att ni har mer än en inkomst?
  • Anonym (Inte så enkelt)
    Anonym (Snålt) skrev 2022-10-10 19:47:45 följande:
    Jag har långt under niotusen i månaden men vi har el på dygnet runt, och äter precis vad vi vill och jag tänkte inte stänga av en enda sparat för det påverkar inte elen utan är endast dumsnålt och gör att apparaterna får en förkortad livslängd..
    Har man dessutom barn så måste man ha en viss standar, men får väl jobba extra eller sälja av prylar då

    Jag har aldrig sagt vad du ska göra det bestämmer du helt själv. 


    Då bor du tillsammans med någon som tjänar mer. Varför tror du att en apparat som inte används slits mer? Och varför tror du att en apparat som går på el inte drar el? 


    De finns de som inte kan jobba alls och har man så lite pengar år efter år finns inte prylar att sälja. 

  • Anonym (Snålt)
    Anonym (Inte så enkelt) skrev 2022-10-10 21:34:46 följande:

    Jag har aldrig sagt vad du ska göra det bestämmer du helt själv. 


    Då bor du tillsammans med någon som tjänar mer. Varför tror du att en apparat som inte används slits mer? Och varför tror du att en apparat som går på el inte drar el? 


    De finns de som inte kan jobba alls och har man så lite pengar år efter år finns inte prylar att sälja. 


    Ja jag bor med två barn man får väl skaffa ett jobb man klarar av alla kan bidra med någonting på arbetsmarknaden, man har ett eget ansvar 
  • Anonym (MM)
    Anonym (Inte så enkelt) skrev 2022-10-07 14:41:40 följande:

    De som tvingas stänga av kyl och frys har inte råd med godis och krogbesök. Alla är inte bekväma med att stjäla (observera att jag inte har sagt något om min åsikt i saken) 

    Det blir billigare att stänga av kyl och frys. Ett kombinerad kylfrys verkar dra 30-90 kWh i månaden (Googlade lite snabbt) det är 100-290 kronor/månad i elområde 4. Däremot lär man inte spara så mycket på att släcka en 2 Watts lampa. 


    Min googling visade ett pris på runt 600 per år för en kyl och frys kombo. Någonstans mellan 1 och 2 kronor per dygn alltså. Kanske sparar man en tia i veckan, löjligt. 
  • Anonym (Område4)
    Anonym (MM) skrev 2022-10-11 12:52:01 följande:
    Min googling visade ett pris på runt 600 per år för en kyl och frys kombo. Någonstans mellan 1 och 2 kronor per dygn alltså. Kanske sparar man en tia i veckan, löjligt. 
    Min elräkning säger att i september kostade 1kWh runt 5Kr.
    Vilken kyl och frys kan du idag driva för 600Kr per år sa du?
  • Anonym (Inte så enkelt)
    Anonym (Snålt) skrev 2022-10-10 22:01:58 följande:
    Ja jag bor med två barn man får väl skaffa ett jobb man klarar av alla kan bidra med någonting på arbetsmarknaden, man har ett eget ansvar 
    Nej, alla kan inte bidra. Man kan vara svårt sjuk i cancer, vara schizofren (vet att vissa med schizofreni kan jobba) återhämta sig från en bilolycka eller vad som helst.
  • Cox Orange
    Anonym (Snålt) skrev 2022-10-07 12:40:14 följande:

    Att stänga av kyl och frys Känns faktiskt bara dumsnålt! likaså att släcka ner hela bostaden. Det blir inte billigare ändå
    Då är det bättre att spara in på andra onödiga utgifter som fika godis och krogbesök
    Plocka hem lite toapapper och artiklar från jobbet tex


    Ditt sista tips var det dumskalligaste jag läst.

    Är du osams med chefen eller det finns något annat skäl till att man vill bli av med dig eller dra ner på personal så är stöld hos arbetsgivaren ett skäl till direkt avsked och du får gå på minuten.
  • Cox Orange
    enola skrev 2022-10-06 08:02:25 följande:
    I många fall får man ju aldrig nytta av försäkringarna, men så kommer plötsligt den där dagen då man får det. Min son blev för ett par år sen diagnosticerad med Crohns sjukdom och fick ut 160000. Då är det inte så dumt med försäkring.

    Våra barnförsäkringar på If och Trygg Hansa kostade ca 3000kr/år. Jag använder gärna dina siffror för de är liknande i nivå för de ersättningar som If och TH ger.


    3000*18=54 000kr
    Sparar du 250kr/mån i aktiefonder har du med börsens snittavkastning på 8% drygt 112 000kr efter 18år.

    Du har alltså betalat 54000kr för att få 160000.
    160000kr-54000kr=106 000kr

    Enda fallet jag hade tecknat en är om jag misstänkt att mitt barn hade ökad risk för diabetes typ 1.

Svar på tråden Spartips kärvare tider