• Anonym (Jagat)

Ang att få hjälp av soc

Jag har a kassa sen sen tid tillbaka,har en son boendes heltid hos mig i dagsläget
    Nu har pengarns inte räck till då jag var tvungen  att dra ut 2 tänder som gick på nästan 3000 kr och var tvungen att köpa varmare kläder till sonen
    Jag har inte kunnat betala in mun hyra pga av det och tänkte be soc om hjälp med hyran mig återkrav.
    Här aldrig haft ekonomisk bistånd innan och undrar om det är värt eller kommer dom vägra hjälpa mig

• Svar på tråden Ang att få hjälp av soc
  • Anonym (?)
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 08:42:22 följande:
    Vad hade hänt? Jag hade inte fått någon vård.... hade jag kunnat ta på faktura eller avbetalning så hade jag gjort det men eftersom jag har skuldsanering så kan jag inte det utan måste betala
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 08:43:52 följande:
    Aldrig gått hos folktandvården,jag ringde dom men det fanns inga tider dörren om 7-8 månader och jag kan inte gå.led fruktansvärd tandvärk så länge
    De har akuttider varje dag för akuta smärtor. Du har försökt boka en vanlig tid.
    De skall ge dig akutvård även om du inte kan betala direkt.

• Anonym (Jagat)
    Anonym (?) skrev 2022-10-03 09:29:59 följande:
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 08:43:52 följande:
    Aldrig gått hos folktandvården,jag ringde dom men det fanns inga tider dörren om 7-8 månader och jag kan inte gå.led fruktansvärd tandvärk så länge
    De har akuttider varje dag för akuta smärtor. Du har försökt boka en vanlig tid.
    De skall ge dig akutvård även om du inte kan betala direkt.

Tyvär så var alla akut tider slut tider slut när jag ringde så jag ringde min vanliga tandläkare
  • Anonym (F)

Man måste ha haft extremt lite pengar på kontot/existensminimun under 3 månader i sträck för att få beviljat

• Anonym (?)
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 09:35:14 följande:
    Tyvär så var alla akut tider slut tider slut när jag ringde så jag ringde min vanliga tandläkare
    Då finns det en jourtandläkare att gå till.
  • Anonym (Kläder)

Nej detta kan inte vara första gången du inte tänker till, för då hade du inte haft skuldsanering.

• Anonym (Jagat)
    Anonym (Kläder) skrev 2022-10-03 11:00:25 följande:

Nej detta kan inte vara första gången du inte tänker till, för då hade du inte haft skuldsanering.

Ursäkta men att jag var tvungen att söka skuldsanering hade inget att göra med hur jag sköter min ekonomi .....
    Man kanske var gift med en man som tog lån i ens namn och undanhöll det.....
    Jag har alltid skött min ekonomi innan dess och det försöker jag göra hela tiden men ibland kan det hända saker som man inte kan riktigt rå för
  • Anonym (?)
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 11:11:24 följande:
    Ursäkta men att jag var tvungen att söka skuldsanering hade inget att göra med hur jag sköter min ekonomi .....
    Man kanske var gift med en man som tog lån i ens namn och undanhöll det.....
    Jag har alltid skött min ekonomi innan dess och det försöker jag göra hela tiden men ibland kan det hända saker som man inte kan riktigt rå för
    Han kunde väl inte ta lån i ditt namn utan din underskrift eller dina koder till bank-id osv?

• Anonym (Jagat)
    Anonym (?) skrev 2022-10-03 11:22:29 följande:
    Han kunde väl inte ta lån i ditt namn utan din underskrift eller dina koder till bank-id osv?
    Jo det kunde han då jag hade bank-id på datorn och mobilen och han visste min kod

Men hör inte det hit
  • Anonym (....)
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 11:42:56 följande:
    Jo det kunde han då jag hade bank-id på datorn och mobilen och han visste min kod

Men hör inte det hit
    Då får du faktiskt skylla dig själv. Alla vet att man inte ger ut bank-koder till andra. De är personliga 
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (....) skrev 2022-10-03 11:46:57 följande:
    Då får du faktiskt skylla dig själv. Alla vet att man inte ger ut bank-koder till andra. De är personliga 
    Nä men har man varit gift i 16 år så brukar man kunna lita på varandra
  • Anonym (?)
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 11:48:27 följande:
    Nä men har man varit gift i 16 år så brukar man kunna lita på varandra
    Nej, man skall ALDRIG ge ut sin kod till bank-id, bankkort eller liknande.
    Jag har visserligen "bara" varit gift sedan 2012, men jag och min man kan inga koder till varandra överhuvudtaget, inte ens logga in på dator/telefon. Perfekt för oss båda.
  • Tow2Mater

Kan barnet bo hos pappan en månad så du kan komma ikapp lite?

Som tidiagre sagts, barnet kan inte få hela barn/studiebidraget när du inte har råd. Han får dela reklam eller nåt for fickpengar.

• Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2022-10-03 12:09:15 följande:
    Jag har visserligen "bara" varit gift sedan 2012, men jag och min man kan inga koder till varandra överhuvudtaget, inte ens logga in på dator/telefon. Perfekt för oss båda.
    Håller med. Min man och jag har levt ihop sedan 2013, häromveckan gav han mig koden till hans bank-id för det skulle loggas in nånstans och han orkade inte. Jag höll på att trilla av stolen. 
  • Gullvivor
    Anonym (?) skrev 2022-10-03 12:09:15 följande:
    Fast det är nog inte så ovanligt att ens man/fru kan koden till bank-id och bankkort. Man litar ju på varandra och om trådskaparens exman tagit lån i hennes namn utan hennes vetskap så är det knappast något att beskylla ts för utan enbart mannens fel.
  • Anonym (?)
    Gullvivor skrev 2022-10-03 13:00:27 följande:
    Fast det är nog inte så ovanligt att ens man/fru kan koden till bank-id och bankkort. Man litar ju på varandra och om trådskaparens exman tagit lån i hennes namn utan hennes vetskap så är det knappast något att beskylla ts för utan enbart mannens fel.
    Det är fortfarande även TS fel, som har lämnat ut sin kod. Av den anledningen har hon inte kunnat häva lånet och få skulden avskriven.

Man skall ALDRIG lita på någon annan när det gäller dessa koder. Du har säkert rätt i att det inte är ovanligt att man struntar i reglerna och ger koden till sin man/fru, men man gör fel och kommer inte får rätt om det missbrukas.
  • Anonym (SL)
    Anonym (?) skrev 2022-10-03 13:02:52 följande:
    Det är fortfarande även TS fel, som har lämnat ut sin kod. Av den anledningen har hon inte kunnat häva lånet och få skulden avskriven.

Man skall ALDRIG lita på någon annan när det gäller dessa koder. Du har säkert rätt i att det inte är ovanligt att man struntar i reglerna och ger koden till sin man/fru, men man gör fel och kommer inte får rätt om det missbrukas.
    Nu har ju kronofogden dock gjort en bedömning att skuldsanering var skäligt, så huruvida TS gjort fel/rätt har kanske spelat ut sin roll.
    Ts har även skött sin skuldsanering och ansökt om omprövning i tid.

Nu gällde ju tråden hyra och rätt till ekonomiskt bistånd.

Till TS
    Som flera har skrivit så bör du betala så mycket du kan på din hyra och höra av dig till värden och förklara läget. 
    Du behöver även samtala med sonen om hur studiebidraget ska användas. Under rådande omständigheter kanske han inte kan behålla hela själv. 
    Som flera har påpekat bör ju studiemedlet användas till klädinköp. Blir ju orimligt att sonen ska ha 1250 för sig själv OCH extra kläder när du inte kan betala hyran.
    Om han har pengar kvar kanske du behöver använda dem denna månaden.

Fundera på vad du ska göra om socialtjänsten säger nej.
    Har du något att sälja, någon som kan låna tillfälligt?

Jag önskar dig lycka till
  • Anonym (Socialtjänst "by the book")
    Anonym (Kim) skrev 2022-10-02 23:03:23 följande:

Nej, jag gissar på att du sannolikt inte får hjälp med hyran. Du har prioriterat fel och skulle såklart betalat hyran först av allt, det gör man alltid. Om inte pengarna räcker så är det fortfarande ALLTID hyran man betalar. Sen får man möjligen söka hjälp för att man inte klarar annat som är nödvändigt.

Du kan ansöka och då gör man en beräkning på hela din ekonomi, man ansöker inte bara om hyran. En beräkning görs gentemot normen för din din familj + hyra, el och andra godkända räkningar. beräkningar görs i princip alltid bakåt 3 månader för att se hur du ligger mot normen och har du ett underskott så kan du beviljas mellanskillnaden såvida du uppfyller övriga krav för rätt till bistånd.

Att bara ansöka om hyra och mot återkrav, så fungerar det inte.

Nja... riktigt så fungerar det inte, eller ska fungera, om de följer "regelboken".

Man kan ansöka om bistånd för precis vad som helst, således kan man söka bistånd för enbart bostadshyra eller för glasögon eller till ett par nya skor e.t.c.

Socialtjänsten skall göra en bedömning av behovet, vilket i detta fall är pengar till hyran.

Är det absolut nödvändigt, som i detta fall att betala hyran, så kan bistånd för behovet beviljas trots att man under de senaste tre månaderna legat över norm.
  • Anonym (Socialtjänst "by the book")
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 00:01:16 följande:
    Ja min inkomst a-kassa och bostadsbidrag är på 15000 plus barnbidrag på det
    Undehåll får jag inget då ett barn bor hos mig heltid och ett barn bor hos sin pappa...hade jag fått underhåll så hade jag fått betala till honom lika mycket så +-0
    Jag kan ha fel... men jag tror du ändå kan ha rätt till underhåll, p.g.a. att han tjänar mer än dig.
  • Anonym (Livy)

Hur mycket fattas på hyran?
    Betala in det du kan och RING hyresvärden! Det borde du gjort redan i fredags som var sista dagen att betala in hyran på.

Om sonen får hela barnbidraget ska han betala sina kläder själv. Han kanske inte kan köpa det snyggaste dyraste, men det finns många affärer som säljer helt ok kläder billigt! 
    Mobilen som kostar 300/mån är det abonnemang? Det finns ju vimla och hallon som kostar ca 100 kr/mån, så byt abonnemang där så fort det går.

Tandläkaren betalar man i efterhand. Ibland får man köra en fuling. Inte säga att inga pengar finns. Kan du inte betala efter behandlingen så måste de ju gå med på räkning/avbetalning.

Men prio 1 imorgon ts är att ringa hyresvärden och betala det du kan på hyran. Och be att få vänta med resten till nästa månad.

Men det är ju bara den 3e idag, har du pengar till mat?

Svar på tråden Ang att få hjälp av soc