• Anonym (Okidoki)

Får ingen julklapp

hur hade ni känt om en av era föräldrar inte gav er någon julklapp alls? 

idag sa nämligen min pappa och hans tjej att Jag inte behöver tänka på någon julklapp till dom, för att dom inte kommer köpa/ ge något till mig.

det handlar inte om att jag vill ha massa dyra saker, utan att min egna pappa inte vill ge mig en enda Julklapp. 

Förra året fick jag sängkläder av pappa och tjejen, medan min bror fick hur mycket som helst som han hade önskat sig. Jag förstår att jag är äldre osv. men jag känner mig ändå utanför såklart. 

jag Är 24 år och har flyttat hemifrån 
    min bror är 18 och bor hemma.

• Svar på tråden Får ingen julklapp
  • Anonym (Lina)

Jag kan ändå förstå dina känslor, du kanske inte tänker på just gåvan utan den där bekräftelsen från föräldern vilket är normalt. Jag tänker lite, hur är det utanför just julafton? Kan det vara Så att du inte har En tight relation?

• Anonym (Skärp dig själv)
    Anonym (Lina) skrev 2022-11-09 14:52:56 följande:

Jag kan ändå förstå dina känslor, du kanske inte tänker på just gåvan utan den där bekräftelsen från föräldern vilket är normalt. Jag tänker lite, hur är det utanför just julafton? Kan det vara Så att du inte har En tight relation?

Vilken fin person du är Lina. 

Det är precis det vi försöker upplysa men så finns det vissa som ska gapa och säga att TS är ingen vuxen...
    Anonym (Alexandra) skrev 2022-11-09 14:40:19 följande:
    Ja, räkningar är en del av att vara vuxen? Det är inget konstigt. På samma sätt är det rimligt att spendera mycket tid på plugg när man går på universitetet. Det är liksom därför man är där. De flesta studenter har ju dessutom jobb, antingen på kvällar och helger eller som minst om somrarna för att bygga upp en buffert. Är man 24 är ens ekonomi ens eget ansvar, inte ens föräldrars. 

Är man 24 och anser att man är "teoretiskt sett värd mer julklappar" är det dags att växa upp. 
    Det vi pratar om är inte ekonomi. Det vi pratar om är en bortprioterad dotter, som fick flytta ut när hon var i sin brors ålder för att hennes föräldrar orkade inte med henne. Vi pratar om en tjej som blev vuxen tidigt. Om en tjej som bara vill ha omtanke. Omtanke är något ALLA vill ha oavsett ålder. Jag anser att hon är värd mer omtanke pga hur hon har behandlats. 

Du får det att låta som att man som förälder inte har några barn så fort de flyttar ut? 

Det här har inget att göra med att hon inte har växt upp, tvärtom, hon växte upp tidigt. 

TS hade du varit min vän hade du fått en present av mig❤

Vad du är mogen som tog ansvar så tidigt 🤗
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (Skärp dig själv) skrev 2022-11-09 17:18:10 följande:
    Det vi pratar om är inte ekonomi. Det vi pratar om är en bortprioterad dotter, som fick flytta ut när hon var i sin brors ålder för att hennes föräldrar orkade inte med henne. Vi pratar om en tjej som blev vuxen tidigt. Om en tjej som bara vill ha omtanke. Omtanke är något ALLA vill ha oavsett ålder. Jag anser att hon är värd mer omtanke pga hur hon har behandlats. 

Du får det att låta som att man som förälder inte har några barn så fort de flyttar ut? 

Det här har inget att göra med att hon inte har växt upp, tvärtom, hon växte upp tidigt. 

TS hade du varit min vän hade du fått en present av mig❤

Vad du är mogen som tog ansvar så tidigt 🤗
    Det var värst vad du blir uppjagad OCH vet mycket om TS (som försvunnit från tråden).
  • Anonym (Okidoki)

Inget av detta handlar om att jag är vuxen och inte får en julklapp, och sitter och bölar om det som vissa av er verkar tro. Jag har inga barn eller så, det är bara jag. Och min pappa har bara 2 barn, varav jag är ett. Tyckte bara att det var konstigt att från ingenstans säga rakt ut att jag inte skulle få något. Jag är inte en bortskämd skitunge. men när jag själv hade tänkt vrida på allt jag kunde och till och med göra EGNA julklappar bara för att kunna ge något, så är det klart det känns som en käftsmäll att Pappa och hans tjej sa som dom sa. dessutom är min bror en bortskämd skit som missköter skolan, aldrig har tjänat en egen krona, aldrig behövt lyfta ett finger utan bara lever på sina föräldrar hela tiden, och lever lyxigare än vad jag kunnat gjort när jag haft en egen lön osv. Sist jag snackade med honom var han typ sur för att han hade FÅTT en ny vinterjacka som han tyckte var ful.

whatever, 

jag ställde en simpel fråga, istället ska vissa av er göra påhopp och be mig växa upp. Jag hade så gärna satt er i min sits och sett hur vuxet ni hade hanterat det.

det är säkerligen enkelt att skriva till mig att jag bör växa upp osv, när ni själva säkerligen inte varit i min sits. 

men jag är tacksam för alla vettiga svar från folk som kan försöka sätta sig in i situationen och visa förståelse. All kärlek till er! 

• Anonym (Skärpning)
    Anonym (Okidoki) skrev 2022-11-09 18:25:27 följande:

Inget av detta handlar om att jag är vuxen och inte får en julklapp, och sitter och bölar om det som vissa av er verkar tro. Jag har inga barn eller så, det är bara jag. Och min pappa har bara 2 barn, varav jag är ett. Tyckte bara att det var konstigt att från ingenstans säga rakt ut att jag inte skulle få något. Jag är inte en bortskämd skitunge. men när jag själv hade tänkt vrida på allt jag kunde och till och med göra EGNA julklappar bara för att kunna ge något, så är det klart det känns som en käftsmäll att Pappa och hans tjej sa som dom sa. dessutom är min bror en bortskämd skit som missköter skolan, aldrig har tjänat en egen krona, aldrig behövt lyfta ett finger utan bara lever på sina föräldrar hela tiden, och lever lyxigare än vad jag kunnat gjort när jag haft en egen lön osv. Sist jag snackade med honom var han typ sur för att han hade FÅTT en ny vinterjacka som han tyckte var ful.

whatever, 

jag ställde en simpel fråga, istället ska vissa av er göra påhopp och be mig växa upp. Jag hade så gärna satt er i min sits och sett hur vuxet ni hade hanterat det.

det är säkerligen enkelt att skriva till mig att jag bör växa upp osv, när ni själva säkerligen inte varit i min sits. 

men jag är tacksam för alla vettiga svar från folk som kan försöka sätta sig in i situationen och visa förståelse. All kärlek till er! 

Vilken sits menar du? Att ha ett hemmaboende yngre syskon som får julklappar när man själv inte får? Jo i den satsen har jag varit. Hade noll problem med det.
  • Anonym (Okidoki)

När jag bodde hemma (innan soc flyttade mig) så hanterade mina föräldrar mina svårigheter som medföljde diagnosen genom att låsa in mig på rummet ensam för att dom inte orkade med mig. 

vad gjorde min lillebror när jag var inlåst tror ni? Han satt i soffan och åt chips med sin fina familj. 
    trots detta har jag en relativt okej relation med dom idag.

DET HAR ALLTID varit skillnad på oss, därav svider väl detta med julklappen lite extra. 

tänk er för lite innan ni går till attack. 

• Anonym (Okidoki)
    Anonym (Skärpning) skrev 2022-11-09 18:30:20 följande:
    Vilken sits menar du? Att ha ett hemmaboende yngre syskon som får julklappar när man själv inte får? Jo i den satsen har jag varit. Hade noll problem med det.
    men bara för att du inte hade problem med det så innebär det ju inte att alla hanterar det som du? Lucky you som verkade hantera det så bra. 
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (Okidoki) skrev 2022-11-09 18:33:04 följande:

När jag bodde hemma (innan soc flyttade mig) så hanterade mina föräldrar mina svårigheter som medföljde diagnosen genom att låsa in mig på rummet ensam för att dom inte orkade med mig. 

vad gjorde min lillebror när jag var inlåst tror ni? Han satt i soffan och åt chips med sin fina familj. 
    trots detta har jag en relativt okej relation med dom idag.

DET HAR ALLTID varit skillnad på oss, därav svider väl detta med julklappen lite extra. 

tänk er för lite innan ni går till attack. 

Att hantera det så är förstås oerhört förkastligt och jag förstår att det har satt sina spår. Men nu handlade tråden så vitt jag förstod om: "hur hade ni känt om en av era föräldrar inte gav er någon julklapp alls?"
  • Anonym (Okidoki)
    Anonym (Skärpning) skrev 2022-11-09 18:40:14 följande:
    Att hantera det så är förstås oerhört förkastligt och jag förstår att det har satt sina spår. Men nu handlade tråden så vitt jag förstod om: "hur hade ni känt om en av era föräldrar inte gav er någon julklapp alls?"
    Ja, det var frågan egentligen. Hur andra hade känt I samma situation. Inte massa påhopp om hur barnslig jag är osv.
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (Okidoki) skrev 2022-11-09 18:43:04 följande:
    Ja, det var frågan egentligen. Hur andra hade känt I samma situation. Inte massa påhopp om hur barnslig jag är osv.
    Fast din situation är uppenbarligen helt annorlunda jämfört med de flesta andras med tanke på din bakgrund. Om jag hade blivit inlåst som barn hade jag kanske reagerat som du.
  • Anonym (Boli)
    Anonym (Okidoki) skrev 2022-11-09 18:43:04 följande:
    Gäller att ta sig förbi barriären och inte ta åt sig. 

Det är inte barnsligt att ta åt sig. Det är fullständigt naturligt och det alla kommer att göra om man inte övat upp sig mentalt.

Det korrekta är att inte bry sig alls utan att vänd det till något positivt. Kanalisera all den kärlek du aldrig fick på något annat. På så vis kan du vända din barndom till något bra. 
  • Anonym (Okidoki)
    Anonym (Skärpning) skrev 2022-11-09 18:49:13 följande:
    Fast din situation är uppenbarligen helt annorlunda jämfört med de flesta andras med tanke på din bakgrund. Om jag hade blivit inlåst som barn hade jag kanske reagerat som du.
    Fast nej. du hade ju kunnat svara enkelt på frågan bara utan att vara tyken. jag ska ju kunna ställa en enkel fråga utan att behöva förklara hela livshistorian för att folk inte kan vara trevliga i sina svar. Ta med dig det.
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (Okidoki) skrev 2022-11-09 19:18:03 följande:
    Fast nej. du hade ju kunnat svara enkelt på frågan bara utan att vara tyken. jag ska ju kunna ställa en enkel fråga utan att behöva förklara hela livshistorian för att folk inte kan vara trevliga i sina svar. Ta med dig det.
    Jag tycker dock att en vuxen person som blir så upprörd över att inte få julklapp faktiskt måste skärpa sig. Om du inte kan ta att folk inte stryker dig medhårs kanske du inte ska starta en tråd om det. Ta med dig det.
  • Anonym (Boli)
    Anonym (Skärpning) skrev 2022-11-09 19:21:04 följande:
    Jag tycker dock att en vuxen person som blir så upprörd över att inte få julklapp faktiskt måste skärpa sig. Om du inte kan ta att folk inte stryker dig medhårs kanske du inte ska starta en tråd om det. Ta med dig det.
    Skärpa sig är fel formulering. TS har alla skäl i världen att vara förbannad.
  • Anonym (Okidoki)
    Anonym (Skärpning) skrev 2022-11-09 19:21:04 följande:

Men vadå ?så upprörd? ? hahah.

Ingenbehöver inte stryka mig medhårs, men du behöver heller inte vara dryg och otrevlig i dina svar.  

kanske tog du åt dig nått så extremt när du själv inte fick några fler klappar ändå, eftersom du är så bitter. det är okej, jag finns här för dig. 

• Anonym (H)
    Anonym (Skärpning) skrev 2022-11-09 18:30:20 följande:
    Du förminskar ts känslor och fortsätter dissa dom. Hur vore det med lite empatiskt bemötande? Ibland undrar jag över tjusningen med att bara vara vara elak.... Det är knappast så att ts är en provocerande person 

Man behöver inte ens vara i TS sits för att känna att man vill ha omtanke, särskilt snälla TS som lagt ner tid och fixat presenter trots student och svår ekonomi åt hennes föräldrar och varit glad och allt bara förstörts när hon får reda på att hennes omtanke inte är värd och att hon ska få omtanke  är heller inte värt. Det är klart att man blir djupt ledsen. Trots hennes föräldrars behandling har hon ändå valt att ha kvar kontakten med dem. Så får hon höra elaka som säger att hon är barnslig. Lägg av! mycket i hur hon har agerat är vuxet! att jobba, att köpa för sina egna pengar, att klara sig själv så tidigt och att inte bryta kontakten med föräldrar som sårat henne. Att trots svår ekonomi ordna en present åt hennes föräldrar. Med present innebär inte bara "det matriella" utan att hon skänkt tid och engenemang för andras skull. Ändå kallar ni henne "barnslig" "skärp dig" "väx upp". Hon fick växa upp tidigt! Sen är vissa bara känsligare än andra när de inte får omtanke, alla är vi ju olika. Och man behöver inte respektera det, men man behöver inte vara dryg. -det är det som inte är vuxet.

Oavsett hur gammal jag blir vill jag ge omtanke och få tillbaka. När jag blivit äldre har bara högtider presenter blivit mindre viktiga och de spontana och oförväntade presenterna ännu viktigare för mig. Vem vill inte ha omtanke? Barn, ungdomar, vuxna, äldre, gamla, hemska personer, snälla personer, kända som inte kända, alla vill det och det är inget att skämmas över!

TS du är stark och mogen ❤

Svar på tråden Får ingen julklapp