• Thu 10 Nov 2022 17:51
    23038 visningar
    24 svar
    24
    23038

    Smittorisk med nyfödd och julfirande

    Vår bebis kommer födas med planerat snitt några dagar före julafton. Om allt går bra kommer vi vara hemma igen för julfirande. Nu funderar jag på hur vi ska göra med firande. Vi har en sexåring som så klart ser framemot julafton, som alla tidigare jular inneburit träffar med närmaste släkten. 

    Men med en nyfödd i RS/influensa/covid-tider känns det inte som en höjdare med några släktbesök. Frågan är om vi ska begränsa oss till några få personer på julafton (ffa för sexåringens skull) eller om vi ska isolera oss helt och inte träffa någon utanför familjen alls. Normalt sett firar vi med ytterligare tio personer men det har vi sagt att det inte är aktuellt. 

    Hur tänker ni andra som kommer ha/har haft nyfödda under jultider?

  • Svar på tråden Smittorisk med nyfödd och julfirande
  • Anonym (Moder Svea)
    Sat 12 Nov 2022 16:54
    #11
    Anonym (Inte ängslig) skrev 2022-11-10 20:31:45 följande:

    Skulle det vara så känsligt hade mänskligheten dött ut för länge sedan. Barn blir allergiska idag för attan aldrig utsätts för något. Fira jul som vanligt de som vill gulla med bebisen kan tvätta händerna innan. 


    Precis så. Idag är det så övertramsigt och ängsligt för allt möjligt trams som man inte ens ägnade en tanke för inte ens så länge sedan.

    Mina barn är mellan 20 och 40, jag tramsade ingenting utan levde på som vanligt. 

    Men ska det tramsas så låt pappan och syskonent åka och fira väl?
  • Sat 12 Nov 2022 17:59
    #12
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-12 16:48:44 följande:

    Jag hade inte tagit nån risk alls, och löst det genom att dela på oss. Du och bebben och pappan och 6åringen. Då kan dom träffa andra


    Men varför ska ts sitta ensam själv på julafton? De kan väl fira hemma med familjen, ha lite julmat och kolla på kalle anka och öppna presenter typ. Det är väl det en 6-åring bryr sig om iaf. De kan väl träffa andra familjemedlemmar någon annan gång. 
  • Anonym (Moder Svea)
    Sat 12 Nov 2022 19:38
    #13
    +1
    elin1989 skrev 2022-11-12 17:59:17 följande:
    Men varför ska ts sitta ensam själv på julafton? De kan väl fira hemma med familjen, ha lite julmat och kolla på kalle anka och öppna presenter typ. Det är väl det en 6-åring bryr sig om iaf. De kan väl träffa andra familjemedlemmar någon annan gång. 
    Hon är inte själv, hon har bebisen de få timmar pappan och syskonet är iväg.
  • Sat 12 Nov 2022 20:37
    #14
    Anonym (Moder Svea) skrev 2022-11-12 19:38:47 följande:
    Hon är inte själv, hon har bebisen de få timmar pappan och syskonet är iväg.
    Då tycker du uppenbarligen att det är roligare att vara ensam med en nyfödd en vad jag tycker, för det är typ det sista jag skulle vilja göra på julafton, framförallt precis efter ett kejsarsnitt. Men men, där kan man ju tycka olika. Jag skulle vara hemma med bara familjen i det läget, och ingen skulle åka någonstans 
  • Sun 13 Nov 2022 13:53
    #15

    Tack för svar. Det verkar vara lite blandade åsikter.

    Några förtydliganden: om vi ska fira med några en liten stund är det med mina föräldrar och syster. Antingen att de hälsar på en liten stund eller att vi är hos dem. 

    Barnens pappa skulle gladeligen slippa åka iväg, det är jag och 6-åringen som är mer roade av firande. Om jag orkar vill jag gärna träffa mina föräldrar. Men som sagt, nojig över smittorisken... och om 6-åringen åker iväg kan ju hon lika gärna dra med nån bacill hem.

    Å andra sidan, 6-åringen går i skola t o m 22/12 och hur gärna jag än skulle vilja sätta henne i karantän för att slippa baciller därifrån är det inte görbart. Så jag kanske är överdrivet nojig. 

    Det var enklare med en sommarbebis...

  • Anonym (Moder Svea)
    Sun 13 Nov 2022 13:56
    #16
    elin1989 skrev 2022-11-12 20:37:35 följande:
    Då tycker du uppenbarligen att det är roligare att vara ensam med en nyfödd en vad jag tycker, för det är typ det sista jag skulle vilja göra på julafton, framförallt precis efter ett kejsarsnitt. Men men, där kan man ju tycka olika. Jag skulle vara hemma med bara familjen i det läget, och ingen skulle åka någonstans 
    Jag prioriterar sexåringens jul för min egen.
    Du får gärna vara ego men gör det inte till en norm.
  • Anonym (Moder Svea)
    Sun 13 Nov 2022 13:59
    #17
    annieh897 skrev 2022-11-13 13:53:21 följande:

    Tack för svar. Det verkar vara lite blandade åsikter.

    Några förtydliganden: om vi ska fira med några en liten stund är det med mina föräldrar och syster. Antingen att de hälsar på en liten stund eller att vi är hos dem. 

    Barnens pappa skulle gladeligen slippa åka iväg, det är jag och 6-åringen som är mer roade av firande. Om jag orkar vill jag gärna träffa mina föräldrar. Men som sagt, nojig över smittorisken... och om 6-åringen åker iväg kan ju hon lika gärna dra med nån bacill hem.

    Å andra sidan, 6-åringen går i skola t o m 22/12 och hur gärna jag än skulle vilja sätta henne i karantän för att slippa baciller därifrån är det inte görbart. Så jag kanske är överdrivet nojig. 

    Det var enklare med en sommarbebis...


    Som du själv säger, bacillerna får ni nog hem ändå. Det är betydligt större risk att skolbacillerna anfaller än att dina föräldrars ev skulle göra det.

    Ja, du är överdrivet nojig.
  • Anonym (E)
    Sun 13 Nov 2022 14:00
    #18
    elin1989 skrev 2022-11-12 20:37:35 följande:
    Då tycker du uppenbarligen att det är roligare att vara ensam med en nyfödd en vad jag tycker, för det är typ det sista jag skulle vilja göra på julafton, framförallt precis efter ett kejsarsnitt. Men men, där kan man ju tycka olika. Jag skulle vara hemma med bara familjen i det läget, och ingen skulle åka någonstans 
    Det handlar om några timmar där syskonet får träffa släkten. 
  • Anonym (Kejsa­rsnitt­)
    Sun 13 Nov 2022 14:10
    #19

    Vet inte om du har gjort kejsarsnitt med ditt tidigare barn, men jag var rätt seg i kroppen ca en vecka efter mitt. Att fira jul med släkt hade nog vart det sista jag hade velat haha. Jag blev yr av att stå för länge säkert 3 dagar efteråt

  • Sun 13 Nov 2022 14:15
    #20
    Anonym (Moder Svea) skrev 2022-11-13 13:56:43 följande:
    Jag prioriterar sexåringens jul för min egen.
    Du får gärna vara ego men gör det inte till en norm.
    Jag har inte gjort något till en norm. Jag skrev ju att man kan tänka olika, men att det är så här jag tänker. Klart att 6-åringen ska få fira jul. 6-åringar behöver inte fira jul med släkten för att ha en bra jul dock. 
  • Sun 13 Nov 2022 14:20
    #21
    Anonym (E) skrev 2022-11-13 14:00:28 följande:
    Det handlar om några timmar där syskonet får träffa släkten. 
    Det beror väl på hur långt bort släkten bor och situationen. För mig skulle det inte vara okej att min man och barn åkte bort och hade ett separat julfirande medan jag satt hemma. Däremot om vi firade hemma bara vi, åt middag tillsammans etc, så skulle jag förstås inte ha några problem med att mannen och barnet åkte och träffade släkt på närhåll i några timmar på morgonen eller efter middagen. 
  • Anonym (8barn­smamma­)
    Sun 13 Nov 2022 16:50
    #22

    Jag skulle leva som vanligt, de har jag gjort med alla mina barn. För 11 år sen föddes min son 2 dagar före julafton, vi kom hem på kvällen efter förlossningen och hade lilla julafton med ena barnet då han skulle till sin mamma den 23/12.

    Men innan så åkte vi eftersom vi hade båda tagit ledigt den 22 för att handla julklappar då jag skulle ha haft fb den 28/12.
    Men de blev ju inte så så vi va tvugna att ge oss ut i julrutchen för att handla julklappar.
    Jag har sen jag fick mitt första barn för 17år sen haft handsprit och våtservetter i väskan för att rengöra händerna. De gick smärtfritt.
    Julafton firade vi hos barnens farmor först med släkt och sen åkte vi till mormor och morfar och firade med syskon och syskonbarn.
    Jag har idag 8barn varav en bonus, jag har levt som vanligt men ändå har jag ju så klart varit noggran med hygien kring tvätt av händerna m.m. Jag tänkte din son kan ju lika gärna komma hem med bacillerna från 6års.

    Å där e de ju skolplikt nu så du kan ju inte hålla syskonet helt ifrån bebis. Mina barn gick i skolan under coronatiden/rs när vi hade bebis här hemma, de lämnade skolan med en handtvätt och handsprit när de satte sig i bilen å sen när de kom hem var de samma prosidur i hem och dessutom så fick de byta kläder. Ta i trä så har vi än i familjen inte åkt på Corona. (Å då är vi ju ändå idag 11 i familjen) idag har jag även en 8månaders. Jag tror barn blir  inte blir smittad av att vi har de med men att man måste tänka på hygien mkt. 

    Men sen måste man tänka på hur du kommer må efter ett snitt, känn efter först, å känner du att du orkar fixa det så gö det❤️🥰

  • Sun 13 Nov 2022 18:44
    #23

    Jag räknar med att vara trött och ha ont en ganska lång tid efter snitt. Jag har andra fysiska svårigheter som gör att jag oavsett förlossningssätt kommer att vara mycket begränsad. Så julfirande för mig är ju endast aktuellt om jag känner att jag orkar med. Och då tänker jag att en frustrerad och rastlös sexåring inte är någon höjdare.

  • Anonym (helt)
    Tue 15 Nov 2022 12:35
    #24
    annieh897 skrev 2022-11-10 17:51:20 följande:
    Smittorisk med nyfödd och julfirande

    Vår bebis kommer födas med planerat snitt några dagar före julafton. Om allt går bra kommer vi vara hemma igen för julfirande. Nu funderar jag på hur vi ska göra med firande. Vi har en sexåring som så klart ser framemot julafton, som alla tidigare jular inneburit träffar med närmaste släkten. 

    Men med en nyfödd i RS/influensa/covid-tider känns det inte som en höjdare med några släktbesök. Frågan är om vi ska begränsa oss till några få personer på julafton (ffa för sexåringens skull) eller om vi ska isolera oss helt och inte träffa någon utanför familjen alls. Normalt sett firar vi med ytterligare tio personer men det har vi sagt att det inte är aktuellt. 

    Hur tänker ni andra som kommer ha/har haft nyfödda under jultider?


    Helt bortsett från eventuell smittrisk så skulle jag nog inte orkat hålla i jul för hela släkten med en nyfödd med allt vad det innebär. man vet ju aldrig hur man själv eller bebisen kommer att må och jag skulle inte planera för något sånt. Planerat snitt också, det gör väl väldigt ont efteråt

    Så jag skulle nog satsa på att bjuda några få, de närmaste och sikta in mig på att göra julen så minnesvärd som möjligt för sexåringen trots att den blir lite annorlunda. Kanske sprida ut besöken så att några släktingar kan komma en annan dag, eller att pappan åker med sexåringen och träffar några som inte kommer på själva julafton
Svar på tråden Smittorisk med nyfödd och julfirande