• Thu 15 Dec 2022 08:30
    16122 visningar
    81 svar
    -4 +1
    81
    16122

    Anklagad för att vara en dålig förälder (tog inte med alla barn på bröllopsresa).

    Hej! 
     
    Jag har 3 barn varav ett av barnen bor hos mig på halvtid. Hon har svår adhd, emotionella problem och trotssyndrom. 
     
    Veckorna med min äldsta dotter speglas av bråk, irritation, 100 omsorg och att hon försöker få mig och min man att bråka konstant. Det är exakt samma problem hos hennes far. 
     
    Hur som, jag åkte på en bröllopsresa med maken och tog med mig mina 2 minsta små barn. Min äldsta var hos sin pappa den veckan. 
    Jag har själv kämpat med mig själv, allt bråk har nött på familjen hårt och de små har fasta rutiner och sover dagtid, samt vid 19.00 varje kväll. Tanken var att vi åtminstone kunde få pusta ut och få tid tillsammans. 
     
    Problemet är att både min äldsta tjejs pappa samt farmor anklagar mig. Att jag särbehandlar barnen, hur jag kan förstöra ett barn såhär och är anledning till hennes problem. 
     
    Jag är den enda som gör saker med henne. Tar henne många hotellnätter varje år, årskort på diverse aktiviteter hon älskar, reser med henne till äventyr. Vilket hennes far aldrig gör. 
     
    Är jag verkligen en så fruktansvärd som mamma? 
     
    Jag ville bara ha en paus på vår bröllopsresa.
  • Svar på tråden Anklagad för att vara en dålig förälder (tog inte med alla barn på bröllopsresa).
  • Anonym (Först­år dig TS)
    Mon 19 Dec 2022 08:14
    #71

    Du ska absolut inte ha dåligt samvete TS. Du skriver ju själv att du hittar på egna grejer med stora dottern ibland. Nu åkte ni på en semestervecka med aktiviteter för mindre barn, och passade då samtidigt på att fira att ni har gift er. De människor som inte unnar er detta har egna issues som dom för över på dig och er. Bry dig inte om ditt ex och hans mamma, dom är inte värda att du mår dåligt en sekund. PS, jag vet hur påfrestande det kan vara när ADHD och plötsliga känslomässiga svängningar finns med i bilden. Kanske har även ditt ex och hans mamma en släng av känslomässig ADHD? Bry dig inte om dom som sagt. Du hittar på någon aktivitet med bara dottern i framtiden: problem solved. 

  • Anonym (Hjärt­a)
    Mon 19 Dec 2022 08:35
    #72
    -2 +2

    Du verkar gå i väldig tydlig försvarsställning, så jag vet inte om du vill lyssna. Du låter som an omtänksam och stressad mamma, MEN här gjorde du fel. En bröllopsresa är en speciell resa, som no kanske hänger upp bilder på och pratat om länge. Att du ta med sig några barn, men utelämna en för att hon är jobbig, sänder jättekonstiga signaler. Att du tar en hotellnatt med henne någon annan gång väger inte upp.

  • Anonym (gg)
    Mon 19 Dec 2022 09:03
    #73

    Jag tycker inte du gjorde fel. Jag har också ett barn med adhd och autism och ett utan diagnos.

    Barnen är idag vuxna, och jag har aldrig rest utan ett av dem, men din situation är lite annorlunda, jag har alltid haft hela ansvaret ensam för mitt barn med diagnoser (de är två barn med olika pappor)

    Jag slutade helt utbränd för övrigt. Hade jag haft möjlighet att resa enbart jag så hade jag gjort det. Jag antar att det är en ganska stor ålderskillnad på barnen?

  • Anonym (gg)
    Mon 19 Dec 2022 09:03
    #74
    +1
    Anonym (Hjärta) skrev 2022-12-19 08:35:31 följande:

    Du verkar gå i väldig tydlig försvarsställning, så jag vet inte om du vill lyssna. Du låter som an omtänksam och stressad mamma, MEN här gjorde du fel. En bröllopsresa är en speciell resa, som no kanske hänger upp bilder på och pratat om länge. Att du ta med sig några barn, men utelämna en för att hon är jobbig, sänder jättekonstiga signaler. Att du tar en hotellnatt med henne någon annan gång väger inte upp.


    En bröllopsresa är väl egentligen inget för barn. 
  • Mon 19 Dec 2022 09:38
    #75
    Anonym (Hjärta) skrev 2022-12-19 08:35:31 följande:

    Du verkar gå i väldig tydlig försvarsställning, så jag vet inte om du vill lyssna. Du låter som an omtänksam och stressad mamma, MEN här gjorde du fel. En bröllopsresa är en speciell resa, som no kanske hänger upp bilder på och pratat om länge. Att du ta med sig några barn, men utelämna en för att hon är jobbig, sänder jättekonstiga signaler. Att du tar en hotellnatt med henne någon annan gång väger inte upp.


    Du menar "MEN här gjorde du fel, enligt mig".

    Du talar inte för alla människor vettu, och din åsikt är just det - bara EN åsikt...
  • Mon 19 Dec 2022 09:42
    #76
    Anonym (Inte fel) skrev 2022-12-15 22:36:12 följande:
    Du har inte gjort fel! Om du har en resa bokad med bara dottern på sommaren så anser jag att denna resa helt klart väger upp mot att åka med alla. Tyvärr kan andra hålla det emot dig att du inte åkte med alla barnen på bröllopsresan.

    Du verkar vara en toppen mamma men tyvärr finns det alltid andra människor som vill klanka ned. Du förtjänar också att vila och förmodligen ser inte andra (eller så vill de inte se) vad du faktiskt gör för dina barn. Mitt råd är tryck upp denna resa i nyllet på dem! Förlåt, inte fysiskt så klart men förklara lite fint (för dem som inte förstår) att du hellre åker på en resa med bara dig och dottern så att ni två har tid att umgås utan de andra barnen. Då kommer alla att sucka "aha". Allt beror på hur du lägger fram det. Om du säger att alla andra barn får följa med utom hon låter det illa. Jag tycker du gör helt rätt och att du är en bra mamma som tar med henne på en separat resa. Som äldsta dotter till en mamma med fyra barn hade jag blivit väldigt glad om min mamma hade gjort detta med mig när jag var barn/ung. Det får en att känna sig speciell.
    Håller med fulltändigt - håll bara rak rygg TS och säg att "det här gällde en speciell situation, som jag löste utefter vad som är bäst för vår familj. Du behöver itne oroa dig för dotter XX, hon hade itne trivts på just den här resan, utan hon har en annan resa inbokad datum xx, en resa småttingarna inte har något utbyte av. Men tack för omtanken!"
  • Anonym (korve­n)
    Mon 19 Dec 2022 09:53
    #77
    En sommar dag skrev 2022-12-15 08:30:39 följande:
    Anklagad för att vara en dålig förälder (tog inte med alla barn på bröllopsresa).
    Hej! 
     
    Jag har 3 barn varav ett av barnen bor hos mig på halvtid. Hon har svår adhd, emotionella problem och trotssyndrom. 
     
    Veckorna med min äldsta dotter speglas av bråk, irritation, 100 omsorg och att hon försöker få mig och min man att bråka konstant. Det är exakt samma problem hos hennes far. 
     
    Hur som, jag åkte på en bröllopsresa med maken och tog med mig mina 2 minsta små barn. Min äldsta var hos sin pappa den veckan. 
    Jag har själv kämpat med mig själv, allt bråk har nött på familjen hårt och de små har fasta rutiner och sover dagtid, samt vid 19.00 varje kväll. Tanken var att vi åtminstone kunde få pusta ut och få tid tillsammans. 
     
    Problemet är att både min äldsta tjejs pappa samt farmor anklagar mig. Att jag särbehandlar barnen, hur jag kan förstöra ett barn såhär och är anledning till hennes problem. 
     
    Jag är den enda som gör saker med henne. Tar henne många hotellnätter varje år, årskort på diverse aktiviteter hon älskar, reser med henne till äventyr. Vilket hennes far aldrig gör. 
     
    Är jag verkligen en så fruktansvärd som mamma? 
     
    Jag ville bara ha en paus på vår bröllopsresa.
    Hoppas du läser detta TS. Eller har du lämnat tråden efter alla dömde dig? Jag tycker det är fel att utesluta ett barn, men antagligen finns det mer faktorer bakom.

    pappan och farmorn som blåser på konflikten genom att reagera.
    har dottern reagerat? eller reagerar hon för att pappa och farmor reagerar?

    faktumet att du tar det största ansvaret för dottern, det är kanske där du behöver agera. antagligen åkte du på bröllopsresan för du var slutkörd. hade du lyssnat på dina behov tidigare kanske detta inte hänt. men lyssna på dem nu istället!

    Om pappan tar mindre ansvar, se till att han tar hälften. släpp lite på kontrollen, låt pappan också ta sin del av ansvaret.

    fundera på vad dottern vill. hon kanske inte vill åka på ensamresa med dig. du försöker vara en bra mamma. men du måste också orka och sätta gränser. det mår alla bra av. även din dotter. sätt även gränser mot dotterns pappa och se till att han tar sin del av ansvaret. han låter rätt gränslös, även farmodern, som lägger sig i hur du är.
  • Tue 20 Dec 2022 19:45
    #78
    Anonym (korven) skrev 2022-12-19 09:53:00 följande:
    Hoppas du läser detta TS. Eller har du lämnat tråden efter alla dömde dig? Jag tycker det är fel att utesluta ett barn, men antagligen finns det mer faktorer bakom.

    pappan och farmorn som blåser på konflikten genom att reagera.
    har dottern reagerat? eller reagerar hon för att pappa och farmor reagerar?

    faktumet att du tar det största ansvaret för dottern, det är kanske där du behöver agera. antagligen åkte du på bröllopsresan för du var slutkörd. hade du lyssnat på dina behov tidigare kanske detta inte hänt. men lyssna på dem nu istället!

    Om pappan tar mindre ansvar, se till att han tar hälften. släpp lite på kontrollen, låt pappan också ta sin del av ansvaret.

    fundera på vad dottern vill. hon kanske inte vill åka på ensamresa med dig. du försöker vara en bra mamma. men du måste också orka och sätta gränser. det mår alla bra av. även din dotter. sätt även gränser mot dotterns pappa och se till att han tar sin del av ansvaret. han låter rätt gränslös, även farmodern, som lägger sig i hur du är.
    Min dottern har varit precis som vanligt sedan resan. Det som varit mest tydligt för både henne och skolan, är att hon varit väldigt ledsen av situationen av konflikten. Det hade pratats mycket illa om mig under veckan vi var borta. Vilket jag försökt lösa senaste tiden. 

    Hon har ett önskemål att göra en mindre resa med mig ensam och därefter en familjeresa till äventyrsland som Lalandia. Hon har inget intresse för att flyga någonstans just nu. 

    Jag kommer absolut ingenstans vad gäller hennes pappas sida. Han har inte samma regler och struktur som mig och hon missar en del i skolan. Han vägrar läxor då det är för jobbigt att göra med henne, så jag tar det. Tyvärr har hon inte klarat varken låg eller mellanstadiet, men jag försöker. 
  • Tue 20 Dec 2022 19:56
    #79
    Vargaflickan skrev 2022-12-15 22:37:12 följande:

    Varför tar man med barn överhuvudtaget på en bröllopsresa?
    Och en grej jag aldrig kommer förstå mig på: varför i hela världen skaffar man inte bara ett, utan två barn till när man redan håller på att gå under med det första som tar all energi? Vad tror man skulle kunna bli bättre i den situationen med att öka bördan?


    Har du barn med npf? 

    Jag fick kombinera min bröllopsresa till en småbarnsemester för barn under 3 år. Det var en ren kompromiss för mig. 

    Mina barn betyder allt för mig och jag älskar dom gränslöst. De gör inte att jag mår dåligt! Min första kom när jag var ung och sedan dess har jag byggt upp ett liv. Jag levde ensam med henne i många år innan någon man kom in i mitt liv. 

    Att min äldsta har adhd gör henne inte mindre älskad. Ja det tar energi och är tufft emellanåt, men hon är inte en anledning. Det är givetvis hela mitt liv runt om mig som blivit tungt. Något jag försöker reda ut och många här har hjälpt mig inse. 
  • Anonym (Gucko­sko)
    Tue 20 Dec 2022 20:05
    #80
    +1
    Anonym (Hjärta) skrev 2022-12-19 08:35:31 följande:

    Du verkar gå i väldig tydlig försvarsställning, så jag vet inte om du vill lyssna. Du låter som an omtänksam och stressad mamma, MEN här gjorde du fel. En bröllopsresa är en speciell resa, som no kanske hänger upp bilder på och pratat om länge. Att du ta med sig några barn, men utelämna en för att hon är jobbig, sänder jättekonstiga signaler. Att du tar en hotellnatt med henne någon annan gång väger inte upp.


    Fast nu var det de gemensamma barnen som fick följa med, av den anledningen att det inte fanns någon annan som kunde ta hand om dem.

    Att ta med den äldre dottern, som av vad ts skrivit beter sig mer som ett trotsigt småbarn, hade ju förstört hela resan. 
    Denna dotter har en far och det var hans vecka.

    De små var med sina föräldrar.

    Sen fattar jag inte varför man åker på en familjeresa och kallar det för bröllopsresa. Men det är ot så jag stannar här.
  • Tue 20 Dec 2022 21:41
    #81

    Jag vill tacka er alla, både negativa som positiva inlägg. Min dotter har inte tagit skada av något alls, hon är sitt vanliga jag och en lycklig tjej längtande till jul som många barn. 

    Hon har inte nämnt resan överhuvudtaget på en tid men däremot varit väldigt ledsen över konflikten i fråga. Att hennes far pratat så illa om mig och hela situationen. Hennes intresse finns inte i att resa eller uppleva nya länder, däremot älskar hon äventyrsland. 

    Mina barn betyder allihop oerhört mycket och min äldsta flickas adhd är inget hinder. Det kommer förhoppningsvis en dag bli hennes styrka. Jag måste bara hjälpa henne på vägen att se det själv. 

    Jag behöver hitta en hållbar vardag, vilket jag är i full gång med att finna. Kraven på mig är höga, både i karriär och som mamma. 
    Det viktigaste är att alla barnen får en trygg och fin uppväxt, vilket är mitt största fokus idag. 

    Hoppas ni får en fin jul allihop!

Svar på tråden Anklagad för att vara en dålig förälder (tog inte med alla barn på bröllopsresa).