• Anonym (Mamma)

Barn som fyller år strax efter jul

Hur resonerar ni andra med små barn som fyller år strax efter jul? Vi har ett barn som fyller fyra i januari. Under julen blev det många klappar, inte så många från oss föräldrar, men från resten av släkten. Vi köpte fyra julklappar var till barnen. Där ingick bok, badlakan, tofflor, etc. Alltså inte miljoner leksaker. 

Till födelsedagen är maken och jag oense om presenter. Maken tycker att det räcker med något litet. Ett par stumpor typ.  Barnet fick så mycket till jul ändå. Jag anser att barnet inte ska straffas för att födelsedagen infaller nära jul. Inte köper vi enbart något litet till det äldre syskonet som fyller år mitt i sommaren. Det behöver inte vara överdåd, men en leksak, ett klädesplagg och ett litet pyssel, tycker jag är lämpligt. Inga stora summor heller, mycket hittar man på rea nu. 

Hur gör ni andra med barn som fyller år kring jul, och speciellt när det finns syskon som fyller år vid annan tid på året?

• Svar på tråden Barn som fyller år strax efter jul
  • Anonym (båda)

Båda mina barn fyller år nära julen, den ena strax innan och den andra strax efter. Dålig planering....

Men vi har alltid sett till att födelsedagen är en egen dag och inte ska bli mindre speciell bara för att det är jul också i närtid. Ibland har det känts lite obscent med en gigantisk pakethög den ena veckan och sen en lika gigantisk bara nån vecka senare, Men för barnet är båda tillfällena lika speciella och förknippade med paket så...

Ett annat problem är sedan att hela resten av året finns det inga högtidsdagar med presenter, och inte är det så kul att få tex en cykel eller strandsaker mitt i vintern och sen hoppas på att de känns roliga till sommaren. Så vi införde en sommarpresent inför sommarlovet så att de skulle kunna få nåt somrigt vid det tillfället istället. Ibland har den presenten varit gemensam för båda barnen ibland varsin, ibland nåt större och ibland nästan symboliskt liten.

Men om ni upplever (inte bara den här julen och sen födelsedagen) att det blir för mycket paket så kan ni kanske begränsa lite på totalen. Om ni vet att alla släktingar ger en massa så kan ni själva dra ned en aning på antal eller kostnad. Så istället för fyra paket från er föräldrar så ge två, och dra inte ned bara på den ena dagen, utan fördela det på båda dagarna så att det blir tex två paket på julen och två på födelsedagen. 

• Lönnsirap
    Anonym (Mamma) skrev 2022-12-29 11:16:00 följande:
    Det är inte själva firandet som är problematiskt, utan det faktum att pappan anser att barnet inte behöver födelsedagspresent från oss, mer än något litet symboliskt. Allt medan de äldre syskonet, som fyller år mitt i sommaren, ska få presenter eftersom hen inte fyller år så nära jul. 
    Om man inte inser att födelsedagar är en stor sak i en tre/fyra/femårings värld, så har man missat att de faktiskt vanligtvis har rätt bra koll. Dessutom har ju det stora barnet och ni vuxna koll på läget.

När man är 4 behöver man kanske inte presenter som kostar massor, men man behöver bli behandlad utifrån hur andra familjemedlemmar blir behandlade. 

Som någon tidigare påpekat, så är det knasigt att behandla syskon olika och människor som har "drabbats" av att födelsedagen inte är "så viktig" bär med sig det resten av livet. 

Nu har ni ett barn född i januari! Då får ni anpassa present-grejen till det. Men inte så att barnet blir annorlunda behandlat, utan så att ni får firanden som fungerar. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (båda) skrev 2022-12-29 13:11:22 följande:

Båda mina barn fyller år nära julen, den ena strax innan och den andra strax efter. Dålig planering....

Men vi har alltid sett till att födelsedagen är en egen dag och inte ska bli mindre speciell bara för att det är jul också i närtid. Ibland har det känts lite obscent med en gigantisk pakethög den ena veckan och sen en lika gigantisk bara nån vecka senare, Men för barnet är båda tillfällena lika speciella och förknippade med paket så...

Ett annat problem är sedan att hela resten av året finns det inga högtidsdagar med presenter, och inte är det så kul att få tex en cykel eller strandsaker mitt i vintern och sen hoppas på att de känns roliga till sommaren. Så vi införde en sommarpresent inför sommarlovet så att de skulle kunna få nåt somrigt vid det tillfället istället. Ibland har den presenten varit gemensam för båda barnen ibland varsin, ibland nåt större och ibland nästan symboliskt liten.

Men om ni upplever (inte bara den här julen och sen födelsedagen) att det blir för mycket paket så kan ni kanske begränsa lite på totalen. Om ni vet att alla släktingar ger en massa så kan ni själva dra ned en aning på antal eller kostnad. Så istället för fyra paket från er föräldrar så ge två, och dra inte ned bara på den ena dagen, utan fördela det på båda dagarna så att det blir tex två paket på julen och två på födelsedagen. 

Eftersom våra barn är födda vid så olika tider på året, beslutade vi tidigt att varken cyklar eller skidor var födelsedagspresenter. Möjligen kan de få skidor eller vintersportsaker i julklapp, men det äldre barnet får inte cykel i födelsedagspresent när det yngre får en cykel när som helst på året. Det har vi däremot hållit. 
  • Anonym (Januarimamma)

Har en som fyller 4 Jan. Resten utspritt. Håller med övriga att födelsedagen är barnets egen dag och på julafton allas. Jag kan väl inte ge januaribarnet mindre än julibarnet? 

Pappan resonerar helt fel. Strumpor på födelsedagen? Hur kul är det för någon att öppna ett sånt paket på sitt kalas? 

• Anonym (Kalle Anka)

2 av 3 barn fyller år i januari (+mannen för att göra det extra jävligtTungan ute) det tredje barnet fyller år i oktober. Givetvis gör vi ingen skilland på när barnen fyller! Januaribarnen får lika mycket som oktober-barnet. Skulle aldrig kunna tänka mig annat! Min man, som då fyller år i januari, fick alltid höra som barn "det var ju precis jul" och så fick han färre presenter... Gärna i julklappspapper också. Så han fattar grejen med att man inte gör skillnad på om ungen fyller år i juni, december eller januari. Och man slår inte in i julklappspapperFlört

• Anonym (Ohoj)

Min dotter fyller fyra dagar före jul. Så klart firas hon lika mycket som sina syskon och får heller inte presenterna inslagna i julklappspapper. 

• Anonym (Mis)

Jag har barn såväl innan som efter jul. Jag tycker de ska firas. Men jag försöker tänka till. Behöver de badleksaker, cykel, sparkcykel, utesaker så får de det även fast det är tredje januari. De blir lika glada för det. Sen får de såklart något de kan använda direkt också. De större barnen som har lite mer tidsuppfattning kan få ett kort där cykeln är utprintad. Så försök ligga steget före och fyll upp med sådant som kommer behövas (vilja ha) till våren och sommaren.

• Anonym (ME)

Jag har ett barn som fyller under mellandagarna. Jag har alltid varit noga med att han inte ska lida av att han föddes nära jul. Paketen ska vara inslagna med presentpapper och inte julpapper (ok, sambon kan ha missat någon gång). Och antalet ska inte påverkas av att det precis varit jul. Det är ju tillräckligt stor nackdel för barnet att det sen nästan går ett år till den får något igen.

Jag blir ledsen när jag läser om hur din man vill straffa ert barn bara för att han fyller när han gör. Och vilken 4-åring vill ha strumpor? Det låter enbart grymt. Om ni nu inte har råd så köp åtminstone något som 4-åringen blir glad för.

• Anonym (Jo)

Jag fyller i början av januari, har alltid firats ordenntligt.

• FuckGoggleAskMe

Presenttips till makens födelsedag och farsdag - ett paket pappersnäsdukar eller en låda  gem. För han fick väl julklapp? 

• Anonym (fira såklart)

Din man är ute och cyklar. Snacka om att bädda för att ert barn ska avsky att fylla år nära jul. 

Är uppväxt med en kompis som alltid upplevt att hon fick mindre presenter för att hon fyllde år vid jul så har varit supernoga med mitt barn (som bara är en dag från julafton) att hon självklart inte får mindre vid ena tillfället bara för att de infaller nära.

• Anonym (fira såklart)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-12-29 13:17:48 följande:
    Eftersom våra barn är födda vid så olika tider på året, beslutade vi tidigt att varken cyklar eller skidor var födelsedagspresenter. Möjligen kan de få skidor eller vintersportsaker i julklapp, men det äldre barnet får inte cykel i födelsedagspresent när det yngre får en cykel när som helst på året. Det har vi däremot hållit. 
    En sak som vi gjort är att vi ger en valborgspresent också så då finns möjlighet att ge cykel eller någon sommarsak. Båda barnen får såklart en valborgspresent, inte bara den som fyller år vid jul. (det andra fyller år runt valborg så där är det den som får nära inpå istället). 
  • Jemp

Jag har ett barn som fyller i slutet av januari. Självklart får han födelsedagspresenter i samma nivå som nån annan tid på året. Det har också varit väldigt viktigt för alla jag känt som fyller nära jul, att separera det. 

En annan diskussion är ju givetvis lagom nivå på presenter överlag, men inte mindre för att det råkar vara nära jul skulle jag säga. 

• EpicF

Har din man alltid varit av denna åsikten eller är det något som kommit på senare tid? Demens? 

• NinniQX

Vår.äldsta dotter fyller år 25 december, alltså juldagen. Vi har alltid sett till att dottern får sin egen dag. Presenterna slås in med Presentpapper osv, blir ingen julmat denna dag utan vi äter det hon vill. 
    Vi brukar 5 pkt ( mer eller mindre) när barnen fyller år och det får även dottern som fyller år vid jul. Hon ska ju inte bli straffad för hon fyller sent på året. Hon får lika mycket klappar som de andra barnen. 
    En del släktingar ger alltid  julklapp och present i en. 

• Anonym (decemberbarn 2)
    Anonym (Mis) skrev 2022-12-29 16:45:58 följande:

Jag har barn såväl innan som efter jul. Jag tycker de ska firas. Men jag försöker tänka till. Behöver de badleksaker, cykel, sparkcykel, utesaker så får de det även fast det är tredje januari. De blir lika glada för det. Sen får de såklart något de kan använda direkt också. De större barnen som har lite mer tidsuppfattning kan få ett kort där cykeln är utprintad. Så försök ligga steget före och fyll upp med sådant som kommer behövas (vilja ha) till våren och sommaren.

Förstår inte ens varför cyklsr och sånt behöver vara födelsedagspresenter. Det är ju som att ge ett busskort i present. Barn behöver cyklar. Alltså köper vi föräldrar cyklar. När de behövs. Inte i födelsedagspresent. 
  • EpicF
    Anonym (decemberbarn 2) skrev 2022-12-31 10:04:10 följande:
    Förstår inte ens varför cyklsr och sånt behöver vara födelsedagspresenter. Det är ju som att ge ett busskort i present. Barn behöver cyklar. Alltså köper vi föräldrar cyklar. När de behövs. Inte i födelsedagspresent. 
    Därför att det för många är en stor utgift och att många barn önskar sig cykel just i födelsedagspresent. Ser inget fel alls i att köpa stora saker, ex cykel, just i födelsedagspresent. Och nej, det går inte att jämföra med ett busskort. 
  • Avenia

Strumpor?! 

Barnet ska självklart känna att det blir firat och uppmärksammat på sin alldeles egna dag. Det är viktgt att få barn att känna att de är betydelsefulla. Din karl fattar tydligen inte det, i likhet med många andra män.

• violis
    SJÄLVKLART ska dottern få samma mängd presenter  och för ungf. samma summa på sin födelsedag som sitt äldre syskon som fyller på en annan årstid får på sin födelsedag ..
    att föräldrarna  planerat så dåligt att barnet föddes strax efter jul ska ju inte barnet straffas för ( själv lyckades vi också med den dåliga planeringen även om vårt barn fyller några dagar före jul istället

Fantasin för att hitta på bra presenter är inte alltid den bästa…men samtidigt kan man ibland ge kombinations presenter,…tex spel där det finns ett grundspel och så finns det extra delar att köpa till…ja då kan barnet få grunden på ( i vårt fall ) på födelsedagen o så få extradelarna som man ju alltid vill ha ..på jul..
    ( och Naturligtvis slås födelsedagspresenter in i födelsedagspapper o julklappar i julpapper) 
Svar på tråden Barn som fyller år strax efter jul