Anonym (Lollo) skrev 2023-01-06 18:45:19 följande:
Ja, jag tänker också att några dagars frånvaro är helt normalt och att det därför bara var ett fåtal som hade 100% närvaro. Det framgick inte i artikeln. Handlar det om alla utom 2 i en klass eller nåt sånt blir det konstigt, men så kan ju knappast ha varit fallet.
Jag tycker det är oerhört märkligt att se det som att man straffas för att man inte vinner ett pris.
Fast priser är ju ofta något man får efter en prestation och något man kan öva på för att bli bättre. Något som ska uppmuntra dem att bli bättre. Även om du pratar om skolk så handlade det här ju mycket om sjukdom där det handlar om att visa hänsyn mot andra (att inte smitta andra).
Mitt barn har varit sjukt flera gånger eftersom han behöver pendla till skolan medan hans kompis bor precis vid skolan och har inte trängts i den kommunala trafiken. Varför är mitt barns kompis någon som ska belönas? Ingen av dem skolkar. Och även om en chokladkaka en skitsak egentligen så handlar det ju om budskapet. Du gör fel som blir sjuk!!!
En bra lärare belönar helst alla med något som är unikt för just den eleven och som visar att den är sedd. Vilket kan vara en vändpunkt för någon som är på väg åt fel håll. Eller ett fåtal som genom t.ex att varit en riktigt bra kompis och som stöttat och stått upp för andra på ett bra sätt. Det kan även vara en kombo av en schyst person, kämpat i skolan och inget skolk.