• Anonym (Mamma)

Belöning för närvaro

Läste precis om skolan som gett belöning till de elever som haft 100% närvaro.

Mina barns skola har liknande. Inte för närvaro, men tex att lämna in alla läxor i tid, för uppförande och bra prestationer. De går i låg- och mellanstadiet.

Har era barns skolor något liknande och vad tycker ni om det?

• Svar på tråden Belöning för närvaro
  • Anonym (Tondövt)
    Anonym (Lollo) skrev 2023-01-06 20:29:16 följande:
    Du tycker närvaro är irrelevant i skolan? Då behöver vi inte diskutera vidare. 
    Hur drar du den slutsatsen? Men hur stor är problemet med olovlig frånvaro i mellanstadiet? Och i de fall eleven är borta olovligen, hur ofta är det elevens ?fel?? Och hur kommer man till rätta med olovlig frånvaro, genom att klumpa ihop det med sjukfrånvaro och frånvaro vid nära anhörig bortgång?
  • MsFry

Att belöna något som man inte kan påverka själv (sjukfrånvaro) verkar redigt korkat och ogenomtänkt från skolans håll. Speciellt när vi precis befunnit oss i en pandemi och rekommendationen fortfarande är att hålla sig hemma vid minsta symptom. Det vore ungefär lika begåvat att dela ut godis till barn bara för att de klarat sig utan glasögon en termin. Helt meningslöst och skambeläggande. Föräldrarna skiter nog generellt i vad det var för belöning utan snarare vad det skickar för signal till barnen. Kan bara tänka mig hur mitt eget barn,  som har förkylningsastma och därför får rätt mycket frånvaro vid virus-säsongerna, skulle reagera på en sådan grej i skolan. Troligen skulle han nog känna sig rätt orättvist behandlad. 

• Anonym (Lollo)
    Anonym (S) skrev 2023-01-06 20:32:15 följande:

Förstår inte barnen det ändå? 

Alltså, om barnen vill skolka så hjälper inte att få lite chockad när terminen är slut. 

Det tror jag inte alla gör, då skulle inte sjukanmälningar för skitsaker vara så vanliga. Inte minst när det gäller föräldrar som lägger in frånvaro för diverse tokigheter. Nyss fyllda 18-åringar har inte samma konsekvenstänk, men föräldrar kan jag bli tokig på. 

Jag tycker det är roligt när vi får ge närvarocred till elever som kanske inte är vana att få massor av positiv uppmärksamhet i övrigt. Ja, en chokladkaka eller en godispåse är småsaker, men ja, det kan bli en positiv spiral för den eleven. 

Jag förstår inte era argument - en chokladkaka är å ena sidan en oviktig struntsak men å andra sidan är det djupt orättvist om inte alla får en? 
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Tondövt) skrev 2023-01-06 20:37:33 följande:
    Hur drar du den slutsatsen? Men hur stor är problemet med olovlig frånvaro i mellanstadiet? Och i de fall eleven är borta olovligen, hur ofta är det elevens ?fel?? Och hur kommer man till rätta med olovlig frånvaro, genom att klumpa ihop det med sjukfrånvaro och frånvaro vid nära anhörig bortgång?
    När jämförelsen med röda kläder och annat larv kom. 

Jag vet inte hur stort problemet med problematisk frånvaro är i mellanstadiet. Det varierar säkert mellan olika skolor. Jag tänker mig att en skola som väljer att premiera närvaro på det här sättet har en hel del slentriansjukanmälningar. Om det gällde två elever i klassen med hög frånvaro och resten full närvaro anser jag också att skolan har gjort fel. 
  • Anonym (Tondövt)
    Anonym (Lollo) skrev 2023-01-06 20:54:19 följande:
    När jämförelsen med röda kläder och annat larv kom. 

Jag vet inte hur stort problemet med problematisk frånvaro är i mellanstadiet. Det varierar säkert mellan olika skolor. Jag tänker mig att en skola som väljer att premiera närvaro på det här sättet har en hel del slentriansjukanmälningar. Om det gällde två elever i klassen med hög frånvaro och resten full närvaro anser jag också att skolan har gjort fel. 
    Slentriansjukanmälningar? Du vet att barn med symptom ska vara hemma va? Oavsett om det är lite halsont eller fullt utslagen influensa. 
  • Anonym (Lollo)
    MsFry skrev 2023-01-06 20:40:05 följande:

Att belöna något som man inte kan påverka själv (sjukfrånvaro) verkar redigt korkat och ogenomtänkt från skolans håll. Speciellt när vi precis befunnit oss i en pandemi och rekommendationen fortfarande är att hålla sig hemma vid minsta symptom. Det vore ungefär lika begåvat att dela ut godis till barn bara för att de klarat sig utan glasögon en termin. Helt meningslöst och skambeläggande. Föräldrarna skiter nog generellt i vad det var för belöning utan snarare vad det skickar för signal till barnen. Kan bara tänka mig hur mitt eget barn,  som har förkylningsastma och därför får rätt mycket frånvaro vid virus-säsongerna, skulle reagera på en sådan grej i skolan. Troligen skulle han nog känna sig rätt orättvist behandlad. 

Mitt barn med tandställning skulle inte heller få 100% närvaro. Det är okej. Varken vi föräldrar eller barnet skulle vara upprörda för att hen inte fick med sig en chokladkaka hem från avslutningen.
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Tondövt) skrev 2023-01-06 20:58:26 följande:
    Slentriansjukanmälningar? Du vet att barn med symptom ska vara hemma va? Oavsett om det är lite halsont eller fullt utslagen influensa. 
    Japp, väldigt många barn sjukanmäls fast de inte är sjuka. Det menar jag är slentriansjukanmälningar och det är ett jätteproblem i vissa klasser. Har man varit sjuk på riktigt behöver man inte bry sig.
  • fjanten

Tvärtom kanske man skulle ge lite choklad till stackarna som varit sjuka en massa och sedan fått arbeta hårt för att komma ikapp. Min son hamnade två veckor på sjukhus i november, och arbetade sedan hårt hela december för att komma ikapp allt han missat. Kan tänka mig att han hade blivit lite ledsen (om än inte sagt något) när någon annan premieras och får applåder och choklad för att denne haft tur nog att inte bli sjuk (eller gått till skolan sjuk och smittar ner andra...).

• Anonym (ME)

Jag tycker det är fel att belöna enbart på frånvaro. Att däremot belöna några få för att de är skötsamma och bra kompisar är något annat.

Jag har ett barn som till hösten börjat pendla till skolan och åker rätt långt. Inte helt oväntat har både bytet av skola och pendlandet gjort att han råkat ut för två förkylningar. Och vi har varit "duktiga" föräldrar och hållit honom hemma. För honom är dessutom godis väldigt stort så i hans fall hade det känts som en hån att få se några andra få godis och dessutom behöva klappa åt dem när orsaken är helt utan hans kontroll. Så jag tycker det är riktigt trist att något sånt här gör.

Det kan också ge motsatt effekt för efter första sjukdomen så vet de att de ändå inte behöver bry sig. De kommer ändå inte belönas.

• Anonym (S)
    Anonym (Lollo) skrev 2023-01-06 20:47:42 följande:
    Det tror jag inte alla gör, då skulle inte sjukanmälningar för skitsaker vara så vanliga. Inte minst när det gäller föräldrar som lägger in frånvaro för diverse tokigheter. Nyss fyllda 18-åringar har inte samma konsekvenstänk, men föräldrar kan jag bli tokig på. 

Jag tycker det är roligt när vi får ge närvarocred till elever som kanske inte är vana att få massor av positiv uppmärksamhet i övrigt. Ja, en chokladkaka eller en godispåse är småsaker, men ja, det kan bli en positiv spiral för den eleven. 

Jag förstår inte era argument - en chokladkaka är å ena sidan en oviktig struntsak men å andra sidan är det djupt orättvist om inte alla får en? 

Det handlar inte om chokladen, utan att man tror att den får skolkande elever att komma till skolan. Det är ett större problem, som kräver andra lösningar. 

Ja, man uppmuntrar de som alltid dyker upp. Men det är inte lösningen på skolket.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-06 17:59:37 följande:
    Min poäng är att närvaro säger väldigt lite om hur de presterar i skolan. Vissa barn kanske är där dagligen, men är en pina för övriga elever tex? 
    Mitt barn lider av psykisk ohälsa, så nej, det är inte "kul för mitt barn". Jag tycker det blir orättvist att göra det till en tävling att ha hög närvaro. Det skapar mer press på barn som redan mår dåligt.
    Jag kan till viss del hålla med dig men då tycker jag inte heller att det ska delas ut betyg eller premieras att man får högt på prov. Jag tänker istället som så att en del elever får belöning i form av höga betyg. Det är en morot som de flesta strävar efter. Även I de lägre klasserna vet alla vem som är bäst på matte, vem som stavar bäst, vilka som utmärker sig på idrotten och vilka som sjunger finast. Nej de fick inte en chokladkaka. De får däremot en massa beröm och faktiskt en hel del beundran även om de säkert möter avundsjuka också (om inte i lägre åldrar så senare i livet). Chokladkakan är för att premiera något annat. Själva förutsättningen för lärande och en kollektiv fostran. Det kan inte vara särskilt många procent som har full pott. Och jag för min del hoppas att de når en annan del av klassen en just de med högst betyg eller hög social status som sig kommer med resor mitt i terminen. På så sätt kan jag inte tycka att chokladkakan är fel. Hade samhället sett ut som att 95% har full närvaro och bara någon enstaka blir utan då är det för mig annat än när som nu förmodligen är det omvända procentuellt som gäller.
  • Anonym (A)
    Anonym (Mia) skrev 2023-01-06 21:25:01 följande:
    Jag kan till viss del hålla med dig men då tycker jag inte heller att det ska delas ut betyg eller premieras att man får högt på prov. Jag tänker istället som så att en del elever får belöning i form av höga betyg. Det är en morot som de flesta strävar efter. Även I de lägre klasserna vet alla vem som är bäst på matte, vem som stavar bäst, vilka som utmärker sig på idrotten och vilka som sjunger finast. Nej de fick inte en chokladkaka. De får däremot en massa beröm och faktiskt en hel del beundran även om de säkert möter avundsjuka också (om inte i lägre åldrar så senare i livet). Chokladkakan är för att premiera något annat. Själva förutsättningen för lärande och en kollektiv fostran. Det kan inte vara särskilt många procent som har full pott. Och jag för min del hoppas att de når en annan del av klassen en just de med högst betyg eller hög social status som sig kommer med resor mitt i terminen. På så sätt kan jag inte tycka att chokladkakan är fel. Hade samhället sett ut som att 95% har full närvaro och bara någon enstaka blir utan då är det för mig annat än när som nu förmodligen är det omvända procentuellt som gäller.
    +1
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Tondövt) skrev 2023-01-06 20:58:26 följande:
    Barn som är sjuka ska vara hemma. Barn med symptom men i övrigt pigga är välkomna till skolan. Du vet precis som innan pandemin.
  • Anonym (ME)
    Anonym (Lollo) skrev 2023-01-06 18:45:19 följande:
    Ja, jag tänker också att några dagars frånvaro är helt normalt och att det därför bara var ett fåtal som hade 100% närvaro. Det framgick inte i artikeln. Handlar det om alla utom 2 i en klass eller nåt sånt blir det konstigt, men så kan ju knappast ha varit fallet.

Jag tycker det är oerhört märkligt att se det som att man straffas för att man inte vinner ett pris.
    Fast priser är ju ofta något man får efter en prestation och något man kan öva på för att bli bättre. Något som ska uppmuntra dem att bli bättre. Även om du pratar om skolk så handlade det här ju mycket om sjukdom där det handlar om att visa hänsyn mot andra (att inte smitta andra).

Mitt barn har varit sjukt flera gånger eftersom han behöver pendla till skolan medan hans kompis bor precis vid skolan och har inte trängts i den kommunala trafiken. Varför är mitt barns kompis någon som ska belönas? Ingen av dem skolkar. Och även om en chokladkaka en skitsak egentligen så handlar det ju om budskapet. Du gör fel som blir sjuk!!!

En bra lärare belönar helst alla med något som är unikt för just den eleven och som visar att den är sedd. Vilket kan vara en vändpunkt för någon som är på väg åt fel håll. Eller ett fåtal som genom t.ex att varit en riktigt bra kompis och som stöttat och stått upp för andra på ett bra sätt. Det kan även vara en kombo av en schyst person, kämpat i skolan och inget skolk.
  • MsFry
    Anonym (Lollo) skrev 2023-01-06 20:59:09 följande:
    Mitt barn med tandställning skulle inte heller få 100% närvaro. Det är okej. Varken vi föräldrar eller barnet skulle vara upprörda för att hen inte fick med sig en chokladkaka hem från avslutningen.
    Om du tänker efter så förstår du kanske att det inte handlar om just chokladkakan? 
  • Anonym (Hej)

Tänker de flesta har väl någon sorts belöning
     Skolor delar ut diplom stipendier till vissa elever
    Arbetsplatser har bonus m.m

Sen första svaret... är det normalt att bara ha 1 v frånvaro på ett år, vad baseras det på?   

• Jemp
    Anonym (Lollo) skrev 2023-01-06 20:26:30 följande:
    Att premiera närvaro sänder i alla fall signalen att närvaro är viktigt.
    Fast bara tills första sjukdagen. Sen får ju skolkarna ingen anledning att anstränga sig om de vet att det redan är kört. 

För andra barn sänder det signalen att man inte får vara sjuk och inte ska bry sig om sina begränsningar. Att läkarbesök är dåligt, osv. 

Givetvis är närvaro bra/viktigt, men 100% anser jag i princip utopiskt. Och inte ens vettigt när Corona fortfarande sprids och rekommendationen är att vara hemma när man är sjuk. 

Hade motsvarande gjorts på min arbetsplats hade det förmodligen tagits upp som arbetsmiljöproblem. 
  • Plupp73

Om någon elev med andra svårigheter kan få uppmärksamhet och positiv feedback på hög närvaro så är det givetvis jättebra. 
    I en förlängning kan jag säga att det i arbetslivet är väldigt käckt om man har hög närvaro. Just nu arbetar jag tillsammans med bla en kollega som ständigt är sjuk, VAB-ar, har huvudvärk eller är sen till jobbet för att det blev "lite körigt på morgonen"'. Sjukskrev sig hela sommarsestern, och även över hulveckorna. Människan är kort sagt aldrig närvarande, har otroligt låg tröskel för att stanna hemma.
    Så jag tror att det är bra om närvaro uppmuntras, det innebär inte per automatik att man är dissad om man har 2 dagars frånvaro.

Svar på tråden Belöning för närvaro