• Tue 31 Jan 2023 23:48
    7195 visningar
    32 svar
    -1
    32
    7195

    SKOLAN HOTAR ATT GÖRA OROSANMÄLLAN FÖR MIN SON

    Hej. Jag vänder mig främst till er som har barn som är 8år och äldre.
    Jag fick samtal från skolan att min son kom till skolan med liten fällkniv. Sådan som men kan lägga i fickan. Kniv, sax och massa andra fineser i en. De kallade mig till möte. Min son förklarade att han ville väsa pinnar och inget annat. Lärare tror på han för han är lung och snäll barn. Dessutom visste han inte att man får inte lov att komma med den till skolan.  Jag tycker helt ok att göra fel någon gång. De har skrivit rapport. För några veckor sen var det en till rapport på han. Att han googlade i skolan på skolans ipad "sexy girls"
    Jag hade lång samtal med lärare och förklarade att det är inget vi introduserar hemma. Vi brukar ha koll på saker han gör på sin Ipad. Jag pratade med sonen och har förstår och gör inte om. Rektor var jättearg och sa om det kommer en till fel så gör dem orosanmällan. Är det verkligen anledning att göra social anmällan?  Vår son får inte ila hemma. Vi är ordentlig familj med fina barn.  Vad är det för tid vi lever i? Kan inte barn göra misstag nu förtiden?
    Vad tycker ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-01 01:08
    Jag tycker att det är inte ok att komma till skolan med en kniv och det har jag förklarat för sonen och jag har aldrig försvarat honom eller visat att jag är på hans sida i dessa fall.

  • Svar på tråden SKOLAN HOTAR ATT GÖRA OROSANMÄLLAN FÖR MIN SON
  • Wed 1 Feb 2023 18:19
    #21
    Räkan77 skrev 2023-02-01 17:59:58 följande:
    Menar du att du tycker att skolan ska göra en orosanmälan till socialtjänsten när en elev bryter mot skolans regler? Det är inte vad skolan ska göra. Skolan ska göra en orosanmälan när de känner oro för ett barn. De får själva hantera regelöverträdelser. 
    Nej, precis. SÅ ska INTE skolor göra. 
  • Wed 1 Feb 2023 18:25
    #22

    Alla orosanmäler. Socialen drunknar i sådana anmälningar. Händer inte så mycket. Soc ringer upp. Frågar hur läget är. Sen lägger de ner saken utan åtgärd. På sin höjd får du ha ett möte.

    Under förutsättning att du är hyfsat normal TS och inte väcker deras intresse ytterligare på ett spektakulärt sätt.

  • Anonym (Lärar­e)
    Wed 1 Feb 2023 18:42
    #23
    lisaalisa skrev 2023-02-01 00:51:57 följande:
    Har jag skrivit att jag tycker det är ok? Det händer första gången och jag har pratat med sonen hemma efteråt och förklarat att det är INTE ok.  Men eftersom skolan själv berättar inte sådana reglar för barnen kan de inte heller anklaga dem. Barn kan inte veta allt i livet. 
    Det är er skyldighet som föräldrar att informera er son om att det är olagligt att bära kniv på allmän plats, skolan ska inte behöva informera lågstadiebarn om det.
  • Wed 1 Feb 2023 21:06
    #24
    -2 +1
    Anonym (Lärare) skrev 2023-02-01 18:42:22 följande:
    Det är er skyldighet som föräldrar att informera er son om att det är olagligt att bära kniv på allmän plats, skolan ska inte behöva informera lågstadiebarn om det.
    Har TS sagt något annat? Om hon visste att sonen planerat att ta med kniven så skulle hon ha informerat om det, men nu hade hon inte en tanke på att det skulle kunna hända. Går ju inte att informera om allt i rätt tid.

    Det TS reagerat mot är att skolan hotar med att göra en orosanmälan om sonen bryter mot någon regel en gång till. Det är ett väldigt märkligt agerande från skolan då orosanmälan inte ska användas som hot för att få en elev att följa reglerna. Det är inte ett straff för varken elever eller föräldrar att bli kontaktad av socialtjänsten. 
  • Anonym (Lärar­e)
    Wed 1 Feb 2023 21:26
    #25
    Räkan77 skrev 2023-02-01 21:06:15 följande:
    Har TS sagt något annat? Om hon visste att sonen planerat att ta med kniven så skulle hon ha informerat om det, men nu hade hon inte en tanke på att det skulle kunna hända. Går ju inte att informera om allt i rätt tid.

    Det TS reagerat mot är att skolan hotar med att göra en orosanmälan om sonen bryter mot någon regel en gång till. Det är ett väldigt märkligt agerande från skolan då orosanmälan inte ska användas som hot för att få en elev att följa reglerna. Det är inte ett straff för varken elever eller föräldrar att bli kontaktad av socialtjänsten. 
    Ja ts tyckte ju att skolan skulle ha informerat barnen om att inte ta med kniv till skolan. Ett litet barn kanske inte ska ha kniv alls från första början men då måste man lära dem hantera den också.
  • Anonym (C)
    Wed 1 Feb 2023 22:18
    #26
    +2
    Mimosa86 skrev 2023-02-01 09:35:58 följande:

    Det är ok att man gör pojkstreck ibland men bryter man mot skolans regler (de regler man får hem på print och ska gå igenom med sina barn- krav från vår skola iaf) så blir det en anmälan.

    Det handlar inte om att man inte kan göra fel- det handlar om att skolan demonstrerar vad som gäller och inte. Så att eleven inte UPPREPAR detta beteende. och att de drabbade eleverna känner att de tas på allvar.

    Min 8 åriga dotter med vänner fick för ett tag sen en iPad med nakna tjejer upptryckt i ansiktet av en lite äldre kille på skolan. Skolan reagerade direkt. Anmälan och prat med föräldrarna till pojken samt brev ut till alla i klassen vad som hänt så vi kunde prata med våra döttrar 8. Det kommer dröja innan han upprepar detta kan jag säga.

    Jag är SÅ tacksam för detta. Att skolan demonstrerar att man tar detta på allvar. När jag var liten så var detta sånt skolan ryckte på axlarna åt. Pojkar är ju pojkar! Och vad lär sig pojkarna av detta resonemang? -jo att det är ok för dem att tänja på gränser mot flickor. För ingen bryr sig.


    Låter som att den skolan helt missförstått när och varför en socialanmälan ska göras. Läraren ska göra det om den känner en ORO för barnet, inte för att skrämma barn och föräldrar så att de ska följa regler. 
  • Wed 1 Feb 2023 23:43
    #27
    +1
    Mimosa86 skrev 2023-02-01 09:35:58 följande:

    Det är ok att man gör pojkstreck ibland men bryter man mot skolans regler (de regler man får hem på print och ska gå igenom med sina barn- krav från vår skola iaf) så blir det en anmälan.

    Det handlar inte om att man inte kan göra fel- det handlar om att skolan demonstrerar vad som gäller och inte. Så att eleven inte UPPREPAR detta beteende. och att de drabbade eleverna känner att de tas på allvar.

    Min 8 åriga dotter med vänner fick för ett tag sen en iPad med nakna tjejer upptryckt i ansiktet av en lite äldre kille på skolan. Skolan reagerade direkt. Anmälan och prat med föräldrarna till pojken samt brev ut till alla i klassen vad som hänt så vi kunde prata med våra döttrar 8. Det kommer dröja innan han upprepar detta kan jag säga.

    Jag är SÅ tacksam för detta. Att skolan demonstrerar att man tar detta på allvar. När jag var liten så var detta sånt skolan ryckte på axlarna åt. Pojkar är ju pojkar! Och vad lär sig pojkarna av detta resonemang? -jo att det är ok för dem att tänja på gränser mot flickor. För ingen bryr sig.


    Då har skolan grovt missförstått vad en anmälan till socialen är till för, det är inget straff utan något de ska göra om de känner oro för att barnet far illa. 
  • Thu 2 Feb 2023 07:07
    #28

    Är detta en sån där tråd när det kommer mer information senare,  annars kommer ju inget hända mer än att skolan slösar tid. 

  • Anonym (K)
    Thu 2 Feb 2023 09:24
    #29

    Vårt samhälle har blivit en krigszon och jag tror på att hålla hårt i barnen. Även om ditt barn TS kanske inte skulle sticka en elev med fällkniven så kan en annan elev ta kniven och sticka. Deras hjärnor är inte färdigutvecklade tills 25 år. 

    Det är inte heller bra att din son googlar sexuellt i skolan. Håll i era barn säger jag bara! Säg till sonen att skolan hotat med orosanmälan och det kan ge konsekvenser för hela familjen, då kanske han skärper sig. Berätta konsekvenserna med att googla sexuellt och gå med fällkniv. Han har gjort fel, punkt. 

  • Anonym (K)
    Thu 2 Feb 2023 09:27
    #30
    +3

    Det mest oroväckande med denna tråd verkar vara alla mesiga föräldrar. Ett barn ska fatta att sitt beteende för med sig konsekvenser och varför. 

  • Anonym (Hrmmm­)
    Thu 2 Feb 2023 21:05
    #31

    Jag jobbar på skola och har en roll i EHT-teamet där vi ofta diskuterar elever och om det finns skäl till oro.

    Nu säger jag inte att det är så i TS fall men ofta när skolan tar upp små konkreta saker som dessa TS nämner finns det mer saker bakom, som inte är lika lätta att sätta ord på eller nämna till föräldrarna.

    Det kan handla om ett barn som inte verkar må bra i skolan, ter sig ledset. Utåtagerande. Smutsiga kläder. Otvättat hår. Allt för trött på morgonen. Hungrig. Ett barn som sagt något hos skolsköterskan. Eller pratat med kuratorn. Små saker som i sig kanske inte är tillräckligt för en orosanmälan men som väcker tankar, och när samma barn kommer med en kniv till skolan så väljer skolan att agera.

    MEN, de flesta orosanmälningar där det inte är uppenbart att barnet far illa slutar oftast inte ens i att en utredning startas. SOC tar ett samtal med föräldrarna som kan vara digitalt, och om de upplever att föräldrarna är vettiga och ger bra svar så slutar det oftast där.

    Det man måste komma ihåg är att skolan är skyldiga att anmäla. De anmäler inte på pin kiv.

  • Anonym (ccc)
    Thu 2 Feb 2023 21:46
    #32

    Dom oroanmäler över minsta lilla.. Dom snackade om orosanmälan över att min lillesyster blivit skoltrött.. Som att det inte skulle stressat henne lite mera. 

    Säg åt ungfan att inte springa runt med knivar..

Svar på tråden SKOLAN HOTAR ATT GÖRA OROSANMÄLLAN FÖR MIN SON