AndreaBD skrev 2023-02-13 10:06:46 följande:
Men vi måste också tänka på att skolan anpassar sig till behoven i arbetslivet. Det håller inte riktigt om vi sänker kraven i skolan och sedan, efter skolan, har ungdomarna inte kunskaperna som de behöver. Då kanske man måste börja i arbetsvärlden och tänka om där. Dvs. kanske behöver inte alla kunna göra allt. Det har blivit lite så. Alla ska vara så himla mångsidiga och har koll på allt.
En lösning vore ju också att inte alla gör samma saker (allt) i skolan heller (helst efter att man har anpassat arbetslivet). Och det är ju så himla tabu i Sverige, att inte alla ska göra samma. Tyvärr. T.ex. kravet på ett ytterligare språk. Man ser elever som har svårt med både svenska och engelska, men som ska läsa ett språk till. En del skolor kör med en grupp som läser extra engelska/svenska - det är en bra idé. Har dock för mig att det egentligen inte riktigt är tillåtet, men jag blir aldrig klok på det där.
Ja, det borde inte vara obligatoriskt att läsa moderna språk. De flesta klarar sig på engelska och svenska. Men det berikar att läsa moderna språk och man får meritpoäng till högskolan, vilket jag tycker är bra. Men de som kanske inte ens klarar godkänt i grundskolan, dem borde man absolut inte pressa till att läsa tyska eller spanska eller franska.
Man borde också återinföra allmän och särskild matte. Allmän matte skall vara anpassad så att man får de kunskaper som behövs för att gå en praktisk gymnasielinje som det var förr.
Men även i lågstadiet borde man ändra. Min son lärde sig inte mycket de första åren, jag var med för att titta flera dagar under lågstadiet. De hade inga bänkar så min son skulle hämta allt materiel han behövde när lektionen började. Innan han hade fattat vilka saker han skulle ha, gå och hämta, förstå vad han skulle göra, då var lektionen slut! Inte konstigt att han inte lärde sig något.
Samlingen hade man på golvet, självklart så busades det då något oerhört. Vad är det för något, att ha samling på golvet, det var ju ingen förskola. Det sänder fel signaler och inbjuder till bus och lek istället för koncentration.
Så börja med att återinföra den fantastiska uppfinningen skolbänken som vi hade sjuttiotalet. Då satt man lite avstånd till kompisarna och kunde inte sparka kompisarna i baken lika lätt. Och kunde ha alla sina böcker , block och pennor lätt tillgängligt.
Barn är inte små vuxna!