• scrapparlotta

Hälsporre

Har nog åkt på hälsporre är jag rädd för. Svinont under och på sidan av hälen. Men om jag förstår rätt när jag googlar på det så kan jag ha ont i ett år. Men jisses så kommer jag bli tokig. Och man ska vila foten. Svårt då har ett jobb då jag står eller går hela dagarna. Går även till jobbet. Har precis köpt nån strumpa typ som jag börjat använda nu i helgen. 

Ni som haft hälsporre, har ni verkligen haft ont i ett år? 

• Svar på tråden Hälsporre
  • Lönnsirap

Ett rehab besök kostar i min region 100:- och regionen har fritt vårdval.  Precis haft hälsporre och visst tusan är det segt, men väldigt troligt så kommer det inte ta mig ett helt år att bli bra.

Ta tag i det är mitt råd. Boka in en tid på rehab och få lite råd om din situation. Det är en balans mellan vila och att faktiskt göra rätt övningar, så blir det bättre.

• Virriga Vera

Jag hade skitont länge och det blev inte bättre. Köpte Skechers skor med memoryfoam och det gick över ganska snabbt. Min man hade samma problem några år senare och det hjälpte även honom med en bra Skecherssko.

• Trippelmamma76

Googla stretching för hälsporre och köp joyatofflor om du har ett inomhusjobb där du kan gå i tofflor.

• scrapparlotta
    Virriga Vera skrev 2023-02-20 07:02:10 följande:

Jag hade skitont länge och det blev inte bättre. Köpte Skechers skor med memoryfoam och det gick över ganska snabbt. Min man hade samma problem några år senare och det hjälpte även honom med en bra Skecherssko.

Tyvärr måste jag ha arbetsskor med stålhätta på jobbet så där kan jag inte ha såna skor. Och det är ju där jag går och står nest. Men bra till vardags kanske, så tack för tipset.
  • scrapparlotta
    Trippelmamma76 skrev 2023-02-20 07:31:57 följande:

Googla stretching för hälsporre och köp joyatofflor om du har ett inomhusjobb där du kan gå i tofflor.

Jobbar på ett jobb där jag måste ha arbetsskor med stålhätta på mig. Så tyvärr kan jag inte ha såna skor. Men ska kolla upp hur jag kan stretcha. Tack.
  • Stiffy

Van löpare och har dragits med hälsporre en period, det är jobbigt. För mig fungerade väl dämpade skor. Nu skrev du ju att du inte kan ha andra skor på jbobet och det är synd. Kan varmt rekommendera ett par riktigt bra löparskor även till vardags. Jag har använt Hooka One och Saucony med väldigt tjocka sulor och mycket dämpning i.

Fick även tips av min tränare att använda en foomroller under foten och sitta och rulla den fram och tillbaka när man sitter ner. Vet inte om det är så vetenskapligt men det var rätt skönt.

Jag blev av med problemet efter ett halvår ungefär men fördröjde nog lite med att fortsätta springa. Sedan dess (2017) har det inte kommit tillbaka.

• Guldnovan

Drogs med min i tre år. Fick tuppkam-spruta några ggr. Noga med skor, övningar och tillslut blev det bra. 

• Martinetto

Det tar tid att bli av med, drabbbades för tre år sedan och har fortfarande känningar.
    Skechers plus en nattstrumpa som sträcker ut foten på natten är min rekommendation samt att du gör övningar.
    Borde finnas bra iläggssulor av memoryfoam till dina arbetsskor

• Kodia

Jag har inte så svåra problem, utan känner av det lite någon gång då och då. Det går över på ett par dagar. Så det finns nog alla varianter från mig till de som har problem i år. Hoppas att du blir av med det fort!
    Det jag tycker hjälper är att se till att ha ordentligt skålade skor. (tänk att vikten ska ligga på sidorna av hälen, inte mitt under den) Skor med mjuk sula när det är möjligt, så klart.
    Du kan köpa hälinlägg till dina skor på apoteket.
    Skor som är högre bak (typ lite klack, inte helt platta) är bättre, eftersom en del av vikten då kommer på framfoten istället för på hälen. När du promenerar (tex till jobbet) kan du ha löparskor med högt/stort "drop".  (höjdskillnad mellan tå och häl)
    Kan du cykla istället för att gå till jobbet?
    Man kan tejpa foten - googla på tex. tejpa hälsporre.

• Martinetto
    Kodia skrev 2023-02-20 18:23:34 följande:

Jag har inte så svåra problem, utan känner av det lite någon gång då och då. Det går över på ett par dagar. Så det finns nog alla varianter från mig till de som har problem i år. Hoppas att du blir av med det fort!
    Det jag tycker hjälper är att se till att ha ordentligt skålade skor. (tänk att vikten ska ligga på sidorna av hälen, inte mitt under den) Skor med mjuk sula när det är möjligt, så klart.
    Du kan köpa hälinlägg till dina skor på apoteket.
    Skor som är högre bak (typ lite klack, inte helt platta) är bättre, eftersom en del av vikten då kommer på framfoten istället för på hälen. När du promenerar (tex till jobbet) kan du ha löparskor med högt/stort "drop".  (höjdskillnad mellan tå och häl)
    Kan du cykla istället för att gå till jobbet?
    Man kan tejpa foten - googla på tex. tejpa hälsporre.

Det var så sant, glömde tejpningen!
    Lär dig hur du skall tejpa på youtube, köp typ idrottstejp på Biltema för en fjärdedel av vad det kostar på apoteket.
    Morgonstelheten är i själva verkat när du sliter sönder nattens läkning då ligamenten slits upp. Med tejp får du stöd och mer korrekt läkning i fotvalvet.
  • Cornellia

Drogs länge med hälsporre. Det som faktiskt hjälpte i det långa var att gå ner ordentligt i vikt. 

Men det som lindrade för stunden var:

- ALLTID mjuka stötdämpande skor, inne som ute. I dom skor som jag inte kunde anpassa, så hade jag alltid en mjuk, stötdämpande sula.

- Stretcha.

- Vila så mycket det går. 

Svar på tråden Hälsporre