• TvillingmammaVästgöte

Varför är så många barn , nu plötsligt, hemmasittare?

Läser i Aftonbladet om alla hemmasittare och de 32000 som står i kö till BUP.
    När jag växte upp på sjuttiotalet och åttiotalet hörde jag aldrig talas om någon hemmasittare, vad jag vet förekom det inte ? Nu finns det många och jag känner själv till flera.

Tvingade man helt enkelt barnen förr att gå till skolan? Vad är det som hänt?

• Svar på tråden Varför är så många barn , nu plötsligt, hemmasittare?
  • AndreaBD
    Jagäterkeso skrev 2023-03-24 07:37:37 följande:

En kombination av flera orsaker:
    * Skolan är en betydligt otryggare miljö numera än den var tidigare
    * Roligare tv-spel och internet, så det finns helt enkelt mer för ett barn som lockar att stanna hemma än tidigare.
    * Inga obsklasser, så dels pallar inte de mer krävande barnen med miljön, samtidigt som de övriga inte riktigt pallar med de krävande barnen.
    * Föräldrar är äldre idag än förr, vilket ger fler barn med olika avvikelser.
    * Föräldrar är fattigare idag än tidigare, så bägge behöver jobba heltid och har därmed sämre möjligheter att stötta sina barn. 

Ja, framför allt punkt 2 och 3 är något som jag ser som lärare. 
  • AndreaBD
    nytt eller gammalt skrev 2023-03-24 09:18:10 följande:

Mitt barn som fortfarande går i skolan har fått ett helt annat bemötande från de flesta lärare. Jag har fått kämpa som förälder för att mitt barn ska få material som stimulerar, något som barnet inte redan kan. Mitt barn har fått vara med på sååå många upprepande lektioner om samma, samma, samma...när hen lär sig efter första tillfället, precis som jag. Istället för att slänga åt eleven lite mer avancerade extra-uppgifter har läraren fokuserat på att alla ska vara med på samma och att mitt barn måste visa sina kunskaper på exakt det sätt som läraren bestämmer vid så många tillfällen som läraren bestämmer. Ingen som helst förståelse för att många barn blir uttråkade och omotiverade av för enkla uppgifter. Dessutom har barnet alltid fått negativ feedback om barnet har påvisat mer kunskaper än det som läraren tagit upp. 

Jag tycker i grunden inte att alla måste upp på samma nivå. Jag är lärare på högstadiet. Men tyvärr så bygger ju det svenska skolsystemet på det. Om man FICK dela upp i olika grupper efter förmåga, så skulle det fungera så mycket bättre. Men det är ju förbjudet att ha "nivågrupper". Vi har ändå gjort det en gång. Det blev bara halv-klass, och ingen uppfattade det som nivågrupper - men det var det. Och då kunde man jobba riktigt bra och eleverna gjorde stora framsteg. Också i den svagare gruppen. 

Jag har själv vuxit upp i Tyskland där det finns tre olika skoltyper. Och även där de har "enhetsskolor" - det finns en del, min syster gick på en - så har man då extra matte, extra engelska, eller så har man det "vanliga", två olika nivågrupper. Och jag är ganska säker på att det även fungerar så i compehensive-schools i England. 

Visst, man bör försöka låta de som är duktiga göra mer, på en högre nivå. Nackdelen är - då jobbar de ensamma med något. Det kan vara lite tråkigt. Men generellt kan man ge de något svårare. Dock kan det bli väldigt stressande och jobbigt om det finns mer än en grupp som är på högre nivå, dvs. om vi har mer än två nivåer i samma grupp. Då blir den gruppen som är "sämst" nästan tvungen att anpassa sig till en högre nivå - vilket de ju inte kan. 
  • AndreaBD
    callmepreggoornot skrev 2023-03-24 13:19:37 följande:
    Du är medveten om att NPF ökat pga ärftlighet va? Troligt med tanke på din närvaro i alla NPF-trådar. Selektiv ätstörning fanns även då men du väljer själv att inte läsa på istället för att spy ur dig det där.
    Varför skulle NPF öka pga ärflighet? Generellt så gör ärftlighet att det/de berörda genen förs vidare, men det finns ingen anledning varför det skulle bli fler. Om inte folk har fler barn hela tiden, och det har de ju inte. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-24 15:52:16 följande:
    Jag känner flera hemmasittare. I dessa fall följer föräldrarna med till skolan en gång i veckan och eleverna gör arbetet hemma, med stöd av föräldern. Så de klarar skolan trots att de inte deltar i undervisningen. Borde ju inte fungera men det verkar det ändå göra. Skolan gör väl något undantag från närvaroplikten, för att barnen ändå skall få sitt avgångsbetyg från nian. 
    Det är dock inte vanligt - att barn sitter hemma i flera år och ändå klarar betygen. 
  • användarnamn3012
    AndreaBD skrev 2023-03-24 16:28:48 följande:
    Ja, framför allt punkt 2 och 3 är något som jag ser som lärare. 
    Datorspel kan säkert vara en vanlig orsak till ströfrånvaro idag, men de barn som är regelrätta hemmasittare är det definitivt inte pga av att det är kul att sitta hemma vid datorn. De barn jag känner till eller har kommit i kontakt med är alla hemma för att de inte kan annat. De mår ofta otroligt dåligt och vill samtidigt inget annat än att få en fungerande skoltillvaro med kompisar. Och föräldrarna kämpar ofta långt mer än vad som borde behövas, men får sällan rätt hjälp. Det finns en väldigt bra bok som heter ?Hon kallades hemmasittare? som alla politiker och vuxna i skolans värld borde läsa. 
  • Faxze

Det fanns även förr. Går vi längre tillbaka i tiden kunde man hoppa av skolan och ändå få arbete.

Första gången man överhuvudtaget undersökte detta i Sverige mer systematiskt var läsåret 2006/2007. Innan dess har vi nästintill noll kunskap om hur det såg ut. Många kommuner och skolor hade väldigt dålig koll och dålig uppföljning av frånvaro. Frånvaron registrerades inte alltid och var ibland inte ens känd. Då var det ungefär 2 av 1000 elever i åk 1-6 som hade problematisk hög långtidsfrånvaro. I åk 7-9 var det 4 av 1000. Observera att detta inte inkluderar långtidsfrånvaro vid giltig frånvaro. Idag hade sådan frånvaro också klassats som hemmasittare.

När Kalla Fakta undersökte antalet med problematisk skolfrånvaro kom de fram till att i åk 1-9 var det ungefär 5,5 av 1000. I detta inkluderas giltig frånvaro (t.ex. långtidssjuk pga psykisk ohälsa eller annan sjukdom).

Så helt ärligt vet jag inte om det ökat eller om det uppmärksammas mer nu. För vi har inget att jämföra med. Vi har inte ens vettig statistik de senaste åren -  annars skulle jag hänvisa till det istället för Kalla Fakta 2017.

Så vi kan inte påstå att det ökat - det är inget mer än en känsla. Vi kan inte heller påstå att det uppmärksammas mer nu. Vi har helt enkelt inget att jämföra med.

• Tukt

Förr var det "skolkare" det. Kidsen drog och hängde "på stan" och likande. Ofta med följd av rökning, öl och i vissa fall starkare saker senare.
    I dag är de "hemmasittare" och får dagen att gå med hjälp av datorn. 
    Frågan är ju då om det är datorn som är orsaken, eller om det är substitutet för att vara i skolan. 
    Man ska nog vara försiktig med att peka ut orsaker, annat än det faktum att skolan inte kan ge dom en tillvaro där de mår bra och att det känns meningsfullt. 

• Gubblerier

Det är tryggare att sitta framför skärmen än att bli jagad som ett villebråd och bli rånad/förnedrad/misshandlad ute i samhället.

Tyvärr så är detta verkligenheten för barn i dagens Sverige.

• Hangout91

* Roligare tv-spel och internet, så det finns helt enkelt mer för ett barn som lockar att stanna hemma än tidigare.
    * Inga obsklasser, så dels pallar inte de mer krävande barnen med miljön, samtidigt som de övriga inte riktigt pallar med de krävande barnen.
    * Föräldrar är fattigare idag än tidigare, så bägge behöver jobba heltid och har därmed sämre möjligheter att stötta sina barn. 

Bra sammanfattat! Men jag adderar på ännu fler punkter:

* Föräldrar är mer neurotiska kring sina barns utveckling/välmående-dom överför denna stress till sina barn
    *Överlag ett mer kontrollerat samhälle/skola
    *Man är aldrig bara nöjd längre, allt ska hela tiden utvecklas/bli bättre
    *Den generella skärmtiden är katastrofalt hög, alla intryck skapar stress och sämre sömn.
    *Barn är betydligt mer stillasittande idag
    *Med mer skärmtid finns möjligheten att fly/slippa sociala situationer. Då upplever man det sociala ännu jobbigare när man väl behöver vara i dessa sammanhang.
    *Press från sociala medier
    *Ångest dämpas i högre utsträckning med mat idag, gärna söt, fet och salt mat.

En skola för alla håller på att bli en skola för ingen.

Säkert en massa annat, men det var det jag kom på nu. Sammanfattat så innebär alla dessa punkter en förhöjd stress och det i sin tur ger sämre sömn och mer ångest.
  • AndreaBD
    användarnamn3012 skrev 2023-03-24 16:56:34 följande:
    Datorspel kan säkert vara en vanlig orsak till ströfrånvaro idag, men de barn som är regelrätta hemmasittare är det definitivt inte pga av att det är kul att sitta hemma vid datorn. De barn jag känner till eller har kommit i kontakt med är alla hemma för att de inte kan annat. De mår ofta otroligt dåligt och vill samtidigt inget annat än att få en fungerande skoltillvaro med kompisar. Och föräldrarna kämpar ofta långt mer än vad som borde behövas, men får sällan rätt hjälp. Det finns en väldigt bra bok som heter ?Hon kallades hemmasittare? som alla politiker och vuxna i skolans värld borde läsa. 
    Jag betvivlar inte det alls. Och jag menade inte det så som du tolkar det. Det finns sååå många sätt som ungdomarna kan påverkas på. Datorer och mobiltelefoner skapar en slags alterativvärld för ungdomar. De kan t.ex. bli mobbade på nätet och känner sig ändå tvungna att inte missa något som sägs där. De kan även stressade och splittrade av alla intryck och sedan kommer andra faktorer till. Eller ungdomar som har lätt att fastna i något slags beroende kan bli internet- eller dataspel-beroende. 
  • EmelieE1996

Vilka belägg har du för din påståenden? Nej just det, det finns inga utan det är vad du tror. 
    Flera av dem är felaktiga 
  • Kvittning

Många bra förklaringar i tråden. 

Som några redan skrivit men som jag vill upprepa för det kan inte tryckas på nog mycket:

* Har aldrig hört talas om att ett barn som håller på att bli hemmasittare blir hjälpt av tvång. Finns nog ingen hemmasittare som inte blivit buren till skolan i tron att om hen bara förstår att den inte har något val så kommer hem gå dit. Och där föräldrarna sedan får ångest när man inser vilket trauma det gett och att det ytterligare försvårar tillbakagången.

* Barnen är inte hemma för att de vill vara hemma, de är hemma för att de inte klarar av att gå i skolan. Att göra hemmadagen "tråkig" eller straffa barnen för att de är hemma kommer göra att barnet mår sämre men inte kommer ett dugg närmare att komma tillbaka. Som mitt barn sa när hen började vara hemma "mamma, jag gillar skolan. Jag VILL gå till skolan, men jag KAN inte men jag vet inte varför, det går bara inte."

Sedan tror jag absolut att det kan behövas kbt-träning av hjärnan (liknande den som man har för behandling av fobier) för att hjälpa barnen att ta sig över tröskeln att komma tillbaka (under förutsättning att skolan redan gjort allt den kan för att skapa en bra skolmiljö för barnet), men det är tyvärr ingenting som erbjuds. 

• Sol5889

Jag upplever samhället som mer stressande och mer kravfyllt.

Internet stressar människor och sociala medier är svåra att hantera för yngre personer. De känner press att leva upp till olika krav, de kan bli mobbade online osv, vilket gör att de inte riktigt kan återhämta sig efter skoldagens slut, och tänka på annat, som de som mådde dåligt i skolan kunde göra innan mobiler och datorer med internet var så utbrett.

Det finns ett uttalat mål att "digitalisering" är rätt väg att gå i skolan. 
    Jag är väldigt kritisk till det. 
    Datorer är stressande för hjärnan, även om de såklart har mycket bra funktioner som underlättar för människor på olika sätt, så är det för mycket fokus på datorer för att vara hälsosamt för hjärnan.

Dessutom gör som tidigare nämnts datorer att barnen rör på sig mindre. Att vara ute och springa som barn gjorde förr frigjorde endorfiner vilket minskade suget efter fet, salt och söt mat naturligt.

På 90-talet var vi verkligen ute och lekte som barn, och som tonåringar träffades vi ute också och gick promenader och så. Det var en naturlig del av vardagen att åtminstone promenera varje dag. 
    Nu sitter barnen stilla både i skolan och efter skolan. 

Det där med maten, jo visst det har alltid funnits ätstörningar- men jag funderar ändå på om den ökade stressen på pressen som många upplever triggar fler personer till dåliga vanor. Det i kombination med ökat stillasittande gynnar inte den fysiska och psykiska hälsan.

Allt sammantaget leder till depression, tristess, stresskänslor, ångest och sämre mående fysiskt, vilket alla aspekter gör att barnen inte orkar och vill gå till skolan.

Och så det där att man inte får säga till elever som är stökiga längre. Det verkar vara svårare att skapa en trygg miljö för alla. De som på olika sätt stör arbetsron och arbetsmiljön har mer rätt att vara kvar än vad lärare och andra vuxna har att avlägsna dem från platsen.

• Sol5889
    Sol5889 skrev 2023-03-25 09:34:51 följande:

Jag upplever samhället som mer stressande och mer kravfyllt.

Internet stressar människor och sociala medier är svåra att hantera för yngre personer. De känner press att leva upp till olika krav, de kan bli mobbade online osv, vilket gör att de inte riktigt kan återhämta sig efter skoldagens slut, och tänka på annat, som de som mådde dåligt i skolan kunde göra innan mobiler och datorer med internet var så utbrett.

Det finns ett uttalat mål att "digitalisering" är rätt väg att gå i skolan. 
    Jag är väldigt kritisk till det. 
    Datorer är stressande för hjärnan, även om de såklart har mycket bra funktioner som underlättar för människor på olika sätt, så är det för mycket fokus på datorer för att vara hälsosamt för hjärnan.

Dessutom gör som tidigare nämnts datorer att barnen rör på sig mindre. Att vara ute och springa som barn gjorde förr frigjorde endorfiner vilket minskade suget efter fet, salt och söt mat naturligt.

På 90-talet var vi verkligen ute och lekte som barn, och som tonåringar träffades vi ute också och gick promenader och så. Det var en naturlig del av vardagen att åtminstone promenera varje dag. 
    Nu sitter barnen stilla både i skolan och efter skolan. 

Det där med maten, jo visst det har alltid funnits ätstörningar- men jag funderar ändå på om den ökade stressen på pressen som många upplever triggar fler personer till dåliga vanor. Det i kombination med ökat stillasittande gynnar inte den fysiska och psykiska hälsan.

Allt sammantaget leder till depression, tristess, stresskänslor, ångest och sämre mående fysiskt, vilket alla aspekter gör att barnen inte orkar och vill gå till skolan.

Och så det där att man inte får säga till elever som är stökiga längre. Det verkar vara svårare att skapa en trygg miljö för alla. De som på olika sätt stör arbetsron och arbetsmiljön har mer rätt att vara kvar än vad lärare och andra vuxna har att avlägsna dem från platsen.

stressen och pressen*.
  • Lånehajen

Tror att det finns en annan tolerans och tillåtande attityd till att barn blir hemma idag. När jag gick i skolan så var det inget alternativ oavsett hur mycket det bråkades, slogs och mobbades på vår skola. Började någon falla bort så sattes det in krafttag från lärare och föräldrar med samtal osv.

Med detta menar jag inte att just tvång är bra utan att det togs på större allvar samt att man gjorde tidiga insatser som sannolikt var till fördel för barnet. Det blir ju inte lättare att komma tillbaka till varken skola eller arbetsliv desto längre man sitter hemma.

• Tukt
    Lånehajen skrev 2023-03-25 09:57:22 följande:

Tror att det finns en annan tolerans och tillåtande attityd till att barn blir hemma idag. När jag gick i skolan så var det inget alternativ oavsett hur mycket det bråkades, slogs och mobbades på vår skola. Började någon falla bort så sattes det in krafttag från lärare och föräldrar med samtal osv.

Med detta menar jag inte att just tvång är bra utan att det togs på större allvar samt att man gjorde tidiga insatser som sannolikt var till fördel för barnet. Det blir ju inte lättare att komma tillbaka till varken skola eller arbetsliv desto längre man sitter hemma.

Så du menar att ingen skolkade då du gick i skolan? Ja i alla skolor då, inte bara din som kanske hade mindre av det.
  • Faxze
    Lånehajen skrev 2023-03-25 09:57:22 följande:

När gick du i skolan?

Jag känner inte igen din beskrivning från min skoltid (1980-talet, början av 1990-talet). Jag hade själv i åk 9 långt över 50% frånvaro och ingen reagerade. Ser inte bra ut med alla frånvarotimmar på betygsdokumentet, men eftersom jag har högre examen är det ingen som vill se mina grundskolebetyg. Hade hög frånvaro även innan åk 9. Jag känner till flera i min skola som hade väldigt hög frånvaro och två elever som i princip aldrig var i skolan.

I mitt fall berodde frånvaron på att allt var bättre än att behöva vara i skolan och bara sitta av tiden. Jag bara drev runt och gjorde ingenting istället. Tog skogspromenader och liknande. Jag var smart nog att hålla mig till platser där jag med stor sannolikhet inte blev upptäckt.
  • Lånehajen
    Tukt skrev 2023-03-25 10:29:28 följande:
    Så du menar att ingen skolkade då du gick i skolan? Ja i alla skolor då, inte bara din som kanske hade mindre av det.
    Det är skillnad på att skolka någon lektion eller dag emellanåt och att sitta hemma i år efter år. Skolkning förekom förstås men om det började övergå till något långvarigt sattes det iaf in insatser på de skolor jag gick på.
  • Lånehajen
    Faxze skrev 2023-03-25 10:36:39 följande:
    När gick du i skolan?

Jag känner inte igen din beskrivning från min skoltid (1980-talet, början av 1990-talet). Jag hade själv i åk 9 långt över 50% frånvaro och ingen reagerade. Ser inte bra ut med alla frånvarotimmar på betygsdokumentet, men eftersom jag har högre examen är det ingen som vill se mina grundskolebetyg. Hade hög frånvaro även innan åk 9. Jag känner till flera i min skola som hade väldigt hög frånvaro och två elever som i princip aldrig var i skolan.

I mitt fall berodde frånvaron på att allt var bättre än att behöva vara i skolan och bara sitta av tiden. Jag bara drev runt och gjorde ingenting istället. Tog skogspromenader och liknande. Jag var smart nog att hålla mig till platser där jag med stor sannolikhet inte blev upptäckt.
    Jag gick i skolan cirka 5 år senare än du. Det är förstås inte bra att ha så hög frånvaro och tråkigt att inte lärarna reagerade - de märkte förstås att du var borta även om dina föräldrar kanske inte visste om det.

Men som jag skrev i förra inlägget så är det skillnad på att skolka och det här hemmasittandet där barn blir borta från skolan i åratal. Att skolka och sjuka sig har nog de flesta gjort åtminstone vid något tillfälle.
  • Tukt
    Lånehajen skrev 2023-03-25 11:02:23 följande:
    Det är skillnad på att skolka någon lektion eller dag emellanåt och att sitta hemma i år efter år. Skolkning förekom förstås men om det började övergå till något långvarigt sattes det iaf in insatser på de skolor jag gick på.
    Jo, men visst fanns det skolkare som skolkade mer än någon enstaka timma. När jag sökte lite på ämnet hittade jag nån grej från 70-talet där polisen körde en elev till skolan regelbundet.
    Det gick väl lite sisådär, varför skolan i dag snarare försöker motivera än att tvinga. 
    Poängen är väl att en del vill se det här som något nytt, men på många sätt är det nog mer benämningen på det, än själva handlingen.
Svar på tråden Varför är så många barn , nu plötsligt, hemmasittare?