• Anonym (Ldrtxx)

Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?

Hej

Jag har en kollega som har berättat för mig att han tar amfetamin och kokain på helgerna "på kul". Enbart då och då, enligt honom. Men ibland när han kommit tillbaka från lunchen  (innan han gick på lunch var han sur och irritabel) är han väldigt speedad, pratar snabbt och oavbrutet och är jätte- jätteglad.

Grejen är också den att han JÄMT är sjuk från jobbet. På sistone har det varit varje vecka. Han ska alltid gå tidigare och/eller jobba hemifrån pga. otaliga ursäkter.
    Han har också lånat pengar från mig och massor av andra, lönen tar slut samma dag som den kommer in på kontot.

Ska jag berätta för chefen? Känner mig som en skvallerbyttaRynkar på näsan det här är en kille i 30-årsåldern som är superschysst.

• Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?
  • Anonym (Stigma)
    Anonym (I) skrev 2023-04-19 12:36:39 följande:
    Fast hallå det är för alkohol används av iprincip alla och andra droger är sällsynta 
    Så din text är att alkohol är farligt för att den används av alla?
    Då är alltså sällsynta droger ofarliga.. eller hur menar du? 

Alkohol är farligt för dig och för andra oavsett hur många som använder den.. medans lsd är helt oskadliggöra för kroppen och hjärnan, men man kan självklart skada sig i användandet (tex du faller osv) och har du underliggande psykiska sjukdomar är lsd kanske inte så bra! Men lsd som substans är helt ofarligt för kroppen och hos en normal människa så är den tom bra för din hjärna! Forskning har visat att lsd skapar nya kopplingar i hjärnan, medans alkohol bryter ned hjärnceller m.m
  • Anonym (jury)

Om man skall jämföra påverkan av alkohol med påverkan av cannabis/kokain/amfetamin så är det den skillnaden att om man konsumerar dessa under fredag/lördag så har kroppen förbränt alkoholen nästa dag, mens cannabis/kokain/amfetamin fortfarande är spårbart i flera dagar eller tom. veckor om man har större regelmässig konsumtion. 

Man kan således inte hävda att man är 'normal' när man möter upp på jobbet på måndag om man konsumerat cannabis/kokain/amfetamin under helgen och det är därför inte bara en privatsak om man gör det. 

• Anonym
    Anonym (jury) skrev 2023-04-19 21:17:06 följande:

Om man skall jämföra påverkan av alkohol med påverkan av cannabis/kokain/amfetamin så är det den skillnaden att om man konsumerar dessa under fredag/lördag så har kroppen förbränt alkoholen nästa dag, mens cannabis/kokain/amfetamin fortfarande är spårbart i flera dagar eller tom. veckor om man har större regelmässig konsumtion. 

Man kan således inte hävda att man är 'normal' när man möter upp på jobbet på måndag om man konsumerat cannabis/kokain/amfetamin under helgen och det är därför inte bara en privatsak om man gör det. 

Jag försvarar inte rökande (det enda jag har erfarenhet från inom droger) men om man röker lite under helgen, så kan jag garantera att det inte påverkar en under arbetsveckan.

Att hålla på och röka på dagligen däremot, då kan det mycket väl vara som du säger.

Har inte använt cannabis på över 20 år så detta är inget försvarstal för min egen skull.
  • Tukt

Att något är "spårbart" är inte det samma som att någon är påverkad. Du kan spåra alkohol i blodet efter 2 dygn. Men det betyder inte att du är packad för det.
  • Anonym (Stigma)

Du kanske bör förstå skillnaden mellan spårbart och påverkad, innan du börjar raljera!
    Kan du nånting om droger?
  • Anonym (Nfnf)

Hur orkar ni ens diskutera droger, det är FEL. Så är det. Läs på lagen annars 

• Mrs Moneybags

Jag skulle berätta oavsett om det gällde alkohol eller någon annan drog, beroende på om han verkar påverkad på jobbet.
    Sedan förutsätter jag att man är nykter på arbetstid. 

• Tukt
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-04-20 12:43:02 följande:

Du vet att lagar stiftas utifrån vad vi faktisk tycker. Och vad vi tycker kan ändras.
  • Anonym (Hmmm ....)

Effekten av till exempel kokain går ut inom ca 30-40 min. Så om någon brukar den drogen under helgen så är personen inte det minsta påverkad på måndag morgon. Blodprov kan påvisas efter några dagar för kokain, några veckor för amfetamin och 6 veckor för alkohol.
    Av alkohol kan personen fortfarande vara sliten på måndagen om hen har druckit rejält, så är inte fallet när det gäller kokain. Amfetamin kan också göra personen sliten om denne tagit på lördagen och inte sovit ordentligt. 
    Rökat gör personen korkad och slö om denne röker på ofta, men vid enskilda tillfällen gör inte detta något som påverkar arbetet.

Nej, jag hade inte gjort någonting. 
  • Anonym (jury)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-04-20 12:53:51 följande:
    Effekten av till exempel kokain går ut inom ca 30-40 min. Så om någon brukar den drogen under helgen så är personen inte det minsta påverkad på måndag morgon. 
    Du sätter likhetstecken mellan att det vara påverkad av själva ruseffekten som framkallas av ett centralstimulerande medel och effekterna på hjärnan av denna drog. Ruseffekten avtar snabbt men effekterna på hjärnans kemiska balans tar flera dagar att återställa. Dessa effekter blir ackumulerade om man ofta använder kokain/amfetamin om helgerna, som om en bipolär person självmedicinerade. 

Samma sak med cannabis/hasch där effekterna av regelmässig helgkonsumtion ackumuleras så att man kan få nojor flera dagar efteråt.

Detta till skillnad från alkohol där baksmällan både är mer kortvarig och mer intensiv. Baksmällan från party droger är mer långvarig och dold, man kan inte reducera dessa effekter till att bara handla om 'att vara sliten'.  
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (jury) skrev 2023-04-20 16:40:43 följande:
    Du sätter likhetstecken mellan att det vara påverkad av själva ruseffekten som framkallas av ett centralstimulerande medel och effekterna på hjärnan av denna drog. Ruseffekten avtar snabbt men effekterna på hjärnans kemiska balans tar flera dagar att återställa. Dessa effekter blir ackumulerade om man ofta använder kokain/amfetamin om helgerna, som om en bipolär person självmedicinerade. 

Samma sak med cannabis/hasch där effekterna av regelmässig helgkonsumtion ackumuleras så att man kan få nojor flera dagar efteråt.

Detta till skillnad från alkohol där baksmällan både är mer kortvarig och mer intensiv. Baksmällan från party droger är mer långvarig och dold, man kan inte reducera dessa effekter till att bara handla om 'att vara sliten'.  
    Då måste du ogilla alla med adhd medicin då det är centralstimulerande substanser. 

Vakna ur din förlegade hycklande värld istället. Droger är inte dåligt förutom när man använder dom på ett dåligt sätt. Alkohol är däremot väldigt dåligt på alla punkter ifrån början till slut. 

Man sålde cannabis vätska på apoteket när du garanterat var barn dessutom. Utan recept. Så många av er hycklande individer har använt er av cannabis som små redan. Men det är ju en döds drog eller hur? 

Kul att du självutnämnde dig till Jury också. Visar ju inte lite på hur skadad du är av alkoholen som förvandlar folk tillsjälvutnämnda gudar o narcissister. 
  • Anonym (jury)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-04-20 17:46:41 följande:
    Då måste du ogilla alla med adhd medicin då det är centralstimulerande substanser. 

Vakna ur din förlegade hycklande värld istället. Droger är inte dåligt förutom när man använder dom på ett dåligt sätt. Alkohol är däremot väldigt dåligt på alla punkter ifrån början till slut. 

Man sålde cannabis vätska på apoteket när du garanterat var barn dessutom. Utan recept. Så många av er hycklande individer har använt er av cannabis som små redan. Men det är ju en döds drog eller hur? 

Kul att du självutnämnde dig till Jury också. Visar ju inte lite på hur skadad du är av alkoholen som förvandlar folk tillsjälvutnämnda gudar o narcissister. 
    Jag har naturligtvis inte det minsta emot att diagnosticerade personer med adhd får ordinerat mikroskopiska mängder av centralstimulerande medel av deras läkare. Heller inte att personer får ordinerat inte så mikroskopiska mängder av haschpreparat av medicinska orsaker.

Vad jag däremot har något emot är alla dessa partyknarkare som agerar försvarsadvokater för deras (miss)bruk av stimulerande medel. Utöver att missköta sina jobb, som denne kollega i TS med sin stora sjukfrånvaro och påstådda hemarbete, och ofta också sina nära relationer, så bidrar dom till organiserad kriminalitet och annat förfall i samhället. En inte obetydlig del av dessa partyknarkare kommer senare om några år fylla upp psykmottagningarna med deras självskapade problem.
  • Anonym (Denise)

Ingen bryr sig om hur många minuter det tar innan kokain går ur kroppen eller om alkohol är värre än något annat. Bara stanna hemma om ni är påtända eller berusade. Kom inte till jobbet, säg upp er och låt oss andra vara ifred. 

• Anonym (Stigma)
    Anonym (jury) skrev 2023-04-20 18:24:24 följande:
    Jag har naturligtvis inte det minsta emot att diagnosticerade personer med adhd får ordinerat mikroskopiska mängder av centralstimulerande medel av deras läkare. Heller inte att personer får ordinerat inte så mikroskopiska mängder av haschpreparat av medicinska orsaker.

Vad jag däremot har något emot är alla dessa partyknarkare som agerar försvarsadvokater för deras (miss)bruk av stimulerande medel. Utöver att missköta sina jobb, som denne kollega i TS med sin stora sjukfrånvaro och påstådda hemarbete, och ofta också sina nära relationer, så bidrar dom till organiserad kriminalitet och annat förfall i samhället. En inte obetydlig del av dessa partyknarkare kommer senare om några år fylla upp psykmottagningarna med deras självskapade problem.
    Intressant att du tror att alkohol inte påverkar hjärnan, då det finns mängder av forsknings som säger annat! 
    Och att du dessutom har så stora problem med folk som brukar narkotika och ser det som ett problem, med att bli dyng rak på alkohol spöa frun och skrika på barnen är inget bekymmer! 
    Att du sen skriver att narkotika göder gängkriminalitet, men du förstår inte varför! Vad tror du skulle hända om staten beskattar narkotika precis som med DROGEN alkohol?
    Det är helt obegripligt för mig hur du kan försvara alkohol men vara emot andra droger! 
    Att staten en gång i tiden såg att det gick att tjäna pengar på sprit gör inte den drogen mindre farlig! 
    Men att en så pass ofarlig drog som lsd svamp eller cannabis som faktiskt inte skadar på samma sätt som alkohol men är olaglig berör dig inte! Det är så sjukt hur du resonerar! 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (jury) skrev 2023-04-20 18:24:24 följande:

Bla bla bla. 

Jag rökte hasch dagligen under ett par år. Det är även den enda gången som jag lyckades att få mig en fast anställning. Både innan o efter mitt dagliga bruk så har inget arbete inte gått bra för mig. 

Du är fortfarande en hycklare. 
  • Anonym (Stigma)

Det är fel att supa sig redlös och bete sig som ett praktarsle med.. försvarar du det eftersom det är lagligt med alkohol? 

Vad tycker du om cigaretter? Som ger cancer och kostar samhället miljarder.. är det toppen efter som det är lagligt?

Om du tar dig tid och läser på om varför vissa substanser har blivit olagliga, och tar dig tid till att lära dig om dessa substanser, hur de kan hjälpa folk, tror jag du förhoppningsvis om du är intelligent ändrar uppfattning!

Jag ska ge dig ett exempel!
    Jag har svåra kroniska smärtor, jag är tack vare nuvarande lagar tvungen att äta morfin!
    Morfinet är extremt beroende framkallande, det ger mig svåra biverkningar i form av sömnlöshet, ingen aptit samt att jag har svårt att göra toalett!
    Förutom det, så funkar morfinet så att min hjärna vill ha mer och mer av det,alltså så får jag mer och mer smärta!
    Morfinet är dessutom dödligt, och jag blir totalt avstängd och likgiltig!

Jag fick prova cannabis olja! Par,3 droppar gjorde att jag kunde på första ggn på ett år sova en hel natt, jag fick aptit och jag vart helt smärtfri.. vet du vad den enda biverkningar va? Jo jag vart lite mysig och kramig, min son vart så himla glad för plötsligt var pappa tillbaka! 

Så sitt du där och gapa som den hycklare du är och vet att staten förvägrar mig ett drägligt liv!
    Om du ens fattar hur jävla arg jag blir, när sånna som du kommer och tror dig veta en massa skit! Skit som staten har matat dig sen skolåldern!
  • Anonym (zxcv)

Ja usch, inte kan man väl diskutera något som är olagligt? 

Lagar öht är nog farligt att diskutera så akta dig!
  • Anonym (zxcv)
    Anonym (Denise) skrev 2023-04-20 18:41:29 följande:

Ingen bryr sig om hur många minuter det tar innan kokain går ur kroppen eller om alkohol är värre än något annat. Bara stanna hemma om ni är påtända eller berusade. Kom inte till jobbet, säg upp er och låt oss andra vara ifred. 

Jag tycker att alla anställda med uselt humör på jobbet borde säga upp sig och låta oss andra vara ifred  
    Kollegor som snackar skit eller tar upp toaletten för länge kan också säga upp sig!

Det blir väl bra?
  • Anonym (Benzomannen XL)

Nej, låt det vara så slipper du bli inblandad.

Andra kommer upptäcka att han är påverkad på jobbet. Inget som fungerar i all evighet utan att man får problem. / Benzomannen XL

Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?