-
Hej! Viktig bakgrund, jag har ADHD, än så länge omedicinerad pga. extremt lång väntetid. Diagnosticerad för ca ett halvår sen.Vet knappt var jag ska börja. Hade problem med raseriutbrott när jag var yngre, men för ca ett år sen (blev sambo) så började det igen. Det är något som triggar, jag känner att jag börjar varva upp, går i affekt och det blir liksom svart. Blir så jävla arg, och tyvärr också aggressiv. Fixar inte att hantera detta själv, väntar på tid för samtalsstöd till att börja med.
Triggers då, ja. Oftast min sambo tyvärr. Han jobbar inom psykiatri och detta gör att han inte kan ha fel och håller stenhårt på sina "principer". Principerna handlar om hur han ska bete sig mot mig när detta händer (inte ge mig någon reaktion), principerna är inte diskuterbara. Han ignorerar mig, vägrar prata med mig och tillslut blir det "namecalling", hur jävla trög jag är, jag är ett psykfall, jag är så känslig, blabla. Detta triggar mig nåt oerhört och puttar mig snabbt och effektivt över gränsen varenda gång.Göra slut är inte ett alternativ, när jag är lugn är allting bra, jag äger min del i det här. Nån som har tips om hur jag ska hantera mina utbrott, och nån som har en sambo eller annat som har liknande approach som min? -
Svar på tråden ADHD - raseriutbrott
-
Men TS skriver inte att hon blir upprörd. Hon skriver att det blir svart och hon får enorma agressionsattacker, det är inte samma sak som att vara upprörd. Så arg får man inte bli i en relation, det är inte normalt, hade du sett det lika ok med en man som beter sig som T.S om frun säger något provocerande?Anonym (B) skrev 2023-06-02 20:55:18 följande:Om anledningen till att du inte lyckas hålla dig lugn är att han kallar dig för trög, psykfall etc. så är det inte ditt fel att du inte är lugn. Man ska bli upprörd när någon tilltalar en på det viset.
Sedan är det förstås inte bra att du känner att du tappar kontrollen över dig själv, så terapi vore nog bra. Men sluta att se det som att det bara är du som gör fel!
Din sambo behöver jobba med sitt eget beteende lika mycket som du behöver jobba med ditt. Han måste sluta att betrakta dig som patient (fram tills att han spricker och istället häver ur sig en massa skit) och lära sig hur man sätter gränser mot en partner på ett schysst och bra sätt.
Kanske parterapi kan vara något? -
Fast om det kommer sig av att du vid upprepade tillfällen innan orden kommer fått såna raseriutbrott att det svartnar för ögonen och du blir aggressiv, så kanske den andra personen till slut inte orkar bara.Anonym (tjej) skrev 2023-06-02 20:56:56 följande:Alltså jag hade ju aldrig stannat i ett förhållande med någon som kallar mig psykfall och trög. Lite egenvärde måste man väl ändå ha.
Att smbon stannat är ju också konstigt. Skulle knappast stanna med nån som blir så arg att den får typ blackout av ilska. Låter ju som en potentiellt farlig sits. -
Anonym (Dotter till mamma med ADHD och borderline) skrev 2023-06-02 21:22:38 följande:Men TS skriver inte att hon blir upprörd. Hon skriver att det blir svart och hon får enorma agressionsattacker, det är inte samma sak som att vara upprörd. Så arg får man inte bli i en relation, det är inte normalt, hade du sett det lika ok med en man som beter sig som T.S om frun säger något provocerande?
Exant. Vissa här verkar tolka det som att TS blir lite sur och höjer rösten en aning.
Det är INTE vad TS skriver, utan det är enligt trådstarten tal om en helt annan nivå, där ilskan tar över så att det blir svart. Det är något väldigt annorlunda, vilket TS verkar vara medveten om med.
-
Det är ditt eget jävla ansvar, sluta skylla på en diagnos. Även jag vart diagnosernad med ADHD som vuxen, jag har fått göra ett jävla jobb, själv bekostat många timmar i terapi och läst hur många böcker på självhjälp som helst.
Folk som ens nämner en diagnos som ursäkt gör mig illamående, det ska bara vara ett verktyg som visar åt vilket håll man ska gå -
?Jag förstår att ni kvinnor med dessa agressionsproblem inte kommer att lyssna på mig?. Eftersom du antyder att jag har aa aggressionsproblem, så kan jag informera dig att du har fel. Jag vet bara att det inte är så enkelt att problemen försvinner för att man är vuxen. Om du vill att andra ska lyssna på dig, så måste du lära dig att lyssna på andra. Men jag förstår att du tror att den dagen man fyller 18 år, försvinner problemen.Anonym (Dotter till mamma med ADHD och borderline) skrev 2023-06-02 19:35:15 följande:
Jag vet hur det var att vara barn och aldrig kunna känna mig trygg och älskad. Hela familjen anpassade alltid sig till mamma , tassade på tå för att inte provocera. Ingen av oss barn har lärt oss att utrycka våra egna önskemål på ett bra sätt, för allt handlade om mamma. Båda vi syskon har skadats psykiskt.
Kommer mamma att skrika ikväll? Kommer hon skrika fula ord? Vågar jag ta hem en kompis efter skolan? Nör hon blev arg och aggressiv så ville hon också skada. Ord som jag sagt i förtroende använde hon emot mig, hon kunde vara infernaliskt elak. Samtidigt älskade jag henne. Hon var ju min mamma. Mamma betedde sig perfekt utanför hemmet, så hon kunde ju uppföra sig.
Det värsta var att hon inte tog ansvar för något hon gjorde. Det berodde alltid på något vi barn gjort, alternativt så var det så stressigt. Allt skulle bortförklaras, det var inte hennes fel.
Jag ser samma mönster i trådstarten. TS börjar i och för sig med att säga att hon skäms men sen är hon snabb med att lägga skulden på sambon som triggar henne skriver hon.
Jag förstår att ni kvinnor med dessa agressionsproblem inte kommer att lyssna på mig, så jag vänder mig till de män som läser det här. En stor och stark man kanske inte bryr sig om hans kvinna får aggressiva attacker och skriker fula ord och elakheter, särskilt om hon charmig och sexig i övrigt, men tänk på barnen. Barn är små och oskyddade och sårbara och alla barn älskar sin mamma , vilket gör att de skadas ännu mer.
-
Resonerar du såhär när det är en kvinna i ett förhållande med en man som får blackouts sv raseri med? ?Det är nog hon som triggar honom??Anonym (Mm) skrev 2023-06-02 22:31:54 följande:Och vi vet inte varför TS börjar se svart. Det kan vara för att han använder taktiken att vara "lågaffektiv" på ett sätt som är oschysst.. Kritiserar henne konstant, eller inte tar det hon säger seriöst så hon ej blir hörd också...
Gör han det hela tiden mot henne av ingen anledning, är det helt enkelt inte så konstigt om det är så att hon ser svart. -
Så du anser att den som får blackouter av vrede och blir aggressiv aldrig har skuld?Anonym (Mm) skrev 2023-06-03 03:47:08 följande:Om det är hon som triggar honom, så är det väl hon som triggar honom?
Det låter lite likt argumentet ?hon hade kort kjol så hon får skylla sig att hon blev våldtagen?. -
Noterar stt du undviker jämförelsen med våldtäkt och fel klädsel. Intressant. Där är ju argumenten att man ska kunna gå naken framför fulla män i en park och inget ska hända.Anonym (Mm) skrev 2023-06-03 03:57:54 följande:Förklara det här för mig nu tack. Om du medvetet sitter och triggar någon, som du vet brukar få blackouts, hur kan du då inta en "oskyldig liten offer roll" om du då medvetet suttit och triggat dem?
Hade jag sett dig göra det på stan mot någon, då hade jag sagt Skyll dig själv, du vet ju att det där triggar honom.
Att trigga någon som får utbrott är dumt och skapar en risk för en själv, men det fråntar inte personen som blir aggressiv från sin skuld. En person som slår ihjäl en annan människa kan inte skylla på att den andra människan kallade den för okvädningsord, den blir dömd ändå. -
+1Anonym (Våld i nära relation) skrev 2023-06-02 20:30:19 följande:
Jag tänker att det inte spelar någon roll exakt vilken diagnos TS har, utan att det faktiskt är viktigt att man undersöker vad som triggar en och att man faktiskt tar ansvar för detta.
Själv tänker jag att det kanske är så att TS just nu faktiskt inte bör vara sambo med en person som faktiskt väckt upp gammalt beteende som inte varit ett problem på många år.
Jag tänker att det också är rätt sjukt att i ditt privatliv ha ett professionellt bemötande, särskilt om detta inte fungerar. Anhöriga är anhöriga och personal är personal. Att behandla flickvän som en patient tyder inte på en sund relation någonstans!
Vissa människor är inte kompatibla och ska inte leva ihop. Våld i nära relation är inte alltid att en man slår en kvinna utan kan också vara en toxisk reaktion där båda parter av någon anledning faller in i våld.
Upptäcker man att det svartnar för än, eller att ens partner faktiskt triggar igång en så är det dags att backa. För våld har en tendens att eskalera. -
Jag svarade dig.Anonym (Mm) skrev 2023-06-03 04:54:43 följande:Aa, för jag tyckte den jämnförelsen var rätt fånig, men det antar jag att inte du tyckte då.
Noterar att du undviker att svara på frågan om det är helt okej att trigga barn med ADHD, så jag antar att eftersom du anklagar mig för att vara okej med våldtäkt, så betyder det att du tycker om att misshandla barn och att du njuter av den tanken och tycker det är skoj?
Du står dock på den som blir aggressivs sida. Att säga att det är den andres fel är en klassisk sak för att frånta ansvar och förminska en gärning.
I TS står att hon har aggressionsproblem, och att sambons ord gör överslaget snabbare och mer direkt. att hon tappar det och ser svart och blir aggressiv. Att sambon först kör med ickebemötande men när hon blir allt argare så kallar han hene för olika saker. Hon blir alltså arg först.
Att TS vill få hjälp för detta är klokt och insiktsfullt, det är ett problem att bli så arg att man tappar det helt och det är ett riskbeteende. Så jag hoppas TS hittar bra hjälp för detta för sin egen och de runt hennes skull. -
Hejdå.Anonym (Mm) skrev 2023-06-03 07:21:56 följande:Jaha, och du känner igen dig mycket i sånt?
Men nu har inte jag tid med dig nått mer för nu ska jag köra Diablo 4! -
Otroligt, förutom "dotter till......" verkar ingen ha läst TS och alla svamlar runt och utgår från helt olika situationer. I'm out of here......
-
Håller inte med alls men detta nog planerat med tanke på TS frånvaro.AndreaBD skrev 2023-06-03 10:30:31 följande:
Otroligt, förutom "dotter till......" verkar ingen ha läst TS och alla svamlar runt och utgår från helt olika situationer. I'm out of here......
-
Din sambo är ett as. Göra slut är absolut enda alternativet.
-
Finns garanterat män som mår dåligt också som behöver kärlek och inte en provocerande gris när anfallet sätter igång!Anonym (Hohim) skrev 2023-06-02 21:22:32 följande:
Ska apara denna tråden till nästa gång det kommer en tråd om en aggressiv man och ta fram argumentet att kvinnan kanske ska vara mer careing när mannen blir sp arg att det svartnar för ögonen och blit aggressiv..
får se om nån håller med om det då.
Så klart ska man inte trigga en person som håller på att slå över i den nivån av ilska, det är ju egentligen bara riskabelt för sin egen skull med, och onödigt. Men av TS låter det som att utbrotten kommer ändå men snabbas på av sambons ord - vad säger att han inte varit med om dem massa gånger och tillslut inte orkar och då i affekt tillbaka säger de saker han gör.
Som en kvinna som har en aggressiv man och är tyst första gångerna men inte orkar till slut och säger jävla idiot eller något til mannen. Förtjänar hon då att det slår över i svart hos honom och han blir aggressiv?
-
Haha, jag undrar vem det är som svamlar och lägger in en massa eget i ts...! 😄AndreaBD skrev 2023-06-03 10:30:31 följande:
-
Det var inte vad jag menade och det vet du.Anonym (Prata!) skrev 2023-06-03 13:21:58 följande:Finns garanterat män som mår dåligt också som behöver kärlek och inte en provocerande gris när anfallet sätter igång!
Men absolut. Nästa gång det kommer en tråd om aggressiva män som det svartnar för ögonen på, så ska jag hänvisa till de som svarat i denna tråd och säga att hans tjej nog bara behöver ge honom lite mer kärlek och inte vara så provocerande.
Låt se om det faller i god jord.