-
-
Svar på tråden Jag betalar men dottern bor hos pappan
-
Okej. Hur tycker du att de ska ha råd att ha kvar allting när TS säger att hon inte har råd? Det var ju det som var problemet från början i trådstarten: pappan betalar inte underhåll mer och då har hon inte råd att ha kvar häst, moppebil och mobiltelefon. Inte om ett år, utan nu när flickan flyttar till pappa. Jag tycker absolut att man kan vara ärlig med tjejen och säga hur det ligger till med ekonomin.Anonym (r) skrev 2023-06-02 13:28:18 följande:Väldigt långt att gå när dottern varit med om en händelse nu som gör det svårare, ingen kan sia om läget om ett år.
-
Jag skulle vända mig till kommunens familjerådgivning. Har för mig att barns fritidsintressen ska beaktas enligt barnets fallenhet och önskemål, inom rimlig gräns - värt att diskutera med någon som medlar.
Sedan är det så att om han är boendeförälder så ska han nu betala kläder, mobil etc. Du kan ju ge honom 1000kr (hälften av 2000, men du tjänar ju hälften av vad han tjänar). Båda föräldrarna ska bidra enligt förmåga!
Tycker han att du ska betala mera så bör du fråga varför han kommit undan med att betala bara 2,000 kr i alla dessa år??
Om han är 100% boendeförälder så ska HAN bekosta dotterns utgifter, punkt. Det enda du kan bli skyldig att betala är rimligt underhåll (och om du går via kommunens rådgivning/familjerätten så kommer du få höra att man delar kostnaderna propertionellt enligt lön (minus vissa kostnader)! -
Låter bra i teorin men det finns inget som kräver att en förälder ska betala dyra fritidssysselsättningar från ett barn. Om pappan vägra betala för ridning så blir alternativen sälja hästen eller mamma betalar.Anonym (men suck) skrev 2023-06-02 13:41:26 följande:
Jag skulle vända mig till kommunens familjerådgivning. Har för mig att barns fritidsintressen ska beaktas enligt barnets fallenhet och önskemål, inom rimlig gräns - värt att diskutera med någon som medlar.
Sedan är det så att om han är boendeförälder så ska han nu betala kläder, mobil etc. Du kan ju ge honom 1000kr (hälften av 2000, men du tjänar ju hälften av vad han tjänar). Båda föräldrarna ska bidra enligt förmåga!
Tycker han att du ska betala mera så bör du fråga varför han kommit undan med att betala bara 2,000 kr i alla dessa år??
Om han är 100% boendeförälder så ska HAN bekosta dotterns utgifter, punkt. Det enda du kan bli skyldig att betala är rimligt underhåll (och om du går via kommunens rådgivning/familjerätten så kommer du få höra att man delar kostnaderna propertionellt enligt lön (minus vissa kostnader)!
En förälder kan inte gå med på och betala dyra fritidintressen och sen dumpa kostnaderna på den andra förälderna vid en flytt t ex. -
Alla räknar och räknar på TS' ekonomi.
Tror du/ni (ts och dottern) verkligen att hon kommer trivas hos pappan?? Låter ju knappt som han ens vill ha henne där, om han nu vägrar betala en spänn mer till henne än absolut nödvändigt?? Tycker han låter jätteelak faktiskt!
Det är väl jättebra att flickan har ett intresse, om hon nu dessutom inte mår något vidare?? Även om inte HAN är intresserad av hästar så borde han väl kunna ställa upp för sin dotter, speciellt om han dessutom har det ganska gott ställt? Han borde helt klart vara intresserad av att dela kostnaderna för sitt barns intresse, och se henne lycklig!
Jag hade inte jublat om mitt barn fick för sig att hålla på med t.ex. ishockey eller motorsport, men är det nu det den vill göra, det enda den gör och att den faktiskt visar sig ha fallenhet för det så får man nog faktiskt svälja det! Man vill väl sina barn det bästa??
Och att hon har en el-bil att ta sig runt med borde väl underlätta massor för honom också, att hon kan ta sig runt på egen hand?
Låter som en väldigt märklig, snål, ointresserad och oengagerad "pappa", tyvärr! 😔 -
Hur har ni gjort tidigare? Om han bara betalat tvåtusen så går väl det på ett ut mot att du inte betalar mat och hemförsäkring?Tjosan123 skrev 2023-06-02 10:36:33 följande:
Så han behöver i princip bara betala mat och boende, sen betalar jag resten? Jag fattar att häst-biten blir min, men mobiltelefon, kläder, fritidsintresse (som visserligen går till ridning), kläder osv. Det får jag stå för alltså?
-
Nja, det är ju ditt eget val att betala för häst och mopedbil. Han har ingen skyldighet att bidra till det och eftersom dottern inte bor hos dig så är det snarare du som riskerar att få betala underhåll till honom, om han skulle känna för det.Tjosan123 skrev 2023-06-02 10:17:10 följande:Jag betalar men dottern bor hos pappanKan jag kräva underhåll även om dottern bor hos honom? Jag känner mig tryckt mot väggen,då jag inte kan betala allt utan underhållet som jag fick innan. Jag lever ju på noll och ingenting nu. Jag menar att om vi inte hjälps åt så måste jag sälja hennes häst. Den enda glädjen hon för tillfället har och älskar, men han menar att då får jag ju göra det.
Jag håller med pappan. Om din ekonomi inte tillåter de där extravaganta utgifterna så sälj både häst och mopedbil, eller minst hästen eftersom den kostar mest och är den minst försvarbara utgiften. -
Håller inte med. Det är inte han som indirekt vägrar henne någonting. Det är du som har valt att introducera något i hennes liv som du numera inte har råd med. Det är inte hans fel. Var tacksam att han inte kräver dig på underhåll!Tjosan123 skrev 2023-06-02 10:49:07 följande:
Förstår. Kan bara inte förstå honom som gör så här mot henne. Att vägra betala mig är ju indirekt att vägra till henne. Hon älskar sin häst och han vet att jag jobbar extra för att hon ska få ha kvar den. Att ta den ifrån henne nu skulle vara förödande i hennes situation. Det är hennes bästa vän och något som bidrar mycket till hennes välmående. Juridig och rättvisa är inte alltid under samma blad i boken..
Däremot behöver du fundera på om det inte skulle bli billigare för dig att faktiskt betala underhåll, för den summan skulle antagligen bli mindre än vad han kommer att förvänta sig att du betalar. Om du betalar underhåll så hamnar hela den bördan på honom, och det är HAN som säger nej i så fall till dottern, inte du. Du slipper med andra ord få skit för hans beslut. -
Vilket jävla svin!!
Prata med dottern. Flyttar hon dit kommer hästen behöva säljas. Hon kanske kan ta ett extraknäck varannan helg/nån kväll ibland? -
Tråkiga pappan, håller med dig men tyvärr kan ingen tvinga pappan att betala dessa utgifter för dottern.
-
Det var på nyheterna nyss, om att Netflix ska göra så att man inte kan dela på konton utanför hushållet. men så länge kan du väl bara byta lösenord så kommer de inte åt?Tjosan123 skrev 2023-06-02 12:02:12 följande:
Nu blir det ju inte bara de kostnader jag hade innan, utan dubbelt på bensin också. Vi åker ju aldrig dit ihop mer, och hennes väg blir längre nu.
Det retar mig också att de har min spotify i det hushållet, min netflix osv.
Jag vill inte va den som plockar bort. Jag är inte sån,men nu när det är som det är, så tro fan man knyter näven i ficka ibland.
Förklara detta för dottern, för det är väl delvis hon som använde det hos pappa? Om hon nu flyttar på heltid får väl det hushållet skaffa sig eget abonnemang?
Spotify använder man kanske oftast i sin mobil så det är lite en annan sak. Har du sånt familjeabonemmang så att du och dottern delar? Ingen annan behöver väl vara med i det? -
Jag vill inte sälja hästen för hennes mående. Det låter som i grunden goda intentioner, men om du går under ekonomiskt så låter som ett dåligt avsnitt ur Lyxfällan.
Jag vet att du verkligen inte vill, men att ha häst och mopedbil etc låter oerhört lyxigt och inte alls förenligt med en sämre ekonomi. Det är som att känslor och ekonomi står mot varandra här. Det logiska är tyvärr att prioritera ekonomin. -
Tjosan123 skrev 2023-06-02 11:57:21 följande:
Jo, tävlandet kommer hon få avstå i år,samt meeting och kurser tyvärr. (Också tragiskt då det är hennes chans att komma bort och träffa vänner. hon är ju själv nu,men men). Vi stå i ett stall där de har inridning och tillridning. Inga inarkoderade alltså,bara verksamhet med dyra hästar och inridnig liksom. Min dotter är den enda.
Kläder är det stopp på, och privatlektioner eller övrig träning blir bara de gånger mormor bjuder ;)
I try...
Tjosan123 skrev 2023-06-02 12:02:12 följande:Nu blir det ju inte bara de kostnader jag hade innan, utan dubbelt på bensin också. Vi åker ju aldrig dit ihop mer, och hennes väg blir längre nu.
Det retar mig också att de har min spotify i det hushållet, min netflix osv.
Jag vill inte va den som plockar bort. Jag är inte sån,men nu när det är som det är, så tro fan man knyter näven i ficka ibland.
Jaha, men då får hon väl ta bussen eller cykla? Netflix och Spotify kan du väl säga upp? Förstår inte hur 2000/mån kan göra så stor skillnad faktiskt, bara mat till en tonåring kostar ju mer än så om du inte fött upp ungen på makaroner. Sen kan du ju flytta till mindre bostad också om dottern inte bor hos dig.
Du verkar inte det minsta lösningsorienterad. -
En mopedbil är dyrt. Sälj och köp en moped. Byt stall få stall kostar 10000kr i månaden då du säger att du redan tagit bort tävlingar kurser mm. 4000-5000kr för stall och mat är mera rimligt Byt stall till ngt närmare dottern så blir kostnaden för resor lägre
Då har du snabbt tjänat in de 2000kr i underhåll du saknar och ekonomin är grön igen. Samt fått ett kapital på mellanskillnaden mopedbil och moped.
-
Jo, en domstol....Anonym (Ässja) skrev 2023-06-02 17:50:08 följande:
Tråkiga pappan, håller med dig men tyvärr kan ingen tvinga pappan att betala dessa utgifter för dottern.
-
Nej, häst och mopedbil ingår inte i vad som räknas som normala levnadsomkostnader för ett barn. Ingen domstol kommer att tvinga honom att betala en enda krona.Anonym (men suck) skrev 2023-06-05 15:13:45 följande:Jo, en domstol....
-
Du får väl förklara situationen för henne. Det är väl inget lätt beslut, men hästen måste säljas i så fall. Du kan ju naturligtvis inte kräva underhåll för hästen, det faller på sin egen orimlighet.Tjosan123 skrev 2023-06-02 10:17:10 följande:Jag betalar men dottern bor hos pappanSpeciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll. Nu har hon varit med omständigheter som gör att hon inte vill va kvar i stan eller skolan. Hennes pappa ska flytta till en by i närheten och hon vill flytta med för att bryta. Jag förstår hennes situation även om det är sorligt att hon vill flytta. Nu är det så att pappan inte vill betala några utgifter utan bara ha dottern hos sig och stå för mat och logi. Han kräver inget underhåll,men vill att jag betalar allt. Hon har egen häst sen 5 år och det ställer han sig utanför och gjorde från början. han betalr inget på de intresset. Hon har mopedbil för att ta sig till och från stallet. Den betalar han inte heller. Han tar inte hennes försäkring,mobil, bensin,kläder, ridlektioner, tävlingslicenser eller avgifter eller något annat som rör dotterns liv eller intresse. Han har en lön på nästan dubbelt så mycket som mig. Kan jag kräva underhåll även om dottern bor hos honom? Jag känner mig tryckt mot väggen,då jag inte kan betala allt utan underhållet som jag fick innan. Jag lever ju på noll och ingenting nu. Jag menar att om vi inte hjälps åt så måste jag sälja hennes häst. Den enda glädjen hon för tillfället har och älskar, men han menar att då får jag ju göra det.
-
Dottern har väl studiebidrag som räcker till mobil och kläder?
-
Svar till (men suck)
En domstol skulle aldrig döma att pappan måste betala för en häst och en elbil.
De SKULLE kunna döma att han ska betala mer än 2000 kr i underhåll till ts om flickan fortsatte bo hos henne eftersom underhållsstödet ligger på 2300 kr, så ska lägsta underhållet ligga på detta också.
Men nu ska flickan bo hos sin pappa så en domstol kommer inte tala om för pappan att han måste betala hennes dyra intressen. Inte ens om hon bodde kvar hos sin mamma.
En domstol kan inte bestämma vad folk gör av sina pengar så länge deras barn får sina basala behov tillgodosedda (boende, mat, kläder).
-
DE har ju råd! TS har inte råd med precis allt längre. Pappan var ju välbärgad och skulle säkert kunna samarbeta kring dotterns aktiviteter. Tycker pappan ska förklara för dottern att hon inte är tillräckligt värd i hans ögon för att få behålla sin häst/"sin medicin". Istället för epa kan man kanske diskutera en moped istället? Eller tycker han inte att hon ska kunna ta sig fram heller? Enligt TS unnar han henne inte ens mobiltelefon.Anonym (Maya) skrev 2023-06-02 13:38:30 följande:Okej. Hur tycker du att de ska ha råd att ha kvar allting när TS säger att hon inte har råd? Det var ju det som var problemet från början i trådstarten: pappan betalar inte underhåll mer och då har hon inte råd att ha kvar häst, moppebil och mobiltelefon. Inte om ett år, utan nu när flickan flyttar till pappa. Jag tycker absolut att man kan vara ärlig med tjejen och säga hur det ligger till med ekonomin.