• Anonym (Hur?)

Ingen A-kassa under sommarlovet?

Sambon studerar på en högre utbildning 100% och har nu idag tagit sommarlov i 2 månader.

Tyvärr har han inte lyckats få ett sommarjobb och trodde då han kunde skriva in sig på AF och sen söka A-kassa.

Men han fick avslag på A-kassan. 🤔

Hur ska en student som inte lyckas få sommarjobb kunna överleva i 2 månader utan pengar? Soc har vi inte rätt till och jag själv jobbar inte ens 100% och vi kan inte få de att gå runt med enbart min inkomst.

• Svar på tråden Ingen A-kassa under sommarlovet?
  • Anonym (...)

Varför är du så nedvärderande? Bara undrar hur du mår?

Nilsson98 skrev 2023-06-03 20:52:00 följande:
    Förlåt lilla vän men skulle knappast kalla att plugga till ssk för svårt. Själv läste jag till civilingenjör maskinteknik på kth. Jag gick ut med helt ok betyg men som du säkert förstår så skriker arbetsgivare efter oss högutbildade så det var inga som helst problem att få ett jobb efter utb. Jag var t o m så eftertraktad att jag landade ett riktigt bra jobb innan jag ens var klar.
  • Anonym (Siri)
    Nilsson98 skrev 2023-06-03 19:59:50 följande:
    Vad gjorde du på helgerna? De flesta med något mått av självbevarelsedrift och lite grit jobbar extra för att dels få in pengar men framför allt för att bygga upp jobberfarenhet. Nästan alla som jag läste med jobbade extra på helgerna. Men jag läste å andra sidan ett väldigt prestigefyllt program där endast de med toppbetyg/hp-resultat kommer in.

Det låter som att du kanske inte riktigt tillhör toppen vilket förklarar varför du har svårt att axla både jobb och studier. Du och din tvilling, Iris, verkar vara lite av samma skrot och korn.
    Precis som jag skrev i mitt inlägg så studerade jag, och resten av studenterna på mitt program på helgerna. Jag gick också ett prestigefyllt program där bara de med toppbetyg/hp-resultat kom in. Tiden på kvällar och helger behövdes för att jobba på projekt och bli klar till alla deadlines. Som sagt så jobbade mer eller mindre ingen på mitt program extra under terminerna. Alla projekt vi jobbade på under studietiden användes ju också för att bygga upp en portfolio, så självklart fokuserade man på att göra bra grejer.

Sen är det pinsamt att du inte fattar hur patetiskt det är att du håller på med din elitism och pratar om vem som skulle tillhöra "toppen". Det är ju bara tragiskt. Lite ödmjukhet har inte dödat någon. Väx upp.
  • EnAnonumius
    Förlåt lilla vän men skulle knappast kalla att plugga till ssk för svårt. Själv läste jag till civilingenjör maskinteknik på kth. Jag gick ut med helt ok betyg men som du säkert förstår så skriker arbetsgivare efter oss högutbildade så det var inga som helst problem att få ett jobb efter utb. Jag var t o m så eftertraktad att jag landade ett riktigt bra jobb innan jag ens var klar.
    Du må vara högutbildad.. Men mogen är du knappast.

Otroligt omoget av dig att börja ett inlägg med en härskarteknik (Förminskande är den härskarteknik du använder dig av).. För att sedan fortsätta inlägget i en otrolig arrogant ton, och tydligt insinuerar att civilingenjör maskintekniskt skulle vara svårare än en SSK utbildning. 🙄

Jag förstår att du kan avgöra av ren direkt fakta och erfarenhet bevisa objektivt att en SSK utbildning är lättare än att utbilda sig till Civilare inom maskinteknik?🙄

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Livvy)

Om man jobbar eller ej under studier har ju inte bara med studiernas svårighetsgrad att göra. Många måste jobba för ekonomins skull även om de skulle behöva plugga 15 h om dygnet.

De flesta klarar av att jobba en dag i veckan även vid svåra studier, man får bara se till att planera upp dagarna ordentligt.

De som klarar sig utan att jobba är väl jätteskönt men alla är inte i en situation där csn räcker till. Alla som pluggar är ju inte unga och bor i studentkorridor.

Så därför kan man ju inte säga att de som jobbar går lätta utbildningar och de som inte jobbar går svåra utbildningar. Utan det har ju med ens privatekonomi att göra många gånger. De som pluggar svåra program och behöver jobba får ju helt enkelt fixa det bara.

• Anonym (Huh)

Antingen sommarjobb eller sommarkurser? Man är ju inte arbetslös om man läser en utbildning 

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Hur?) skrev 2023-06-02 14:12:18 följande:
    Ingen A-kassa under sommarlovet?

Sambon studerar på en högre utbildning 100% och har nu idag tagit sommarlov i 2 månader.

Tyvärr har han inte lyckats få ett sommarjobb och trodde då han kunde skriva in sig på AF och sen söka A-kassa.

Men han fick avslag på A-kassan. 🤔

Hur ska en student som inte lyckas få sommarjobb kunna överleva i 2 månader utan pengar? Soc har vi inte rätt till och jag själv jobbar inte ens 100% och vi kan inte få de att gå runt med enbart min inkomst.

Klart han fick avslag, han ska kunna ta ett jobb vilket han inte kan om han är inskrivn på högskola...

Din sambo studerar på en högre utbildning, men klarar inte av att söka jobb eller ens relevant information?🤔 Sök sommarkurser eller andra typer av jobb. Eller ska du och samhället vara hans morsa?
  • EpicF
    Nilsson98 skrev 2023-06-03 22:12:59 följande:
    Det är helt uppenbart att vi två har olika syn på vad ett välbetalt och bra jobb är  // Skrattande Att sätta kateter och tappa människor på blod slår inte lika högt som att vara med och konstruera morgondagens AI. Du och dina gelikar skriker högt men ändå är no bara utförare, det är läkarkåren som står för den medicinska expertisen. 
    Nu tappar jag varken blod eller sätter kateter och gjorde inte det på första jobb heller. Jobbade då som samordnare inom kunskapstryning och kompetansutveckling. 

Jobbar idag som enhetsledare och sysslar bla med kompetensutveckling samt mycket annars spännande. 

Att jobba med människor är mycket mer enn enbart medicin. Och förövrigt så jobbar i team, speciellt med det medicinska. 

Märker tydligt att inte vet vad sjuksköterskor jobbar med. 

Morgondagens AI bryr jag mig inte ett skit om. Tycker att jag har ett mycket mera spännande jobb. Men så har jag också valt en annan bana. Och är med stor sannolikhet mer utbildad än vad du är. 

Vad innebär välbetalt jobb för dig? 
  • Marmite Devil
    Anonym (Har gjort bådadera) skrev 2023-06-03 20:32:36 följande:
    Om man läser lagom flummiga ämnen som beteendevetenskap, filosofi och juridik och sånt, ja då går det utmärkt att jobba heltid.

Som mest läste jag dubbel helfart bredvid heltidsjobb i två terminer. Gäsp liksom.

En kemiutbildning med 40 timmars obligatorisk labvecka i 6-7 veckor av kursens 10- då jobbar ingen heltid kan jag lova dig för då kan man inte ens bli godkänd.
    Vad duttit av dig, dutti ponke. 
  • EnAnonumius
    Nilsson98 skrev 2023-06-03 22:15:26 följande:
    Gullig du är som ändrar inställning beroende på hur ägd du blir. Är du lika patetisk i ditt yrkesliv? Vänder kappan efter vinden eftersom du blir så obekväm och har svårt att formulera vettiga argument. Den enda som är patetisk i det här sammanhanget är du, din ärkenolla.
    Ja du du formulerar ju knappast vettiga argument heller.

Knappast vettigt att starta ett argument  med en härskar teknik (förminskande) "Förlåt lilla du..." som du gjorde till EpicF.

Sedan så fortsätter du ju att visa att du är lika patetisk och dålig på att komma med vettiga argument själv som "är du lika patetisk" och "...din ärkenolla".

Har du själv svårt att formulera vettiga argument?
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Livvy) skrev 2023-06-03 11:11:56 följande:

Har han ens varit med i a-kassan, betalat för den och jobbat upp ett villkor? Ni trodde väl inte att a-kassa är något man bara får som arbetslös, det är ju en försäkring med tydliga villkor i, inget man bara får.

Som student vet man ju hur sommaren ser ut. Jag sparade massa pengar innan studier, har jobbat lite extra och skaffade sommarjobb i januari. Det gäller att ha framförhållning när man studerar eftersom pengarna kommer ojämnt.

Han har varit med i facket och a-kassan i över 10 år och jobbat heltid innan studierna.
  • EnAnonumius
    Anonym (Hur?) skrev 2023-06-03 22:27:55 följande:
    Han har varit med i facket och a-kassan i över 10 år och jobbat heltid innan studierna.
    Framgick ju knappast i din TS.
    Fast det förändra ändå inget i praktiken med a-klassa och studier.
  • Anonym (qwerty)
    LOL, alla jag känner från kth har ju fått jobberbjudande innan utbildningen är klar. Det är väl ingen riktig bedrift eftersom man vid anställning kan sätta lägre lön eftersom personen inte är officiellt klar. Snarare har ju kth svårt att få folk att faktiskt ta sin examen just pga att så många börjar jobba innan.
    Hade du praktik eller har du gått den senare utbildningen?
  • Anonym (Josefin)

Iris, jag kan inte citera dig. Försök att fokusera mer på det du faktiskt har gjort och inte bara tänka på det du inte gjort. Jättebra att du fyller ut cv:et med årtal så det ser lite bättre ut. Tror du att du skulle kunna ringa din senaste arbetsgivare och fråga om hen kan tänka sig vara referens? Och för den delen alla arbetsgivare tar inte referenser. Min sambo fick jobb på ett bemanningsföretag för ett halvår sedan, de frågade inte efter någon referens och det gick vägen. Jag vet inte heller hur vanligt det är att man som arbetsgivare kollar upp vilken sjukdomshistorik man har sedan tidigare. Inom min bransch är det inte så ovanligt att folk är hemma en dag hit eller dit. Försök ta emot den hjälp som finns, om arbetsförmedlingen kan hjälpa dig kolla din ansökan eller till och med nåt slags anställningsstöd. Låter inte så omöjligt med tanke på att din läkare faktiskt föreslagit sjukpension. 

• Anonym (Iris)
    EpicF skrev 2023-06-03 21:06:05 följande:
    Mycket frånvaro kan tyvärr leda till dåliga referenser. Inte speciellt smart at ljuga på cv heller. Det kommer fram när en potentiell arbetsgivare ringer referenser. 
    Jag ljuger inte på mitt CV vad har du fått det ifrån? 
  • Core

Trots lång studietid har du uppenbarligen en äcklig personlighet. Vet inte ditt kön, men är du man kan jag tamejfan garantera att du är en av de som gråtrunkar över att kvinnor väljer *kriminella badboys* framför er guldgossar. Newsflash, det beror på att du är så oskön en människa kan bli, grattis. 

Jodå, jag har också utbildat mig, men tror mig inte vara bättre än andra för det. Usch, tänkte komma in i tråden och kritisera ts, men jag ångrade mig

• Anonym (Studentliv)
    Anonym (Hur?) skrev 2023-06-03 08:32:50 följande:
    Jag vet inte. Jag är bara behovsanställd och jobbar timmar. Har mellan 25-100% varje månad och stämplar själv resten.
    Nu i maj månad fick jag 90h på jobbet.
    Anonym (Hur?) skrev 2023-06-03 08:52:40 följande:
    Ja vi bor i hus ja. Borde ha koll? Är du på riktigt? 🤔
    Vi har inte studerat på +10 år och absolut inte efter gymnasiet där csn osv rullade på utan att man behövde göra något.

Jag har dessutom en utbrändhet i botten som ställer till det ordentligt med mitt minne + blivit opererad i ryggen och haft väldigt ont i nästan 1 år och fått äta värktabletter som gör en seg och mosig, dvs hjärnan är ännu mer slö.

Nu jobbar jag igen och mår bra, men det har varit tufft med vattenskadan, rodda med försäkringsbolaget, tjafsa med Försäkringskassan, ha koll på allting hemma med barn, läxor, tandläkare, läkarbesök , rehab, osv. 
    Vi har hjälpts åt mycket, men mycket av grejerna har bara varit "mitt".

Samtidigt som han haft massa tentor och grejer, utbildningen har varit svårt för honom pga skrivsvårigheter, men han har kämpat.

Men visst, han är kanske inte så insatt i CSN alla gånger och han var tämligen säker på att ha ett sommarjobb, men nu blev de inte så.

Du får ju ta ett till jobb eller söka en heltidstjänst. Och vadå inte så insatt i CSN? Vad är det för nolla du valt att bilda familj med - har man försörjningsansvar för barn så tar man reda på vad som gäller.

Sen fattar jag inte hur ni tänkt med ekonomin om ni sätter den ena på CSN när du inte ens har heltid och ni inte verkar har en buffert så ni klarar sommaren.
  • EpicF

Anonym (Iris): Du skrev att du inte skrev datum/månad och årtal utan årtal, vilket då får det till att se ut som att du jobbat längre än du egentligen jar gjort. Vanligaste är att skriva månad och årtal, ex Nov 2021-mars 2023. Inte bara 2021-2023. 

• Mimosa86

Hmm hur kan man inte hitta jobb på sommaren? 

vad gjorde man själv när man studerade, tog konsultuppdrag, jobbade inom äldreomsorgen, vikarie på fritids, plockade frukt, delade ut tidningar, rensa ogräs? skys the limit 

• EpicF
    Mimosa86 skrev 2023-06-04 11:23:57 följande:

Hmm hur kan man inte hitta jobb på sommaren? 

vad gjorde man själv när man studerade, tog konsultuppdrag, jobbade inom äldreomsorgen, vikarie på fritids, plockade frukt, delade ut tidningar, rensa ogräs? skys the limit 

Sökt för sent eller inte sökt alls. 
Svar på tråden Ingen A-kassa under sommarlovet?