• Anonym (patient)

Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk

Man måste boka av ett läkarbesök minst 24 timmar innan besöket, annars får man en avgift.

Men vad ska man göra då om man vaknar med feber eller insjuknar kvällen innan

Eller är det meningen att man ska avboka alla besök IFALL man blir sjuk för sent? För att gardera sig mot att göra fel och bli straffad liksom.

• Svar på tråden Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk
  • Anonym (E)
    Anonym (Vera) skrev 2023-06-29 16:25:04 följande:

E - fast poängen är ju att trots att någon har en laglig rätt att ta ut avgifter behöver det inte innebära att de får rätt i domstol. Även när det gäller tjänster eller liknande så gäller allmänna avtalsrättsliga regler, vilket innebär att tjänstegivaren har laglig rätt att ta ut avgifter vid sen avbokning. Trots det så KAN alltså domstol ge rätt till personen som avbokade sent. 

Det beror ju på omständigheterna, som du inte har redogjort för alls. Du kan istället berätta för ts hur hen ska få rätt i domstolen mot vården.
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:36:46 följande:
    Ja, och om man ska gå efter det så har de också rätt att ta ut avgift ifrån den bussöverkörde patienten. Finns inget undantag i lagen för det.
    Exakt. Jag kan dock tänka mig att de i ett sådant fall skulle vara mer humana och se att du faktiskt inte hade någon möjlighet att avboka i tid. En bussolycka som gör en inkapabel att höra av sig går ju trots allt att bevisa också. Men som du säger, de måste inte.
  • Anonym (patient)
    Anonym (E) skrev 2023-06-29 16:39:01 följande:
    Exakt. Jag kan dock tänka mig att de i ett sådant fall skulle vara mer humana och se att du faktiskt inte hade någon möjlighet att avboka i tid. En bussolycka som gör en inkapabel att höra av sig går ju trots allt att bevisa också. Men som du säger, de måste inte.
    Precis vad jag skrev, om de är snälla. Patienten hade likväl ingen möjlighet att avboka i tid om han blev akut sjuk. Alltså har man inget för att bestrida i något av fallen, för vården kan ändå dra det till domstol och få rätt, enligt dina inlägg här i tråden. Om de är välvilliga är en annan fråga, det jag undrar handlar om vad de har rätt att begära enligt lag.
  • Anonym (Vera)

E - genom att redogöra för sin akut påkomna sjukdom, naturligtvis. Det är den enda insats som krävs. Sen hur domstolen dömer vet varken du eller jag.

• Anonym (Vera)

Ts - de har rätt enligt lag att begära, men det är inte säkert att du är skyldig att betala. 

• Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:42:55 följande:
    Precis vad jag skrev, om de är snälla. Patienten hade likväl ingen möjlighet att avboka i tid om han blev akut sjuk. Alltså har man inget för att bestrida i något av fallen, för vården kan ändå dra det till domstol och få rätt, enligt dina inlägg här i tråden. Om de är välvilliga är en annan fråga, det jag undrar handlar om vad de har rätt att begära enligt lag.
    Skillnaden är att det ena går att bevisa, det du sa till dem kan lika gärna vara hittepå. Förstår du hur jag menar?

Du hade påpekat redan att du var sjuk, eller hur? Påminn mig gärna, men frågade du om du kunde slippa avgiften, erbjöd de att du skulle slippa, diskuterades avgiften öht? För det var rätt tillfälle då att fråga "behöver jag fortfarande betala avgiften?".

Återigen - de har rätt att begära avgiften enligt lag.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:04:31 följande:
    Jag räknar inte med att få svar på vad som gäller lagligt ifrån dem. Det är inte givet att vårdgivare följer lagen eller ens vet att de gör något som inte är lagenligt. Har hänt förr.
    De bestämmer vilka riktlinjer som gäller och du accepterar dessa då du frivilligt är deras patient och bokar tid hos dem. 
    Ganska enkelt. 
  • Core

2-300kr för något som hade kostat 6000 i många andra länder?

sluta gråt

• Anonym (patient)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-06-29 19:56:52 följande:
    De bestämmer vilka riktlinjer som gäller och du accepterar dessa då du frivilligt är deras patient och bokar tid hos dem. 
    Ganska enkelt. 
    Nej jag fick en kallelse jag hade inte bokat tiden men oavsett så hänvisar du inte till något lagrum som ger den rätten. Om du pratar med mig så kan jag bestämma att du måste betala och gör du inte det utan pratar ändå så har jag rätt att få rätt i domstol till mina pengar, kan jag på samma sätt hävda
  • Anonym (patient)
    Core skrev 2023-06-30 15:35:00 följande:

2-300kr för något som hade kostat 6000 i många andra länder?

sluta gråt

Håll dig till ämnet tack det här svarar inte på frågan
  • Anonym (patient)
    Anonym (E) skrev 2023-06-29 17:03:26 följande:
    Skillnaden är att det ena går att bevisa, det du sa till dem kan lika gärna vara hittepå. Förstår du hur jag menar?

Du hade påpekat redan att du var sjuk, eller hur? Påminn mig gärna, men frågade du om du kunde slippa avgiften, erbjöd de att du skulle slippa, diskuterades avgiften öht? För det var rätt tillfälle då att fråga "behöver jag fortfarande betala avgiften?".

Återigen - de har rätt att begära avgiften enligt lag.
    Var i lagen står det att patienten måste bevisa varför frånvaron?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (patient) skrev 2023-07-04 14:50:47 följande:
    Vad säger dom när du ringer och frågar? 
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-07-04 14:50:47 följande:
    Ingenstans. Det var inte heller poängen, utan iom att du kan bevisa sjukhusvistelse t ex så KAN man få mer förståelse från deras sida om man avbokar för sent. Fortfarande inte deras skyldighet även om du hade legat i koma.
  • Anonym (patient)
    Anonym (E) skrev 2023-07-04 15:30:17 följande:
    Ingenstans. Det var inte heller poängen, utan iom att du kan bevisa sjukhusvistelse t ex så KAN man få mer förståelse från deras sida om man avbokar för sent. Fortfarande inte deras skyldighet även om du hade legat i koma.
    Så de har ingen förståelse för att folk insjuknar hastigt för att det är möjligt att vissa skulle kunna ljuga om det. Med det tänket legitimerat  så borde alla arbetsgivare också kunna neka sjuklön första vecka utan läkarintyg.
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-07-04 15:35:34 följande:
    Så de har ingen förståelse för att folk insjuknar hastigt för att det är möjligt att vissa skulle kunna ljuga om det. Med det tänket legitimerat  så borde alla arbetsgivare också kunna neka sjuklön första vecka utan läkarintyg.
    Det sa jag inte. Snarare tvärtom. Men första steget är ju att man pratar med dem (det har du gjort) och frågar om man ändå måste betala (det har du inte gjort verkar det som). Det finns skrivet lite varstans på internet om att regionerna kan låta en slippa avgift om man blir akut sjuk t ex. Just nu verkar det stora problemet vara att du sitter och eldar upp dig för något som du själv inte har försökt ta tag i ordentligt, dvs du skulle ha frågat om du ändå måste betala fast du blev sjuk. Har du gjort det än?
  • Anonym (patient)
    Anonym (E) skrev 2023-07-04 15:40:18 följande:
    Det sa jag inte. Snarare tvärtom. Men första steget är ju att man pratar med dem (det har du gjort) och frågar om man ändå måste betala (det har du inte gjort verkar det som). Det finns skrivet lite varstans på internet om att regionerna kan låta en slippa avgift om man blir akut sjuk t ex. Just nu verkar det stora problemet vara att du sitter och eldar upp dig för något som du själv inte har försökt ta tag i ordentligt, dvs du skulle ha frågat om du ändå måste betala fast du blev sjuk. Har du gjort det än?

Men min fråga är inte vad de skulle göra om man försöker få dem att förstå, min fråga är vad de har rätt till utifall de trots allt vill avgiftsbelägga mig.

Jag berättade när jag avbokade att anledningen var att jag var sjuk. Inget mer än det.

• Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-07-04 15:48:07 följande:

Men min fråga är inte vad de skulle göra om man försöker få dem att förstå, min fråga är vad de har rätt till utifall de trots allt vill avgiftsbelägga mig.

Jag berättade när jag avbokade att anledningen var att jag var sjuk. Inget mer än det.

Jag har redan sagt flera gånger till dig att de har rätt att ta ut en avgift om du uteblir från besök och inte avbokar i tid. Vidare har de rätt att ta det till tingsrätten om du vägrar betala.

Ja, det var synd att du inte där och då frågade om du kunde slippa avgiften. Nu lär det bli svårt att komma med det i efterhand. Misstänker att den kanske redan ska ha betalats.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (patient) skrev 2023-07-04 14:49:25 följande:
    Nej jag fick en kallelse jag hade inte bokat tiden men oavsett så hänvisar du inte till något lagrum som ger den rätten. Om du pratar med mig så kan jag bestämma att du måste betala och gör du inte det utan pratar ändå så har jag rätt att få rätt i domstol till mina pengar, kan jag på samma sätt hävda
    Det finns inget lagrum som reglerar detta vilket du borde förstå, det är just den vårdgivarens riktlinjer dessa får du förhålla dig till om du är patient där. 

Inget lagrum behövs. 
Svar på tråden Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk