Folk är olika givetvis, men ett undvikande av att ta hem andras barn kan bero på andra orsaker:
* Någon av föräldrarna har en depression, utmattningssyndrom, annan sjukdom fysiskt eller psykiskt
*Någon av föräldrarna jobbar skift eller nattjobb och sover dagtid och behöver vara hyfsat ostörd
*Någon av föräldrarna är jour i hemmet eller jobbar hemifrån, och behöver vara ostörd
* Missbruksproblematik
*Relationsproblem/parproblem mellan föräldrarna (tex grälrikt el dyl)
*Mycket stökigt hem
*Familjen har många barn själva (klarar inte att alla tar hem vänner)
*Föräldrarna tycker att andras barn är ouppfostrade
*Barnet skäms över någonting - och vill inte ta hem kompisar
*Föräldrarna orkar bara inte och struntar i det.
Som barn fick jag aldrig kompisar hemma. Jag var endabarn, men min pappa hade psykisk sjukdom, föräldrarna bråkade konstant och vi hade ett extremt stökigt hem. För mig var det en lättnad att komma hem till andra.
En klasskompis hade inte heller kompisar hemma. Först som vuxen har jag förstått att det berodde på att båda föräldrarna var missbrukare (men skötte det snyggt).
En familj vi känner har åtta barn, och tar av det skälet mycket sällan hem andras barn.
Mina barn har alltid fått ta hem kompisar, haft övernattningar, filmkvällar, kalas - och nu även fester. Vårt hem är tillräckligt städat för att någon skall kunna spontanbesöka. Det är resultatet av min uppväxt av att aldrig kunna ta hem vänner.
Mina numera tonåringar väljer ofta att ha sina kompisträffar hos oss. Dörren är öppen. Det är inte alkohol, utan spelkvällar, damtalskvällar osv. Helt underbart! Det man lägger grunden till får man resultat av...