• Nymphomania

Känslor i sig är inte otrohet

Av någon anledning tas både mina egna trådar samt mina svar i andras trådar, bort. Men jag vågar mig på ett ny tråd nu.

Känsligt ämne det här med otrohet, såklart. Och väldigt laddat här på forumet inte minst. Och jag är absolut inte där otrohet, lider med de som blivit utsatta men vill samtidigt inte dömma folk eller kasta sten i glashus, har ju själv gjort snedsteg. Och jag är också av uppfattningen att IBLAND är det bättre att inte lägga över bördan på sin partner utan istället bära bördan själv. Om man nu har dåligt samvete vill säga. Så kan det ibland vara bättre att inte berätta för sin partner.

Hur som helst så tycker jag att folk är lite väl snabba med att skrika "otrogen".
    Jag menar när det handlar om känslor så är det ju lite mer komplicerat än om man brutit förtroendet gentemot sin partner genom att tex kyssa någon annan. Känslor kan vi ju faktiskt inte styra över, vi kan bara styra över om vi väljer att agera på dom. Jag ska ge er ett exempel men snälla, slå inte på mig, jag mår dåligt över detta och straffar mig själv hårdare än nödvändigt.

Jag har kontakt med en kille från Usa. Till saken hör att jag har en hel del vänner på msn då jag inte har så stort socialt nätverk i verkligheten. Inte helt självvalt och jag är en social människa som behöver mer socialt, men just nu får jag ta allt här hemma med barn och hem etc. Men jobbar på åt se vad jag behöver för att må bra och ha sunda kontakter utanför familjelivet.

Men i alla fall. Jag får känslor för andra ibland. Jag älskar min man men jag har har av olika anledningar väldigt mycket känslor. Min man vet om mina vanliga vänner men skulle såklart inte gilla om han visste hur mkt sex vi pratar. Men å andra sidan pratar jag sex med mina väninnor också och om min man vill prata sex med någon så lägger inte jag mig i det. Om han pratar med en kvinnlig kollega så förbjuder ju inte jag det, men jag har inga arbetskamrater så jag måste ju kunna ha sociala kontakter på annat sätt. Min psykolog säger att jag har rätt till ett privatliv och om jag vill prata sex, skriva sexnoveller på nätet osv. Så här jag rätt att göra det. Jag är väl lite gränslös ibland men min man är och har alltid varit kontrollerande, vilket min psykolog bekräftar. Ingen bra kombo egentligen men vi har hållt ihop närmare 15 år, jag o maken. 

Hur som helst. Jag får ofta komplimanger för mitt utseende och eftersom jag är snäll, trevlig, ödmjuk och öppen så faller män för mig då och då. Jag tackar och uppskattar komplimangerna och uppmärksamheten men är och har alltid varit ärlig med att jag är gift och älskar min man. 

Men för en tid sen började jag skriva med en man i USA. 4 år äldre än mig och han var lite för mycket först, jag bad honom backa. Skrev att det är ok att skriva "I wish you were mine" det är gulligt men inte ok att skriva "You're gonna be mine".
    Jag tycker att framförallt amerikaner kan vara lite väl uppblåsta i sitt ego och ha en viss övertro på sig själva, så jag var rätt kylig i början. Hotade att blocka honom om han inte taggade ner sitt sätt att liksom förutbestämma kring oss, när det inte ens fanns något oss. Respektlöst.

Men sen hände nåt. Han är så fin när han skriver till mig. Vi öppnade upp oss och delade med oss av allt liksom.
    Han skrev att han fallit för mig mer o mer. Och jag sa att det känns orealistiskt och att det rent krasst bara är ord på en skärm. Trots att han försökte övertyga mig att han var den han utgav sig för och att hans känslor var äkta.
    Och jag började få känslor. Idiotiskt. 
    Han bor flera hundra mil bort, vi har aldrig träffats och jag är gift och tänker så förbli.
    Men jag kan inte rå för vad jag känner.
    Och jag kan inte ljuga för honom om att jag har känslor för honom. Jag skäms så.
    Jag älskar verkligen min man.
    Jag o amerikanen har pratat om hur vi ska hantera detta och jag har förklarat hur mkt jag skäms o har dåligt samvete mot min man, och jag gråter vissa kvällar. 
    Är det verkligen så fel att diskutera det man känner för varandra och hur man vill hantera det? Det är ju inte snällt heller att bara bryta med amerikanen, han är ju också en levande o kännande människa även om jag inte har skyldigheter mot honom på samma djup som min man. 

Min man lider inte av att vi har kontakt MEN om jag talar om att jag är så patetisk och störd att jag fått känslor över msn liksom så sårar jag min man och han kommer kräva att jag bryter med amerikanen. Samt så kommer han bli extremt kontrollerande under flera år framöver och jag pallar inte det. Känts i perioder som jag är muslim-hustru och många i min närhet, mina föräldrar, vänner har reagerat på min mans kontrollbehov. 

Nej, jag menar inte att lägga över skulden på honom. Jag vill bara förklara hela bilden så tydligt som möjligt.

Jag önskar att amerikanen skrev att allt var en lögn eller att han inte har känslor längre, det skulle göra allt mycket lättare.
    Så det handlar ju definitivt inte om mitt behov av bekräftelse eller uppmärksamhet. 

• Svar på tråden Känslor i sig är inte otrohet
  • Anonym (rationalisera mera)
    Anonym (On point) skrev 2023-11-30 16:11:41 följande:
    Tyvärr är nog mina kunskaper i psykologi större än dina men det är strunt samma eftersom du verkar ha siktet inställt på att misskreditera TS och hennes avsikter.

Du menar alltså att feedback bara kan vara negativ och inte positiv?  Att hålla med en trådstart är enligt ditt sätt att se det felaktigt?  Man ska alltså vara emot för att få svara på FL?

När det gäller beteenden så vill jag nog tycka att ditt sätt att bemöta TS och även mig i så fall skulle kunna betraktas som narcissiskt.  
    Om du själv behöver skryta om dina kunskaper i psykologi så är det nog ganska troligt att de inte är så stora som du påstår, men det är ju lätt att hävda saker när man inte behöver styrka det. Drömmer

Jag menar det jag skrivit, dina halmgubbar får du står för själv

Enligt ditt sätt att vinkla det så kan ingen kritisera någon utan att vara en narcissist, dvs folk kan bete sig hur narcissistiskt det vill och ingen kan kritisera det utan att själv vara narcissistisk...  märkligt att du med dina ofantliga kunskaper i psykologi inte fattar hur korkat det resonemanget är.Tomte
  • Anonym (On point)
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-12-04 11:30:52 följande:
    Om du själv behöver skryta om dina kunskaper i psykologi så är det nog ganska troligt att de inte är så stora som du påstår, men det är ju lätt att hävda saker när man inte behöver styrka det. Drömmer

Jag menar det jag skrivit, dina halmgubbar får du står för själv

Enligt ditt sätt att vinkla det så kan ingen kritisera någon utan att vara en narcissist, dvs folk kan bete sig hur narcissistiskt det vill och ingen kan kritisera det utan att själv vara narcissistisk...  märkligt att du med dina ofantliga kunskaper i psykologi inte fattar hur korkat det resonemanget är.Tomte
    Du menar alltså , på fullt allvar att trådstarter måste vara objektiva här på  FL?
    Det skulle innebära att vi fick väldigt få trådstarter här, vilket åtminstone jag tycker vore väldigt synd.  I mitt förra svar avstod jag för att kommentera detta eftersom tanken på FL som ett objektivt forum är mig så främmande.

FL  tillsammans med Flashback är väl något av det mest subjektiva som vi har i vårt samhälle. 
    Här får allas, subjektiva åsikter komma till tals. Glad

Att skrika Halmgubbe i detta forum är lönlöst, då diskussionerna här knappast uppfyller några retoriska regler eller ens gör sken att följa dem.

Eftersom du gärna kastar in diagnoser i dina svar och inlägg så tyckte jag att du kunde få smaka lite av din egen medicin. Naturligtvis är det skillnad på att tala om ett narcissiskt beteende och att ställa en diagnos, men det är omöjligt att avgöra om vad som skrivs i en tråd här pekar på något sådant. Vad du anser vara ett narcissistiska beteenden är subjektivt utifrån den referensram du har och därmed på intet sätt en objektiv observation.Skrattande

Det sista där du raljerar med mina kunskaper i ämnet är bara onödigt från din sida och tyder på en något grandios självbild.Flört
    Anonym (On point) skrev 2023-12-04 12:21:12 följande:
    Du menar alltså , på fullt allvar att trådstarter måste vara objektiva här på  FL?
    Det skulle innebära att vi fick väldigt få trådstarter här, vilket åtminstone jag tycker vore väldigt synd.  I mitt förra svar avstod jag för att kommentera detta eftersom tanken på FL som ett objektivt forum är mig så främmande.

FL  tillsammans med Flashback är väl något av det mest subjektiva som vi har i vårt samhälle. 
    Här får allas, subjektiva åsikter komma till tals. Glad

Att skrika Halmgubbe i detta forum är lönlöst, då diskussionerna här knappast uppfyller några retoriska regler eller ens gör sken att följa dem.

Eftersom du gärna kastar in diagnoser i dina svar och inlägg så tyckte jag att du kunde få smaka lite av din egen medicin. Naturligtvis är det skillnad på att tala om ett narcissiskt beteende och att ställa en diagnos, men det är omöjligt att avgöra om vad som skrivs i en tråd här pekar på något sådant. Vad du anser vara ett narcissistiska beteenden är subjektivt utifrån den referensram du har och därmed på intet sätt en objektiv observation.Skrattande

Det sista där du raljerar med mina kunskaper i ämnet är bara onödigt från din sida och tyder på en något grandios självbild.Flört
    Har du börjat smutta på julglöggen eller är du bara allmänt förvirrad?

INGEN tråd på FL är helt objektiv och det är inte du heller. När folk gör saker och skriver en tråd om det så kommer andra tycka vad de vill om det, ink att personen beter sig narcissistikt.

Men enligt dig så kan man inte tycka det utan att själv vara narcissistiskt. Drömmer
  • Anonym (On point)
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-12-04 12:55:25 följande:
    Har du börjat smutta på julglöggen eller är du bara allmänt förvirrad?

INGEN tråd på FL är helt objektiv och det är inte du heller. När folk gör saker och skriver en tråd om det så kommer andra tycka vad de vill om det, ink att personen beter sig narcissistikt.

Men enligt dig så kan man inte tycka det utan att själv vara narcissistiskt. Drömmer
    Glöggen infinner sig inte förrän den 13:eTomte

Har aldrig påstått mig vara objektivare än någon annan här på FL. 

Dina funderingar kring narcissism verkar gå ut på att klassificera resten av värden som narcissistisk, vilket inte är så konstruktivt. Kanske har du svårt att hålla isär vad som är människans högst vanliga problem med psykologiska diagnoser. 

Endera har din värld av någon anledning psykologiserats så till den milda grad att du ser vanligt normalt mänskligt beteende genom psykologins glasögon. Känner faktiskt igen detta från min ungdom när jag läste min första psykologikurs. Tror att hittade psykologiska förklaringar på hela min familj och mitt umgänge. Tillslut gick det upp för mig att det var vanliga människor trots allt.Glad

Du får tycka och tänka vad du vill och jag får tycka och tänka vad jag vill. Jag tycker att man ska vara försiktig och inte slänga ur sig diagnoser hur som helst. Det finns många andra sätt att utrycka sig på.  

Tyvärr har begrepp som bland annat narcissism blivit lite av ett modeord som ofta använda i vecko- och kvällspressen.  Olika tester som ska visa om chefen är psykopat eller om partnern är narcissist florerar. Jag tycker att detta är olyckligt!

Om vi återgår till  TS frågeställning om huruvida hennes webbkontakter är att se som otrohet är svaret ganska enkelt. Känner hon att hon är otrogen mot sin partner så är hon det.  Det finns inget facit över vad som är att betrakta som otrohet Vi har alla olika referensramarTomte
    Anonym (On point) skrev 2023-12-04 13:45:54 följande:
    Glöggen infinner sig inte förrän den 13:eTomte

Har aldrig påstått mig vara objektivare än någon annan här på FL. 

Dina funderingar kring narcissism verkar gå ut på att klassificera resten av värden som narcissistisk, vilket inte är så konstruktivt. Kanske har du svårt att hålla isär vad som är människans högst vanliga problem med psykologiska diagnoser. 

Endera har din värld av någon anledning psykologiserats så till den milda grad att du ser vanligt normalt mänskligt beteende genom psykologins glasögon. Känner faktiskt igen detta från min ungdom när jag läste min första psykologikurs. Tror att hittade psykologiska förklaringar på hela min familj och mitt umgänge. Tillslut gick det upp för mig att det var vanliga människor trots allt.Glad

Du får tycka och tänka vad du vill och jag får tycka och tänka vad jag vill. Jag tycker att man ska vara försiktig och inte slänga ur sig diagnoser hur som helst. Det finns många andra sätt att utrycka sig på.  

Tyvärr har begrepp som bland annat narcissism blivit lite av ett modeord som ofta använda i vecko- och kvällspressen.  Olika tester som ska visa om chefen är psykopat eller om partnern är narcissist florerar. Jag tycker att detta är olyckligt!

Om vi återgår till  TS frågeställning om huruvida hennes webbkontakter är att se som otrohet är svaret ganska enkelt. Känner hon att hon är otrogen mot sin partner så är hon det.  Det finns inget facit över vad som är att betrakta som otrohet Vi har alla olika referensramarTomte
    Jasså säger du det, men ändå får du nästan andas i en påse över att någon kallar ett extremt egoistisk och självupptaget beteende för narcissistiskt?

Man kan nästan tro att det är en öm punkt för dig  det där....Drömmer
  • Anonym (On point)
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-12-04 15:10:58 följande:
    Jasså säger du det, men ändå får du nästan andas i en påse över att någon kallar ett extremt egoistisk och självupptaget beteende för narcissistiskt?

Nej, det räcker gott och väl med egoistiskt och självupptaget beteende Flört

Min käpphäst är att i möjligaste mån hindra diagnoser från att användas där de inte hör hemma. Drömmer
  • New  Dawn
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-12-04 15:10:58 följande:

Ts vapendragare har inte så mycket att komma med. Plötsligt klassar du resten av världen narcissistikt... Jaja

Håller med dig i dina inlägg här i tråden. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • felix le chat
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-11-29 15:55:48 följande:
    Finns inget seriöst med TS öht och det är ju inte speciellt förvånande att det enda hon tar till sig är såna som ger henne medhåll och håller med henne om att det hon pysslar med inte är otrohet, det är såklart "vettigt" och allt annat bara dumt, det är ju standard i den här sortens trådar.

Såna här trådar med människor som TS är alltid irrationella och rent bisarra. Man VET att det man gör är fel för man vågar ju bevisligen inte visa det öppet för sin partner, men ska ändå på något sätt försöka övertyga sig själv (och andra) att det man gör är rätt. Det är ju en studie i självbedrägeri. Drömmer

Och som vanligt så finns det inget i världen som kommer få TS att fatta det för hela hennes självbild hänger på att hon kan fortsätta ljuga för sig själv.
    narcisisster resonerar som TS.
    En narcissist drivs av att få beundran av andra och vill upphöja sig själv i alla situationer.
  • Nymphomania

Vet inte om det är någon idé att jag återkopplar för "Haters will hate " oavsett vad jag skriver.
    Men angående uttalanden/påhopp om att jag skulle vara narcissist så kan jag säga att jag förstår mycket väl att mitt sätt att resonera och agera kanske lutar åt narcisstiskt enligt många.
    Men jag har genomgått psykologisk utredning två gånger. En gång i 20-årsåldern och då ansåg psykologen att jag hade starka drag av borderline (missbrukade sex under mindre än 1 år, självskadebeteende, tomhetskänsla etc) men fick diagnosen "Borderline light", som sen togs bort när jag fick barn som 24-åring.
    När jag var lite över 30 gjordes en diagnos igen i samband med att ett utav mina barn fick adhd-diagnos. I mitt fall var hon inne lite på bipolär då jag haft en del både depressiva episoder och några få mer eller mindre maniska perioder i mitt liv. Men nej, blev ingen sån diagnos heller. 

Jag har dessutom en väninna som växt upp med en narcisstiskt mamma samt Levy med, fått barn med, en narcisstiskt man. Jag frågade henne "Inser man själv om man är narcissist" och "Tror du jag är det?" Var på hon svarade att en narcissist aldrig skulle ställa den frågan, alltså ens fundera över sig eget beteende på det sättet.

Tro det eller ej men enligt mina utredningar är jag över-empatisk och bryr mig för mycket om andra.
    För även hemska människor som jag kan faktiskt ha känslor. Läser och tar åt mig allt som skrivs så kanske blir detta min sista tråd.

Jag personligen håller med om jag är/har varit  känslomässigt otrogen och skäms verkligen.
    Men min man anser inte att det finns något som heter känslomässig otrohet och även om han blir svartsjuk och sårad när män skriver till mig o jag svarar, jag är flirtig osv. så tycker han inte det är otrohet. Men det sårar såklart och det är ett svek.
    Men vi har nyligen diskuterar detta o jag har sagt att jag behöver ha även manliga vänner (han får ha kvinnliga) och jag har nu lovat att inte på något sätt uppmuntra eller på nåt sätt agera annat än vänskapligt. Män blir ändå intresserade och det kan jag inte styra över. Men min man ska kunna lita på mig. Jag kan inte förändra mig radikalt men jag har ett samvete och om jag beteer mig illa så mår jag självklart dåligt av det, skäms, gråter i natten när alla sover. 

Kan tillägga att min man till och med tillåter mig att sälja bilder på bröst och rumpa, så länge det stannar där (Inga fittbilder, inga videos etc.) när det krisar ekonomiskt. 

Vi har samma inställning vad gäller otrohet. Ligger man med någon annan så är det otrohet. 
    Och min man hade känslor för en annan kvinna em gång också. Han vägrade erkänna men det var så uppenbart att även våra barn tyvärr märkte av det, dom är rätt stora. Jag blev sårad över beteendet, hur han svärmade "diskret" och hur han agerade.
    Men han visade att det var mig han ville fortsätta med. Hade dom legat hade det nog vårat äktenskap varit över och det visste han. 

• Tyra myra
    Nymphomania skrev 2023-12-05 14:33:35 följande:

Vet inte om det är någon idé att jag återkopplar för "Haters will hate " oavsett vad jag skriver.
    Men angående uttalanden/påhopp om att jag skulle vara narcissist så kan jag säga att jag förstår mycket väl att mitt sätt att resonera och agera kanske lutar åt narcisstiskt enligt många.
    Men jag har genomgått psykologisk utredning två gånger. En gång i 20-årsåldern och då ansåg psykologen att jag hade starka drag av borderline (missbrukade sex under mindre än 1 år, självskadebeteende, tomhetskänsla etc) men fick diagnosen "Borderline light", som sen togs bort när jag fick barn som 24-åring.
    När jag var lite över 30 gjordes en diagnos igen i samband med att ett utav mina barn fick adhd-diagnos. I mitt fall var hon inne lite på bipolär då jag haft en del både depressiva episoder och några få mer eller mindre maniska perioder i mitt liv. Men nej, blev ingen sån diagnos heller. 

Jag har dessutom en väninna som växt upp med en narcisstiskt mamma samt Levy med, fått barn med, en narcisstiskt man. Jag frågade henne "Inser man själv om man är narcissist" och "Tror du jag är det?" Var på hon svarade att en narcissist aldrig skulle ställa den frågan, alltså ens fundera över sig eget beteende på det sättet.

Tro det eller ej men enligt mina utredningar är jag över-empatisk och bryr mig för mycket om andra.
    För även hemska människor som jag kan faktiskt ha känslor. Läser och tar åt mig allt som skrivs så kanske blir detta min sista tråd.

Jag personligen håller med om jag är/har varit  känslomässigt otrogen och skäms verkligen.
    Men min man anser inte att det finns något som heter känslomässig otrohet och även om han blir svartsjuk och sårad när män skriver till mig o jag svarar, jag är flirtig osv. så tycker han inte det är otrohet. Men det sårar såklart och det är ett svek.
    Men vi har nyligen diskuterar detta o jag har sagt att jag behöver ha även manliga vänner (han får ha kvinnliga) och jag har nu lovat att inte på något sätt uppmuntra eller på nåt sätt agera annat än vänskapligt. Män blir ändå intresserade och det kan jag inte styra över. Men min man ska kunna lita på mig. Jag kan inte förändra mig radikalt men jag har ett samvete och om jag beteer mig illa så mår jag självklart dåligt av det, skäms, gråter i natten när alla sover. 

Kan tillägga att min man till och med tillåter mig att sälja bilder på bröst och rumpa, så länge det stannar där (Inga fittbilder, inga videos etc.) när det krisar ekonomiskt. 

Vi har samma inställning vad gäller otrohet. Ligger man med någon annan så är det otrohet. 
    Och min man hade känslor för en annan kvinna em gång också. Han vägrade erkänna men det var så uppenbart att även våra barn tyvärr märkte av det, dom är rätt stora. Jag blev sårad över beteendet, hur han svärmade "diskret" och hur han agerade.
    Men han visade att det var mig han ville fortsätta med. Hade dom legat hade det nog vårat äktenskap varit över och det visste han. 

Jag tycker faktiskt att du på ett bra sätt visar att otrohet är utifrån vilka referensramar man som par har och att diagnoser inte har med den saken att göra. 

Vi måste inse att känslor och beteende är skilt från varandra. Ibland kan man inte själv avgöra vad som är vad.  Vi är alla komplexa varelser och ibland vet man inte varför man känner som man gör. 

Det du beskriver tyder på att du har någon form av självskadebeteende och känner skam över hur du beter dig ibland.

Kanske skulle du behöva någon form av samtalsterapi eller stödsamtal. 

Du behöver inte fundera på om du är otrogen när känslorna drar i väg med dig.

Hoppas att du inte fastnar allt för mycket i de här tankarna och att du får en
    God Ju lTomte 
  • New  Dawn

Jag kan inte se det överempatiska att i hemlighet beskriva känslor och prata om sex med en annan man. 

Väldigt ovanligt att utredningar kommer fram till den slutsatsen...

Hm...Hur var, det nu? Din man var ju väldigt kontrollerade och du känner dig som en muslim hustru. Ändå låter din man dig ha manliga vänner samt sälja bilder på bröst och rumpa. Hur kunde du få det till att du känner som en muslimhustru då?

Okej så nu har du alltså bestämt att bara vara vän med den här amerikanen. Så du har ändrat dig från det att du skrev din trådstart.Initialt skrev du :

IBLAND är det bättre att inte lägga över bördan på sin partner utan istället bära bördan själv. Om man nu har dåligt samvete vill säga. Så kan det ibland vara bättre att inte berätta för sin partner.

Är det verkligen så fel att diskutera det man känner för varandra och hur man vill hantera det?

Och jag kan inte ljuga för honom om att jag har känslor för honom.

Hur tror du det kommer att bli när du endast pratar med Amerikanen som en vän? 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
Svar på tråden Känslor i sig är inte otrohet