• Anonym (T)

Hur gör jag? Råd?

Det här kan vara helt fel forum till att be om råd i men jag gör ett försök ändå...
    Jag drar det lite kort: jag har en sambo sen snart 6 år tillbaka. Vi ska ha vårat första barn i mars.
    För ca 3 veckor sen gjorde jag det idiotiska misstaget att sätta på en annan, en kvinna vi båda känner.
    Enda förklaringen jag kan ge min sambo är att båda var packad. Det ursäktar inget men jag kan ärligt säga att det aldrig hänt om vi varit nykter.
    Min sambo blev helt förstörd, skrek och grät tills jag tog bilen och åkte. Det här var förra veckan och för närvarande bor jag hos brorsan.
    Jag har ringt, skickat sms men antingen svarar hon inte eller så blir hon hysterisk. Jag är skitorolig för henne och för att ungen i magen ska ta stryk. Jag tror hon kommer ta tillbaka mig i sinom tid men jag kan ju inte bara sitta och vänta. Hur fan gör jag för att hon ska lugna ner sig och lyssna? Vad fan ska jag säga? 
    Den andra tjejen har försökt nå mig några ggr, fattar inte varför, och skulle min sambo få reda på att vi haft kontakt så skulle det ju ta hus i helvete, det borde hon också förstå. 
    Är det någon som kan tänkas komma med råd om hur jag ska bete mig härifrån? 

• Svar på tråden Hur gör jag? Råd?
  • felicityporter

Skriv mess till den andra kvinnan att sluta kontakta mig, att du inte vill ha något med henne att göra och be henne dra åt helvete. Detta är nog din största chans att reparera skadan du orsakat din kvinna som också är mamma till ditt egna barn. Visa detta för din flickvän!

• Tukt
    Anonym (T) skrev 2023-12-09 15:08:57 följande:

Tukt: det kanske låter okänsligt nu när jag läser det men jag har känt den här tjejen länge och tror nog hon ångrar det som hände lika mycket som jag men hon är också väldigt förtjust i att överdramatisera och spela ut sina känslor och det är det jag gissar kommer ske om vi skulle prata nu. Och det absolut sista min sambo behöver nu är mer drama. 
    Men vi måste ju prata om det någon gång, det inser jag med, men det vore jävligt dumt att göra det nu, utifall det skulle komma fram. Finns inte en chans sambon skulle tro något annat än att vi har ihop det då. 

Jo, men låt oss säga din sambo pratat med den andra tjejen och det sagts en massa saker, och det i sin tur är grunden till att din sambo inte vill sätta sig ned och resonera. Skulle du inte vilja veta vad, så du kan hantera det?
  • felicityporter
    Tukt skrev 2023-12-09 16:11:39 följande:
    Jo, men låt oss säga din sambo pratat med den andra tjejen och det sagts en massa saker, och det i sin tur är grunden till att din sambo inte vill sätta sig ned och resonera. Skulle du inte vilja veta vad, så du kan hantera det?
    Att prata med den andra kvinnan vore totalt kontraproduktivt i det här läget. Oavsett vad hon än säger kommer det leda till att han kommer hamna i en ännu värre hundkoja än han redan sitter i. Det bästa han kan göra nu är att ignorera det andra psychot helt, efter att först skickat ett mess där han skriver att hon ska sluta kontakta honom, att hon är ett gigantiskt misstag och be henne dra åt helvete. Sedan blocka henne ÖVERALLT! Detta är hans bästa chans att få tillbaka sin sambo och vinna hennes förtroende.
  • Tukt
    felicityporter skrev 2023-12-09 16:45:10 följande:
    Att prata med den andra kvinnan vore totalt kontraproduktivt i det här läget. Oavsett vad hon än säger kommer det leda till att han kommer hamna i en ännu värre hundkoja än han redan sitter i. Det bästa han kan göra nu är att ignorera det andra psychot helt, efter att först skickat ett mess där han skriver att hon ska sluta kontakta honom, att hon är ett gigantiskt misstag och be henne dra åt helvete. Sedan blocka henne ÖVERALLT! Detta är hans bästa chans att få tillbaka sin sambo och vinna hennes förtroende.
    Är man okänslig och oansvarig ena gången, så är det nog en risk man är det annars också. Hur vida den andra är ett "psycho" överlåter jag till psykvården...
  • felicityporter
    Tukt skrev 2023-12-09 17:20:20 följande:
    Är man okänslig och oansvarig ena gången, så är det nog en risk man är det annars också. Hur vida den andra är ett "psycho" överlåter jag till psykvården...
    Man är ett rejält rubbat psycho om man ligger med någon som har barn med en annan som hon dessutom
    själv känner och medverkar till att rasera en hel familj, dessutom bekräftar hon bilden av sig själv som ett självupptaget psycho genom att hon kontaktar honom flertalet gånger efteråt trots att han inte svarar.
  • Tukt
    felicityporter skrev 2023-12-09 18:38:53 följande:
    Man är ett rejält rubbat psycho om man ligger med någon som har barn med en annan som hon dessutom
    själv känner och medverkar till att rasera en hel familj, dessutom bekräftar hon bilden av sig själv som ett självupptaget psycho genom att hon kontaktar honom flertalet gånger efteråt trots att han inte svarar.
    Nu handlar ju inte tråden om den här kvinnans psykologiska status, inte heller din syn på otrohet. Utan hur TS ska hantera situationen. Och eftersom han verkligen verkar vilja lösa det hela så är det just det jag reflekterat över.
  • felicityporter
    Tukt skrev 2023-12-09 18:45:59 följande:
    Nu handlar ju inte tråden om den här kvinnans psykologiska status, inte heller din syn på otrohet. Utan hur TS ska hantera situationen. Och eftersom han verkligen verkar vilja lösa det hela så är det just det jag reflekterat över.
    Jag med, jag bara försöker hjälpa honom reparera skadan han och psychot orsakat och eftersom han skrivit om psychots försök till kontakt har jag gett honom de bästa råd jag kan ge.
  • Anonym (Nia)

Låt henne vara. Er relation är för alltid förstörd. Du gör mer skada i hennes liv än nytta. Var där för barnet till 100% men låt ditt ex få gå vidare med någon annan man i sitt liv. Det värsta jag gjorde var att ta tillbaka min otrogna partner. 10 år senare krossar det oss fortfarande, ibland dagligen. Låt henne vara. 

• Tukt
    felicityporter skrev 2023-12-09 22:11:20 följande:
    Jag med, jag bara försöker hjälpa honom reparera skadan han och psychot orsakat och eftersom han skrivit om psychots försök till kontakt har jag gett honom de bästa råd jag kan ge.
    Bra, fortsätt du med det, så sköter jag mitt.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (T) skrev 2023-12-09 10:17:36 följande:

Går fan inte citera så får göra så här istället...
    Proffshjälp känner jag inte att jag behöver eftersom jag aldrig varit otrogen mot henne förut och skulle inte ha varit om jag var nykter. Men jag tänker lägga ner drickat. Brukar inte supa mig full ofta så det är inga problem. 
    Jag tror som sagt också att hon kommer att låta mig komma tillbaka. Hur än jävligt jag betett mig så borde vi ändå ge det ett försök, speciellt då vi ska ha barn.
    Jag skulle absolut kunna ge henne den tiden hon behöver men med tanke på hur dåligt hon mår så borde jag ju kunna göra någonting...allt hon tänker på nu är att jag "valde den andra", att hon skulle betyda något mer för mig och jagar upp sig över framtiden. Hormoner gör det väl ännu värre. Jag måste få henne att tänka rationellt om allt det här.

Jag tycker snarare att du absolut behöver proffshjälp eftersom du skyller allt på alkoholen, det var inte alkoholen som fick dig att vara otrogen du var det för att du är omogen, en mognare man hade kunna dricka sig full utan att knulla på sin sambos kompis. Men det verkar du vara inkapabel att ta in så JA faktisk, du har nog en del issues att ta tag i.

Ditt beteende och hela din inställning till relationer, tex ditt snack om att "hon är besatt av dig" och att ni ska ha barn tyder på att du resonerar extrem jävla omoget och egoistiskt.

Vakna upp nu, du ska bli pappa, du har inte råd att fortsätta bete dig och tänka som en 16 åring.

Och snälla, sluta snacka om att "tänka rationellt"... för du vet ju uppenbarligen inte ens vad det betyder. Irrationellt är att knulla på sin sambos kompis när ens partner väntar barn och fucka upp sin relation redan innan ungen fötts, irrationellt är att sen inte fatta vilket idiot man är som betett sig på det sättet utan skylla det på "alkohol" och bara vilja släta över det och tro att det räcker.

Din sambo är den ENDA som tänker rationellt i den här soppan för en irrationell och omogen snubbe som du är absolut inte rätt person att ha varken som partner eller pappa till sina barn. Jag menar, hur fan ska du kunna ge erat barn rätt uppfostran när du själv inte är vuxen i huvudet?
  • Anonym (Given)

Om inte tjejen vill prata med dig kan du väl lika gärna fortsätta ligga med den nya?
    Är hon snygg?

Sluta höra av dig till din tjej. Hon kommer höra av sig när hon inser att du verkar ha gått vidare. 
    Vill du verkligen ha tillbaka henne ska du spela extremt svårfångad. Funkar alltid. 

• felicityporter
    Anonym (Given) skrev 2023-12-17 23:54:21 följande:

Om inte tjejen vill prata med dig kan du väl lika gärna fortsätta ligga med den nya?
    Är hon snygg?

Sluta höra av dig till din tjej. Hon kommer höra av sig när hon inser att du verkar ha gått vidare. 
    Vill du verkligen ha tillbaka henne ska du spela extremt svårfångad. Funkar alltid. 

Hon har barn med honom, gör han det du förslår kommer han förlora henne för evigt. Så enkelt är det.
  • Anonym (Steff)

Det du kan göra nu är att be om ursäkt om och om igen. Tyvärr har du skadat ditt barn innan det ens  är fött. Stresshormoner är inte bra för foster, så är det bara. Tyvärr är det inget man kan styra över i efterhand. Ditt barn översköljs av stress precis som kvinnan du påstår dig älska. Det är grejen när man bildar familj med någon  Allt man gör mot den andra föräldern går på ett eller annat sett ut över barnet och så kommer det vara även om ni fortsätter vara separerade. 

Ett sms till den andra som håller för att du visar det för din tjej är också en bra idé. Jag tycker inte att du ska be ligget att dra åt helvete som FP tycker men du kan skriva att det var ett dumt misstag och att du inte vill ha någon kontakt med henne. 

Jag hoppas att du använde kondom, eller var du för full för det med? Isf bör du testa dig så du inte smittar mamman till ditt barn med något om hon tar dig tillbaka. 

• Anonym (Ojoj)

Vem vet, snedsteget kanske behöver kontakta dig för att berätta att du ska bli tvåbarnspappa.

Nu får låta dessa två kvinnor bestämma. Ge utrymme och diktera inte mer för hur det ska fortsätta.

• Zaro

Inget jag brukar slänga mig med men jag tycker du låter sexistisk. Att du vet att hon kommer ta tillbaka dig, att hon jagar upp sig och att du inte behöver hjälp. Riktigt oansvarigt att skylla på alkoholen också. Var du så full hade du inte kunnat genomföra ett samlag. Med en gemensam bekant när din kvinna bär ert barn också. Oavsett skulle jag ge henne utrymme, även fostret påverkas ju negativt nu!, lägga ned alkohol, söka tid hos familjerådgivning och lyssna på vad hon behöver. 

• KimLinnefeldt
    Anonym (Anna) skrev 2023-12-09 15:22:35 följande:

Det du kan göra är att ?göra förlåt?, snarare än att säga förlåt.

Det hände pga alkoholen, säger du. En överkonsumtion av alkohol som får den här typer av konsekvenser är vadå? Jo, det är missbruk, per definition. Så börja med att söka hjälp för ditt missbruk, kanske?

Du kanske inte tycker att du behöver det. Det är ju helt ok i så fall, du är vuxen och får självklart leva ditt liv som du vill. Men det är svårt att göra förlåt utan att faktiskt göra något. 

Väldigt bra begrepp, att "göra förlåt". Visa henne att du inser att du har ett problem.

Jag tror inte på att det beror på alkoholen, det är nog något djupare som styrde dig. Det är nog inte så ovanligt att mannen är otrogen när hans kvinna har ett barn i magen, det kan trigga känslor av övergivenhet och förlust av livskvalitet.

Det du skulle kunna göra för att göra förlåt, är att skriva ett brev till henne och förklara att du ångrar dig djupt och att du inte förstår varför du gjorde det. Därför har du valt att gå i terapi, en kort och riktad KBT-terapi som bara handlar om just det här problemet.

Det är du som behöver förändra dig, inte hon. Jobbigt men nödvändigt. Det kan vara en väg till ett mer moget och lyckligare liv.
  • Anonym (jaha)
    felicityporter skrev 2023-12-18 00:35:43 följande:
    Hon har barn med honom, gör han det du förslår kommer han förlora henne för evigt. Så enkelt är det.
    Ur hennes perspektiv är det nog bättre så, finns ju bättre snubbar i världen.
Svar på tråden Hur gör jag? Råd?