Anonym (Elbil) skrev 2024-02-06 14:16:34 följande:
Högre värdeminskning?
Vi betalade 670 000 för vår. På bytbil ligger en demo bil från den årsmodellen ute för 749 000 och andra säljs för runt 569 000 - 599 000.
Det ser jag inte som någon stor värdeminskning på en bil som är 2 år gammal.
Alla nya bilar minskar i genomsnitt 20-30 % i värde i princip av att man rullar ut dem från ÅF.
Servicen kostar oss runt 3-4 000 och den behöver inte servas lika ofta som fossibilen behövde.
Försäkringen ligger på samma som våra gamla bilar. Höjningen motsvarar inflationen.
Reparationskostnader kan jag inte uttala mig om för det har vi inte behövt göra än.
Elbilar är dyra i inköp, ja. Men ska du ha en ny volvo så är inte det heller några fjuttiga ören man får lägga ut.
De här argumenten kommer ofta när man pratar med elbilsägare, det blir något religiöst över hur diskussionerna går.
Det stämmer inte att alla bilar tappar i värde. Normalt sett ska de göra det, men vi har inte haft en normal marknad under de senaste 5 åren och trots det faller elbilar i pris. Det finns många olika skäl till varför.
Om du köpte en ny BMW 320d år 2020 så kostade den dig 353 000 kr. Om du vill köpa samma bil idag, det vill säga med årsmodell 2020, så kostar den billigaste på blocket med ca 5000 mil ca 310 000 kr. Den har alltså tappat 43 000 kr på 5 år. Det är 12% på 5 år.
Tittar du på sportbilar, så går de upp i pris. Jag sålde själv en Porsche 911 Carrera 4 (991.1) år 2019 för 780 000, det var inbytespriset som jag fick. Idag kostar en motsvarande bil med samma årsmodell och miltal ca 1,1 miljoner. Den har alltså ökat i pris, ganska rejält t.o.m.
Service behovet är lägre hos en elbil, ja, men du har dyrare däck på grund av ljudisolering och högre belastningsindex och väsentlig kortarare livslängd på grund av ökat slitage följd av högre vikt och hög vridmoment. Det som gör att service kostnaden är högre, är att komponenterna är dyrare.
Reparationerna blir dyrare till följd av att verkstäderna behöver annan kompetens som ännu är otillgänglig på marknaden, annan utrustning och inte minst säkerhetsutrustning som gör att man extrahera batterier snabbt i händelse av en brand eller liknande. Men också för att man t.ex. inte kan reparera ett batteri som tagit på sig lättare skador i samband med en ganska enkel sidokollision. Man tar inte risken, utan byter hela batteriet vilket kan kosta flera hundra tusen om man har otur.