• Anonym (smal)

    Varför är jag smal?

    Dom flesta i min släkt och omgivning är ganska smala när dom är unga, men kommer till en ålder då dom måste börja tänka på vad dom stoppar i sig för att inte gå upp i vikt. 

    Jag är nästan 50 och har ännu inte kommit dit. Kan äta vad som helst och håller mig BMI runt 19.

    Inte för att det spelar stor roll, men är jag smal för att jag äter bra eller bara för att jag har det i generna? Jag tror väl själv att jag äter rätt kass. Inte extremt onyttigt, men ändå mer skräp än dom flesta. 

    Frukost: Inget när jag jobbar. ca 2 mackor när jag är ledig.

    Lunch: Normal mat från lunchrestaurangen eller matlåda, typ Linnas matkasse stil. Kanske en gång i månaden falafel med pommes. Om jag är hemma typ havregrynsgröt. 

    Mellanmål: En snickers eller liknande om jag är på jobbet. Hemma ett par marmeladmackor och mörk choklad, minst 80% och nån kaka. 

    Middag: Vanlig mat, liknande linas matkasse. Föredrar grönsaker framför vitt ris och pasta. Ibland nåt barnen vill ha, som korv och makaroner. 

    Kvällsfika: Kanske 2 semlor eller en stor bit hemmalagad paj med vaniljsås. Eller 2 portioner chokladpudding. 

    Dricka: Vatten. ca 4 koppar kaffe med mjölk om dan. Nåt glas vin en gång i veckan. Akdrig söta drycker. 
    Äter aldrig vitt bröd. Alltid fullkorn. 

  • Svar på tråden Varför är jag smal?
  • Anonym (Vega)
    Anonym (smal) skrev 2024-03-20 00:49:21 följande:
    Oj, kanske borde ändra kost. Idag blev det sallad till lunch. Det älskar jag så inga problem. Och så tog jag en kexchoklad innan jag stack till träningen. Plockar hellre bort snabba kolhydrater (ris, pasta, bröd) från maten än tar bort mina pajer och bakelser på kvällarna. Det borde väl vara ok?
    Din kexchoklad är ultrasnabba kolhydrater. 
  • Agda90
    Anonym (Fel mat = inte bra) skrev 2024-03-20 09:17:40 följande:
    Ok, kroppen behöver ju så klart alltid en del fett, men idag får vi oss för mycket fett så lätt.

    Men om mättat fett ger en obalans mellan omega 3 och omega 6 så är väl inte det bra? 

    Ok, hittade en artikel nu att smör verkar vara bättre än olja. Så sade inte forskningen förr! Det står till och med att vården använder en del liknande fettsyror som återfinns i smör för patienter med näringssvårigheter. 

    www.diabetesportalen.lu.se/artikel/smor-ger-lagre-blodfetter-olivolja 
    Jag skrev INGENSTANS att smör ger obalans mellan omega 3 och 6 utan att när man intar växt baserade oljor får man för mycket omega 6 i sig. 

    Om du tittar på fördelningen idag på vad vi äter så får vi i oss för mycket kolhydrater. Det fett vi får i oss är oftast inte av bra kvalitet (margarin, växt baserade oljor) då folk har blivit inpräntade att det är de fetter de ska äta.  Det är fel att ge fettet orsak till ohälsa om man äter sig till ohälsa pga rekommendationer som är felaktiga. 

    Jag vet vad forskningen sa förr. Det är det jag relaterar till och att den forskningen baseras på lögner tack vare Ancel Keys. 
  • Sk007
    Agda90 skrev 2024-03-20 10:39:36 följande:
    Jag skrev INGENSTANS att smör ger obalans mellan omega 3 och 6 utan att när man intar växt baserade oljor får man för mycket omega 6 i sig. 

    Om du tittar på fördelningen idag på vad vi äter så får vi i oss för mycket kolhydrater. Det fett vi får i oss är oftast inte av bra kvalitet (margarin, växt baserade oljor) då folk har blivit inpräntade att det är de fetter de ska äta.  Det är fel att ge fettet orsak till ohälsa om man äter sig till ohälsa pga rekommendationer som är felaktiga. 

    Jag vet vad forskningen sa förr. Det är det jag relaterar till och att den forskningen baseras på lögner tack vare Ancel Keys. 
    Det är helt otroligt att Keys forskning fortfarande är en etablerad sanning. Att mättat fett och högt kolesterol skulle vara farligt är så långt ifrån sanningen man kan komma.
    Fortfarande medicineras det mot högt kolesterol och folk har becel på sitt vita bröd i tron om att det är nyttigt.

    Att livsmedelsverket fortfarande upprätthåller dessa myter gör att mitt förtroende är noll för allt vad socialstyrelsen står bakom.
    Det spelar ingen roll om de kommer med råd om allergier, vaccinationer eller hygienråd. De har bevisat gång på gång att de är köpta och kan således inte tas på allvar.
  • Anonym (Vega)
    Sk007 skrev 2024-03-20 10:49:24 följande:
    Det är helt otroligt att Keys forskning fortfarande är en etablerad sanning. Att mättat fett och högt kolesterol skulle vara farligt är så långt ifrån sanningen man kan komma.
    Fortfarande medicineras det mot högt kolesterol och folk har becel på sitt vita bröd i tron om att det är nyttigt.

    Att livsmedelsverket fortfarande upprätthåller dessa myter gör att mitt förtroende är noll för allt vad socialstyrelsen står bakom.
    Det spelar ingen roll om de kommer med råd om allergier, vaccinationer eller hygienråd. De har bevisat gång på gång att de är köpta och kan således inte tas på allvar.
    Vad har livsmedelsverket med socialstyrelsen att göra? Nu blandar du ihop två skilda myndigheter. Det får ditt inlägg att låta icke trovärdigt och okunnigt. 

    Självklart måste de som har högt kolesterol få medicin. Det som gäller för någon som har exempelvis hjärt- och kärlsjukdom gäller inte nödvändigtvis för någon som är frisk. 

    Om man vill freestyla med sina mediciner är valfritt, men de flesta mår bäst av att följa sin läkares råd. 
  • Agda90
    Anonym (Vega) skrev 2024-03-20 10:56:08 följande:
    Vad har livsmedelsverket med socialstyrelsen att göra? Nu blandar du ihop två skilda myndigheter. Det får ditt inlägg att låta icke trovärdigt och okunnigt. 

    Självklart måste de som har högt kolesterol få medicin. Det som gäller för någon som har exempelvis hjärt- och kärlsjukdom gäller inte nödvändigtvis för någon som är frisk. 

    Om man vill freestyla med sina mediciner är valfritt, men de flesta mår bäst av att följa sin läkares råd. 
    Då ska alla män över 40  i Norge ha statiner för man har sänkt gränser för när man ska medicinera mot högt kolesterol. Låter det rimligt?
    Det är även så att med åldern får vi högre kolesterol för att det skyddar kroppen. Ska man förstöra det skyddet?

    Istället för att proppa folk fulla med mediciner borde man ta reda på VARFÖR de har höga värden. Genom att skriva ut statiner sopar man skiten under mattan. 

    Det finns forskning på just statin användandet. Man förlänger eventuellt livet på en person med EN dag!! EN dag!!! Och det är EVENTUELLT! Och för kvinnor finns det ingen nytta med stationer mer än biverkningar. Vad gäller biverkningar så är de rätt rejäla och väldigt jobbiga. Är det värt att EVENTUELLT leva en dag längre om dina muskler förtvinar och du blir impotent? Det låter inte som livskvalitet
  • Anonym (Normalt)

    Det är väl normalt att vara smal? Du kanske inte äter stora portioner?
    Jag är inte i din ålder men yngre och är också smal. Äter vad som helst men inte så mycket på en gång i jämförelse med mina milliga kompisar som stoppar i sig tills de är proppmätta.

  • Anonym (A)
    Anonym (Normalt) skrev 2024-03-20 13:45:58 följande:

    Det är väl normalt att vara smal? Du kanske inte äter stora portioner?
    Jag är inte i din ålder men yngre och är också smal. Äter vad som helst men inte så mycket på en gång i jämförelse med mina milliga kompisar som stoppar i sig tills de är proppmätta.


    Milliga?
  • Anonym (Fred)
    Anonym (smal) skrev 2024-03-18 23:09:49 följande:
    Varför är jag smal?

    Dom flesta i min släkt och omgivning är ganska smala när dom är unga, men kommer till en ålder då dom måste börja tänka på vad dom stoppar i sig för att inte gå upp i vikt. 

    Jag är nästan 50 och har ännu inte kommit dit. Kan äta vad som helst och håller mig BMI runt 19.

    Inte för att det spelar stor roll, men är jag smal för att jag äter bra eller bara för att jag har det i generna? Jag tror väl själv att jag äter rätt kass. Inte extremt onyttigt, men ändå mer skräp än dom flesta. 

    Frukost: Inget när jag jobbar. ca 2 mackor när jag är ledig.

    Lunch: Normal mat från lunchrestaurangen eller matlåda, typ Linnas matkasse stil. Kanske en gång i månaden falafel med pommes. Om jag är hemma typ havregrynsgröt. 

    Mellanmål: En snickers eller liknande om jag är på jobbet. Hemma ett par marmeladmackor och mörk choklad, minst 80% och nån kaka. 

    Middag: Vanlig mat, liknande linas matkasse. Föredrar grönsaker framför vitt ris och pasta. Ibland nåt barnen vill ha, som korv och makaroner. 

    Kvällsfika: Kanske 2 semlor eller en stor bit hemmalagad paj med vaniljsås. Eller 2 portioner chokladpudding. 

    Dricka: Vatten. ca 4 koppar kaffe med mjölk om dan. Nåt glas vin en gång i veckan. Akdrig söta drycker. 
    Äter aldrig vitt bröd. Alltid fullkorn. 


    Ja, jag undrar detsamma. Äter ganska mycket tycker jag, chips, snacks, alkohol och skräp. Har alltid varit relativt smal i jämförelse med intaget. Har testat fasta men min kropp klarar inte av en tom mage då jag blir illamående. Funderar om det är en aggressiv magsyra som gör det.

    Är också relativt muskulös av naturen om det nu är det som förbränner mer än andra. Är definitivt inte särskilt hälsosam. Kanske är muskeltillskottet som reglerar vikten?

  • Anonym (Normalt)
    Anonym (A) skrev 2024-03-20 13:58:34 följande:
    Milliga?
    Mulliga*
  • Anonym (smal)
    Anonym (Fred) skrev 2024-03-20 14:10:54 följande:

    Ja, jag undrar detsamma. Äter ganska mycket tycker jag, chips, snacks, alkohol och skräp. Har alltid varit relativt smal i jämförelse med intaget. Har testat fasta men min kropp klarar inte av en tom mage då jag blir illamående. Funderar om det är en aggressiv magsyra som gör det.

    Är också relativt muskulös av naturen om det nu är det som förbränner mer än andra. Är definitivt inte särskilt hälsosam. Kanske är muskeltillskottet som reglerar vikten?


    Ja inte helt lätt att veta vad som är normal eller bra mat när kroppen inte visar nåt. Jag äter aldrig chips eller snacks. Håller mig till grönsaker, ägg och nötter till middag och sen wienerbröd och chokladbollar. 


    tränar 3 dagar i veckan och cyklar till jobbet. 

  • Anonym (Hedda)
    Anonym (smal) skrev 2024-03-18 23:09:49 följande:
    Varför är jag smal?

    Dom flesta i min släkt och omgivning är ganska smala när dom är unga, men kommer till en ålder då dom måste börja tänka på vad dom stoppar i sig för att inte gå upp i vikt. 

    Jag är nästan 50 och har ännu inte kommit dit. Kan äta vad som helst och håller mig BMI runt 19.

    Inte för att det spelar stor roll, men är jag smal för att jag äter bra eller bara för att jag har det i generna? Jag tror väl själv att jag äter rätt kass. Inte extremt onyttigt, men ändå mer skräp än dom flesta. 

    Frukost: Inget när jag jobbar. ca 2 mackor när jag är ledig.

    Lunch: Normal mat från lunchrestaurangen eller matlåda, typ Linnas matkasse stil. Kanske en gång i månaden falafel med pommes. Om jag är hemma typ havregrynsgröt. 

    Mellanmål: En snickers eller liknande om jag är på jobbet. Hemma ett par marmeladmackor och mörk choklad, minst 80% och nån kaka. 

    Middag: Vanlig mat, liknande linas matkasse. Föredrar grönsaker framför vitt ris och pasta. Ibland nåt barnen vill ha, som korv och makaroner. 

    Kvällsfika: Kanske 2 semlor eller en stor bit hemmalagad paj med vaniljsås. Eller 2 portioner chokladpudding. 

    Dricka: Vatten. ca 4 koppar kaffe med mjölk om dan. Nåt glas vin en gång i veckan. Akdrig söta drycker. 
    Äter aldrig vitt bröd. Alltid fullkorn. 


    Jag är också smal...har alltid varit och kommer antagligen alltid vara smal.
    Jag har provat äta allt möjligt för att gå upp i vikt, t.om bakelser, osv osv bara för att bli tjockare, men det hjälpte absolut inte, utan tvärtom..
    Det var först när jag började äta nyttigare mat som jag äntligen gick upp lite i vikt, men tjock är jag övertygad om att jag aldrig kommer bli..
    .
    Och dom flesta i min släkt har gått upp mer eller mindre i vikt när dom blivit äldre, som tex mina systrar.. Som var lika smala som mig som yngre, har gått upp i vikt så nu vill dom gå ner i vikt..

    Och jag äter mycket, mycket mer än dig per dag och har alltid ätit som en häst,  😂 
    Du äter faktiskt väldigt lite och inte alls speciellt nyttigt (för att tycka att du äter mycket då haha) Så det kanske är därför just du är smal TS? 

    Äter du kanske för lite av det som är nyttigt och näringsrikt kanske?

    Det viktigaste är väl att man mår bra av det man stoppar i sig, eller?
  • Anonym (-)

    Den där infon hjälper inte så mycket. Räkna kalorier, förslagsvis i en app för ändamålet, om du vill få bättre koll och översikt på hur mycket du faktiskt äter. 

  • Anonym (Fred)
    Anonym (smal) skrev 2024-03-20 21:06:32 följande:

    Ja inte helt lätt att veta vad som är normal eller bra mat när kroppen inte visar nåt. Jag äter aldrig chips eller snacks. Håller mig till grönsaker, ägg och nötter till middag och sen wienerbröd och chokladbollar. 


    tränar 3 dagar i veckan och cyklar till jobbet. 


    Mitt kolesterol är högt så jag har lagt av med en del animaliska livsmedel, nu har jag i stället lågt protein, så jag försöker balansera. Käkar sällan sötsaker men kakor innehåller väl en del mättat fett. Kanske värt att göra en hälsokontroll så vet du var du ligger i hälso-väg?
  • Sk007

    Jag har varit med om många som säger att de kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt, men när man ser vad de äter visar det sig att de alls inte är särskilt stora i maten.
    Som någon skrev tidigare, räkna kalorierna så får man en bättre insikt i hur mycket du äter.

  • Anonym (-)
    Sk007 skrev 2024-03-21 07:00:56 följande:

    Jag har varit med om många som säger att de kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt, men när man ser vad de äter visar det sig att de alls inte är särskilt stora i maten.
    Som någon skrev tidigare, räkna kalorierna så får man en bättre insikt i hur mycket du äter.


    TS längd, ålder, kön och aktivitetsnivå framgår inte heller. Det har också betydelse för hur mycket hen kan äta utan att bli överviktig.
  • Bits1975

    Kanske äter du mindre portioner än vad du tror/uppfattar?

    Många smala äter mindre portioner om man observerar dem, likt andra som ofta äter mer än vad de tror, och för stora portioner.

Svar på tråden Varför är jag smal?