• Anonym (ansvar)

    Vilket ansvar har arbetsgivaren i detta läget?

    Hej


    Jag arbetar på en arbetsplats som i höst kommer att byta lokaler pga platsbrist. 


    Detta nya ställe har sämre kommunala färdmedel, bussarna går helt enkelt inte så ofta. 


    Delar av verksamheten är redan på den platsen och det arbetar folk utan körkort där i dagsläget men de säger att de ibland är på arbetet 30-40 minuter innan de börjar. 


    Så långt det är möjligt läggs tiderna så att de som måste åka med buss inte behöver komma väldigt mycket tidigare eller vänta väldigt länge på bussen på em, men det går ju inte fullt ut då de med körkort och bil inte alltid ska behöva jobba de sämsta tiderna. 


    Framförallt en av medarbetarna är mycket missnöjd då denne anser att hen redan spenderar mer tid på arbetet än hemma. Vi försöker påpeka att så är det för de flesta som arbetar heltid och har resväg. 


    Personen i fråga bor på en närliggande ort som det tar ca 30 min med bil att åka och med tåg ca 15 min och sen buss till nuvarande arbetsplats som kan ta 20-40 min beroende på vilken buss man tar. 


    Till den nya arbetsplatsen tar det ca 15-20 min med buss, men de går inte så ofta som sagt. 


    Personen som klagar är singel, närmare femtio och har inga direkta anledningar att bo kvar på sin nuvarande ort och har själv talat om att flytta, men tycker att hyrorna är för dyra här förutom i vissa områden som hen absolut inte vill bo i. 


    Hen anser nu att företaget bör ha ansvar för att se till att arbetstagarna kan ta sig till arbetet i rimlig tid, dvs inte behöva vara på jobbet mer än max 5-10 min innan man börjar eftersom ju hen och alla andra tog arbetet för att det fanns bra kommunala färdmedel dit. 


    Så, vad har arbetsgivaren för ansvar i detta? Ingen gissar jag, men jag vill gärna veta om det finns någon regel eller så som säger att arbetsgivaren är ansvarig om denne försämrar möjligheterna för arbetstagarna att kunna ta sig till jobbet utan bil. 


     


    (Kan säga att även för dem med bil blir det en försämring då det är begränsat med parkeringar där så de som börjar senast på dagen kommer att få parkera på en parkering som det tar mellan 7 och 10 min att gå från. De som åker buss har ca 1 min att gå från bussen.) 


     


     


     

  • Svar på tråden Vilket ansvar har arbetsgivaren i detta läget?
  • EpicF

    Arbetsgivare har noll ansvar över hur de ansatta tar sig till jobbet. Det är helt och hållet de ansattas ansvar att lösa. 

    De kan vara behjälpliga med att man kan få börja/sluta i rimlig tid i förhållande till bussen, om det går ihop med verksamheten.

  • Anonym (ansvar)
    Anonym (f) skrev 2024-03-28 10:48:31 följande:

    Fnissar lite åt påpekandet att det var flera minuter längre att gå från bilen hahah...


     


    Kontakta bussbolaget som någon skrev för att se om något går att göra där. Blir det en ökning på linjen eller att många har behov för en viss tid kan det ge bättre lösningar då bolaget vill ha resande.


    Haha, ja jag ville bara påvisa att det inte bara är de som åker kommunalt som 'drabbas'. 

    Vi har kontakt med bussbolaget mwn om de kan lägga fler turer dit för ett enda företag är tveksamt. 

    Der är mest bostadshus där, oxh de vill ju åka därifrån bär vi vill dit och tvärtom och de flesta som bosätter sig där har bil då det inte ens finns en matbutik nära utan då får man ta sig till centrum eller till handelsplatsen med Willys, ÖB osv. 
  • Anonym (ansvar)
    Jemp skrev 2024-03-28 07:59:32 följande:

    Jag håller med om skyldigheterna och de med bil ska såklart inte alltid behöva ha sämsta skiften. Däremot kanske arbetsgivaren kan se över hur skiften läggs, förutsatt att det går och många är beroende av samma bussar? 


    Jag är den som gör schemat och lämnar sen förslaget till chefen som godkänner. Jag har riktlinjer om hur många som behövs de tre olika turerna som är bestämda och tiderna går inte att ändra.

    Ändrar vi kommer vi att ha ett gäng ståendes på morgonen eller eftermiddagen utan arbetsuppgifter och det vill inte arbetsgivaren. 

    Det är fyra personer som åker kommunalt idag, efter flytten blir det nog några till som idag bor inom gångavstånd plus de som idag åker kommunalt till den del av verksamheten som finns där, men de klagar ju inte. 
    Det handlar om totalt kanske 10-15 personer men de kommer inte att jobba samma tider hela tiden så kanske 3-5 personer är det som behöver åka samma tid. 
    Bussbolaget vill ha fler än så som åker för att ändra turerna. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (ansvar) skrev 2024-03-28 17:42:44 följande:
    Jag är den som gör schemat och lämnar sen förslaget till chefen som godkänner. Jag har riktlinjer om hur många som behövs de tre olika turerna som är bestämda och tiderna går inte att ändra.

    Ändrar vi kommer vi att ha ett gäng ståendes på morgonen eller eftermiddagen utan arbetsuppgifter och det vill inte arbetsgivaren. 

    Det är fyra personer som åker kommunalt idag, efter flytten blir det nog några till som idag bor inom gångavstånd plus de som idag åker kommunalt till den del av verksamheten som finns där, men de klagar ju inte. 
    Det handlar om totalt kanske 10-15 personer men de kommer inte att jobba samma tider hela tiden så kanske 3-5 personer är det som behöver åka samma tid. 
    Bussbolaget vill ha fler än så som åker för att ändra turerna. 
    Det är ju ingen rättighet att arbeta just hos den arbetsgivaren. Upplever någon förändringarna som negativa är det inget som hindrar att de söker annat arbete. 
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Anna) skrev 2024-03-28 17:47:04 följande:
    Det är ju ingen rättighet att arbeta just hos den arbetsgivaren. Upplever någon förändringarna som negativa är det inget som hindrar att de söker annat arbete. 
    Precis så tänker jag. 

    Det är nog flera som hoppas på att den som gnäller säger upp sig tyvärr. Hen har inte gjort sig särskilt populär. 
  • Anonym (JB)

    Jag tror det måste MBL-förhandlas med facket, men annars är det upp till arbetstagarna att kunna ta sig till jobbet. 

  • EpicF
    Anonym (JB) skrev 2024-03-29 12:03:42 följande:

    Jag tror det måste MBL-förhandlas med facket, men annars är det upp till arbetstagarna att kunna ta sig till jobbet. 


    Det är flytt av lokaler, inte nedskärningar. Så varför ska det MBL-förhandlas med facket? 
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (JB) skrev 2024-03-29 12:03:42 följande:

    Jag tror det måste MBL-förhandlas med facket, men annars är det upp till arbetstagarna att kunna ta sig till jobbet. 


    MBL-förhandling för att företaget måste byta lokaler för att man inte längre får plats i nuvarande? 


    Att man flyttar hela företaget till samma ställe är dels för att det inte längre finns plats i nuvarande lokaler och dels för att nu har man fått tillgång till alla lokaler dit vi ska flytta. 


    Delar av verksamheten är redan där, men nu blir även övriga lokaler tomma runt om då de företagen som är där flyttar bort under sommaren. 


    Alternativet är att minska ner företaget med medföljande uppsägningar och det är ju ett sämre alternativ som ägarna inte alls är intresserade av. 

  • EpicF
    Anonym (JB) skrev 2024-03-29 12:03:42 följande:

    Jag tror det måste MBL-förhandlas med facket, men annars är det upp till arbetstagarna att kunna ta sig till jobbet. 


    Det är flytt av lokaler, inte nedskärningar. Så varför ska det MBL-förhandlas med facket?
  • EpicF

    Googlade och det kan vara så att det behöverMBL-förhandlas eftersom det är en stor förändring 

  • Anonym (ansvar)
    EpicF skrev 2024-03-29 12:16:19 följande:

    Googlade och det kan vara så att det behöverMBL-förhandlas eftersom det är en stor förändring 


    Det blir nog inga större problem att få igenom flytten ändå. Alternativet är som sagt att minska ner på verksamheten och då behövs det sägas upp en massa folk och det brukar ju ingen vilja. 


     

  • Anonym (X)
    Anonym (JB) skrev 2024-03-29 12:03:42 följande:

    Jag tror det måste MBL-förhandlas med facket, men annars är det upp till arbetstagarna att kunna ta sig till jobbet. 


    Vad ska mbl-förhandlas? Det är inte omöjligt att ta sig till jobbet.
  • Tom Araya
    Anonym (X) skrev 2024-03-29 12:29:06 följande:
    Vad ska mbl-förhandlas? Det är inte omöjligt att ta sig till jobbet.
    Det visar sig. Håller man möten kommer det högst sannolikt att tas upp allt vad det innebär att genomföra flytten, som exempelvis personalutrymmen, arbetsmiljö, resor till och från arbete, arbetstider mm.
    Här kan anställda och även facket ha vissa önskemål som det kan bli fråga om förhandling om.
  • Anonym (JB)
    Anonym (ansvar) skrev 2024-03-29 12:26:53 följande:

    Det blir nog inga större problem att få igenom flytten ändå. Alternativet är som sagt att minska ner på verksamheten och då behövs det sägas upp en massa folk och det brukar ju ingen vilja. 


     


    Det kallas ofta "MBL-förhandlas" men det är mer en information till facket (§10 om jag minns rätt). Så det är ingenting facket måste godkänna. 
  • Anonym (ansvar)
    Tom Araya skrev 2024-03-29 13:29:54 följande:
    Det visar sig. Håller man möten kommer det högst sannolikt att tas upp allt vad det innebär att genomföra flytten, som exempelvis personalutrymmen, arbetsmiljö, resor till och från arbete, arbetstider mm.
    Här kan anställda och även facket ha vissa önskemål som det kan bli fråga om förhandling om.

    Arbetstiderna blir likadana, ingen skillnad på dem, arbetsmiljön blir ju bättre då utrymmena är större så man slipper trängas plus att det nya stället är nyare. 


    Idag kan inte alla ta lunch samtidigt tex eftersom det inte finns plats. Inget bekymmer egentligen, men som exempel. 


    Alla personalutrymmen blir större. Det enda som skiljer är att det går färre bussar och att det blir så att vissa kommer att få parkera längre bort än de gör nu vid nuvarande lokaler. Men det kommer att vara olika personer varje gång då det är de som har det sena passet som kommer att få göra det. 


     


     

  • Anonym

    Men för höga helvete! Det var ju tur att den stackars 50-åriga singeln (väldigt relevant info för juridiken här!) inte råkat bestämma sig för att vilja ha ett jobb många mil iväg då. Det hade blivit dyrt att flytta en massa företag hela tiden.

  • Anonym (Snöflinga)

    Din kollega är en jäkla Karen-snöflinga. Arbetsgivaren har NOLLLLL ansvar för hur det ser ut med kommunikationsmedel till jobbet. Sluta prata med idioten. Om hen gnäller så var bara tyst, byt ämne eller gå därifrån.

  • Anonym (ansvar)
    Anonym skrev 2024-03-29 17:03:48 följande:

    Men för höga helvete! Det var ju tur att den stackars 50-åriga singeln (väldigt relevant info för juridiken här!) inte råkat bestämma sig för att vilja ha ett jobb många mil iväg då. Det hade blivit dyrt att flytta en massa företag hela tiden.


    Nej, inte relevant för juridiken, men detta är familjeliv Hade jag inte skrivit det hade jag säkert fått svar om att så klart vill man inte ha längre tid borta från sina barn osv  


    Fö är det ingen av de som har barn som har klagat, de flesta har ju bil förstås, men en och annan åker buss. 


     

Svar på tråden Vilket ansvar har arbetsgivaren i detta läget?