• Anonym (Förvirrad)

    Fick olämplig bild av min bästis storebror

    Härom dagen fick jag meddelanden av min bästa kompis bror (aldrig träffat honom men vet vem han är). Han är trevlig i 15 min men sedan kommer bilder på hans kön. Jag skriver då att jag inte är intressant av det. Han skickar då en film när han runkar och skriver att han vill "komma i mig". Jag slutar svara. Nästa kväll börjar han igen. Jag svarar inte.

    Han har nog fattat nu men skickar han igen så kommer jag blocka han. 

    Min bästa vän vet att vi skriver. Men hon vet inte att han skickat detta. Jag pratade med henne i telefon när han börja skriva då han fortfarande var artig. Hon frågade dagen efter vad vi skrev och jag sa bara att vi skrev lite allmänt. 

    Jag vet inte vad som är rätt i fel här? Ska jag berätta för min bästis? Jag har resonerat att jag inget ska säga men hon jagar på och frågar mkt och om jag o han ska träffas. Jag hade själv blivit väldigt upprörd om min bror gjorde så men jag hade nog blivit minst lika besviken om min bästis inte sagt nått... vad gör man? Hur tänker man? Vi berättar allt för varandra men detta är väl bäst att inte yppa?

  • Svar på tråden Fick olämplig bild av min bästis storebror
  • Lönnsirap
    Agda90 skrev 2024-04-17 11:18:20 följande:
    Det brukar ta mer skruv när dessa idioter blir utskämda inför släkt och vänner än att polisen knackar på dörren. 
    Självklart är det inte trevligt att bli utsatt, det är det inte för någon. Personen som skickade de oönskade bilderna borde ha tänkt till innan hen klickade på "skicka"
    Precis, man bör tänka sig jävligt noga för innan man skickar penisar. Risken är ju att man just SJÄLV blir polisanmälad. 
  • Anonym (Kvinna ...)

    Du måste berätta för din kompis. Han måste få skämmas över sitt beteende. Jag hade själv haft ett j*kligt allvarligt snack med min storebror om han gjort detta mot min bästa vän. Fy f*n helt enkelt.  Blocka honom är ju helt självklart prio ett, men snälla du - BERÄTTA! Hon bör få veta hur han beter sig och du ska inte behöva hålla en sån här sak hemlig för din bästa vän. 

    Polisanmäla skulle jag nog skippa pga att det är din bästa väns bror. En okänd man hade jag definitivt polisanmält! Utan minsta tvekan. Har själv fått liknande men det var för flera år sedan när jag var singel. Bara blockade då - men hade polisanmält nu.

  • Agda90
    Lönnsirap skrev 2024-04-17 11:48:36 följande:
    Precis, man bör tänka sig jävligt noga för innan man skickar penisar. Risken är ju att man just SJÄLV blir polisanmälad. 
    Blurra bilderna då. 

    Eller håll tyst och gilla läget att man blir sexuellt ofredad.

    Jag för egen del har absolut INGET över för den typen av män och hade lätt kunnat ta konsekvenserna av att bli anmäld. För egen del hade jag tapetserar fanskapets arbetsplats med hans "konstverk" och skickat till vartenda släkting till honom som jag hade kunnat hitta!

    Jag är så trött på allt daltande med män som gör såna här skitsaker!
  • Lönnsirap
    Agda90 skrev 2024-04-17 12:50:21 följande:
    Blurra bilderna då. 

    Eller håll tyst och gilla läget att man blir sexuellt ofredad.

    Jag för egen del har absolut INGET över för den typen av män och hade lätt kunnat ta konsekvenserna av att bli anmäld. För egen del hade jag tapetserar fanskapets arbetsplats med hans "konstverk" och skickat till vartenda släkting till honom som jag hade kunnat hitta!

    Jag är så trött på allt daltande med män som gör såna här skitsaker!
    Jag tycker det är jävligt märkligt att du föreslår att folk just ska bedriva nån sorts uppfostrande allmän spridning av det INGEN ÄR intresserad av.

    Det finns liksom ett mellanting mellan att inte acceptera och att bedriva hämdkampanj.

    Och tydligen köper du inte berättigad kritik mot att människor faktiskt inte har ett intresse av att bli informerade på ett så TYDLIGT sätt om vad som hänt.

    I min värld räcker det att markera genom att blockera och polisanmäla. Förr tyckte jag det var lite väl hårt, men numera kan ingen man ha missat att många kvinnor faktiskt har detta som princip, utifrån att problemet faktiskt är tämligen stort för de som utsätts.
  • Anonym (Malin)
    Lönnsirap skrev 2024-04-17 16:51:49 följande:
    Jag tycker det är jävligt märkligt att du föreslår att folk just ska bedriva nån sorts uppfostrande allmän spridning av det INGEN ÄR intresserad av.

    Det finns liksom ett mellanting mellan att inte acceptera och att bedriva hämdkampanj.

    Och tydligen köper du inte berättigad kritik mot att människor faktiskt inte har ett intresse av att bli informerade på ett så TYDLIGT sätt om vad som hänt.

    I min värld räcker det att markera genom att blockera och polisanmäla. Förr tyckte jag det var lite väl hårt, men numera kan ingen man ha missat att många kvinnor faktiskt har detta som princip, utifrån att problemet faktiskt är tämligen stort för de som utsätts.
    Men i detta fall innebär det att hon förlorar sin bästa vän, är det verkligen värt det? För hon tycks stå nära sin bror och kommer tycka att det är ett svek att outa honom på det viset.
    Ni brukar alltid tala om hur viktigt det är med vänner och att de är viktigare än en partner. Så jag blir lite förvånad över at man i detta falla bara ska strunta i henne. Även om brorsan förtjänar en anmälan.

    Mitt förslag är blocka och berätta för vännen! Rimligtvis kommer hon att ta honom i hampan rejält.
    Att vänta med att berätta kan tolkas fel, som om TS var med på att få bilder till en början.
  • Anonym (Kvinna ...)
    Anonym (Malin) skrev 2024-04-17 17:20:30 följande:
    Men i detta fall innebär det att hon förlorar sin bästa vän, är det verkligen värt det? För hon tycks stå nära sin bror och kommer tycka att det är ett svek att outa honom på det viset.
    Ni brukar alltid tala om hur viktigt det är med vänner och att de är viktigare än en partner. Så jag blir lite förvånad över at man i detta falla bara ska strunta i henne. Även om brorsan förtjänar en anmälan.

    Mitt förslag är blocka och berätta för vännen! Rimligtvis kommer hon att ta honom i hampan rejält.
    Att vänta med att berätta kan tolkas fel, som om TS var med på att få bilder till en början.
    Exakt vad jag också tycker. Du måste berätta men inte anmäla. 
  • Lönnsirap
    Anonym (Malin) skrev 2024-04-17 17:20:30 följande:
    Men i detta fall innebär det att hon förlorar sin bästa vän, är det verkligen värt det? För hon tycks stå nära sin bror och kommer tycka att det är ett svek att outa honom på det viset.
    Ni brukar alltid tala om hur viktigt det är med vänner och att de är viktigare än en partner. Så jag blir lite förvånad över at man i detta falla bara ska strunta i henne. Även om brorsan förtjänar en anmälan.

    Mitt förslag är blocka och berätta för vännen! Rimligtvis kommer hon att ta honom i hampan rejält.
    Att vänta med att berätta kan tolkas fel, som om TS var med på att få bilder till en början.
    Jag håller inte med om att man bör acceptera sexualbrott utifrån att man har en relation till brottsligens syskon. Och jag tycker också det är problematiskt när man tänker att detta är en sak som man tar upp med sin vän, snarare än med rättssystemet.

    Jag har tidigare haft uppfattningen om att dickpics var något oskyldigt, för så uppfattade jag det för 20 år sen, då fenomenet var "nytt". Nu ser jag det mer som en viktig sak att anmäla, osett gärningsman, utifrån att den typen av gränsöverskridande sexualitet faktiskt inte är så "oskyldigt". 

    En man långt över tonåren bör ha förståelse för att detta är fullständigt oacceptabelt. Och systern är knappast ansvarig för att fostra sin bror... 

    Om nu brodern (dvs sexualbrottsligen) söker jobb på ett ställe där det befinner sig kvinnor i utsatta livssituationer.... Vill du som utsatt verkligen att han ska få detta jobb, eftersom han inte är dömd, eller misstänkt för brott, utan endast syster och familj "vet". 
  • Anonym (Malin)
    Lönnsirap skrev 2024-04-17 20:11:43 följande:
    Jag håller inte med om att man bör acceptera sexualbrott utifrån att man har en relation till brottsligens syskon. Och jag tycker också det är problematiskt när man tänker att detta är en sak som man tar upp med sin vän, snarare än med rättssystemet.

    Jag har tidigare haft uppfattningen om att dickpics var något oskyldigt, för så uppfattade jag det för 20 år sen, då fenomenet var "nytt". Nu ser jag det mer som en viktig sak att anmäla, osett gärningsman, utifrån att den typen av gränsöverskridande sexualitet faktiskt inte är så "oskyldigt". 

    En man långt över tonåren bör ha förståelse för att detta är fullständigt oacceptabelt. Och systern är knappast ansvarig för att fostra sin bror... 

    Om nu brodern (dvs sexualbrottsligen) söker jobb på ett ställe där det befinner sig kvinnor i utsatta livssituationer.... Vill du som utsatt verkligen att han ska få detta jobb, eftersom han inte är dömd, eller misstänkt för brott, utan endast syster och familj "vet". 
    Du menar att hon inte ens ska meddela sin bästa vän utan bara anmäla hennes bror... Om det vore en okänd man, en dejt eller ytligt bekant håller jag med dig, men inte ens bästa väns bror. Jag tror att vetskapen om att syrran och familjen fått veta vad han sysslat med är mer avskräckande än ett bötesstraff.

    Vad är brottsrubricering och straffsats för ett sådant brott? Jag har aldrig fått dickpicks så jag vet inget om sanktionerna.
  • Anonym (O)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2024-04-17 11:59:04 följande:

    Du måste berätta för din kompis. Han måste få skämmas över sitt beteende. Jag hade själv haft ett j*kligt allvarligt snack med min storebror om han gjort detta mot min bästa vän. Fy f*n helt enkelt.  Blocka honom är ju helt självklart prio ett, men snälla du - BERÄTTA! Hon bör få veta hur han beter sig och du ska inte behöva hålla en sån här sak hemlig för din bästa vän. 

    Polisanmäla skulle jag nog skippa pga att det är din bästa väns bror. En okänd man hade jag definitivt polisanmält! Utan minsta tvekan. Har själv fått liknande men det var för flera år sedan när jag var singel. Bara blockade då - men hade polisanmält nu.


    Det här är ju precis den sortens klansamhälle som vi inte vill ha - där brott hanteras inom gruppen istället för i domstolar. 


    Blottare ska polisanmälas eftersom många av dem fortsätter med ännu värre sexbrott om de inte får behandling. (Och ja, den som skickar oönskade dick pics är en blottare.) 


    Här finns nyttig info om blottare: https://www.ttela.se/nyheter/vanersborg/blottaren-ingen-ofarlig-person-.dad0f687-5ec9-4c71-8435-c050807355b0

  • Lönnsirap
    Anonym (Malin) skrev 2024-04-17 20:36:45 följande:
    Du menar att hon inte ens ska meddela sin bästa vän utan bara anmäla hennes bror... Om det vore en okänd man, en dejt eller ytligt bekant håller jag med dig, men inte ens bästa väns bror. Jag tror att vetskapen om att syrran och familjen fått veta vad han sysslat med är mer avskräckande än ett bötesstraff.

    Vad är brottsrubricering och straffsats för ett sådant brott? Jag har aldrig fått dickpicks så jag vet inget om sanktionerna.
    Man gör naturligtvis som man vill, men jag ser ingen anledning att också meddela folk om att man polisanmält någon, utifrån att detta naturligtvis kan vara känsligt.

    Och vad sanktioner blir för ett brott är ju svårt att veta på förhand, vad man dock kan veta är att rättsväsendet faktiskt har misstankeregister och en möjlighet att faktiskt fånga upp sexualbrottsligar först när folk anmäler och att de får information om att något hänt.

    Tydligen tycker folk annorlunda och är positiva till att istället lösa saker med relationer och skam. Personligen tycker jag den typen av resonemang fungerar på barn, men knappast på folk som är färdigfostrade. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Malin) skrev 2024-04-17 20:36:45 följande:
    Jag tror att vetskapen om att syrran och familjen fått veta vad han sysslat med är mer avskräckande än ett bötesstraff.

    Jo, men det är inte straff han behöver egentligen utan behandling så att han inte gör något ännu värre nästa gång. Att blotta sig är en form av sexuell makt/våld och ska inte viftas bort som om det vore ett oskyldigt pojkstreck. 


    -Om det är samma person är det väldigt viktigt att han åker fast, annars är det troligt att han fullföljer en våldtäkt, säger Zet Nordenswan. Han berättar att det inte är ovanligt att blottning leder till våldtäktsförsök eftersom den som blottat sig redan släppt så många spärrar. Ett tidigt gripande av en sexualbrottsling kan hindra honom från någonsin genomföra en våldtäkt. 
    https://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/sexualbrott-handlar-mer-om-makt-an-om-sex/

Svar på tråden Fick olämplig bild av min bästis storebror