• Nervernautanpå

40år och IVF

Hej, finns det fler än jag där ute som just nu går igenom en ivf-resa som lite äldre? 

Jag har tidigare flera inseminationer i olika perioder, varav 3 i Danmark. 

Men nu gör vi ett sista försök med ivf (eller ja, kanske tre, det är vad vi har betalat för). 

Jag har tagit mina första sprutor Bemfola så jag är i början bara. 

Vore kul att följas åt och byta erfarenheter om någon fler är i samma situation. Dela gärna med er om ni gjort samma sak men lyckats, skulle gärna höra om fall där det gått bra, behöver få känna lite hopp. 

• Svar på tråden 40år och IVF
  • Anonym (Hoppfull)
    Josefine1987 skrev 2025-07-07 14:45:05 följande:

Jag har inte varit med om samma som du, men när man vet att det är ett misslyckat försök vill man ju bara få avsluta och gå vidare. Förstår att din situation varit och är jättetuff, men vad skönt att du slapp skrapning.

Nu får kroppen vila lite och sen ladda om! Ta hand om dig!

Blev remiss i nästa vecka. Troligen blir det skrapning nu ändå. Avsaknad blödning bedömdes som att allt inte kan ha kommit ut. Suck och pust.
  • Josefine1987
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-07-10 21:49:11 följande:
    Blev remiss i nästa vecka. Troligen blir det skrapning nu ändå. Avsaknad blödning bedömdes som att allt inte kan ha kommit ut. Suck och pust.
    Vad tufft. Hur går det för dig? ♥️
  • Anonym (Hoppfull)
    Josefine1987 skrev 2025-07-19 11:38:31 följande:
    Vad tufft. Hur går det för dig? ♥️
    Varit på ytterligare undersökning på sjukhuset nu. hon tyckte inte hon kunde se något alls. de tog blodprov som var positivt så hon ville ge det ytterligare en vecka eller två och ta nytt blodprov då hon tror det ska vara negativt då, så jag ska tillbaka nästa vecka. håller alla tummar och tår. Blir det negativt nästa vecka ska det vara lugnt och kroppen trots allt lyckats hantera resterna själv 
  • Josefine1987
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-07-20 21:32:33 följande:
    Varit på ytterligare undersökning på sjukhuset nu. hon tyckte inte hon kunde se något alls. de tog blodprov som var positivt så hon ville ge det ytterligare en vecka eller två och ta nytt blodprov då hon tror det ska vara negativt då, så jag ska tillbaka nästa vecka. håller alla tummar och tår. Blir det negativt nästa vecka ska det vara lugnt och kroppen trots allt lyckats hantera resterna själv 
    Håller tummarna för det!
  • Livshopp2025

Hej alla!

Hur går det för er? Startat igång nya planer och behandlingar efter sommaren?
    Själv tar jag nu de första stapplande stegen i processen med dubbeldonation utomlands. Känns spännande, overkligt och nervöst. Än så länge finns det ju möjlighet att hoppa av men fortsätter försiktigt framåt...

• Anonym (Hoppfull)
    Livshopp2025 skrev 2025-09-07 09:50:51 följande:

Hej alla!

Själv tar jag nu de första stapplande stegen i processen med dubbeldonation utomlands. Känns spännande, overkligt och nervöst. Än så länge finns det ju möjlighet att hoppa av men fortsätter försiktigt framåt...

Hej. Känns som allt går långsamt. Igen. Inte orkar logga in här på flera månader.
    Kom äntligen igång med ett försök till efter sommaren men på kontroll innan äggplock vara det bara ett ynka ägg så skrotade försöket. De tyckte även sig se en polyp och är nu på remiss för att ta bort den och väntar tid. Nu väntat i över två månader och inte hört ett knyst?. så krasst inget nytt försök än för mig sen i våras. Statistiken börjar ju snart ha utfall på ett försök om året. Så himla trött på allt väntande och känner hur tiden och möjligheterna bara rinner i ifrån mig. 

Spännande att höra att du börjar den nya resan. Berätta gärna hur det går. Jag tror jag kommer behöva börja fundera på detta alternativ jag också så intressent att höra hur det går för dig. 

• Anonym (Hoppfull)
    Livshopp2025 skrev 2025-09-07 09:50:51 följande:

Hej alla!

Hur går det för dig?

Här är det helt ärligt rätt kass. Jag har inte varit inloggad sen sist jag skrev. Känner mig fortfarande väldigt låg och ledsen. Allmänt uppgiven. Har gått upp över 10 kg i vikt sen missfallet i våras och känner verkligen hur jag gett upp. Rensade här hemma förra veckan och slängde saker jag sparat från min egen barndom och saker jag köpt över åren köpt till ett framtida barn. Var nog mest i frustration och inte speciellt genomtänkt. Trodde det skulle känns bättre men varit ännu mer ledsen denna veckan som gått. Vet inte riktigt hur jag ska vända skutan i livet just nu och känner hur det går ut mer och mer över både jobb och relationer.

Sen väntar jag fortfarande tid för att ta bort polyp så världen står verkligen still. 

• Anonym 50753

Hej! Har inte skrivit här sedan i somras och jag vet inte heller om det egentligen är så uppmuntrande att höra om andras lyckade försök när man själv är nere i källaren men here goes: efter flera misslyckade försök där vi inte ens fått fram en enda blastocyst (både för att vi fick ut få ägg varje gång och äggen visade sig ofta vara av dålig kvalitet med mycket ?fragment?) fick vi till slut fram EN blastocyst som återfördes i maj. Hon ligger nu och sover på mitt bröst och hon är helt perfekt och jag tänker att jag är så tacksam att det inte var någon annan än just exakt hon som kom till oss och att det var just detta försök som lyckades. Så om någon hittar denna tråd och vill finna lite hopp så kan ni finna det här. Det kan nämnas att vi tog en paus efter flera misslyckade försök och jag gjorde en del förändringar i mitt liv på saker jag inte tyckte fungerade för mig (sa t.ex upp mig från mitt dåvarande dränerande jobb). Jag tror att det bidrog till att det sista försöket lyckades. Min kropp var inte i samma stressiga eller frustrerande situation som vid de första försöken. Så det är väl det handfasta tipset jag kan ge till alla som försöker. Hur det än är: jag trodde verkligen det var kört, men vi bara väntade på rätt blastocyst - vår dotter.

• Josefine1987
    Anonym 50753 skrev 2026-03-04 01:32:21 följande:

Hej! Har inte skrivit här sedan i somras och jag vet inte heller om det egentligen är så uppmuntrande att höra om andras lyckade försök när man själv är nere i källaren men here goes: efter flera misslyckade försök där vi inte ens fått fram en enda blastocyst (både för att vi fick ut få ägg varje gång och äggen visade sig ofta vara av dålig kvalitet med mycket ?fragment?) fick vi till slut fram EN blastocyst som återfördes i maj. Hon ligger nu och sover på mitt bröst och hon är helt perfekt och jag tänker att jag är så tacksam att det inte var någon annan än just exakt hon som kom till oss och att det var just detta försök som lyckades. Så om någon hittar denna tråd och vill finna lite hopp så kan ni finna det här. Det kan nämnas att vi tog en paus efter flera misslyckade försök och jag gjorde en del förändringar i mitt liv på saker jag inte tyckte fungerade för mig (sa t.ex upp mig från mitt dåvarande dränerande jobb). Jag tror att det bidrog till att det sista försöket lyckades. Min kropp var inte i samma stressiga eller frustrerande situation som vid de första försöken. Så det är väl det handfasta tipset jag kan ge till alla som försöker. Hur det än är: jag trodde verkligen det var kört, men vi bara väntade på rätt blastocyst - vår dotter.

Vad underbart att höra <3 när man misslyckas och misslyckas hela tiden så blir det omöjligt att tro på att det faktiskt kan gå. Fint att du delar med dig. Stort grattis till er!
  • Anonym (Hoppfull)
    Anonym 50753 skrev 2026-03-04 01:32:21 följande:

Grattis till er. Får säga som Josefine att det är fint att höra att det ändå kan gå vägen i slutändan. 

Själv är jag på botten igen. Gjort ett nytt försök igen. Köpte ett försök och inte tre-pack som hade hade tänkt. Vet inte riktigt varför. Blev bara 3 ägg, 2 befraktade, en insättning och den andra klarade sig inte till frysen. Negativt på testet nu i veckan.

Så tillbaka på rutan 0 igen. Känns som ruta -1?.

Funderar på att prova äggdonation eller bara byta klinik, kanske prova Köpenhamn bara för att göra något annorlunda men är så rädd att tappa ännu mer tid. Känns som jag tappat nästan ett helt år precis så plötsligt känns det som jag jobbar mot klockan på ett sätt jag inte riktigt upplevt innan nu. Jag har tänkt att det kan ta massa tid och pengar vilket känts lite jobbigt men nu plötsligt känns det som klockan kan bli boven att det aldrig går vägen. 

• Josefine1987
    Anonym (Hoppfull) skrev 2026-03-15 13:29:44 följande:

Grattis till er. Får säga som Josefine att det är fint att höra att det ändå kan gå vägen i slutändan. 

Själv är jag på botten igen. Gjort ett nytt försök igen. Köpte ett försök och inte tre-pack som hade hade tänkt. Vet inte riktigt varför. Blev bara 3 ägg, 2 befraktade, en insättning och den andra klarade sig inte till frysen. Negativt på testet nu i veckan.

Så tillbaka på rutan 0 igen. Känns som ruta -1?.

Funderar på att prova äggdonation eller bara byta klinik, kanske prova Köpenhamn bara för att göra något annorlunda men är så rädd att tappa ännu mer tid. Känns som jag tappat nästan ett helt år precis så plötsligt känns det som jag jobbar mot klockan på ett sätt jag inte riktigt upplevt innan nu. Jag har tänkt att det kan ta massa tid och pengar vilket känts lite jobbigt men nu plötsligt känns det som klockan kan bli boven att det aldrig går vägen. 

Usch vad tufft hoppfull. Beklagar att det inte tog sig denna gång heller.

Jag är lite i samma situation, fast på annat vis. Jag har gjort 5 äggplock på en klinik, men har nu bytt till en annan klinik. Är mitt i min första stimulering där och på första ultraljudet ser dom en polyp i livmodern som gör att det inte kommer bli någon återföring förräns den är bortopererad då den kan hindra ett embryo från att fästa. Den här polypen såg man redan för flera år sedan när jag utreddes på kvinnokliniken och jag har dessutom haft mycket blödningar senaste åren/åren (även utanför mens) som kan förklaras av den. 

Jag är så arg att det slarvades bort och att jag kastade bort 5 behandlingar på något som har låg chans att lyckas. Tiden går så snabbt, jag var 34 när vi började och nu 38 :( Tiden börjar ta slut känns det som med eventuell lång väntan på operation osv.

Får jag fråga vilken klinik du är på? Känns som att ganska många får bättre resultat genom att byta klinik, men ja äggdonation är något som vi kanske också måste överväga. Köpenhamn har man ju också hört har bra kliniken. 

Så svårt att veta vad som är "rätt" nästa steg i denna djungel...

Ta hand om dig <3
Svar på tråden 40år och IVF